S novým Amarokem jsme strávili týden, během kterého ujel téměř tisíc kilometrů a vystřídal všechny typy povrchů. Hned na začátek můžeme říct, že se Volkswagenu podařilo skloubit několik typů automobilů dohromady. Výsledný vůz bude sice možná hůře hledat své místo na trhu, řídit něco tak univerzálního je ale silně návykové. A co že nás tak zaujalo? Začneme pěkně od začátku
Historie, Volkswagen a pickupy
Většina čtenářů jistě souhlasí s tím, že se Volkswagen v roce 2011 pustil výrobou Amaroku do zcela neznámých vod. O to zajímavější je ale fakt, že Volkswagen ve skutečnosti přišel s prvním terénním pickupem o dost dříve. Konkrétně to bylo v roce 1989 a byl jím model s názvem „Taro“. Tehdy ale automobilka opravdu neměla s výrobou vozů kategorie SUV žádné zkušenosti, a tak se domluvila s jiným výrobcem, který na tom byl o poznání lépe. Volkswagen Taro tedy nebyl ničím jiným, než rebrandovanou Toyotou Hilux.
O dvaadvacet let později pak Volkswagen představuje „velkého vlka“, kterým Amarok v překladu je. Volkswagen měl tehdy nelehký úkol – vstoupit na trh se zaběhlými a silnými rivaly, a zároveň přesvědčit zákazníky o tom, jak je dobrý. Jenže konkurence od Toyoty, Fordu, Mitsubishi i Nissanu je zde mnohem déle…
Nyní, o šest let později víme, že se to Volkswagenu podařilo. Známe původního Amaroka jako ojetinu, a spolu s tím i jeho silné a slabé stránky. Povedlo se je Volkswagenu odstranit? A v čem je nový Amarok vlastně „nový“?
Původní Amarok v tehdejší konkurenci uspěl, a to především díky tomu, že se jednalo o nově postavený automobil. Ten nabízel nejen civilizovaný interiér, ale i pohodlné jízdní vlastnosti na silnici, které byly tehdejším pickupům cizí. Vyčítáno mu nebylo mnoho věcí. Mezi to málo patřil například tuhý chod řadicí páky, nízký přední nájezdový úhel a především slabý motor pro těžkou práci.
Nový Amarok, představení
Naštěstí nám Volkswagen novým Amarokem nepředstavuje pouze facelift, kterým by na pár let umlčel poptávku zákazníků, ale přináší dostatečné odpovědi na věci, které nás trápily. Pokud jste připraveni na příval novinek, pak začněme tím nejpříjemnějším - motor. Ano, původní naftový dvoulitrový čtyřválec vystřídal silnější třílitrový šestiválec o výkonech 150 a 165 kW. Obě motorizace spolupracují s 8stupňovou automatickou převodovkou a vytvářejí tak kompletní nabídku modelu.
Časem by měl nabídnout Amarok i výkonově slabší verzi a manuální převodovku, ovšem, dovolíme si tvrdit, že aktuální konfiguraci není potřeba měnit ani doplňovat. Motor spolupracuje s automatickou převodovkou výborně, výkonu je přebytek, a vzhledem k námi naměřené kombinované spotřebě na silnici - 8,3 litru - tady není co řešit. Škoda jen, že tento silnější motor Amaroku nepřinesla přání zákazníků, ale spíše emisní norma Euro 6, kterou tento motor (na rozdíl od svého slabšího předchůdce) splňuje.
Dále získal Amarok přepracovaný nárazník, který napravuje nájezdový úhel (nyní 29,5°). Zájemce potěší jistě i asistent rozjezdu do kopce a multikolizní brzda (o co jde, vysvětlíme později), které jsou nyní součástí základní výbavy. Vzhledem k přepracované zadní nápravě a sedadlům ErgoComfort má být Amarok ještě komfortnější, než dříve. K tomu se ale vztahuje naše úvodní poznámka, týkající se nejistého místa na trhu. Nový Amarok totiž opustil pracovní dvoumístnou verzi Single Cab a také už se nedodává ve výbavě Basic. Podstatně se tedy změnila cena, která dnes začíná na 1 015 645 Kč za verzi DoubleCab Comfortline. Přitom pracovní verzi staršího předchůdce jste pořídili zhruba o 400 000 levněji. Nový Amarok tak již není autem pro každého a určitě nebude tím levným, špinavým, pracovním autem, které většina firem potřebuje.
