TEST: Peugeot 3008 GT - Ideální pro město a dálnice, ale zatáčky mu nesedí. A terén?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 2. října 2017, 00:01 Google+

Peugeot 3008 je velmi svérázný automobil, který si velmi rychle našel řadu příznivců - a to dokonce i mezi porotci, kteří ho pasovali do role evropského automobilu roku 2017. Je ale opravdu tak dobrý, aby si zasloužil tento titul? Posoudit to stále nedokážu, nicméně po týdnu společného soužití rozumím těm, kteří ho do této role pasovali.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 3008

Peugeot 3008 | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Design Peugeotu 3008 je skutečně výjimečný, ať už se na vůz podíváte z jakéhokoliv úhlu. Při pohledu z čelní strany zaujmou Full LED světlomety s denním svícením, jejichž "celistvost" narušuje výstupek nárazníku. Světla tedy působí jako dělená, nicméně na rozdíl od faceliftované Octavie zde nedošlo k úplnému oddělení a vůz si tak drží své křivky a la "právě jsem se porval se lvem". Stejného motta se drží i zadní světlomety, které na každé straně působí jako vrypy po lvích drápech. Opomenout nelze ani tvar mřížky chladiče, která je poseta drobnými lesklými obdélníky a celkově svým tvarem připomíná valící se / lámající se vlnu. Z profilu pak vůz vypadá velmi elegantně, na čemž má podíl i křídlo na pátých dveří, které střechu opticky prodlužuje. V našem případě autu pomáhají ještě elegantní kola o průměru 19" palců.

Po prvním usednutí si člověk připadá pomalu jak ve vesmírné lodi - dobře, to možná přeháním, nicméně podobně hodnotně a futuristicky působící interiér bych od Peugeotu ještě před pár lety zkrátka nečekal. Palubní deska ctí čisté linie, přičemž každý záhyb působí elegantně a promyšleně. Její čistotu narušují pouze dva displeje, jeden patří infotainment systému, zatímco druhý je umístěn pod kapličkou přístrojového štítu a nabízí řidiči řadu "zobrazení". Je tak jen na vás, zda se chcete dívat na mapy, velké budíky, asistenční systémy nebo jen velký černý panel zobrazující aktuální rychlost. K dispozici je ale i "Osobní režim", který si můžete přizpůsobit.

Masivní středový panel navazuje na palubní desku díky táhlé stříbrné linii, ve které jsou ukryta tlačítka náležící k infotainment systému. Pod nimi je ještě jedna řada černých tlačítek, kterými se ovládají některé funkce ventilátoru nebo vyhřívané sedačky. Poté následuje malý odkládací prostor, tlačítko pro startování motoru a volič automatické převodovky, který připomíná joystick. Za voličem převodovky se nachází tlačítko elektronické parkovací brzdy a tlačítko pro aktivaci sportovního režimu. V poslední třetině se nachází držák pro dva nápoje a doslova obří úložný box. 

Přední sedadla jsou komfortní, příjemně tvarovaná a nabízí dobrou oporu jak v bocích, tak pro stehna. Potěšila mě také široká možnost elektrického nastavení s pamětí, to je ovšem součástí příplatkové výbavy. Samotné hledání ideální pozice za volante mi však přišlo poněkud komplikovanější, a to i přes možnost nastavit volant výškově i teleskopicky. Na vině je totiž právě koncepce palubní desky i-concept, kdy se na přístroje díváte nikoliv skrze volant, ale nad ním. Ať jsem se ale snažil jakkoliv, volant mi vždy část displeje zakrýval, sice ne nijak výrazně, ale zakrýval.

Když už se bavíme o volantu, ten je v 3008 skutečně malý a navíc nahoře i dole zploštělý. Proti gustu žádný atentát, vše je jen o zvyku, nicméně první dva dny mi to nijak příjemné nepřišlo. Samotný věnec volantu má ale ideální průměr, je obšitý kůží a drží se skvěle. Na jeho ramenou nechybí tlačítka pro ovládání audia, telefonu a digitálního přístrojového štítu. Pro ovládání tempomatu už se ale místo na volantu nenašlo, takže skončilo na sloupku řízení, spolu s pádly pro ruční řazení.

Co se zadních sedadel týče, není jim příliš co vytknout. Jsou příjemně tvarovaná a hlavně nabídnou dostatek prostoru ve všech směrech. Pokud ale hodláte vozit osoby vysoké 190 cm +, zřejmě už tak nadšení z prostoru nebudou. Pokud byste se ale rozhodli připlatit si za prosklenou střechu, prostor nad hlavou se zmenší ještě víc. Náš model měl naštěstí střechu pevnou a tak můžeme směle prohlásit, že 185 cm na výšku problém nebude. Vyklápěcí loketní opěrka s držáky nápojů, výdech ventilace a zásuvka na 12 V jsou pak jen drobné detaily zvyšující komfort, které stojí za zmínku.

Se zavazadlovým prostorem o objemu 520 litrů je Peugeot 3008 premiantem ve své třídě. Kromě ohromného prostoru kufr nabídne i řadu chytrých řešení, včetně elektricky ovládaného víka, možnosti otevřít víko nohou, šikovných kapes, ok pro umístění sítě / zajištění nákladu, 12 V zásuvky, průchodu za loketní opěrkou nebo možnosti sklápět zadní sedadla přímo z kufru. Po sklopení zadních sedadel pak získáte prostor o hodnotě 1.482 litrů, který se navíc může pochlubit rovnou podlahou. 

