Model Kodiaq byl pro mladoboleslavskou automobilku velkým krokem do neznáma. Sedmimístné reprezentativní SUV však sklízí chválu ze všech směrů a objednávky se jen sypou. Je ale nový Kodiaq skutečně tak dobrý, jak se píše a říká?
Abychom to zjistili, dostali jsme na týden k dispozici novou Škodu Kodiaq 2.0 TDI s pohonem 4x4, automatickou převodovkou DSG a třetí řadou sedaček. Praktičtějšího Kodiaqa už zkrátka neseženete.
Klasicky tedy začněme od exteriéru. Design vozu zřejmě netřeba dlouze představovat. Klasické ostře řezané rysy a škodovácký crystal design se projevují kam jen oko dohlédne. Vůz působí na první pohled skutečně mohutně, což však po usednutí ospravedlní ohromným prostorem, který je posádce schopen nabídnout.
Jízda ve Škodě Kodiaq je velice komfortní, ať už sedíte na kterékoliv z prvních dvou řad sedadel. Na té třetí je to poněkud horší, ale k tomu se vrátíme později. Na řidiče a spolujezdce čeká vepředu opravdu královský prostor, skvělá ergonomie, nespočet odkládacích prostor a komfortní sedadla. Ta byla v našem případě elektricky nastavitelná s pamětí pro 3 řidiče, byla čalouněna kůží a disponovala i odvětráváním, což bylo v několika posledních týdnech více než vítané.
Zadní sedadla jsou velmi komfortní, dělená v poměru 40:20:40, horizontálně posuvná a vybavená naklápěcím opěradlem. Díky tomu je vzadu skoro až nadbytek místa a bez problémů sem naskládáte i tři cestující, přičemž každý bude mít k dispozici vlastní tříbodový pás. Sedačky byly vybaveny i systémem ISOFIX pro dvě dětské autosedačky.
Maximální komfort cestujících na zadních sedadlech zajišťovala samostatně nastavitelná klimatizace, držáky chytrých zařízení, nabíječka, usb port a loketní opěrka.
Námi testovaný vůz byl však vybaven i třetí řadou sedadel, která ve složeném stavu splývala s podlahou kufru. Jejich vyklápění je relativně snadné, ovšem je potřeba buď sklopit sedáky v druhé řadě, nebo předem posunout celou lavici v druhé řadě nepatrně dopředu.
O smysluplnosti třetí řady sedaček v SUV se toho napsalo již mnoho, nicméně v případě Kodiaqu to není tak tragické, jak se může na první pohled zdát. Na dlouhé cestování to samozřejmě není, ovšem s trochou sebezapření celé posádky se tu dá pár kilometrů bez problému přežít.
Prostoru pro kolena ani hlavu tu sice mnoho není, ovšem pokud měříte méně než 185 cm a netrpíte zdraví ohrožující obezitou, neměl by pro vás být problém chvíli tu vydržet. Co se převozu dětí týče, pro ty je to rozměrově ideální prostor a ani s nastupováním nebudou mít potíže.
Pokud se spokojíte s pětimístnou konfigurací vozu, nabídne vám kufr prostor úctyhodných 720 litrů. Po vyklopené třetí řady sedaček se pak prostor samozřejmě zmenší.
Co mě však trochu překvapilo, byl přístup k rezervě a nářadí potřebnému pro výměnu kola. Klasický odklápěcí "dekl", pod kterým je rezerva ukryta, totiž nelze naplno otevřít, dokud neodklopíte i třetí řadu sedadel.
Ve voze opět potěší řada "Simply clever" řešení, mezi kterými nechybí deštníky ve dveřích, výklopné ochranné lišty dveří, praktická schránka s nevšedním dekorem před spolujezdcem, praktická svítilna v kufru, malé postranní kapsy na lékárnu či síťový program, obří prostor ve středové loketní opěrce, atd.. Je toho zkrátka mnoho a za vše si Škodovka zaslouží velký palec nahoru.
Náš vůz byl navíc v nejvyšším stupni výbavy Style a obsahoval i bohatou sadu příplatkové výbavy, která sice výslednou cenu vozu zvedla, ale její praktický význam je takřka nedocenitelný. Ať už se jedná o adaptivní podvozek DCC, kožená sedadla s ventilací nebo Area View s parkovací kamerou.
