Pokud jste koncem devadesátých let vybírali velký reprezentativní vůz, mohli jste si vybrat z poměrně široké nabídky. Pokud jste ale nechtěli vůz navržený a vyrobený v Německu, výběr se zužoval. Naštěstí tu ale byl Jaguar s modelem XJ.
Konkrétně tento kousek nese označení Jaguar XJ (X308) Sovereign a vyroben byl v roce 1998. Pod jeho kapotou se ukrývá čtyřlitrový osmiválec o výkonu 290 koní a 390 Nm. Tohle stádo koní přenáší na zadní kola výhradně pětistupňová automatická převodovka.
Design modelu X308 se od svého předchůdce X300 příliš nelišil. Charakteristickými znaky tak i nadále zůstávají čtyři kulaté přední světlomety, nízká střecha a svažující se záď.
Interiér na člověka působí i po letech opravdu prémiově. Elektricky nastavitelné sedačky mají kožené čalounění a jsou velmi komfortní. Kůže se nachází i na palubní desce a výplni dveří, zde jí ale doplňuje dřevěné obložení. Jediným ryze plastovým "oddělením" palubní desky je část s rádiem, klimatizací a ovládáním telefonu.
Originální telefon, který ve voze vydržel od data výroby, je jednou z maličkostí, které prémiovost vozu podtrhují. Jde o telefon Motorola Startac s logem automobilky Jaguar. Možná blbinka, ale potěší. Stejně tak, jako funkce odsouvání volantu a sedadla v případě zastavení a vypnutí motoru. Řidič má tak snazší vystupování i nastupování. Jakmile do vozu opět nasedne a pootočí klíčem v zapalování, jeho sedadlo se opět přisune a volant vrátí do předem nastavené polohy.
Ačkoliv má vůz na délku více než pět metrů, největší pohodlí čeká na cestující vpředu. Zadní místa sice dokáží nabídnout dostatek místa do šířky, ovšem na kolena a hlavu už vám moc prostoru nezbývá. Jakožto 185 cm vysoký člověk jsem měl nad hlavou opravdu jen pár centimetrů.
Bohužel s úložným prostorem v interiéru je na tom Jaguár celkem bídně. Schránka před spolujezdcem je malá a kapsy ve předních dveřích úzké. Pokud rádi cestujete s kávou z benzínky, budete mít problém si jí někde odložit, neboť držáky na pití zde úplně chybí. Příjemným překvapením byl zavazadlový prostor. Přestože se v něm ukrývá plnohodnotná rezerva a baterie, za kterou by se nemusel stydět ani traktor, jeho objem je fascinující. Lyže do něj sice nedáte, na rodinnou dovolenou by to ale stačit mohlo.
Co se jízdního komfortu týče, není tomuto, takřka dvacet let starému, Jaguáru co vytknout. I na rozbitých silnicích a kostkách se totiž doslova vznášel. Zážitek z jízdy neruší ani žádný hluk. Ani od podvozku, ani od motoru, který je zcela perfektně odhlučněn.
Když už se bavíme o motoru, tenhle čtyřlitrový osmiválec je vlk v rouše beránčím. Až do rychlosti 150 km/h o něm prakticky nevíte. Automatická převodovka řadí rychlosti plynule a nenechává motor zbytečně vytáčet. Pokud byste ale chtěli zažít trochu vzrušení, můžete přepnout převodovku do sportovního režimu. Pokud tak učiníte, stane se z vašeho vozu poměrně dynamický obývák. Při prudkém sešlápnutí plynu vás kroutící moment 390 Nm doslova vtlačí do pohodlných sedadel.
Jeho průměrná spotřeba je podle slov majitele cca 11 l/100km, což při výkonu 290 koní a váze automobilu přes 1,8 tuny není zas tak zlé. Ovšem pokud se rozhodnete cestovat dynamičtěji, v nádrži se začne tvořit vír.
Závěrem bych rád poděkoval majiteli vozidla, díky kterému jsem se tímto klenotem mohl svézt a do detailu si ho prohlédnout. Ačkoliv chápu, že pro většinu společnosti se jedná jen o zbytečně velký a nákladný automobil, pro mě osobně to bylo jedno velké a pozitivní překvapení.
Vozy britské produkce z tohoto období totiž nemají příliš dobrou pověst, tenhle kousek s nájezdem 230.000 kilometrů ale fungoval naprosto skvěle a nabízel komfort, který mu může většina moderních vozidel tiše závidět. A to vše při ceně, za kterou se prodávají zachovalé Octavie I. generace.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?