Konečně nastal čas, kdy vám i my v redakci můžeme sdělit první dojmy z testu faceliftované Škody Octavia Combi. V rámci faceliftu jsem se zkraje podívali na verzi s naftovým čtyřválcem 1.6 TDI o výkonu 85 kW, který byl spárován s automatickou převodovkou DSG se sedmi rychlostními stupni. Jak vlastně novinka jezdí a neztrácí vůz na komfortu, když v této motorizaci nemůže mít adaptivní tlumiče DCC?
Doslova nás dostalo, jak rychle se po celé ČR rozšiřují nové Octavie se "čtyřma" očima. Krátce po premiéře tak můžeme vůz vídat v rámci služebních flotil větších firem, ale i běžné rodiny se nechaly velmi rychle zlákat spoustou novinek. Všemi probíraná příď pak na nás zanechala celkem pozitivní dojmy.
Určitě nemáme pocit, že by to autu neslušelo, s tímto názorem my v redakci nesouhlasíme. Je sice pravdou, že se díváme na vyšperkovanou výbavu Style, jejíž součástí jsou pohlednější Full LED světlomety, litá 18" kola a bílý lak karoserie, jenže ve své podstatě bude Octavie s rozdělenými předními lampami vypadat stále stejně.
A jeden velký detail a zajímavost v jednom. Pokud někde potkáte novou Octavii, víte, jak během několika sekund poznáte její vrcholnou výbavu? Aniž byste se zaměřovali na techniku světel vpředu, pokud bude mít vůz LED pásek denního svícení ve spodní části obou světel, pak je to výbava Style a Laurin & Klement. Když však LED pásek bude po jejich bocích, bude to většinou nižší výbavové linie.
InteriérNejvětší novinkou u omlazené Octavie je skleněný displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Vývojáři u škodovky se nejspíše nechali strhnout lavinou dotykových mobilních telefonů a do kabiny Octavie nechali zabudovat něco, co je sice na první pohled opravdu luxusní, jenže náchylnost na otisky prstů je přímo příšerná. Někoho však nepotěší další nevýhoda, o které se moc v tiskových materiálech výrobce nehovoří.
Tím je fakt, že pro volbu jednotlivých funkcí musíte u dotykového displeje vždy klikat na základní menu. Typický příklad: V rádiu hrají samé nevkusné hity a tak si zapojíte svůj USB disk a chcete si z něj pustit své oblíbené songy. U předešlé verze Octavie stačilo stisknout tlačítko Media a měli jste hotovo. Jenže nyní musíte skrze displej naklikat základní menu a pak navolit zdroj hudby. Jeden krok navíc řeknete si, jenže i ten odvádí pozornost řidiče od řízení.
Co nám již nevadí, je absence otočného ovladače hlasitosti. Prakticky pořád jsme totiž hlasitost hudby ovládali skrze tlačítko na volantu, a to i u Octavií před faceliftem. Jinak se ale kabina novinky zase tak moc nezměnila. Jsou tu nové dekory, volant zůstal stále stejný a jen v nejvyšších výbavách se u stropních lampiček zjeví naprostá novinka. Tou jsou tři tlačítka, z nichž to červené umí zavolat pomoc v případě, že vůz bude mít nehodu. Vše funguje i automaticky, pokud tak Octavie s tímto systémem bude účastníkem nehody, automaticky zašle záchranným složkám svou polohu, počet osob na palubě a v rámci možností i případnou míru poškození.
Stále vám přijde, že Octavia se nechlubí ničím podstatně novým? Pak jste na omylu. Novinkou ve výbavě je totiž také asistent při couvání s přívěsem, bezpečnostní asistenty pak obohatila prediktivní ochrana chodců a společně s vyhříváním sedadel si nyní můžete ve třech stupních nastavit vyhřívání věnce volantu. Poměrně luxusním prvkem je také klíč s možností personalizace nastavení vozu.
MotorizaceJak už bylo zmíněno, pod kapotou se ukrývala naftová šestnáctistovka, která se dočkala navýšení výkonu z 81 na 85 kW. Současně s tím se změnilo naladění softwaru motoru a nejvyšší točivý moment 250 Nm je nyní dostupný v širším spektru otáček. Ve spojení s touto motorizací pak máte na výběr mezi manuálem a automatem. My jsme měli k dispozici právě sedmistupňové DSG, jemuž nechyběla pádla pod volantem.
