Čtvrtá generace Nissanu Micra nebyla žádná sláva, což se na reputaci vozu, který se kdysi honosil i titulem Evropské auto roku, velmi negativně projevilo. Pátá generace by se však ráda znovu dostala na přední místa prodejnosti a dělá pro to vše co je v jejich silách, od neotřelého designu přes vydařený podvozek až po skvostně zpracovaný interiér.
Po neúspěchu provázejícím poslední generaci Nissanu Micra se japonská automobilka snažila udělat vše co bylo v jejich silách, aby se něj odstřihla - a rozhodně se jí to podařilo. Vzhled nové Micry se opravdu povedl, působí svěže, sportovně, dynamicky a vzbuzuje dojem městského závodníka.
Ten dojem umocní i podvozek, který je takovým vstřícným kompromisem mezi komfortem a sportovnem. Ve výsledku je tedy dobře čitelný, vůz se příliš nenaklání a zatáčky projíždí suverénně. Na našich tradičně rozbitých silnicích se z vás ale nepokouší vyklepat duši a většinu nerovností se mu daří vytlumit.
Protože je to však "jen kompromisní řešení", pak musíte počítat s tím, že občas vás podvozek pěkně vyklepne třeba na retardéru a do zatáček se nebude vrhat s ochotou Fiesty ST. To ale nebude zásadní problém, neboť většina řidičů se s Microu na limit stejně ani nevydá.
Mnohem větší starosti mi však během testu dělal motor - použitý tříválec o objemu 0.9 litru je poněkud schizofrenní jednotkou. Na jednu stranu se snaží být dynamickým, na druhou stranu slibuje jízdu s průměrnou spotřebou 4,2 litru. Ve výsledku pak řidič nedostane ani jedno a nekoná se vlastně ani vstřícný kompromis. Jako většina takto brutálně zkomprimovaných motorů je i tento dole naprosto mrtvý, pak se roztočí turbo a vás nakopne krátký příval Newtonmetrů.
Ten ovšem relativně brzy opadá a Micra už jen pokračuje v akceleraci bez větších emocí. Oněch devadesát koní pod kapotou rozhýbe jen lehce přes tunu vážící vůz z klidu na stovku za 12,1 vteřiny a maximální rychlost by se měla zastavit na hodnotě 175 km/h. Na běžné cestování to jsou vyhovující hodnoty, ale před diskotékou s tím neoslníte. Čím však Micra příjemně překvapila, byla schopnost cestování po dálnicích. Díky neustálému držení otáček okolo 3,250 ot/s. byl motor připraven vcelku rychle reagovat a udržet cestovní rychlost mu nečinilo potíže.
Pokud byste čekali, že se na obou nápravách vyskytují kotoučové brzdy, pak vás musíme zklamat. V předu samozřejmě jsou, ovšem vzadu se usídlili šedě lakované bubny. Díky nízké váhy vozu to je vcelku pochopitelné, ovšem osobně bych uvítal ostřejší nástup. Jakmile si ale zvyknete, že na pedál je potřeba šlápnout silněji, neměli byste mít větší problém.
Pětistupňová manuální převodovka není špatná, ovšem její páka by mohla být o něco kratší, podobně jako její dráhy. S její přesností problém mít nebudete, ovšem minimálně v našem testovacím voze bylo z páky cítit cukání, nejčastěji během sundání nohy z plynu na čtvrtý rychlostní stupeň. Samozřejmě ruka by neměla na řadící páce během jízdy co dělat, ovšem tohohle bylo těžké si nevšimnout.
Pojďme se ale od techniky přesunout k praktičnosti vozu, zejména jeho interiéru. Na předních sedadlech vás potěší moderně a hlavně přesně zpracovaná palubní deska, která je vždy vyvedena v dvoubarevné kombinaci. Tmavý základ je přitom řešen z měkčených plastů, zatímco barevná část je vyrobena z umělé kůže. Zpracování a slícování dílů je příkladné a interiér působí prémiově.
Velký podíl na tom má řada drobností, mezi které patří třeba decentně bíle podsvícená přihrádka na drobnosti před řadící pákou. V přímém kontrastu s ní, a to je opravdu škoda, pak působí stropní osvětlení vozu. Žluté žárovky ukryté za nevzhledným bílým plastem dojem trochu sráží. Ovšem pokud nebudete svítit a nebudete se na ně dívat, není příliš co vytknout.