Interiér a výbava
Uvnitř vozu totiž Amarok opravdu nevypadá jako pracant. Věřil jsem, že jestli tento pickup na něčem nachytáme, pak to budou nepoužitelné zadní sedadla vzhledem k nedostatku místa na nohy. Mýlil jsem se
Je vidět, že nový Amarok cílí na řidiče, kteří mají rádi SUV v pravém slova smyslu - tedy "sportovní užitkové vozidlo". Takových plnokrevných SUV dnes ale mnoho nenajdete. Řidič a spolujezdec má prostoru kolem i vedle sebe doslova na rozdávání, ovšem ani 2 až 3 cestující vzadu se nestávají obětmi nějakého kompromisu. Jediné, co uvnitř vozu připomíná možné pracovní využití, je obří odkládací schránka spolujezdce spolu s dalším odkládacím prostorem uprostřed palubní desky, a všudypřítomné 12V zásuvky (3x v kabině, 1x na korbě). Vysoký posez umožňuje dobrý výhled z vozu ve všech směrech a dává posádce pocit opravdového bezpečí.
O tom, jaký bude výsledný interiér a exteriér vašeho vozu pak rozhoduje výbavová řada, pro kterou se rozhodnete. Volkswagen nabízí u nového Amaroku standardně celkem tři. Jsou to Comfortline (1 015 645 Kč), Highline (1 163 621 Kč) a Aventura (1 429 561 Kč). Přepracovaná palubní deska s dekorační lištou je však shodná pro všechny typy výbavy, stejně jako multikolizní brzda, která po případném nárazu zabrzdí automobil automaticky tak, aby se v ideálním případě zabránilo dalším kolizím. Stejně tak jsou všechny výbavové stupně vybaveny systémy ESP a asistenty pro rozjezd do kopce a jízdu z kopce. Takové počiny se nám líbí, proto říkáme "Safety first" a dáváme Volkswagenu pomyslný palec nahoru!
Sériová výbava Comfortline jistě nikoho neurazí. Nemusíte se tak obávat šetření v podobě plechových disků atd. K dispozici jsou 17palcová hliníková kola, multifunkční volant v kůži, tempomat, klimatizace a rádio se čtyřmi reproduktory. Výbava Highline navíc disponuje například většími koly, Bi-xenonovými světlomety, systémem parkovacích čidel ParkPilot vpředu a vzadu a couvací kamerou. Cena za vrcholnou řadu Aventura v sobě skrývá nejen více chromových doplňků a lišt, ale i 20" kola, Sportsbar, prahové trubky s nástupními plochami a LED osvětlením, sedadla ergoComfort a navigační systém Discover Media.
Zvenku a pod kapotou
Nový Amarok je velký nejen uvnitř, ale i zvenku. To zřejmě vede k jeho jediné nevýhodě, kterou může být někdy komplikované parkování. Ne že byste snad měli špatný přehled o vozidle, ten vám poskytuje ParkPilot a couvací kamera dostatečný. Problémem je spíše sehnat parkovací místo vhodných rozměrů, které se dnes setkávají s kritikou i ze strany majitelů běžných osobních automobilů, a co si potom má počít řidič za volantem vozidla takových rozměrů. Vjíždět tedy na některé "moderní" parkovací domy je o nervy.
Korba pickupu může být buď otevřená spolu s uzamykatelným roletovým krytem ložné plochy Rollcover, a nebo s nástavbou jako v našem případě. Osobně vidím nástavbu jako vhodnější variantu, která poskytuje maximum prostoru a ochrany pro převážené věci.
Pod kapotou nového Amaroku tepe upravený motor převzatý z Audi Q7. Třílitrový šestiválec TDI se vyrábí ve dvou výkonových variantách - 150 a 165 kW, tedy 204 a 224 koní. Spolu s krouticím momentem až 550 Nm poskytuje dostatek výkonu i při pořádném zatížení. Navíc, pokud řidič sešlápne plynový pedál "na podlahu", disponuje funkcí Overboost, která krátkodobě zvýší výkon o dalších 15 kW. Předjíždět s tímhle autem je prostě skvělé.