Pokud toužíte po Peugeotu 3008 ve variantě GT, budete mít na výběr ze tří motorů, dva vznětové dvoulitry BlueHDi nabídnou výkon 110 kw (150 k) nebo 133 kw (180 k). Pokud ale zatoužíte po benzínu, pak se budete muset spokojit s turbem přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1.6 litru, který nabídne 121 kW (165 k). A právě poslední jmenovaný motor se zabydlel pod kapotou námi testovaného vozu.

Oněch 165 koní si s vozem o váze necelé 1,5 tuny poradí vcelku hravě. Zrychlení z 0 na 100 km/h probíhá za 8.9 sekundy, což sice není nikterak oslnivý údaj, nicméně s přihlédnutím k rozměrům vozu na mě působil poměrně dynamicky až svižně - zvláště co se jízdy po přímce týče. Za zmínku stojí i lineární nástup výkonu a kultivovanost motoru, který je i během dálničních rychlostí poměrně tichý.

img-responsive

Peugeot 3008 GT Line ukrývá pod kapotou přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1.6 litru | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Automatická šestistupňová převodovka si motorem s motorem vcelku rozumí a nikdy jsem s ní neměl žádné problém. Příjemným bonusem byla možnost manuálního řazení pádly pod volantem, nicméně jejich umístění na sloupku řízení mi úplně nevyhovovalo. Osobně bych preferoval pádle buď přímo na volantu, nicméně jako řada dalších věcí, i tohle je otázka zvyku. Jak už jsem ale psal, jejich využití bylo spíše sporadické, neb automat si s většinou situací poradí bravurně a 3008 není příliš stavěna na okreskové dovádění, kdy by měla pádla smysl. 

Podvozek je naladěn spíše na komfortní cestování, což zvládá skvěle. Pokud tedy nebudete 3008 trápit na těch nejrozbitějších silnicích v širokém okolí, pak se vám tohle SUV odvděčí klidnou a komfortní jízdou bez zbytečných rázů a otřesů. Nejlépe se ovšem podvozek cítil ve městě, kde díky nižším rychlostem šikovně vyfiltroval takřka vše a jízda byla nadmíru komfortní. Horší je to ale se zatáčkami, kde na mě Peugeot ve vyšších rychlostech působil nepoddajně a těžkopádně. Někdy jsem měl dokonce pocit, že auto chce vzít vzít zatáčku po přímce. Do zatáčky se samozřejmě vždy nakonec složilo, nicméně dovádění na okreskách s ním dvakrát příjemné prostě není

Známé spojení "SUV = vyšší prostupnost terénem" v případě Peugeotu 3008 neplatí. Jednak najdete kombíky s vyšší světlou výškou a zadruhé: Peugeot nenabízí u modelu 3008 možnost pohonu obou náprav. Nápravu by mohla sjednat hybridní verze, jejíž elektromotor by měl posílat výkon na zadní nápravu, ovšem to je hudba vzdálené budoucnosti. Jedinou vaší šancí se tak nyní může stát pouze systém pro kontrolu trakce, který jsme my bohužel k dispozici neměli.

img-responsive

Peugeot 3008 | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Zato jsme měli k dispozici vcelku bohatou výbavu zahrnující například automatické tlumení dálkových světel, asistent pro hlídání jízdy v pruzích, adaptivní tempomat, parkovací kamery, omezovač rychlosti, a řadu dalších asistentů, díky kterým je cestování s vozem příjemnější a zejména bezpečnější.

A jak si Peugeot 3008 vedl v nárazových testech EuroNCAP? Celkem obdržel všech pět hvězd, přičemž v jednotlivých kategoriích uspěl následovně: bezpečnost dospělé posádky 86%, bezpečnost dětí 85%, bezpečnost chodců 67% a bezpečnostní systémy 58%.

Euro NCAP Crash Test of Peugeot 3008 (2:43) | zdroj: youtube.com

Technická data
Pohonné ústrojí:
Palivo benzín
Zdvihový objem 1 598
Max. výkon v kW / koní 121 / 165
Max. točivý moment v Nm 240
Typ pohonu Přední kola
Převodovka 6 st. automatická EAT6
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
Maximální rychlost 201 km/h
Spotřeba paliva l/100 km
Město   9,8
Mimo město 5,3
Kombinovaná 7,0
Rozměry:
Délka 4 447 mm
Výška 1 624 mm
Šířka (se zrcátky) 1 841 / 2 098 mm
Hmotnost 1 475 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem 520 l
Se sklopenými sedadly 1 482 l

Peugeot ČR

Základní cena Peugeotu 3008 GT Line s touto motorizací začíná u částky 750.000 Kč, ovšem pokud se podíváte do katalogu příplatkového vybavení, nebudete mít problém dostat se na ceny mnohem vyšší. Například náš testovací model byl vybaven příplatkovými prvky výbavy v hodnotě dalších 131.000 korun, takže výsledná částka se vyšplhala až na 881.000 Kč.

A jak společný týden shrnout? Peugeot 3008 GT Line není ani přes svůj název žádný sportovec, ovšem je to elegantní společník, který vám na výletě do města ani na venkov neudělá ostudu. Nebál bych se ho nazvat ani módním doplňkem, neboť svým avantgardním designem na to skutečně aspiruje. Ve městě se navíc postará o velice příjemnou jízdu, vytlumí většinu nerovností a ještě vás bude reprezentovat. Pokud tedy neopustíte domov aniž by se barva vašeho pásku, bot a řemínku hodinek shodovala, pak vám bude Peugeot 3008 skvělým společníkem na každý den.

Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 3008 GT - Ideální pro město a dálnice, ale zatáčky mu nesedí. A terén?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

FV-Frangivento Asfanè

Hypercar Frangivento Asfanè vypadá neuvěřitelně, je však skutečný

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud