Francouzský výrobce automobilů Renault připravil facelift úspěšného modelu střední třídy, vozu Laguna. Otestovali jsme pro vás Renault Laguna 2.0T 16v s výbavou Dynamique.
Samotný facelift je spíše nenápadný. Změněny byly zadní koncové svítilny, přední maska a přední světla. Silueta vozu zůstává stejná, ale stále působí svěžím a dynamickým dojmem. Znak automobilky se přestěhoval z kapoty doprostřed čelní masky, zadní svítilny teď obsahují nově designový prvek kruhu tak, jak velí současná móda. Testovaný vůz byl ve výbavě Dynamique; pod kapotou se skrýval zážehový čtyřválec o výkonu 170 koňských sil. Motor je přeplňovaný, díky čemuž dosahuje maximlání hodnota točivého momentu úrovně 270 Nm při 3250 otáčkách za minutu. V nabídce pro model Laguna je i výkonnější varianta téhož motoru s výkonem 205 koní a točivým momentem vrcholícím 300 Nm při 3750 otáčkách. Motor byl spojen s šestistupňovou, ručně řazenou převodovkou. Výbava Dynamique zahrnuje také sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, osazená pneumatikami 225/45 R17. Pohotovostní hmotnost vozu je 1415 kg. Ve voze byla také dvouzónová klimatizace, autorádio Cabasse s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem, xenonové světlomety a dešťový a světelný senzor.
Renault Laguna nelze odemknout klíčem - vůz je vybaven centrálním zamykáním a to je ovládáno buď kartou Keyless drive, nebo, jako v našem případě, Keyless entry. Oproti nedávno testovanému VW Passat jde o vůz se zcela odlišnou cílovou skupinou uživatelů. Laguna nepůsobí dojmem usedlé luxusní limuzíny, naopak řidiče svádí a škádlí. Tomu napomáhají i nečekaně tuhé sedačky s výrazným bočním vedením, které tělo obejmou a nepustí. Řidič není hýčkán v křesle, ale zažívá pocity okruhového pilota. Po zasunutí karty do šterbiny je odemčen volant. Ten je nastavitelný ve 4 směrech, a připadalo mi, že jeho věnec je až příliš tlustý. Je možné, že tento dojem se týká jen volantu obšitého kůží, která je poměrně "hrubá" - setkali jsme se již s jemnějšími. Sedadlo řidiče je nastavitelé manuálně, a to také ve 4 směrech. Pokud však zvednete sedadlo do nejvyšší polohy, pak ani volant v nejvyšší poloze nezabrání tomu, aby jste při nastupování do věnce volantu nenaráželi horní stranou stehen. To je dáno výší bočního vedení předních sedadel.
Motor je velmi dobře odhlučněn a dává o sobě vědět jen mírně až po vytočení za hranici 4000 otáček. Průběh křivky kroutivého momentu je od hranice 2000 otáček příkladný, pod touto hranicí však má motor výraznou turbo-prodlevu. Při klidné jízdě je však schopen spolupracovat již od hranice 1500 otáček za minutu. Testovaný vůz byl vybaven systémem ESP a nutno říci, že k tomuto motoru je potřeba. Vůz má totiž velmi slušnou dynamiku a tak při rozjezdu či rychlejším průjezdu zatáčkou systém ESP zasahoval častěji, než bych před testem byl ochoten připustit. Zkrátka, vůz opravdu svádí a má co nabídnout. Má to však své "ale". Podle mého názoru není příliš šťastná kombinace sedmnáctipalcových kol a (na francouzské auto až nečekaně tuhého) podvozku, spolu s našimi rozbitými cestami. Na kvalitní silnici je vůz nádherně čitelný a předvídavý a dovolí řidiči opravdu hodně. Avšak na rozbitých či příčně zvlněných "okreskách" se stává, že hrboly v zatáčce auto "rozhodí" a to, místo aby směřovalo tam, kam jej řidič pošle, tak doslova "odskáče" ven ze zatáčky, díky nedotáčivé charakteristice v mezních situacích. Domnívám se, že standardní šestnáctipalcová kola 205/55 R16 by tento nešvar dokázala do značné míry neutralizovat. Kdo by čekal, že s tímto motorem lze jezdit eko-rallye, nechť na podobné nápady rovnou zapomene. Motor si za své parametry nechá zaplatit a jeho apetit je spíše nedprůměrný. Jistě to mohlo být dáno i syrovostí motoru, který měl v době testu na kontě necelých 4000 kilometrů, ale i při vyloženě defenzivní jízdě za dodržování rychlostních limitů byl problém spotřebu stlačit pod 8l/100km. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje mezi 9 a 10 litry a pokud se necháte unést schopnostmi motoru, pak snadno překonáte hranici 13 litrů. Spotřeba ve městském provozu je kolem 12 litrů. Renault v interiéru nepřinesl nabídku nových plastů a tak palubní deska stále nevyvolá v cestujících pocit takového luxusu, jaký evokují německé automobily. Naopak ergonomie a design jsou na vysoké úrovni a rozhodně nelze říci, že je palubní deska nudná. V automobilu je mnoho různých odkládacích ploch a prostor, ačkoliv velikost schránky před spolujezdcem by mohla být větší. Drobnou výhradu mám také k ovládání palubního počítače. Po nastartování je zobrazen údaj o celkově najetých kilometrech bez ohledu na to, jakou funkci měl řidič zvolenu při předchozí jízdě. Palubní počítač obsahuje 10 různých údajů a jeho ovládání je bohužel jen jednosměrné. Takže pokud chcete zobrazit údaj, který je v posloupnosti bezprostředně před ktuálně zobrazeným, pak vás čeká devítinásobný stisk tlačítka ...
Co říci závěrem? Renault Laguna má několik drobných vad na kráse, ale na ty rychle zapomenete. Převažujícím dojmem je ochota spolupracovat, probouzet v řidiči závodnické sklony a schopnost vyvolat vysokou hladinu adrenalinu v krvi. Tento vůz nedoporučuji usedlým manažerům - nabídka vnitřního prostoru je slabší, než u jiných limuzín a pohodlí lze také nalézt více u konkurence. Naopak kdo touží po vozidle praktickém (i díky karoserii hatchback, kdy přístup do zavazadlového prostoru je příkladný) a schopném občas nabídnout velmi svižné svezení, pro toho je Laguna jako dělaná!
Testovaný vůz bude brzy k dispozici i na videu...
Foto: AUTO NEWS NETWORK Vůz zapůjčil: AUTECO BS
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.