Ačkoliv je Mitsubishi ASX na trhu již pár let, prošlo v nedávné době již druhou modernizací, která by ho měla učinit konkurenceschopnějším v dnešní době, kdy SUV hrají na trhu prim.
Již podruhé omlazené Mitsubishi ASX, které jsme měli na test v limitované edici “100 let“, se od starší generace nejvýrazněji odlišuje novou přední maskou chladiče nazvanou Dynamic Shield, střešní anténou ve tvaru žraločí ploutve a možností připlatit si za 18“ hliníkové disky. Inovace v interiéru pak zahrnují nově tvarovaná zadní sedadla, pohodlnější čalounění, samostmívací elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko a pianově černý dekor volantu.
Co se motoru týče, námi testovaná základní jedna-šestka není žádný trhač asfaltu, ovšem na běžné ježdění bohatě vystačí a jeho spotřeba není nijak dramatická – a to se v dnešní době počítá. Pokud však budete toužit po dynamičtějším svezení, bude to chtít trochu více práce s převodovkou a nebát se vyslat ručičku otáčkoměru k vyšším číslům. Ostatně na rozhýbání 1335-1360 kg (podle stupně výbavy) máte k dispozici pouze 86 kW (117 k).
Ačkoliv Mitsubishi ASX slibuje kombinovanou spotřebu okolo 5,7-5,8 l/100 km, bude to od vás vyžadovat velkou snahu a také nějaké to sebezapření. Uprostřed palubní desky na vás totiž bude čekat displej, zobrazující aktuální spotřebu a ekonomičnost vaší jízdy. Pokud se však budete chtít držet jeho rad, donutí vás řadit vskutku brzy a mnohdy budete motor podtáčet. Pokud se však budete chtít svézt dynamičtěji, bude to vyžadovat trochu eko-ignorace a vytáčení motoru.
Během normální jízdy je však motor kvalitně odhlučněn a do kabiny neproniká takřka žádný hluk. To se změní jedině při vyšších otáčkách, nebo při dálničních rychlostech. Co se prostoru pod kapotou týče, motor v něm působí poněkud utopeným dojmem. Skoro jako by byl prostor vyhrazen masivnímu šestiválci, který nepřešel přes ekologicko-účetní oddělení. Poněkud podivně také působí sváry.
Interiér vozu je typicky japonský – vše je perfektně slícované, nic nevrže a vše je dotažené do detailu. Příkladná je i ergonomie ovládacích prvků, kdy je vše skvěle při ruce – s výjimkou ruční brzdy, která je na straně spolujezdce (což je jen otázka zvyku). Bohužel je však na interiéru, i přes jeho nedávný facelift, vidět celkové stáří vozu. Použité materiály jsou veskrze tvrdé plasty, které působí poněkud lacině a člověku se vrací vzpomínky na 90. léta, kdy jinak skvěle zpracované japonské vozy zaostávaly za evropskou konkurencí právě v interiéru.
Příplatkový infotainment Pioneer, který je součástí vybavení ve vozech z limitované edice “100 let“, nabídne 6,1“ palcový dotykový displej, couvací kameru i navigaci. Ačkoliv má tato značka v oblasti audiovizuální techniky dobré jméno, tento systém se jim příliš nepovedl. Lépe řečeno – před pěti lety by se jednalo o bezproblémovou záležitost, ovšem dnes se ve srovnání s konkurencí jedná o poměrně zastaralou techniku s pomalými reakcemi a horší grafikou. Úsměvnou záležitostí je pak opatření proti zlodějům, kdy vyndáním tenkého plastového panelu ovládacích tlačítek se celá jednotka deaktivuje.
Co se prostoru uvnitř vozu týče, je na tom ASX opravdu skvěle. Přední i zadní sedačky nabízí cestujícím dostatek prostoru nad hlavou i do stran. Na zadní řadě sedaček se pak s největší pravděpodobností pohodlně usadí i tři lidé, přičemž o bezpečí prostředního cestujícího se postará tříbodový bezpečností pás. S komfortem na tom sedačky také nejsou špatně, ovšem za volantem bych ocenil silnější boční vedení.
Za zmínku stojí i pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti, které si z testů Euro NCAP odneslo ASX v roce 2011. V jednotlivých kategoriích uspěla následovně: bezpečnost dospělé posádky 86%, bezpečnost dětí 78%, bezpečnost chodců 60% a bezpečnostní systémy 71%.
Národ chatařů a chalupářů potěší i velký zavazadlový prostor, který v základním uspořádání nabídne objem 488 litrů. Pokud však sklopíte sedačky, dostaneme se na velmi příjemných 1,219 litrů.
Na závěr testu se sluší zážitky z týdenního soužití s vozem shrnout, ovšem v případě ASX úplně nevím jak na to. Technicky je to funkční stroj, který ohromí designem a svými jízdními vlastnostmi bezpochyby nezklame. Jeho interiér však odráží heslo "čas nezastavíš". Ačkoliv prodělal vůz v nedávné době modernizaci, vyrábí se již od roku 2010. A zatímco technika je stále relativně obstojná, uvnitř působí ASX poněkud nedotaženě.
Technická data: Pohonné ústrojí: Typ motoru zážehový Zdvihový objem 1,590 Max. výkon v kW / koní 86 / 117 Max. točivý moment v Nm 154 Druh pohonu přední náprava Převodovka 5 stupňová manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s Maximální rychlost 183 km/h Spotřeba paliva l/100 km: Město / Mimo město / Kombinovaná 6,9-7,4 / 4,9-5,0 / 5,7-5,8 Rozměry: Délka 4,355 mm Výška 1,640 mm Šířka 1,770 - 1,810 mm Hmotnost 1,335 - 1,360 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 488 litrů Se sklopenými sedadly 1219 litrůMitsubishi Motors
Při akční ceně 451 850 Kč, která bude trvat až do 31.7.2017, se však jedná o spolehlivý, bezpečný a hlavně prostorný vůz, který se stane vaší vstupenkou do segmentu SUV.Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.