Motor pod kapotou našeho vozu byl klasický naftový čtyřválec 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k), který byl spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, jež posílala výkon primárně na přední nápravu, v případě potřeby však mohla poslat výkon na obě nápravy, o což se staral systém Haldex poslední generace. K jeho vyzkoušení však nebylo příliš mnoho příležitostí.
Sedmistupňová převodovka DSG řadila hladce a takřka neznatelně. Motor se zbytečně nevytáčel, nebyl uřvaný a dokázal skvěle zabrat kdykoliv to bylo potřeba. Průběh výkonu se však odvíjel také od nastaveného jízdnímu režimu, se kterým se upravovala i tuhost podvozku, díky příplatkovým adaptivním tlumičům DCC. Pokud se však ještě vrátíme k převodovce, zajímavý avšak nezvyklý je její volič. Ten totiž působí spíše jako plynová páka letadla dopravního letadla.
Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 5,7 litru/100 km se u 1.7 tuny vážícího SUV s pohonem všech kol zdá jako z říše snů, přesto tak nereálná není. Za dobu našeho testování jsme s Kodiaqem najeli přes 800 km a palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu cca 6,3 litru, což je úctyhodná hodnota.
Jsem si plně vědom toho, že tato recenze vyznívá pro Kodiaq pouze pozitivně, nicméně najít na něm nějaká negativa je skutečně obtížné. Za celou dobu testování mě napadla vlastně jen jedna věc, ale ani to není negativum. Mám na mysli velikost Kodiaqa. Je to opravdu obrovské auto, jehož přednosti zřejmě málokdo naplno využije. S jeho velikostí však přichází i nevýhody v podobě horšího parkování, horšího výhledu dozadu a všeobecně horší odhad o pozici automobilu.
Nebýt námi testovaný kus vybaven senzory okolo celého vozu a parkovací kamerou, včetně kamer pod zrcátky mapujícímu prostor okolo vozu, některé parkovací manévry by s ním byly vyloženě o nervy. Pokud však obří rozměry a sedm míst Kodiaqu skutečně využijete, nebo máte zkušenosti s podobně velkými vozy, pak neexistuje důvod proč Kodiaqa nedoporučit.
Osobně bych však pro rozměry Kodiaqu nenašel ani využití, ani parkování. Naštěstí se však blíží řešení v podobě nové Škody Karoq, která pokud udrží úroveň nastavenou Kodiaqem, bude mít našlápnuto na prodejní trhák.
Pojďme ale celé povídání o Kodiaqu zakončit něčím, co všechny zajímá až na prvním místě: cenou. Námi testovaný model 2.0 TDI 110 kW 4x4 DSG ve verzi Style začíná na ceně 906 900 Kč. Jak už jsem však avizoval, námi testovaná verze byla vybavena několika prvky příplatkové výbavy, díky čemuž se cena vyhoupla až na 1 142 800 Kč. To se může zdát dost, ovšem pokud Kodiaq srovnáme s podobnými vozy konkurenčních značek, nabídne vám škodovácke SUV nejvíce muziky za přijatelný peníz. Ostatně nedávno testovaný Volkswage Golf Variant se stejným motorem stal jen o 62 800 Kč méně.
Technická data Pohonné ústrojí: Palivo diesel Zdvihový objem 1968 Max. výkon v kW / koní 110 / 150 Max. točivý moment v Nm 340 Typ pohonu 4x4 Převodovka 7 stupňová automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,9 s Maximální rychlost 176 km/h Spotřeba paliva l/100 km: Město / Mimo město / Kombinovaná 6,8 / 5,2 / 5,7 Rozměry: Délka 4.697 mm Výška 1.655 mm Šířka 1.882 mm Hmotnost 1.740 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 650-835 l Se sklopenými sedadly 2.065 lŠkoda Auto
A abych nezapomněl odpovědět na otázku v nadpisu - Ano, Kodiaq je skutečně tak dobrý, jak se o něm povídá. A možná ještě o trochu lepší.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.