O pohon se stará osmistupňová automatická převodovka spolu se stálým pohonem všech kol 4Motion. První převodový stupeň je určen pro jízdu v terénu, osmá rychlost je pak optimalizována pro jízdu při nízkých otáčkách. Každý Amarok je také sériově vybaven (vypínatelným) systémem Start-Stop.
Terénní vlastnosti a pracovní využití
Jízda v terénu pro mě byla největším překvapením. Těšil jsem se, že si s Amarokem užiji tak jako kdysi dávno, ve staré dobré Ladě Nivě. Jenže zatímco kdysi jste si museli ve starých autech každou terénní nerovnost, sjezd či výjezd tvrdě vybojovat, Amaroku k tomu stačí podržení tlačítka "Offroad". Od této chvíle si začne žít nový Amarok vlastním životem.
Nejen že se upraví citlivost plynového pedálu, a vůz obecně zklidní, zpomalí a upraví rychlost řazení. Aktivuje se navíc funkce offroad-ABS, díky které vás auto při jízdě z kopce nenechá rozjet a postupně si při brzdění blokuje jednotlivá kola tak, aby se pod nimi vytvářeli tzv. klíny. Řídit takové auto v lehkém teréne zvládne i malé dítě, ovšem pocit radosti a adrenalinu v tomto případě chybí. Výzvy pro Amaroka spočívají v mnohem náročnějším terénu.
Maximální hodnoty udávané výrobcem nám říkají, že nový Amarok umožňuje jízdu až při 50° bočním náklonu a maximální stoupavost 45° zvládne s nákladem až 1 tuny.
Z pracovního hlediska je pro nás nejdůležitější ložná plocha, která patří mezi nejširší mezi pickupy a díky zvláštní konstrukci zadní nápravy umožňuje, na rozdíl od konkurence, převoz europalet na šířku. Nákladový prostor disponuje plochou 2,52m2, výškou bočních stěn 508 mm, a sklopnou zadní stěnou, kterou lze použít jako prodloužení ložné plochy a zatížit jí hmotností až 200 kg. Maximální užitečná hmotnost vozu je podle varianty listových per 800 až 985 kg, přičemž maximální přípustná hmotnost soupravy je 6 000 kg.
Vlastní názor a dojmy
Nový Amarok si zaslouží chválu oprávněně. Volkswagen po úspěšném vstupu na trh pickupů neusnul na vavřínech, odstranil často vytýkané vlastnosti a vůz po všech stránkách zmodernizoval. Otázkou však zůstává, jaký následek bude mít risk v podobě opuštění od nejlevnějších pracovních modifikací. Je tak dost pravděpodobné, že nejlevnější verze nového Amaroku svého předchůdce u stávajících firem nenahradí, a ty si pro svou práci vyberou některého z levnějších konkurentů.
Volkswagen ale zřejmě dobře ví, že za kvalitu se platí a je si vědom toho, co nabízí. Nový Amarok je v terénu nekompromisní, přitom nabízí ojedinělé jízdní vlastnosti na asfaltu. Volkswagenu se opravdu podařilo zkombinovat několik typů aut dohromady. Kde přesně si nakonec najde nový Amarok své místo na trhu ukáže až čas, osobně si ho ale dokážu velmi dobře představit, jako vyspělý a atraktivní rodinný či cestovatelský vůz. Pro svou univerzálnost si však může najít uplatnění téměř kdekoliv
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo motorová nafta Zdvihový objem 2967 Max. výkon v kW / koní 165 / 224 Max. točivý moment v Nm 550 Typ pohonu stálý pohon všech kol 4Motion Převodovka 8stupňová automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s Maximální rychlost 193 km/h Rozměry: Délka 5321 mm Výška 1834 mm Šířka 2228 mm Hmotnost (pohotovostní) 2095 kg Spotřeba paliva l/100 km: Město / mimo město / kombinovaná 8,6 / 7,3 / 7,8 Velikost nádrže 80 litrů Ostatní data: Brodivá hloubka 500 mm Max. příčný sklon 50° Max. stoupavost 45° Velikost ložné plochy 2,52 m2VW Užitkové vozy
Pozn.: testovaná verze obsahovala výbavovou řadu Highline s prvky této příplatkové výbavy - el. sklopná zrcátka, potahy sedadel "alcantra", navigace Discover Media, pevné tažné zařízení, zimní paket, paket "světla a výhled" a uzávěrka diferenciálu vzadu.
Cena testované verze: 1 292 352 Kč včetně DPH
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?