S novým Amarokem jsme strávili týden, během kterého ujel téměř tisíc kilometrů a vystřídal všechny typy povrchů. Hned na začátek můžeme říct, že se Volkswagenu podařilo skloubit několik typů automobilů dohromady. Výsledný vůz bude sice možná hůře hledat své místo na trhu, řídit něco tak univerzálního je ale silně návykové. A co že nás tak zaujalo? Začneme pěkně od začátku
Historie, Volkswagen a pickupy
Většina čtenářů jistě souhlasí s tím, že se Volkswagen v roce 2011 pustil výrobou Amaroku do zcela neznámých vod. O to zajímavější je ale fakt, že Volkswagen ve skutečnosti přišel s prvním terénním pickupem o dost dříve. Konkrétně to bylo v roce 1989 a byl jím model s názvem „Taro“. Tehdy ale automobilka opravdu neměla s výrobou vozů kategorie SUV žádné zkušenosti, a tak se domluvila s jiným výrobcem, který na tom byl o poznání lépe. Volkswagen Taro tedy nebyl ničím jiným, než rebrandovanou Toyotou Hilux.
O dvaadvacet let později pak Volkswagen představuje „velkého vlka“, kterým Amarok v překladu je. Volkswagen měl tehdy nelehký úkol – vstoupit na trh se zaběhlými a silnými rivaly, a zároveň přesvědčit zákazníky o tom, jak je dobrý. Jenže konkurence od Toyoty, Fordu, Mitsubishi i Nissanu je zde mnohem déle…
Nyní, o šest let později víme, že se to Volkswagenu podařilo. Známe původního Amaroka jako ojetinu, a spolu s tím i jeho silné a slabé stránky. Povedlo se je Volkswagenu odstranit? A v čem je nový Amarok vlastně „nový“?
Původní Amarok v tehdejší konkurenci uspěl, a to především díky tomu, že se jednalo o nově postavený automobil. Ten nabízel nejen civilizovaný interiér, ale i pohodlné jízdní vlastnosti na silnici, které byly tehdejším pickupům cizí. Vyčítáno mu nebylo mnoho věcí. Mezi to málo patřil například tuhý chod řadicí páky, nízký přední nájezdový úhel a především slabý motor pro těžkou práci.
Nový Amarok, představení
Naštěstí nám Volkswagen novým Amarokem nepředstavuje pouze facelift, kterým by na pár let umlčel poptávku zákazníků, ale přináší dostatečné odpovědi na věci, které nás trápily. Pokud jste připraveni na příval novinek, pak začněme tím nejpříjemnějším - motor. Ano, původní naftový dvoulitrový čtyřválec vystřídal silnější třílitrový šestiválec o výkonech 150 a 165 kW. Obě motorizace spolupracují s 8stupňovou automatickou převodovkou a vytvářejí tak kompletní nabídku modelu.
Časem by měl nabídnout Amarok i výkonově slabší verzi a manuální převodovku, ovšem, dovolíme si tvrdit, že aktuální konfiguraci není potřeba měnit ani doplňovat. Motor spolupracuje s automatickou převodovkou výborně, výkonu je přebytek, a vzhledem k námi naměřené kombinované spotřebě na silnici - 8,3 litru - tady není co řešit. Škoda jen, že tento silnější motor Amaroku nepřinesla přání zákazníků, ale spíše emisní norma Euro 6, kterou tento motor (na rozdíl od svého slabšího předchůdce) splňuje.
Dále získal Amarok přepracovaný nárazník, který napravuje nájezdový úhel (nyní 29,5°). Zájemce potěší jistě i asistent rozjezdu do kopce a multikolizní brzda (o co jde, vysvětlíme později), které jsou nyní součástí základní výbavy. Vzhledem k přepracované zadní nápravě a sedadlům ErgoComfort má být Amarok ještě komfortnější, než dříve. K tomu se ale vztahuje naše úvodní poznámka, týkající se nejistého místa na trhu. Nový Amarok totiž opustil pracovní dvoumístnou verzi Single Cab a také už se nedodává ve výbavě Basic. Podstatně se tedy změnila cena, která dnes začíná na 1 015 645 Kč za verzi DoubleCab Comfortline. Přitom pracovní verzi staršího předchůdce jste pořídili zhruba o 400 000 levněji. Nový Amarok tak již není autem pro každého a určitě nebude tím levným, špinavým, pracovním autem, které většina firem potřebuje.