Co se týče komfortu předních sedadel, pak je opět málo co vytknout. Díky široké možnosti manuálního nastavení si svou polohu najde snad každý, a to od od krátkého, přes širokého až po vysokého. K ideálním pozici za volantem dopomůže i teleskopicky a výškově nastavitelný volant. Řidič i spolujezdec mají po ruce řadu odkládacích prostor na pití nebo slušnou přihrádku před spolujezdcem. Osobně bych však ocenil ještě loketní opěrku.
Na zadních sedadlech je však situace dramaticky odlišná. I přes poměrně širokou stavbu vozu a trojici bezpečnostních pásů by se vzadu mělo cestovat nanejvýš ve dvou, přičemž ti dva by neměli být ani příliš vysocí. Už při 185 cm výšky si totiž dva lidé za sebe sednou jen s velkými ústupky co se komfortu týče. Slavné to vzadu není ani s úložnými prostorem, lahev s pitím si do dveří bohužel neodložíte. Třešničkou na dortu se pak stala švihadla pro stahování oken i v nejvyšší výbavě. V čem však vůz překvapil byla trojice ISOFIX bodů pro uchycení dětské sedačky. Na zadní lavici se nachází klasicky dva, ovšem jedním je vybaveno i sedadlo spolujezdce, což se často nevidí.
Co se kufru týče, zde není moc co řešit. Od zavazadlového prostoru automobilu této třídy nelze čekat žádné zázraky, ovšem 300 litrů v Nissanu Micra potěší. Někomu možná budou chybět oka pro uchycení sítě či zajištění nákladu, nebo zásuvka na 12 voltů, ovšem to vám Micra alespoň částečně vykompenzuje přítomností dojezdového kola. Rozměry zavazadlového prostoru po sklopení sedadel výrobce bohužel neuvádí, ovšem je potřeba počítat se vznikem schodu.
Rozhodně potěší přítomnost několika bezpečnostních systémů, zahrnujících automatické tlumení dálkových světlometů, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo kamery zajišťující 360° rozhled kolem vozu. Parkování s Microu tak bude opravdová radost.
Bezpečnostní systémy také přispěly ke slušnému čtyřhvězdičkovému hodnocení v crash testech Euro NCAP. V jednotlivých kategoriích uspěla Micra následovně: bezpečnost dospělé posádky 91%, bezpečnost dětí 79%, bezpečnost chodců 68% a bezpečnostní systémy 49%.
Potěší i bohaté možnosti personalizace. Díky kombinaci laku, nálepek a různě barevných doplňků v podobě krytů zrcátek, ochranných lišt nebo barevných paprsků kol si můžete vůz přizpůsobit do jedné ze 125 možných kombinací, díky čemuž si ho v davu rozhodně nespletete.
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo benzín Zdvihový objem 898 Max. výkon v kW / koní 66 / 90 Max. točivý moment v Nm 140 Typ pohonu přední náprava Převodovka Manuální - 5 st. Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,7 s Maximální rychlost 175 km/h Spotřeba paliva l/100 km s disky R17: Město / Mimo město / Kombinovaná 6,7 / 4,2 / 5,1 Rozměry: Délka 3 999 mm Výška 1 455 mm Šířka (se zrcátky) 1743 (1 935) mm Hmotnost 1001 - 1082 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 300 l Se sklopenými sedadly - neuvedeno -Nissan ČR
Co říci závěrem? Micra je velice zdařilým městským vozem, který vás nadchne vzhledem exteriéru i interiéru, kvalitou zpracování i poměrně prostorným interiérem - minimálně co se předních míst a zavazadlového prostoru týče. Poněkud zamrzí nabídka motorů, která se stala obětí downsizingu, a pomalejší infotainment systém. Při cenách začínajících na hodnotě 259 000 za atmosferický motor 1.0 a 308 000 za přeplňovaný motor 0,9 IG-T jí ale člověk rád některé nedostatky odpustí. Námi testovaná varianta však byla v nejvyšším stupni výbavy, takže zájemce o ni by musel z peněženky vytáhnout 374 000 Kč.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?