Díky ochotě Jihlavského prodejce této značky, společnosti Auto Vysočina, přinášíme našim čtenářům podrobný test tohoto vozu ve výbavě Comfortline a s motorem 2,0 TDI.
Nový Passat je oproti předchozí generaci opět o něco větší, o něco agilnější a o něco luxusnější. K lepšímu se změnila nabídka prostoru pro cestující, kvalita podvozku i celková ergonomie. Důraz je kladen především na bezpečnost a technologii.
Silueta působí díky nízké přídi a zvyšující se linii k zádi jak dynamicky, tak solidně. Díky velkému rozvoru zůstávají přední i zadní převis v rozumných mezích i přes celkovou délku vozu 4765 mm. Nabídka prostoru pro cestují vpředu i vzadu je bohatá, a to především v podélném a příčném směru. Na zadních sedadlech však, díky klasickému tvaru karoserie, mohou mít vyšší pasažéři (nad 190 cm) problémy s místem nad hlavou. Velký důraz je kladen na bezpečnost. Již v základním provedení disponuje vůz čelními a bočními airbagy řidiče i spolujezdce, hlavovými airbagy vpředu i vzadu tříbodovými bezpečnostními pásy na všech sedadlech, aktivními opěrkami hlavy na předních sedadlech a standardně také systémy ABS, EDS, ASR a ESP spolu s brzdovým asistentem, automaticky spouštějícím výstražná světla při plném nouzovém brzdění. Své místo ve víku zavazadlového prostoru našel také výstražný trojúhelník.
Zavazadlový prostor má objem 485 litrů - to díky plnohodnotnému rezervnímu kolu. Prostor je relativně nízký a dlouhý, na jaho bocích jsou praktické schránky například pro lékárničku či sadu náhradních žárovek. V testovaném voze nechyběly také úchytné háčky, na které lze zavěsit například tašky. Víko zavazadlového prostoru se otevírá samo - stačí stisknout horní část loga automobilky na víku nebo tlačítko na dálkovém ovládání centrálního zamykání, případně tlačítko pro otevření zavazadlového prostoru z místa řidiče. Vzpěry víka přitom nezasahují do prostoru pro zavazadla - celé řešení je velmi elegantní a navozuje dojem ještě větší péče o pasažéry. Jedinou drobnou nevýhodu tohoto řešení spatřujeme v potřebě vynaložení větší síly k zavření víka.
Zadní koncová a směrová světla jsou opatřeny LED diodami. Toto řešení zajišťuje výbornou viditelnost při pohledu přímo zezadu, ale již při nevelkém odchýlení se od přímého pohledu je viditelnost poněkud snížena - posuďte sami viditelnost zadní změrovky a koncového světla. Toto nepovažujeme za závažný problém, ale myslíme si, že je tento detail možno do budoucna vylepšit. Pohled na vůz zepředu odhalí směrová světla integrovaná do bočních zpětných zrcátek, úzké přední směrovky, přední světlomety, zakousnuté do předního nárazníku, ale hlavně chromovanou čelní masku, která evokuje přibuznost s novými vozy AUDI. Koneckonců, chromem designeři z Wolfsburgu nešetřili, a tak je tento líbívý doplněk i na bočních ochranných lištách, lištách kolem bočních oken, na hlavici řadící páky, přístrojové desce a dalších místech interiéru. Pod kapotou, zvedanou plynovou vzpěrou, se nacházel známý čtyřválec 2.0 TDI, vyladěný na výkon 103kW/4000 ot. a poskytující točivý moment 320Nm/1750 ot. Pojďme proto usednou do kokpitu. Sedadlo řidiče je nastavitelné v šesti směrech a disponuje elektrickým ovládáním sklonu opěradla a polohy bederní opěrky. Sedadlo spolujezdce je nastavitelné manuálně, stejně jako u řidiče však je maximálně pohodlné - ani tvrdé, ani měkké. Nabízí dostatečné boční vedení v zatáčkách, přitom není extrémně úzké a sedák je příjemně dlouhý. V testovaném voze, se kterým za 4 dny jsme ujeli přes 900 kilometrů, byl příplatkový tříramenný volant, potažený kůží. Marně byste hledali ruční brzdu - ta je již elektromechanická a ovládá se zvláštním tlačítkem, umístěným o ovladače světlometů. Toto řešení dokáže v případě poruchy hlavního brzdového okruhu částečně nahradit jeho brzdný účinek - působí na všechna kola a dokáže v případě potřeby zastavit vůz s účinností jen o cca 25% nižší, nežli je účinnost hlavního brzdového okruhu - samozřejmě přitom spolupracuje i se systémem ABS. Ve vozidle jsou standardně také bezprůvanová dvouzónová klimatizace Climatronic, autorádio RCD 300 se čtyřmi reproduktory vpředu a anténou, integrovanou do zadního okna, a elektricky ovládaná přední okna. Výbava Comfortline přidává elektrické ovládání zadních oken a tempomat, jehož ovládání se přestěhovalo z páčky směrových světel na páčku samostatnou. V interiéru je mnoho odkládacích schránek, ať již ve dveřích, ve středové konzole či pod přístrojovou deskou. Rychloměr a otáčkoměr jsou chromovány, jsou výborně čitelné a v noci podsvětlené, jak jsme si již u značky VW zvykli, klasickým modrým světlem. U výbavy Trendline a Comfortline pohříchu není palubní počítač součástí standardní výbavy (podobně, jako přední mlhovky) - je však samozřejmě možné tyto prvky dokoupit jako výbavu na přání.