Interiér a výbava
Uvnitř vozu totiž Amarok opravdu nevypadá jako pracant. Věřil jsem, že jestli tento pickup na něčem nachytáme, pak to budou nepoužitelné zadní sedadla vzhledem k nedostatku místa na nohy. Mýlil jsem se
Je vidět, že nový Amarok cílí na řidiče, kteří mají rádi SUV v pravém slova smyslu - tedy "sportovní užitkové vozidlo". Takových plnokrevných SUV dnes ale mnoho nenajdete. Řidič a spolujezdec má prostoru kolem i vedle sebe doslova na rozdávání, ovšem ani 2 až 3 cestující vzadu se nestávají obětmi nějakého kompromisu. Jediné, co uvnitř vozu připomíná možné pracovní využití, je obří odkládací schránka spolujezdce spolu s dalším odkládacím prostorem uprostřed palubní desky, a všudypřítomné 12V zásuvky (3x v kabině, 1x na korbě). Vysoký posez umožňuje dobrý výhled z vozu ve všech směrech a dává posádce pocit opravdového bezpečí.
O tom, jaký bude výsledný interiér a exteriér vašeho vozu pak rozhoduje výbavová řada, pro kterou se rozhodnete. Volkswagen nabízí u nového Amaroku standardně celkem tři. Jsou to Comfortline (1 015 645 Kč), Highline (1 163 621 Kč) a Aventura (1 429 561 Kč). Přepracovaná palubní deska s dekorační lištou je však shodná pro všechny typy výbavy, stejně jako multikolizní brzda, která po případném nárazu zabrzdí automobil automaticky tak, aby se v ideálním případě zabránilo dalším kolizím. Stejně tak jsou všechny výbavové stupně vybaveny systémy ESP a asistenty pro rozjezd do kopce a jízdu z kopce. Takové počiny se nám líbí, proto říkáme "Safety first" a dáváme Volkswagenu pomyslný palec nahoru!
Sériová výbava Comfortline jistě nikoho neurazí. Nemusíte se tak obávat šetření v podobě plechových disků atd. K dispozici jsou 17palcová hliníková kola, multifunkční volant v kůži, tempomat, klimatizace a rádio se čtyřmi reproduktory. Výbava Highline navíc disponuje například většími koly, Bi-xenonovými světlomety, systémem parkovacích čidel ParkPilot vpředu a vzadu a couvací kamerou. Cena za vrcholnou řadu Aventura v sobě skrývá nejen více chromových doplňků a lišt, ale i 20" kola, Sportsbar, prahové trubky s nástupními plochami a LED osvětlením, sedadla ergoComfort a navigační systém Discover Media.
Zvenku a pod kapotou
Nový Amarok je velký nejen uvnitř, ale i zvenku. To zřejmě vede k jeho jediné nevýhodě, kterou může být někdy komplikované parkování. Ne že byste snad měli špatný přehled o vozidle, ten vám poskytuje ParkPilot a couvací kamera dostatečný. Problémem je spíše sehnat parkovací místo vhodných rozměrů, které se dnes setkávají s kritikou i ze strany majitelů běžných osobních automobilů, a co si potom má počít řidič za volantem vozidla takových rozměrů. Vjíždět tedy na některé "moderní" parkovací domy je o nervy.
Korba pickupu může být buď otevřená spolu s uzamykatelným roletovým krytem ložné plochy Rollcover, a nebo s nástavbou jako v našem případě. Osobně vidím nástavbu jako vhodnější variantu, která poskytuje maximum prostoru a ochrany pro převážené věci.
Pod kapotou nového Amaroku tepe upravený motor převzatý z Audi Q7. Třílitrový šestiválec TDI se vyrábí ve dvou výkonových variantách - 150 a 165 kW, tedy 204 a 224 koní. Spolu s krouticím momentem až 550 Nm poskytuje dostatek výkonu i při pořádném zatížení. Navíc, pokud řidič sešlápne plynový pedál "na podlahu", disponuje funkcí Overboost, která krátkodobě zvýší výkon o dalších 15 kW. Předjíždět s tímhle autem je prostě skvělé.
