V redakci už jsme zástupce plejád nějakou dobu neměli, a tak před podzimní smrští novinek plynoucích z modelového roku 2018 přerušila náš půst ještě ochutnávka ročníku se sedmičkou na konci. A s čím jiným vyrazit na sklonku léta do přírody než s modelem, který si kus krajiny a divočiny vozí s sebou už ve svém názvu?
Za těch pár let, co je poslední generace Foresteru na očích, jsme si stačili zvyknout. Ano, uznávám, takové tvrzení obvykle nebývá známkou kdovíjaké chvály. Jenže auto vloni navštívilo kosmetický salón a modifikace zejména v přední části posunuly Fozzyho z pozice asijského SUV do postavení asijského SUV, na které se dá koukat a kterému to z určitého pohledu i docela sluší. To je především zásluha nárazníku a masky chladiče zdůrazňujícího horizontální linie. S výjimkou nejlevnějšího stupně výbavy Active zdobí předek auta ještě BiLEDkové světlomety s originálně řešeným páskem denního svícení a funkcí natáčení do zatáček. Tvary karoserie jsou jinak ryze funkční. Krátké převisy oceníte v terénu, krabicoidní kabina toho pojme opravdu spoustu a velmi bohaté prosklení zase budete kvitovat při parkování. Za zmínku stojí posunutá vnější zrcátka na samostatných nosičích, které tak výrazně zmenšují mrtvé úhly A sloupků.
Králem prostoru i ergonomieJestli ale něčím dovede Fozzy přesvědčit, pak je to vnitřní prostor ve všech třech dimenzích. Na šířku, délku a kupodivu i výšku si budete chrochtat blahem nejen na předních sedačkách, ale kritické hlasy neuslyšíte ani od cestujících vzadu. Místa a vzdušnosti je tam totiž spoustu, stejně jako za pátými dveřmi. Sem se na plochu dlouhou 94 cm a širokou 107 cm vejde v základu 505 litrů. A to se pod podlahu ještě vleze rezervní kolo, které je vždycky lepší než polovičaté lepicí sady.
Lehkou kritiku směřujeme k samotným sedačkám, které mají kratší sedáky, jsou vcelku mělké a mají bočnice daleko od sebe, takže řidič subtilnější postavy bude mít snahy držet se v zatáčkách volantu a neucítí tak dobře auto po zadnicí. Posed za volantem je ale bezvadný a ani palubní deska už nepřipomíná retro dobu s devadesátkovými autorádii. Plasty jsou měkčené, chod všech tlačítek jednoznačný a ovládání velmi dobře ergonomicky zvládnuté.
Palubku dále oživují plochy v módní klavírní černi a vévodí jí dle výbavy 6,2 nebo 7 palcový dotykový displej infotainment systému Starlink s MirrorLinkem, avšak v našem případě bez vestavěné navigace. Ta je součástí až výbavového stupně Executive nebo Sport. Na vrchu palubní desky nachází své místo už tradičně subarovská kaplička s dvojicí displejů indikujících nastavení klimatizace a provozní údaje o autě, jako je třeba spotřeba, dojezd nebo vnější teplota.
À propos loňské úpravy se odrazily i v interiéru. Podívejte se na srovnání modelového roku 2014 s ročníkem aktuálním. Kromě nového volantu a displeje Starlink si všimněte přepracované kapličky přístrojů, madel ve dveřích, zdobení ovladačů ventilace nebo orámování jejích výdechů. Slušný posun, co říkáte?
Všeuměl z přesvědčeníNámi zkoušený Forester spoléhal na osvědčený dvoulitrový boxer s atmosférickým plněním. Se svými 110 kW (150 k) poskytuje ve spojení s bezestupňovou automatickou převodovkou Lineartronic Fozzymu zrychlení na stovku za nijak oslnivých 11,8 sekundy. Na druhou stranu slibuje kombinovanou spotřebu 6,7 l/100 km. Na pohodovou jízdu ve městě i mimo něj to stačí, tam se při klidném stylu dostanete i o pár deci pod uvedenou hodnotu.
Jenže na dálnici, v kopcovitém terénu nebo obtěžkáni rodinou se neubráníte dojmu, že pár plnokrevníků navíc by pod kapotou rozhodně ničemu neuškodilo. Převodovka drží motor ve vyšších otáčkách a uvnitř je boxer trochu slyšet. Tady doporučuji sáhnout buď po naftovém motoru nebo verzi XT s lepším točivým momentem v nízkých otáčkách. Oba dva se totiž kolem 2000 ot./min. chlubí hodnotami 350 Nm, nepřeplňovaný zážehový dvoulitr se musí spokojit jen s cca. 180 Nm. Tady prostě kope diesel jinou ligu.
