Peugeot 3008 je velmi svérázný automobil, který si velmi rychle našel řadu příznivců - a to dokonce i mezi porotci, kteří ho pasovali do role evropského automobilu roku 2017. Je ale opravdu tak dobrý, aby si zasloužil tento titul? Posoudit to stále nedokážu, nicméně po týdnu společného soužití rozumím těm, kteří ho do této role pasovali.
Design Peugeotu 3008 je skutečně výjimečný, ať už se na vůz podíváte z jakéhokoliv úhlu. Při pohledu z čelní strany zaujmou Full LED světlomety s denním svícením, jejichž "celistvost" narušuje výstupek nárazníku. Světla tedy působí jako dělená, nicméně na rozdíl od faceliftované Octavie zde nedošlo k úplnému oddělení a vůz si tak drží své křivky a la "právě jsem se porval se lvem". Stejného motta se drží i zadní světlomety, které na každé straně působí jako vrypy po lvích drápech. Opomenout nelze ani tvar mřížky chladiče, která je poseta drobnými lesklými obdélníky a celkově svým tvarem připomíná valící se / lámající se vlnu. Z profilu pak vůz vypadá velmi elegantně, na čemž má podíl i křídlo na pátých dveří, které střechu opticky prodlužuje. V našem případě autu pomáhají ještě elegantní kola o průměru 19" palců.
Po prvním usednutí si člověk připadá pomalu jak ve vesmírné lodi - dobře, to možná přeháním, nicméně podobně hodnotně a futuristicky působící interiér bych od Peugeotu ještě před pár lety zkrátka nečekal. Palubní deska ctí čisté linie, přičemž každý záhyb působí elegantně a promyšleně. Její čistotu narušují pouze dva displeje, jeden patří infotainment systému, zatímco druhý je umístěn pod kapličkou přístrojového štítu a nabízí řidiči řadu "zobrazení". Je tak jen na vás, zda se chcete dívat na mapy, velké budíky, asistenční systémy nebo jen velký černý panel zobrazující aktuální rychlost. K dispozici je ale i "Osobní režim", který si můžete přizpůsobit.
Masivní středový panel navazuje na palubní desku díky táhlé stříbrné linii, ve které jsou ukryta tlačítka náležící k infotainment systému. Pod nimi je ještě jedna řada černých tlačítek, kterými se ovládají některé funkce ventilátoru nebo vyhřívané sedačky. Poté následuje malý odkládací prostor, tlačítko pro startování motoru a volič automatické převodovky, který připomíná joystick. Za voličem převodovky se nachází tlačítko elektronické parkovací brzdy a tlačítko pro aktivaci sportovního režimu. V poslední třetině se nachází držák pro dva nápoje a doslova obří úložný box.
Přední sedadla jsou komfortní, příjemně tvarovaná a nabízí dobrou oporu jak v bocích, tak pro stehna. Potěšila mě také široká možnost elektrického nastavení s pamětí, to je ovšem součástí příplatkové výbavy. Samotné hledání ideální pozice za volante mi však přišlo poněkud komplikovanější, a to i přes možnost nastavit volant výškově i teleskopicky. Na vině je totiž právě koncepce palubní desky i-concept, kdy se na přístroje díváte nikoliv skrze volant, ale nad ním. Ať jsem se ale snažil jakkoliv, volant mi vždy část displeje zakrýval, sice ne nijak výrazně, ale zakrýval.
Když už se bavíme o volantu, ten je v 3008 skutečně malý a navíc nahoře i dole zploštělý. Proti gustu žádný atentát, vše je jen o zvyku, nicméně první dva dny mi to nijak příjemné nepřišlo. Samotný věnec volantu má ale ideální průměr, je obšitý kůží a drží se skvěle. Na jeho ramenou nechybí tlačítka pro ovládání audia, telefonu a digitálního přístrojového štítu. Pro ovládání tempomatu už se ale místo na volantu nenašlo, takže skončilo na sloupku řízení, spolu s pádly pro ruční řazení.
Co se zadních sedadel týče, není jim příliš co vytknout. Jsou příjemně tvarovaná a hlavně nabídnou dostatek prostoru ve všech směrech. Pokud ale hodláte vozit osoby vysoké 190 cm +, zřejmě už tak nadšení z prostoru nebudou. Pokud byste se ale rozhodli připlatit si za prosklenou střechu, prostor nad hlavou se zmenší ještě víc. Náš model měl naštěstí střechu pevnou a tak můžeme směle prohlásit, že 185 cm na výšku problém nebude. Vyklápěcí loketní opěrka s držáky nápojů, výdech ventilace a zásuvka na 12 V jsou pak jen drobné detaily zvyšující komfort, které stojí za zmínku.
Se zavazadlovým prostorem o objemu 520 litrů je Peugeot 3008 premiantem ve své třídě. Kromě ohromného prostoru kufr nabídne i řadu chytrých řešení, včetně elektricky ovládaného víka, možnosti otevřít víko nohou, šikovných kapes, ok pro umístění sítě / zajištění nákladu, 12 V zásuvky, průchodu za loketní opěrkou nebo možnosti sklápět zadní sedadla přímo z kufru. Po sklopení zadních sedadel pak získáte prostor o hodnotě 1.482 litrů, který se navíc může pochlubit rovnou podlahou.