O pohon se stará osmistupňová automatická převodovka spolu se stálým pohonem všech kol 4Motion. První převodový stupeň je určen pro jízdu v terénu, osmá rychlost je pak optimalizována pro jízdu při nízkých otáčkách. Každý Amarok je také sériově vybaven (vypínatelným) systémem Start-Stop.
Terénní vlastnosti a pracovní využití
Jízda v terénu pro mě byla největším překvapením. Těšil jsem se, že si s Amarokem užiji tak jako kdysi dávno, ve staré dobré Ladě Nivě. Jenže zatímco kdysi jste si museli ve starých autech každou terénní nerovnost, sjezd či výjezd tvrdě vybojovat, Amaroku k tomu stačí podržení tlačítka "Offroad". Od této chvíle si začne žít nový Amarok vlastním životem.
Nejen že se upraví citlivost plynového pedálu, a vůz obecně zklidní, zpomalí a upraví rychlost řazení. Aktivuje se navíc funkce offroad-ABS, díky které vás auto při jízdě z kopce nenechá rozjet a postupně si při brzdění blokuje jednotlivá kola tak, aby se pod nimi vytvářeli tzv. klíny. Řídit takové auto v lehkém teréne zvládne i malé dítě, ovšem pocit radosti a adrenalinu v tomto případě chybí. Výzvy pro Amaroka spočívají v mnohem náročnějším terénu.
Maximální hodnoty udávané výrobcem nám říkají, že nový Amarok umožňuje jízdu až při 50° bočním náklonu a maximální stoupavost 45° zvládne s nákladem až 1 tuny.
Z pracovního hlediska je pro nás nejdůležitější ložná plocha, která patří mezi nejširší mezi pickupy a díky zvláštní konstrukci zadní nápravy umožňuje, na rozdíl od konkurence, převoz europalet na šířku. Nákladový prostor disponuje plochou 2,52m2, výškou bočních stěn 508 mm, a sklopnou zadní stěnou, kterou lze použít jako prodloužení ložné plochy a zatížit jí hmotností až 200 kg. Maximální užitečná hmotnost vozu je podle varianty listových per 800 až 985 kg, přičemž maximální přípustná hmotnost soupravy je 6 000 kg.
Vlastní názor a dojmy
Nový Amarok si zaslouží chválu oprávněně. Volkswagen po úspěšném vstupu na trh pickupů neusnul na vavřínech, odstranil často vytýkané vlastnosti a vůz po všech stránkách zmodernizoval. Otázkou však zůstává, jaký následek bude mít risk v podobě opuštění od nejlevnějších pracovních modifikací. Je tak dost pravděpodobné, že nejlevnější verze nového Amaroku svého předchůdce u stávajících firem nenahradí, a ty si pro svou práci vyberou některého z levnějších konkurentů.
Volkswagen ale zřejmě dobře ví, že za kvalitu se platí a je si vědom toho, co nabízí. Nový Amarok je v terénu nekompromisní, přitom nabízí ojedinělé jízdní vlastnosti na asfaltu. Volkswagenu se opravdu podařilo zkombinovat několik typů aut dohromady. Kde přesně si nakonec najde nový Amarok své místo na trhu ukáže až čas, osobně si ho ale dokážu velmi dobře představit, jako vyspělý a atraktivní rodinný či cestovatelský vůz. Pro svou univerzálnost si však může najít uplatnění téměř kdekoliv
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo motorová nafta Zdvihový objem 2967 Max. výkon v kW / koní 165 / 224 Max. točivý moment v Nm 550 Typ pohonu stálý pohon všech kol 4Motion Převodovka 8stupňová automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s Maximální rychlost 193 km/h Rozměry: Délka 5321 mm Výška 1834 mm Šířka 2228 mm Hmotnost (pohotovostní) 2095 kg Spotřeba paliva l/100 km: Město / mimo město / kombinovaná 8,6 / 7,3 / 7,8 Velikost nádrže 80 litrů Ostatní data: Brodivá hloubka 500 mm Max. příčný sklon 50° Max. stoupavost 45° Velikost ložné plochy 2,52 m2VW Užitkové vozy
Pozn.: testovaná verze obsahovala výbavovou řadu Highline s prvky této příplatkové výbavy - el. sklopná zrcátka, potahy sedadel "alcantra", navigace Discover Media, pevné tažné zařízení, zimní paket, paket "světla a výhled" a uzávěrka diferenciálu vzadu.
Cena testované verze: 1 292 352 Kč včetně DPH
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.