Peugeot 3008 je velmi svérázný automobil, který si velmi rychle našel řadu příznivců - a to dokonce i mezi porotci, kteří ho pasovali do role evropského automobilu roku 2017. Je ale opravdu tak dobrý, aby si zasloužil tento titul? Posoudit to stále nedokážu, nicméně po týdnu společného soužití rozumím těm, kteří ho do této role pasovali.
Design Peugeotu 3008 je skutečně výjimečný, ať už se na vůz podíváte z jakéhokoliv úhlu. Při pohledu z čelní strany zaujmou Full LED světlomety s denním svícením, jejichž "celistvost" narušuje výstupek nárazníku. Světla tedy působí jako dělená, nicméně na rozdíl od faceliftované Octavie zde nedošlo k úplnému oddělení a vůz si tak drží své křivky a la "právě jsem se porval se lvem". Stejného motta se drží i zadní světlomety, které na každé straně působí jako vrypy po lvích drápech. Opomenout nelze ani tvar mřížky chladiče, která je poseta drobnými lesklými obdélníky a celkově svým tvarem připomíná valící se / lámající se vlnu. Z profilu pak vůz vypadá velmi elegantně, na čemž má podíl i křídlo na pátých dveří, které střechu opticky prodlužuje. V našem případě autu pomáhají ještě elegantní kola o průměru 19" palců.
Po prvním usednutí si člověk připadá pomalu jak ve vesmírné lodi - dobře, to možná přeháním, nicméně podobně hodnotně a futuristicky působící interiér bych od Peugeotu ještě před pár lety zkrátka nečekal. Palubní deska ctí čisté linie, přičemž každý záhyb působí elegantně a promyšleně. Její čistotu narušují pouze dva displeje, jeden patří infotainment systému, zatímco druhý je umístěn pod kapličkou přístrojového štítu a nabízí řidiči řadu "zobrazení". Je tak jen na vás, zda se chcete dívat na mapy, velké budíky, asistenční systémy nebo jen velký černý panel zobrazující aktuální rychlost. K dispozici je ale i "Osobní režim", který si můžete přizpůsobit.
Masivní středový panel navazuje na palubní desku díky táhlé stříbrné linii, ve které jsou ukryta tlačítka náležící k infotainment systému. Pod nimi je ještě jedna řada černých tlačítek, kterými se ovládají některé funkce ventilátoru nebo vyhřívané sedačky. Poté následuje malý odkládací prostor, tlačítko pro startování motoru a volič automatické převodovky, který připomíná joystick. Za voličem převodovky se nachází tlačítko elektronické parkovací brzdy a tlačítko pro aktivaci sportovního režimu. V poslední třetině se nachází držák pro dva nápoje a doslova obří úložný box.
Přední sedadla jsou komfortní, příjemně tvarovaná a nabízí dobrou oporu jak v bocích, tak pro stehna. Potěšila mě také široká možnost elektrického nastavení s pamětí, to je ovšem součástí příplatkové výbavy. Samotné hledání ideální pozice za volante mi však přišlo poněkud komplikovanější, a to i přes možnost nastavit volant výškově i teleskopicky. Na vině je totiž právě koncepce palubní desky i-concept, kdy se na přístroje díváte nikoliv skrze volant, ale nad ním. Ať jsem se ale snažil jakkoliv, volant mi vždy část displeje zakrýval, sice ne nijak výrazně, ale zakrýval.
Když už se bavíme o volantu, ten je v 3008 skutečně malý a navíc nahoře i dole zploštělý. Proti gustu žádný atentát, vše je jen o zvyku, nicméně první dva dny mi to nijak příjemné nepřišlo. Samotný věnec volantu má ale ideální průměr, je obšitý kůží a drží se skvěle. Na jeho ramenou nechybí tlačítka pro ovládání audia, telefonu a digitálního přístrojového štítu. Pro ovládání tempomatu už se ale místo na volantu nenašlo, takže skončilo na sloupku řízení, spolu s pádly pro ruční řazení.
Co se zadních sedadel týče, není jim příliš co vytknout. Jsou příjemně tvarovaná a hlavně nabídnou dostatek prostoru ve všech směrech. Pokud ale hodláte vozit osoby vysoké 190 cm +, zřejmě už tak nadšení z prostoru nebudou. Pokud byste se ale rozhodli připlatit si za prosklenou střechu, prostor nad hlavou se zmenší ještě víc. Náš model měl naštěstí střechu pevnou a tak můžeme směle prohlásit, že 185 cm na výšku problém nebude. Vyklápěcí loketní opěrka s držáky nápojů, výdech ventilace a zásuvka na 12 V jsou pak jen drobné detaily zvyšující komfort, které stojí za zmínku.
Se zavazadlovým prostorem o objemu 520 litrů je Peugeot 3008 premiantem ve své třídě. Kromě ohromného prostoru kufr nabídne i řadu chytrých řešení, včetně elektricky ovládaného víka, možnosti otevřít víko nohou, šikovných kapes, ok pro umístění sítě / zajištění nákladu, 12 V zásuvky, průchodu za loketní opěrkou nebo možnosti sklápět zadní sedadla přímo z kufru. Po sklopení zadních sedadel pak získáte prostor o hodnotě 1.482 litrů, který se navíc může pochlubit rovnou podlahou.
