Abychom to zjistili, dostali jsme na týden k dispozici novou Škodu Kodiaq 2.0 TDI s pohonem 4x4, automatickou převodovkou DSG a třetí řadou sedaček. Praktičtějšího Kodiaqa už zkrátka neseženete.
Klasicky tedy začněme od exteriéru. Design vozu zřejmě netřeba dlouze představovat. Klasické ostře řezané rysy a škodovácký crystal design se projevují kam jen oko dohlédne. Vůz působí na první pohled skutečně mohutně, což však po usednutí ospravedlní ohromným prostorem, který je posádce schopen nabídnout.
Jízda ve Škodě Kodiaq je velice komfortní, ať už sedíte na kterékoliv z prvních dvou řad sedadel. Na té třetí je to poněkud horší, ale k tomu se vrátíme později. Na řidiče a spolujezdce čeká vepředu opravdu královský prostor, skvělá ergonomie, nespočet odkládacích prostor a komfortní sedadla. Ta byla v našem případě elektricky nastavitelná s pamětí pro 3 řidiče, byla čalouněna kůží a disponovala i odvětráváním, což bylo v několika posledních týdnech více než vítané.
Zadní sedadla jsou velmi komfortní, dělená v poměru 40:20:40, horizontálně posuvná a vybavená naklápěcím opěradlem. Díky tomu je vzadu skoro až nadbytek místa a bez problémů sem naskládáte i tři cestující, přičemž každý bude mít k dispozici vlastní tříbodový pás. Sedačky byly vybaveny i systémem ISOFIX pro dvě dětské autosedačky.
Maximální komfort cestujících na zadních sedadlech zajišťovala samostatně nastavitelná klimatizace, držáky chytrých zařízení, nabíječka, usb port a loketní opěrka.
Námi testovaný vůz byl však vybaven i třetí řadou sedadel, která ve složeném stavu splývala s podlahou kufru. Jejich vyklápění je relativně snadné, ovšem je potřeba buď sklopit sedáky v druhé řadě, nebo předem posunout celou lavici v druhé řadě nepatrně dopředu.
O smysluplnosti třetí řady sedaček v SUV se toho napsalo již mnoho, nicméně v případě Kodiaqu to není tak tragické, jak se může na první pohled zdát. Na dlouhé cestování to samozřejmě není, ovšem s trochou sebezapření celé posádky se tu dá pár kilometrů bez problému přežít.
Prostoru pro kolena ani hlavu tu sice mnoho není, ovšem pokud měříte méně než 185 cm a netrpíte zdraví ohrožující obezitou, neměl by pro vás být problém chvíli tu vydržet. Co se převozu dětí týče, pro ty je to rozměrově ideální prostor a ani s nastupováním nebudou mít potíže.
Pokud se spokojíte s pětimístnou konfigurací vozu, nabídne vám kufr prostor úctyhodných 720 litrů. Po vyklopené třetí řady sedaček se pak prostor samozřejmě zmenší.
Co mě však trochu překvapilo, byl přístup k rezervě a nářadí potřebnému pro výměnu kola. Klasický odklápěcí "dekl", pod kterým je rezerva ukryta, totiž nelze naplno otevřít, dokud neodklopíte i třetí řadu sedadel.
Ve voze opět potěší řada "Simply clever" řešení, mezi kterými nechybí deštníky ve dveřích, výklopné ochranné lišty dveří, praktická schránka s nevšedním dekorem před spolujezdcem, praktická svítilna v kufru, malé postranní kapsy na lékárnu či síťový program, obří prostor ve středové loketní opěrce, atd.. Je toho zkrátka mnoho a za vše si Škodovka zaslouží velký palec nahoru.
Náš vůz byl navíc v nejvyšším stupni výbavy Style a obsahoval i bohatou sadu příplatkové výbavy, která sice výslednou cenu vozu zvedla, ale její praktický význam je takřka nedocenitelný. Ať už se jedná o adaptivní podvozek DCC, kožená sedadla s ventilací nebo Area View s parkovací kamerou.
