Konečně nastal čas, kdy vám i my v redakci můžeme sdělit první dojmy z testu faceliftované Škody Octavia Combi. V rámci faceliftu jsem se zkraje podívali na verzi s naftovým čtyřválcem 1.6 TDI o výkonu 85 kW, který byl spárován s automatickou převodovkou DSG se sedmi rychlostními stupni. Jak vlastně novinka jezdí a neztrácí vůz na komfortu, když v této motorizaci nemůže mít adaptivní tlumiče DCC?
Doslova nás dostalo, jak rychle se po celé ČR rozšiřují nové Octavie se "čtyřma" očima. Krátce po premiéře tak můžeme vůz vídat v rámci služebních flotil větších firem, ale i běžné rodiny se nechaly velmi rychle zlákat spoustou novinek. Všemi probíraná příď pak na nás zanechala celkem pozitivní dojmy.
Určitě nemáme pocit, že by to autu neslušelo, s tímto názorem my v redakci nesouhlasíme. Je sice pravdou, že se díváme na vyšperkovanou výbavu Style, jejíž součástí jsou pohlednější Full LED světlomety, litá 18" kola a bílý lak karoserie, jenže ve své podstatě bude Octavie s rozdělenými předními lampami vypadat stále stejně.
A jeden velký detail a zajímavost v jednom. Pokud někde potkáte novou Octavii, víte, jak během několika sekund poznáte její vrcholnou výbavu? Aniž byste se zaměřovali na techniku světel vpředu, pokud bude mít vůz LED pásek denního svícení ve spodní části obou světel, pak je to výbava Style a Laurin & Klement. Když však LED pásek bude po jejich bocích, bude to většinou nižší výbavové linie.
InteriérNejvětší novinkou u omlazené Octavie je skleněný displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Vývojáři u škodovky se nejspíše nechali strhnout lavinou dotykových mobilních telefonů a do kabiny Octavie nechali zabudovat něco, co je sice na první pohled opravdu luxusní, jenže náchylnost na otisky prstů je přímo příšerná. Někoho však nepotěší další nevýhoda, o které se moc v tiskových materiálech výrobce nehovoří.
Tím je fakt, že pro volbu jednotlivých funkcí musíte u dotykového displeje vždy klikat na základní menu. Typický příklad: V rádiu hrají samé nevkusné hity a tak si zapojíte svůj USB disk a chcete si z něj pustit své oblíbené songy. U předešlé verze Octavie stačilo stisknout tlačítko Media a měli jste hotovo. Jenže nyní musíte skrze displej naklikat základní menu a pak navolit zdroj hudby. Jeden krok navíc řeknete si, jenže i ten odvádí pozornost řidiče od řízení.
Co nám již nevadí, je absence otočného ovladače hlasitosti. Prakticky pořád jsme totiž hlasitost hudby ovládali skrze tlačítko na volantu, a to i u Octavií před faceliftem. Jinak se ale kabina novinky zase tak moc nezměnila. Jsou tu nové dekory, volant zůstal stále stejný a jen v nejvyšších výbavách se u stropních lampiček zjeví naprostá novinka. Tou jsou tři tlačítka, z nichž to červené umí zavolat pomoc v případě, že vůz bude mít nehodu. Vše funguje i automaticky, pokud tak Octavie s tímto systémem bude účastníkem nehody, automaticky zašle záchranným složkám svou polohu, počet osob na palubě a v rámci možností i případnou míru poškození.
Stále vám přijde, že Octavia se nechlubí ničím podstatně novým? Pak jste na omylu. Novinkou ve výbavě je totiž také asistent při couvání s přívěsem, bezpečnostní asistenty pak obohatila prediktivní ochrana chodců a společně s vyhříváním sedadel si nyní můžete ve třech stupních nastavit vyhřívání věnce volantu. Poměrně luxusním prvkem je také klíč s možností personalizace nastavení vozu.
MotorizaceJak už bylo zmíněno, pod kapotou se ukrývala naftová šestnáctistovka, která se dočkala navýšení výkonu z 81 na 85 kW. Současně s tím se změnilo naladění softwaru motoru a nejvyšší točivý moment 250 Nm je nyní dostupný v širším spektru otáček. Ve spojení s touto motorizací pak máte na výběr mezi manuálem a automatem. My jsme měli k dispozici právě sedmistupňové DSG, jemuž nechyběla pádla pod volantem.