Pokud toužíte po Peugeotu 3008 ve variantě GT, budete mít na výběr ze tří motorů, dva vznětové dvoulitry BlueHDi nabídnou výkon 110 kw (150 k) nebo 133 kw (180 k). Pokud ale zatoužíte po benzínu, pak se budete muset spokojit s turbem přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1.6 litru, který nabídne 121 kW (165 k). A právě poslední jmenovaný motor se zabydlel pod kapotou námi testovaného vozu.
Oněch 165 koní si s vozem o váze necelé 1,5 tuny poradí vcelku hravě. Zrychlení z 0 na 100 km/h probíhá za 8.9 sekundy, což sice není nikterak oslnivý údaj, nicméně s přihlédnutím k rozměrům vozu na mě působil poměrně dynamicky až svižně - zvláště co se jízdy po přímce týče. Za zmínku stojí i lineární nástup výkonu a kultivovanost motoru, který je i během dálničních rychlostí poměrně tichý.
Automatická šestistupňová převodovka si motorem s motorem vcelku rozumí a nikdy jsem s ní neměl žádné problém. Příjemným bonusem byla možnost manuálního řazení pádly pod volantem, nicméně jejich umístění na sloupku řízení mi úplně nevyhovovalo. Osobně bych preferoval pádle buď přímo na volantu, nicméně jako řada dalších věcí, i tohle je otázka zvyku. Jak už jsem ale psal, jejich využití bylo spíše sporadické, neb automat si s většinou situací poradí bravurně a 3008 není příliš stavěna na okreskové dovádění, kdy by měla pádla smysl.
Podvozek je naladěn spíše na komfortní cestování, což zvládá skvěle. Pokud tedy nebudete 3008 trápit na těch nejrozbitějších silnicích v širokém okolí, pak se vám tohle SUV odvděčí klidnou a komfortní jízdou bez zbytečných rázů a otřesů. Nejlépe se ovšem podvozek cítil ve městě, kde díky nižším rychlostem šikovně vyfiltroval takřka vše a jízda byla nadmíru komfortní. Horší je to ale se zatáčkami, kde na mě Peugeot ve vyšších rychlostech působil nepoddajně a těžkopádně. Někdy jsem měl dokonce pocit, že auto chce vzít vzít zatáčku po přímce. Do zatáčky se samozřejmě vždy nakonec složilo, nicméně dovádění na okreskách s ním dvakrát příjemné prostě není
Známé spojení "SUV = vyšší prostupnost terénem" v případě Peugeotu 3008 neplatí. Jednak najdete kombíky s vyšší světlou výškou a zadruhé: Peugeot nenabízí u modelu 3008 možnost pohonu obou náprav. Nápravu by mohla sjednat hybridní verze, jejíž elektromotor by měl posílat výkon na zadní nápravu, ovšem to je hudba vzdálené budoucnosti. Jedinou vaší šancí se tak nyní může stát pouze systém pro kontrolu trakce, který jsme my bohužel k dispozici neměli.
Zato jsme měli k dispozici vcelku bohatou výbavu zahrnující například automatické tlumení dálkových světel, asistent pro hlídání jízdy v pruzích, adaptivní tempomat, parkovací kamery, omezovač rychlosti, a řadu dalších asistentů, díky kterým je cestování s vozem příjemnější a zejména bezpečnější.
A jak si Peugeot 3008 vedl v nárazových testech EuroNCAP? Celkem obdržel všech pět hvězd, přičemž v jednotlivých kategoriích uspěl následovně: bezpečnost dospělé posádky 86%, bezpečnost dětí 85%, bezpečnost chodců 67% a bezpečnostní systémy 58%.
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo benzín Zdvihový objem 1 598 Max. výkon v kW / koní 121 / 165 Max. točivý moment v Nm 240 Typ pohonu Přední kola Převodovka 6 st. automatická EAT6 Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s Maximální rychlost 201 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 9,8 Mimo město 5,3 Kombinovaná 7,0 Rozměry: Délka 4 447 mm Výška 1 624 mm Šířka (se zrcátky) 1 841 / 2 098 mm Hmotnost 1 475 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 520 l Se sklopenými sedadly 1 482 lPeugeot ČR
Základní cena Peugeotu 3008 GT Line s touto motorizací začíná u částky 750.000 Kč, ovšem pokud se podíváte do katalogu příplatkového vybavení, nebudete mít problém dostat se na ceny mnohem vyšší. Například náš testovací model byl vybaven příplatkovými prvky výbavy v hodnotě dalších 131.000 korun, takže výsledná částka se vyšplhala až na 881.000 Kč.
A jak společný týden shrnout? Peugeot 3008 GT Line není ani přes svůj název žádný sportovec, ovšem je to elegantní společník, který vám na výletě do města ani na venkov neudělá ostudu. Nebál bych se ho nazvat ani módním doplňkem, neboť svým avantgardním designem na to skutečně aspiruje. Ve městě se navíc postará o velice příjemnou jízdu, vytlumí většinu nerovností a ještě vás bude reprezentovat. Pokud tedy neopustíte domov aniž by se barva vašeho pásku, bot a řemínku hodinek shodovala, pak vám bude Peugeot 3008 skvělým společníkem na každý den.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.