Čtvrtá generace Nissanu Micra nebyla žádná sláva, což se na reputaci vozu, který se kdysi honosil i titulem Evropské auto roku, velmi negativně projevilo. Pátá generace by se však ráda znovu dostala na přední místa prodejnosti a dělá pro to vše co je v jejich silách, od neotřelého designu přes vydařený podvozek až po skvostně zpracovaný interiér.
Po neúspěchu provázejícím poslední generaci Nissanu Micra se japonská automobilka snažila udělat vše co bylo v jejich silách, aby se něj odstřihla - a rozhodně se jí to podařilo. Vzhled nové Micry se opravdu povedl, působí svěže, sportovně, dynamicky a vzbuzuje dojem městského závodníka.
Ten dojem umocní i podvozek, který je takovým vstřícným kompromisem mezi komfortem a sportovnem. Ve výsledku je tedy dobře čitelný, vůz se příliš nenaklání a zatáčky projíždí suverénně. Na našich tradičně rozbitých silnicích se z vás ale nepokouší vyklepat duši a většinu nerovností se mu daří vytlumit.
Protože je to však "jen kompromisní řešení", pak musíte počítat s tím, že občas vás podvozek pěkně vyklepne třeba na retardéru a do zatáček se nebude vrhat s ochotou Fiesty ST. To ale nebude zásadní problém, neboť většina řidičů se s Microu na limit stejně ani nevydá.
Mnohem větší starosti mi však během testu dělal motor - použitý tříválec o objemu 0.9 litru je poněkud schizofrenní jednotkou. Na jednu stranu se snaží být dynamickým, na druhou stranu slibuje jízdu s průměrnou spotřebou 4,2 litru. Ve výsledku pak řidič nedostane ani jedno a nekoná se vlastně ani vstřícný kompromis. Jako většina takto brutálně zkomprimovaných motorů je i tento dole naprosto mrtvý, pak se roztočí turbo a vás nakopne krátký příval Newtonmetrů.
Ten ovšem relativně brzy opadá a Micra už jen pokračuje v akceleraci bez větších emocí. Oněch devadesát koní pod kapotou rozhýbe jen lehce přes tunu vážící vůz z klidu na stovku za 12,1 vteřiny a maximální rychlost by se měla zastavit na hodnotě 175 km/h. Na běžné cestování to jsou vyhovující hodnoty, ale před diskotékou s tím neoslníte. Čím však Micra příjemně překvapila, byla schopnost cestování po dálnicích. Díky neustálému držení otáček okolo 3,250 ot/s. byl motor připraven vcelku rychle reagovat a udržet cestovní rychlost mu nečinilo potíže.
Pokud byste čekali, že se na obou nápravách vyskytují kotoučové brzdy, pak vás musíme zklamat. V předu samozřejmě jsou, ovšem vzadu se usídlili šedě lakované bubny. Díky nízké váhy vozu to je vcelku pochopitelné, ovšem osobně bych uvítal ostřejší nástup. Jakmile si ale zvyknete, že na pedál je potřeba šlápnout silněji, neměli byste mít větší problém.
Pětistupňová manuální převodovka není špatná, ovšem její páka by mohla být o něco kratší, podobně jako její dráhy. S její přesností problém mít nebudete, ovšem minimálně v našem testovacím voze bylo z páky cítit cukání, nejčastěji během sundání nohy z plynu na čtvrtý rychlostní stupeň. Samozřejmě ruka by neměla na řadící páce během jízdy co dělat, ovšem tohohle bylo těžké si nevšimnout.
Pojďme se ale od techniky přesunout k praktičnosti vozu, zejména jeho interiéru. Na předních sedadlech vás potěší moderně a hlavně přesně zpracovaná palubní deska, která je vždy vyvedena v dvoubarevné kombinaci. Tmavý základ je přitom řešen z měkčených plastů, zatímco barevná část je vyrobena z umělé kůže. Zpracování a slícování dílů je příkladné a interiér působí prémiově.
Velký podíl na tom má řada drobností, mezi které patří třeba decentně bíle podsvícená přihrádka na drobnosti před řadící pákou. V přímém kontrastu s ní, a to je opravdu škoda, pak působí stropní osvětlení vozu. Žluté žárovky ukryté za nevzhledným bílým plastem dojem trochu sráží. Ovšem pokud nebudete svítit a nebudete se na ně dívat, není příliš co vytknout.
