Čtvrtá generace Nissanu Micra nebyla žádná sláva, což se na reputaci vozu, který se kdysi honosil i titulem Evropské auto roku, velmi negativně projevilo. Pátá generace by se však ráda znovu dostala na přední místa prodejnosti a dělá pro to vše co je v jejich silách, od neotřelého designu přes vydařený podvozek až po skvostně zpracovaný interiér.
Po neúspěchu provázejícím poslední generaci Nissanu Micra se japonská automobilka snažila udělat vše co bylo v jejich silách, aby se něj odstřihla - a rozhodně se jí to podařilo. Vzhled nové Micry se opravdu povedl, působí svěže, sportovně, dynamicky a vzbuzuje dojem městského závodníka.
Ten dojem umocní i podvozek, který je takovým vstřícným kompromisem mezi komfortem a sportovnem. Ve výsledku je tedy dobře čitelný, vůz se příliš nenaklání a zatáčky projíždí suverénně. Na našich tradičně rozbitých silnicích se z vás ale nepokouší vyklepat duši a většinu nerovností se mu daří vytlumit.
Protože je to však "jen kompromisní řešení", pak musíte počítat s tím, že občas vás podvozek pěkně vyklepne třeba na retardéru a do zatáček se nebude vrhat s ochotou Fiesty ST. To ale nebude zásadní problém, neboť většina řidičů se s Microu na limit stejně ani nevydá.
Mnohem větší starosti mi však během testu dělal motor - použitý tříválec o objemu 0.9 litru je poněkud schizofrenní jednotkou. Na jednu stranu se snaží být dynamickým, na druhou stranu slibuje jízdu s průměrnou spotřebou 4,2 litru. Ve výsledku pak řidič nedostane ani jedno a nekoná se vlastně ani vstřícný kompromis. Jako většina takto brutálně zkomprimovaných motorů je i tento dole naprosto mrtvý, pak se roztočí turbo a vás nakopne krátký příval Newtonmetrů.
Ten ovšem relativně brzy opadá a Micra už jen pokračuje v akceleraci bez větších emocí. Oněch devadesát koní pod kapotou rozhýbe jen lehce přes tunu vážící vůz z klidu na stovku za 12,1 vteřiny a maximální rychlost by se měla zastavit na hodnotě 175 km/h. Na běžné cestování to jsou vyhovující hodnoty, ale před diskotékou s tím neoslníte. Čím však Micra příjemně překvapila, byla schopnost cestování po dálnicích. Díky neustálému držení otáček okolo 3,250 ot/s. byl motor připraven vcelku rychle reagovat a udržet cestovní rychlost mu nečinilo potíže.
Pokud byste čekali, že se na obou nápravách vyskytují kotoučové brzdy, pak vás musíme zklamat. V předu samozřejmě jsou, ovšem vzadu se usídlili šedě lakované bubny. Díky nízké váhy vozu to je vcelku pochopitelné, ovšem osobně bych uvítal ostřejší nástup. Jakmile si ale zvyknete, že na pedál je potřeba šlápnout silněji, neměli byste mít větší problém.
Pětistupňová manuální převodovka není špatná, ovšem její páka by mohla být o něco kratší, podobně jako její dráhy. S její přesností problém mít nebudete, ovšem minimálně v našem testovacím voze bylo z páky cítit cukání, nejčastěji během sundání nohy z plynu na čtvrtý rychlostní stupeň. Samozřejmě ruka by neměla na řadící páce během jízdy co dělat, ovšem tohohle bylo těžké si nevšimnout.
Pojďme se ale od techniky přesunout k praktičnosti vozu, zejména jeho interiéru. Na předních sedadlech vás potěší moderně a hlavně přesně zpracovaná palubní deska, která je vždy vyvedena v dvoubarevné kombinaci. Tmavý základ je přitom řešen z měkčených plastů, zatímco barevná část je vyrobena z umělé kůže. Zpracování a slícování dílů je příkladné a interiér působí prémiově.
Velký podíl na tom má řada drobností, mezi které patří třeba decentně bíle podsvícená přihrádka na drobnosti před řadící pákou. V přímém kontrastu s ní, a to je opravdu škoda, pak působí stropní osvětlení vozu. Žluté žárovky ukryté za nevzhledným bílým plastem dojem trochu sráží. Ovšem pokud nebudete svítit a nebudete se na ně dívat, není příliš co vytknout.