Pokud toužíte po Peugeotu 3008 ve variantě GT, budete mít na výběr ze tří motorů, dva vznětové dvoulitry BlueHDi nabídnou výkon 110 kw (150 k) nebo 133 kw (180 k). Pokud ale zatoužíte po benzínu, pak se budete muset spokojit s turbem přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1.6 litru, který nabídne 121 kW (165 k). A právě poslední jmenovaný motor se zabydlel pod kapotou námi testovaného vozu.
Oněch 165 koní si s vozem o váze necelé 1,5 tuny poradí vcelku hravě. Zrychlení z 0 na 100 km/h probíhá za 8.9 sekundy, což sice není nikterak oslnivý údaj, nicméně s přihlédnutím k rozměrům vozu na mě působil poměrně dynamicky až svižně - zvláště co se jízdy po přímce týče. Za zmínku stojí i lineární nástup výkonu a kultivovanost motoru, který je i během dálničních rychlostí poměrně tichý.
Automatická šestistupňová převodovka si motorem s motorem vcelku rozumí a nikdy jsem s ní neměl žádné problém. Příjemným bonusem byla možnost manuálního řazení pádly pod volantem, nicméně jejich umístění na sloupku řízení mi úplně nevyhovovalo. Osobně bych preferoval pádle buď přímo na volantu, nicméně jako řada dalších věcí, i tohle je otázka zvyku. Jak už jsem ale psal, jejich využití bylo spíše sporadické, neb automat si s většinou situací poradí bravurně a 3008 není příliš stavěna na okreskové dovádění, kdy by měla pádla smysl.
Podvozek je naladěn spíše na komfortní cestování, což zvládá skvěle. Pokud tedy nebudete 3008 trápit na těch nejrozbitějších silnicích v širokém okolí, pak se vám tohle SUV odvděčí klidnou a komfortní jízdou bez zbytečných rázů a otřesů. Nejlépe se ovšem podvozek cítil ve městě, kde díky nižším rychlostem šikovně vyfiltroval takřka vše a jízda byla nadmíru komfortní. Horší je to ale se zatáčkami, kde na mě Peugeot ve vyšších rychlostech působil nepoddajně a těžkopádně. Někdy jsem měl dokonce pocit, že auto chce vzít vzít zatáčku po přímce. Do zatáčky se samozřejmě vždy nakonec složilo, nicméně dovádění na okreskách s ním dvakrát příjemné prostě není
Známé spojení "SUV = vyšší prostupnost terénem" v případě Peugeotu 3008 neplatí. Jednak najdete kombíky s vyšší světlou výškou a zadruhé: Peugeot nenabízí u modelu 3008 možnost pohonu obou náprav. Nápravu by mohla sjednat hybridní verze, jejíž elektromotor by měl posílat výkon na zadní nápravu, ovšem to je hudba vzdálené budoucnosti. Jedinou vaší šancí se tak nyní může stát pouze systém pro kontrolu trakce, který jsme my bohužel k dispozici neměli.
Zato jsme měli k dispozici vcelku bohatou výbavu zahrnující například automatické tlumení dálkových světel, asistent pro hlídání jízdy v pruzích, adaptivní tempomat, parkovací kamery, omezovač rychlosti, a řadu dalších asistentů, díky kterým je cestování s vozem příjemnější a zejména bezpečnější.
A jak si Peugeot 3008 vedl v nárazových testech EuroNCAP? Celkem obdržel všech pět hvězd, přičemž v jednotlivých kategoriích uspěl následovně: bezpečnost dospělé posádky 86%, bezpečnost dětí 85%, bezpečnost chodců 67% a bezpečnostní systémy 58%.
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo benzín Zdvihový objem 1 598 Max. výkon v kW / koní 121 / 165 Max. točivý moment v Nm 240 Typ pohonu Přední kola Převodovka 6 st. automatická EAT6 Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s Maximální rychlost 201 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 9,8 Mimo město 5,3 Kombinovaná 7,0 Rozměry: Délka 4 447 mm Výška 1 624 mm Šířka (se zrcátky) 1 841 / 2 098 mm Hmotnost 1 475 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 520 l Se sklopenými sedadly 1 482 lPeugeot ČR
Základní cena Peugeotu 3008 GT Line s touto motorizací začíná u částky 750.000 Kč, ovšem pokud se podíváte do katalogu příplatkového vybavení, nebudete mít problém dostat se na ceny mnohem vyšší. Například náš testovací model byl vybaven příplatkovými prvky výbavy v hodnotě dalších 131.000 korun, takže výsledná částka se vyšplhala až na 881.000 Kč.
A jak společný týden shrnout? Peugeot 3008 GT Line není ani přes svůj název žádný sportovec, ovšem je to elegantní společník, který vám na výletě do města ani na venkov neudělá ostudu. Nebál bych se ho nazvat ani módním doplňkem, neboť svým avantgardním designem na to skutečně aspiruje. Ve městě se navíc postará o velice příjemnou jízdu, vytlumí většinu nerovností a ještě vás bude reprezentovat. Pokud tedy neopustíte domov aniž by se barva vašeho pásku, bot a řemínku hodinek shodovala, pak vám bude Peugeot 3008 skvělým společníkem na každý den.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.