Chceme-li nastartovat, nepoužijeme již klasický klíč. V novém Passatu je ke startování určen klíč elektronický, který zároveň sdružuje i funkci dálkového ovládání centrálního zamykání. Nikde na voze proto nenalezneme klasický zámek, elektronický klíč je nutno zasunout do startovací štěrbiny. V první startovací poloze počkám obligátní půlvteřinu, než motor nažhaví, a stiskem do druhé polohy vůz nastartujeme. Obdobně při zhasínání agregátu postačí jen stisk a motor utichne. Po nastartování je zvuk motoru syrovější, subjektivně je však motor v Passatu odhlučněn mnohem lépe, než tentýž motor v nové Octavii či Seatech Toledo/Altea. S motorem je spojena stejná šestistipňová převodovka, jako u koncernových příbuzných. Oproti předchozím generacím Passatu je však motor uložen napříč, nikoliv podélně. Nový Passat obouvá standardně šestnáctipalcová kola s pneumatikami 205/55 R16. Motor je po několika kilometrech klidné jízdy zahřátý a tak můžeme vyrazit k zatáčkám. V těch se projevuje vyspělost podvozku, dlouhý rozvor a široký rozchod kol. Vůz příkladně drží zvolenou stopu a je potřeba velké úsilí a snížený pud sebezáchovy, než se dostaví vrozená nedotáčivost. Boční náklony jsou přitom přijatelné, aniž by utrpěl vynikající jízdní komfort. Automobil se přes nerovnosti přenáší s jistotou a noblesou. Na kvalitní dálnici je cestování také velmi příjemné. Odhlučnění motoru i aerodynamiky je výborné a tak i při rychlostech vyšších, než povoluje vyhláška, je ve voze klid. Na panelových místech dálnice D1 však proniká do interiéru poměrně vyšší úroveň hluku od kol. Nový Passat je také při vyšších rychlostech poměrně citlivý na boční vítr a vyžeduje v takovém případě docela časté korekce směru. Při testu se spotřeba pohybovala mezi pěti a sedmi litry nafty na 100km, celkový průměr byl 6,2 l/100km. Motor byl ochoten spolupracovat již od 1300 otáček za minutu, od 1700 otáček zabíral již velmi pěkně. Tah nepolevoval až do cca 4000 otáček, avšak poté poměrně strmě klesal a nemá smysl motor hnát přes 4500 otáček. Zvláštností je, že v Passatu není tak zřetelný "kopanec do zad" v rozmezí maximálního točivého momentu motoru - průběh točivého momentu je kultivovanější než u motorů 1.9 TDI. Motorizaci 2.0 TDI považujeme za optimální. Propůjčuje Passatu nadprůměrné dynamické vlastnosti při velmi přijatelné spotřebě.
Závěrem lze říci, že nový Passat se opět stává premiantem střední třídy. Předpokládáme, že se na našich silnicích a ve firmeních flotilách stane stejně častým a oblíbeným, jako jeho předchůdce, proti kterému je v mnoha ohledech dál (nejen) o celou generaci.
- AUTO NEWS NETWORK -