Co se týče komfortu předních sedadel, pak je opět málo co vytknout. Díky široké možnosti manuálního nastavení si svou polohu najde snad každý, a to od od krátkého, přes širokého až po vysokého. K ideálním pozici za volantem dopomůže i teleskopicky a výškově nastavitelný volant. Řidič i spolujezdec mají po ruce řadu odkládacích prostor na pití nebo slušnou přihrádku před spolujezdcem. Osobně bych však ocenil ještě loketní opěrku.
Na zadních sedadlech je však situace dramaticky odlišná. I přes poměrně širokou stavbu vozu a trojici bezpečnostních pásů by se vzadu mělo cestovat nanejvýš ve dvou, přičemž ti dva by neměli být ani příliš vysocí. Už při 185 cm výšky si totiž dva lidé za sebe sednou jen s velkými ústupky co se komfortu týče. Slavné to vzadu není ani s úložnými prostorem, lahev s pitím si do dveří bohužel neodložíte. Třešničkou na dortu se pak stala švihadla pro stahování oken i v nejvyšší výbavě. V čem však vůz překvapil byla trojice ISOFIX bodů pro uchycení dětské sedačky. Na zadní lavici se nachází klasicky dva, ovšem jedním je vybaveno i sedadlo spolujezdce, což se často nevidí.
Co se kufru týče, zde není moc co řešit. Od zavazadlového prostoru automobilu této třídy nelze čekat žádné zázraky, ovšem 300 litrů v Nissanu Micra potěší. Někomu možná budou chybět oka pro uchycení sítě či zajištění nákladu, nebo zásuvka na 12 voltů, ovšem to vám Micra alespoň částečně vykompenzuje přítomností dojezdového kola. Rozměry zavazadlového prostoru po sklopení sedadel výrobce bohužel neuvádí, ovšem je potřeba počítat se vznikem schodu.
Rozhodně potěší přítomnost několika bezpečnostních systémů, zahrnujících automatické tlumení dálkových světlometů, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo kamery zajišťující 360° rozhled kolem vozu. Parkování s Microu tak bude opravdová radost.
Bezpečnostní systémy také přispěly ke slušnému čtyřhvězdičkovému hodnocení v crash testech Euro NCAP. V jednotlivých kategoriích uspěla Micra následovně: bezpečnost dospělé posádky 91%, bezpečnost dětí 79%, bezpečnost chodců 68% a bezpečnostní systémy 49%.
Potěší i bohaté možnosti personalizace. Díky kombinaci laku, nálepek a různě barevných doplňků v podobě krytů zrcátek, ochranných lišt nebo barevných paprsků kol si můžete vůz přizpůsobit do jedné ze 125 možných kombinací, díky čemuž si ho v davu rozhodně nespletete.
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo benzín Zdvihový objem 898 Max. výkon v kW / koní 66 / 90 Max. točivý moment v Nm 140 Typ pohonu přední náprava Převodovka Manuální - 5 st. Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,7 s Maximální rychlost 175 km/h Spotřeba paliva l/100 km s disky R17: Město / Mimo město / Kombinovaná 6,7 / 4,2 / 5,1 Rozměry: Délka 3 999 mm Výška 1 455 mm Šířka (se zrcátky) 1743 (1 935) mm Hmotnost 1001 - 1082 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 300 l Se sklopenými sedadly - neuvedeno -Nissan ČR
Co říci závěrem? Micra je velice zdařilým městským vozem, který vás nadchne vzhledem exteriéru i interiéru, kvalitou zpracování i poměrně prostorným interiérem - minimálně co se předních míst a zavazadlového prostoru týče. Poněkud zamrzí nabídka motorů, která se stala obětí downsizingu, a pomalejší infotainment systém. Při cenách začínajících na hodnotě 259 000 za atmosferický motor 1.0 a 308 000 za přeplňovaný motor 0,9 IG-T jí ale člověk rád některé nedostatky odpustí. Námi testovaná varianta však byla v nejvyšším stupni výbavy, takže zájemce o ni by musel z peněženky vytáhnout 374 000 Kč.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.