Jelikož se jedná o naftový motor, rovnou vynechte vytáčení nad hranici 3600 otáček za minutu. Ani na sportovní režim převodovky a všeho dalšího se totiž Octavie Combi začne rychle zadýchávat a je vhodné řadit nejpozději o 200 otáček dříve. Do té doby má vůz překvapivě hodně síly a mnohdy to vypadalo, že snad máme silnější dvoulitrové TDI. Z nízkých otáček se totiž odpich z místa dal přirovnat k verzi s výkonem 110 kW. Jenže limity jednašestky se projeví prakticky okamžitě, co vjedete na dálnici. Pokud totiž pojedete s celou rodinou a rozhodnete se předjet několik kamionů za sebou, nebude to taková „akce“, jako v případě silnějších motorizací.
Tenhle motor prostě není vhodný na sportovní jízdu, což ale neznamená, že se nemůžete podívat k hranici 200 km/h, i tohle Octavia Combi 1.6 TDI s troškou strpení dokáže nabídnout. Největší výhodu ale je v tomto případě spotřeba. V rámci testu jsme vůz podrobili náročné zkoušce a vyrazili napříč ČR, kdy jsem během jednoho dne přejeli trasu z Prahy do Ostravy. Stranou nezůstaly okresky, dálnice a také město. Výsledek? Ve dvou lidech a nějakým tím zavazadlem na palubě jsme v průměru jezdili za 6 litrů na 100 km. Přitom jsme určitě nebyli brzdou provozu, ovšem ani jsme nikterak nespěchali. Pokud se totiž 1.6 TDI začne šlapat na krk, spotřeba se (stejně jako v našem případě) nebude bát vystřelit k devíti litrům. To už je však limit, nad který tenhle motor půjde jen hodně stěží, jestli vůbec
A další zajímavost. Omlazená Octavia s motorem 1.6 TDI (85kW) se nedá zakoupit ve spojení s elektronickými tlumiči DCC. Ačkoliv tak vůz nabízel čtyři jízdní režimy (Eco, Normal, Sport a Individual), ani jeden se netýkal nastavení podvozku. Ten tak disponoval klasickými tlumiči a tím pádem vlastně přišel na rozdíl od silnější verze 2.0 TDI (110kW) o hydraulické uložení zadní nápravy. Jenže nemějte obavy. My jsme je měli také a ve výsledku si podvozek dokázal s velkou grácií poradit i s hodně populární dálnicí D1. Vlečená zadní náprava a klasické tlumiče nepřenášely do kabiny žádné větší rány, přičemž vůz obouval 18“ kola. Z míry však podvozek dokáže vyvést hluboký poklop od kanálu a také každá větší díra v silnici pošle do kabiny slušné ducnutí. V případě o palec menších kol si však buďte jisti, že komfort jízdy se výrazně zlepší.
ZávěrPopulární česká stálice se dočkala výrazných změn, které jsou znát. Nejedná se o sliby, tohle auto vám i navzdory tvrdé koncernové politice nabídne podobný požitek z jízdy, jako "prémiovější" Volkswagen Golf. Uvnitř je stále dostatek místa, dotykový skleněný displej vypadá honosně a snad jen jeho častější údržba bude nedílnou součástí vlastnictví vozu. Opět však přicházejí na řadu příplatky, které dokáží Octavii po stránce ceny dostat do celkem slušných výšin. Pak nastává otázka, zda za skoro milion Kč nepořídit větší a lépe jezdící Superb.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 677 600 Kč
Cena testované verze s příplatky: 940 000 Kč
KLADY
- celkem povedený facelift přídě
- spotřeba paliva
- komfort podvozku
- vnitřní prostor
- bohatší paleta bezpečnostních prvků
ZÁPORY
- některé příplatky
- dotykový displej náchylný na otisky
- cena ve vrcholné specifikaci
Pohonná jednotka Objem motoru: 1598 cm3 Převodovka: automatická 7st. Nejvyšší výkon: 85 kW při 3250 ot./min Největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3200 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h Spotřeba paliva dle výrobce: 4,1 / 3,7 / 3,9 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4667 x 1814 x 1465 mm Rozvor: 2686 mm Objem kufru: 610 / 1740 litrů Objem palivové nádrže: 50 litrůTento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.