Jelikož se jedná o naftový motor, rovnou vynechte vytáčení nad hranici 3600 otáček za minutu. Ani na sportovní režim převodovky a všeho dalšího se totiž Octavie Combi začne rychle zadýchávat a je vhodné řadit nejpozději o 200 otáček dříve. Do té doby má vůz překvapivě hodně síly a mnohdy to vypadalo, že snad máme silnější dvoulitrové TDI. Z nízkých otáček se totiž odpich z místa dal přirovnat k verzi s výkonem 110 kW. Jenže limity jednašestky se projeví prakticky okamžitě, co vjedete na dálnici. Pokud totiž pojedete s celou rodinou a rozhodnete se předjet několik kamionů za sebou, nebude to taková „akce“, jako v případě silnějších motorizací.
Tenhle motor prostě není vhodný na sportovní jízdu, což ale neznamená, že se nemůžete podívat k hranici 200 km/h, i tohle Octavia Combi 1.6 TDI s troškou strpení dokáže nabídnout. Největší výhodu ale je v tomto případě spotřeba. V rámci testu jsme vůz podrobili náročné zkoušce a vyrazili napříč ČR, kdy jsem během jednoho dne přejeli trasu z Prahy do Ostravy. Stranou nezůstaly okresky, dálnice a také město. Výsledek? Ve dvou lidech a nějakým tím zavazadlem na palubě jsme v průměru jezdili za 6 litrů na 100 km. Přitom jsme určitě nebyli brzdou provozu, ovšem ani jsme nikterak nespěchali. Pokud se totiž 1.6 TDI začne šlapat na krk, spotřeba se (stejně jako v našem případě) nebude bát vystřelit k devíti litrům. To už je však limit, nad který tenhle motor půjde jen hodně stěží, jestli vůbec
A další zajímavost. Omlazená Octavia s motorem 1.6 TDI (85kW) se nedá zakoupit ve spojení s elektronickými tlumiči DCC. Ačkoliv tak vůz nabízel čtyři jízdní režimy (Eco, Normal, Sport a Individual), ani jeden se netýkal nastavení podvozku. Ten tak disponoval klasickými tlumiči a tím pádem vlastně přišel na rozdíl od silnější verze 2.0 TDI (110kW) o hydraulické uložení zadní nápravy. Jenže nemějte obavy. My jsme je měli také a ve výsledku si podvozek dokázal s velkou grácií poradit i s hodně populární dálnicí D1. Vlečená zadní náprava a klasické tlumiče nepřenášely do kabiny žádné větší rány, přičemž vůz obouval 18“ kola. Z míry však podvozek dokáže vyvést hluboký poklop od kanálu a také každá větší díra v silnici pošle do kabiny slušné ducnutí. V případě o palec menších kol si však buďte jisti, že komfort jízdy se výrazně zlepší.
ZávěrPopulární česká stálice se dočkala výrazných změn, které jsou znát. Nejedná se o sliby, tohle auto vám i navzdory tvrdé koncernové politice nabídne podobný požitek z jízdy, jako "prémiovější" Volkswagen Golf. Uvnitř je stále dostatek místa, dotykový skleněný displej vypadá honosně a snad jen jeho častější údržba bude nedílnou součástí vlastnictví vozu. Opět však přicházejí na řadu příplatky, které dokáží Octavii po stránce ceny dostat do celkem slušných výšin. Pak nastává otázka, zda za skoro milion Kč nepořídit větší a lépe jezdící Superb.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 677 600 Kč
Cena testované verze s příplatky: 940 000 Kč
KLADY
- celkem povedený facelift přídě
- spotřeba paliva
- komfort podvozku
- vnitřní prostor
- bohatší paleta bezpečnostních prvků
ZÁPORY
- některé příplatky
- dotykový displej náchylný na otisky
- cena ve vrcholné specifikaci
Pohonná jednotka Objem motoru: 1598 cm3 Převodovka: automatická 7st. Nejvyšší výkon: 85 kW při 3250 ot./min Největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3200 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h Spotřeba paliva dle výrobce: 4,1 / 3,7 / 3,9 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4667 x 1814 x 1465 mm Rozvor: 2686 mm Objem kufru: 610 / 1740 litrů Objem palivové nádrže: 50 litrůPřed začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.