Co se týče komfortu předních sedadel, pak je opět málo co vytknout. Díky široké možnosti manuálního nastavení si svou polohu najde snad každý, a to od od krátkého, přes širokého až po vysokého. K ideálním pozici za volantem dopomůže i teleskopicky a výškově nastavitelný volant. Řidič i spolujezdec mají po ruce řadu odkládacích prostor na pití nebo slušnou přihrádku před spolujezdcem. Osobně bych však ocenil ještě loketní opěrku.
Na zadních sedadlech je však situace dramaticky odlišná. I přes poměrně širokou stavbu vozu a trojici bezpečnostních pásů by se vzadu mělo cestovat nanejvýš ve dvou, přičemž ti dva by neměli být ani příliš vysocí. Už při 185 cm výšky si totiž dva lidé za sebe sednou jen s velkými ústupky co se komfortu týče. Slavné to vzadu není ani s úložnými prostorem, lahev s pitím si do dveří bohužel neodložíte. Třešničkou na dortu se pak stala švihadla pro stahování oken i v nejvyšší výbavě. V čem však vůz překvapil byla trojice ISOFIX bodů pro uchycení dětské sedačky. Na zadní lavici se nachází klasicky dva, ovšem jedním je vybaveno i sedadlo spolujezdce, což se často nevidí.
Co se kufru týče, zde není moc co řešit. Od zavazadlového prostoru automobilu této třídy nelze čekat žádné zázraky, ovšem 300 litrů v Nissanu Micra potěší. Někomu možná budou chybět oka pro uchycení sítě či zajištění nákladu, nebo zásuvka na 12 voltů, ovšem to vám Micra alespoň částečně vykompenzuje přítomností dojezdového kola. Rozměry zavazadlového prostoru po sklopení sedadel výrobce bohužel neuvádí, ovšem je potřeba počítat se vznikem schodu.
Rozhodně potěší přítomnost několika bezpečnostních systémů, zahrnujících automatické tlumení dálkových světlometů, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo kamery zajišťující 360° rozhled kolem vozu. Parkování s Microu tak bude opravdová radost.
Bezpečnostní systémy také přispěly ke slušnému čtyřhvězdičkovému hodnocení v crash testech Euro NCAP. V jednotlivých kategoriích uspěla Micra následovně: bezpečnost dospělé posádky 91%, bezpečnost dětí 79%, bezpečnost chodců 68% a bezpečnostní systémy 49%.
Potěší i bohaté možnosti personalizace. Díky kombinaci laku, nálepek a různě barevných doplňků v podobě krytů zrcátek, ochranných lišt nebo barevných paprsků kol si můžete vůz přizpůsobit do jedné ze 125 možných kombinací, díky čemuž si ho v davu rozhodně nespletete.
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo benzín Zdvihový objem 898 Max. výkon v kW / koní 66 / 90 Max. točivý moment v Nm 140 Typ pohonu přední náprava Převodovka Manuální - 5 st. Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,7 s Maximální rychlost 175 km/h Spotřeba paliva l/100 km s disky R17: Město / Mimo město / Kombinovaná 6,7 / 4,2 / 5,1 Rozměry: Délka 3 999 mm Výška 1 455 mm Šířka (se zrcátky) 1743 (1 935) mm Hmotnost 1001 - 1082 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 300 l Se sklopenými sedadly - neuvedeno -Nissan ČR
Co říci závěrem? Micra je velice zdařilým městským vozem, který vás nadchne vzhledem exteriéru i interiéru, kvalitou zpracování i poměrně prostorným interiérem - minimálně co se předních míst a zavazadlového prostoru týče. Poněkud zamrzí nabídka motorů, která se stala obětí downsizingu, a pomalejší infotainment systém. Při cenách začínajících na hodnotě 259 000 za atmosferický motor 1.0 a 308 000 za přeplňovaný motor 0,9 IG-T jí ale člověk rád některé nedostatky odpustí. Námi testovaná varianta však byla v nejvyšším stupni výbavy, takže zájemce o ni by musel z peněženky vytáhnout 374 000 Kč.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?