Motor pod kapotou našeho vozu byl klasický naftový čtyřválec 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k), který byl spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, jež posílala výkon primárně na přední nápravu, v případě potřeby však mohla poslat výkon na obě nápravy, o což se staral systém Haldex poslední generace. K jeho vyzkoušení však nebylo příliš mnoho příležitostí.
Sedmistupňová převodovka DSG řadila hladce a takřka neznatelně. Motor se zbytečně nevytáčel, nebyl uřvaný a dokázal skvěle zabrat kdykoliv to bylo potřeba. Průběh výkonu se však odvíjel také od nastaveného jízdnímu režimu, se kterým se upravovala i tuhost podvozku, díky příplatkovým adaptivním tlumičům DCC. Pokud se však ještě vrátíme k převodovce, zajímavý avšak nezvyklý je její volič. Ten totiž působí spíše jako plynová páka letadla dopravního letadla.
Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 5,7 litru/100 km se u 1.7 tuny vážícího SUV s pohonem všech kol zdá jako z říše snů, přesto tak nereálná není. Za dobu našeho testování jsme s Kodiaqem najeli přes 800 km a palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu cca 6,3 litru, což je úctyhodná hodnota.
Jsem si plně vědom toho, že tato recenze vyznívá pro Kodiaq pouze pozitivně, nicméně najít na něm nějaká negativa je skutečně obtížné. Za celou dobu testování mě napadla vlastně jen jedna věc, ale ani to není negativum. Mám na mysli velikost Kodiaqa. Je to opravdu obrovské auto, jehož přednosti zřejmě málokdo naplno využije. S jeho velikostí však přichází i nevýhody v podobě horšího parkování, horšího výhledu dozadu a všeobecně horší odhad o pozici automobilu.
Nebýt námi testovaný kus vybaven senzory okolo celého vozu a parkovací kamerou, včetně kamer pod zrcátky mapujícímu prostor okolo vozu, některé parkovací manévry by s ním byly vyloženě o nervy. Pokud však obří rozměry a sedm míst Kodiaqu skutečně využijete, nebo máte zkušenosti s podobně velkými vozy, pak neexistuje důvod proč Kodiaqa nedoporučit.
Osobně bych však pro rozměry Kodiaqu nenašel ani využití, ani parkování. Naštěstí se však blíží řešení v podobě nové Škody Karoq, která pokud udrží úroveň nastavenou Kodiaqem, bude mít našlápnuto na prodejní trhák.
Pojďme ale celé povídání o Kodiaqu zakončit něčím, co všechny zajímá až na prvním místě: cenou. Námi testovaný model 2.0 TDI 110 kW 4x4 DSG ve verzi Style začíná na ceně 906 900 Kč. Jak už jsem však avizoval, námi testovaná verze byla vybavena několika prvky příplatkové výbavy, díky čemuž se cena vyhoupla až na 1 142 800 Kč. To se může zdát dost, ovšem pokud Kodiaq srovnáme s podobnými vozy konkurenčních značek, nabídne vám škodovácke SUV nejvíce muziky za přijatelný peníz. Ostatně nedávno testovaný Volkswage Golf Variant se stejným motorem stal jen o 62 800 Kč méně.
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Palivo | diesel |
Zdvihový objem | 1968 |
Max. výkon v kW / koní | 110 / 150 |
Max. točivý moment v Nm | 340 |
Typ pohonu | 4x4 |
Převodovka | 7 stupňová automatická |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Maximální rychlost | 176 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km: | |
Město / Mimo město / Kombinovaná | 6,8 / 5,2 / 5,7 |
Rozměry: | |
Délka | 4.697 mm |
Výška | 1.655 mm |
Šířka | 1.882 mm |
Hmotnost | 1.740 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 650-835 l |
Se sklopenými sedadly | 2.065 l |
Škoda Auto
A abych nezapomněl odpovědět na otázku v nadpisu - Ano, Kodiaq je skutečně tak dobrý, jak se o něm povídá. A možná ještě o trochu lepší.