Dobrá zpráva je, že Subaru pořád nezapomnělo, jak udělat řidičsky zábavné auto. A to ani v kategorii SUV. Řízení je skvěle vyvážené, má optimální cit, brzdy můžete bez potíží dávkovat po milimetrech a od podvozku by se měli ostatní ledasčemu přiučit. Je obdivuhodné, jak bez adaptivních tlumičů zvládá krocení vysoké karoserie na straně jedné a jak zároveň dokáže být komfortním rodinným společníkem na straně druhé. Čím rychleji jedete a v čím horším je silnice stavu, tím auto více ožívá a lépe funguje. Jako by říkalo: „tak pojď, ještě jednou a rychleji!“. Tady se rallyové geny výrobce zkrátka nezapřou! Přítrž tomu učiní až univerzální pneumatiky od Yokohamy, které Subaru z fabriky obouvá a které se relativně brzy v zlé předtuše ozývají pískáním.
Jenže ty zas bezvadně fungují, když vám bude silnice moc úzká a vyrazíte mimo na nezpevněné cesty i necesty, kde přispívají měrou vrchovatou k bezprecedentní průchodnosti. Tam se hodí bezesporu i systém X-Mode, který je standardem od verze Comfort. Ten upravuje management motoru, převodovky, stabilizace a pohonu všech kol a zjednodušuje jízdu v terénu i pro méně zkušené řidiče. Mimochodem v terénu pomůže i CVT převodovka Lineatronic, která umožňuje neskutečně jemnou práci a dovolí pohybovat se s autem téměř na milimetry přesně. Když k tomu přidáte velké nájezdové úhly, světlost 220 mm, slušné pneumatiky, výtečný výhled ven a pochopitelně i pětačtyřicet let pilovaný systém pohonu všech kol, jízda v terénu vás dostane do kolen!
Kde Forester na novější konkurenty zatím ztrácí, to jsou jízdní asistenty. Chybí parkovací senzory a tedy i případný parkovací asistent a v testovaném modelovém roce 2017 nenajdete ani EyeSight, známý z modelů Levorg a Outback. V době dopisování tohoto textu byl ale odhalen Fozzy 2018, za jehož čelním sklem už dvojici stereokamer můžete najít. Je však zajímavé, že pouze u benzínového nepřeplňovaného dvoulitru. Jak verze XT, tak všechny diesely EyeSight mít nemohou. Ale to už je jiný příběh a o něm zase někdy příště.
Jediná chybka už je napravenaForester je skvělé auto a vedle ikonického WRX STi je právě Fozzy tím, co si většina nadšenců představí, když se řekne Subaru. Konečně velmi dobře vypadá, skvěle jezdí, nabízí neskutečné množství vnitřního prostoru a výbornou ergonomii. Ale jak už to tak u aut ze země vycházejícího slunce bývá, ceník se s pevně danými stupni výbav se přehledem vejde na jeden list papíru. Pokud tedy preferujete složité konfigurátory a koupi nového auta vnímáte jako rituál plný bezesných nocí s kalkulačkou a myší v ruce, poohlédněte se jinam. Jestli Vám ale Forester svým zaměřením, svou duší a nenucenou samozřejmostí, s níž zvládá rozmanitou škálu úkolů, vyhovuje, není co řešit. Zvlášť, když importér přidává do vínku záruku na 5 let nebo 200 000 km a po celou tuto dobu garantuje i asistenční služby zdarma. V těchto dnech navíc přichází na trh Fozzy modelového roku 2018, který za pár tisíc navíc přiváží do některých verzí i netrpělivě očekávaný EyeSight.
Technická data a ceny Pohonné ústrojí: Palivo Natural 95 Zdvihový objem 1 995 Max. výkon v kW / koní 110 / 150 při 6 200 ot. min. Max. točivý moment v Nm 198 při 4 200 ot./min. Typ pohonu 4x4 Převodovka bezestupňová CVT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,8 s Maximální rychlost 192 km/h Spotřeba paliva l/100 km s disky R18: Město 8,2 Mimo město 5,8 Kombinovaná 6,7 Rozměry: Délka 4 595 mm Výška 1 735 mm Šířka 1 795 mm Hmotnost 1 600 - 1 640 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 505 l Se sklopenými sedadly 1 592 l Nahlédnutí do ceníku: Základní cena* 699 000 Kč Základní cena s testovaným motorem* 699 000 Kč Cena testovaného modelu vč. příplatků* 841 000 Kč *ceny se vztahují k modelovému roku 2018Subaru ČR
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.