Opel urazil za posledních několik let pořádný kus cesty, čehož je nová Zafira jasným důkazem. Před námi je totiž velký rodinný vůz, který vypadá opravdu dobře. A to v případě automobilů kategorie MPV nebývá pravidlem. Novou Zafiru jsme měli k dispozici na nadstandardně dlouhou dobu, ujeli s ní slušnou porci kilometrů a svezli v ní nemalý počet cestujících. A jaký že na nás udělala dojem?
Tvrzení o tom, že je nová Zafira opravdu elegantní vůz, můžeme říct s naprosto klidným svědomím. Líbila se totiž i těm lidem, které segment vozů MPV nijak neoslovuje, a kteří označují sedmimístné rodinné vozy za „krabice“ a „vesmírné lodě“. Jenže tohle auto je jiné. Snoubí v sobě určitou eleganci, prostor, komfort i bezpečí. Ten pocit variability a praktičnosti je k nezaplacení. Můžete pohodlně cestovat, stěhovat se, jezdit na jednání či do divadla a pořád máte k dispozici asistenty, které se starají o vaše pohodlné a bezpečné cestování a které vám mohou třeba i zachránit život.
Exteriér
Přední část vozu je výrazná především díky masce chladiče, kterou zdobí dvě chromované lišty. Tyto takzvané křidélka spojují znak automobilky a volně navazují na designově i funkčně velmi povedené LED světlomety. Již tak velké přední sklo, poskytující dostatečný výhled z vozu, může být doplněno o panoramatickou střechu a celý vzhled vozu lze změnit pomocí OPC Line Sport packetu. Bočním tvarům dominuje zejména spodní linie zvedající se směrem k zadním kolům a chromová lišta, spojující všechny boční okna, která se na svém konci ostře zvedá. Dobře vypadá zejména v kombinaci s tmavými sloupky a tónovanými skly tak, jako v případě námi testovaného modelu. Ten byl zajímavý i zadní částí vozu, která v nárazníku ukrývala výsuvný držák na dvě kola.
Interiér
Za několikrát oslavovaným exteriérem nezaostává ani interiér, spíše naopak. Po otevření kterýchkoliv dveří se vám představí prostorný a kvalitně působící interiér. Posadit se můžete do ergonomických sedadel s nastavitelným prodloužením sedáku a elektricky nastavitelnou bederní opěrkou. Sedadla byla dokonce certifikována německou asociací AGR, jejímž cílem jsou zdravá záda. U takových automobilů, jakými je i Zafira, nemusíme zmiňovat místo nad hlavou cestujících ani prostor pro nohy, je ho všude opravdu dostatek. Zajímavé jsou i možnosti uspořádání sedadel. Všechna tři sedadla v druhé řadě jsou sklopná i pojízdná. A pokud bychom ve druhé řadě převáželi jen dva cestující, můžeme jim prostřední sedadlo sklopit a vytvořit z něj velmi pohodlnou opěrku. Posuv sedadel ve druhé řadě směrem dopředu umožňuje taktéž lepší nastupování do třetí řady sedadel.
Volant potažený kůží je nejen příjemný a multifunkční, ale i vyhřívaný, a samozřejmě umožňuje ovládání všech potřebných funkcí, jako je detailní nastavení adaptivního tempomatu, handsfree a rádia. Automobil nabízí i dostatek odkládacích schránek a držáků na nápoje, což je na dlouhé trasy neméně důležité. Jediné, čeho jsme se obávali, byl výhled z vozu. Automobily s takto rozměrným, dopředu protaženým čelním sklem a dvojicí předních sloupků, mívají s tímto problémy. Nicméně za celou dobu provozu se nestalo, že bych jako řidič něco nebo někoho přehlédl, a tak i přes původní obavy hodnotím výhled z vozu jako velmi dobrý.
Druhá vlna euforie nastává v noci. Interiér je velmi příjemně osvícený a ambientní osvětlení ve dveřích je opravdu efektní. Adaptivní světlomety nové Zafiry jsou pak kapitolou samy pro sebe. LED světlomety s označením AFL se automaticky nastavují podle rychlosti vozu a úhlu natáčení volantu, takže kužel světla je přesně takový, jaký je v daný moment nejvhodnější.
Výbava
Základní výbava je u Zafiry rozdělena do dvou výbavových řad, „edition“ a „innovation“. Musíme pochválit již základní výbavovou řadu, která nabízí 17“ designová kola, tempomat s omezovačem rychlosti a hlavně infotainment IntelliLink se 7“ dotykovým displejem, který umožňuje kromě standardního přehrávání i bezdrátovou komunikaci s mobilním telefon a hlavně, Wi-Fi Hotspot až pro 7 zařízení! Zafira Innovation navíc poskytuje přední i zadní LED světlomety, automatickou dvouzónovou klimatizaci, parkovací asistent se senzory vpředu i vzadu, chromové lišty a ambientní osvětlení. V případě námi testovaného vozu byl rozdíl mezi oběma variantami přibližně 68.000,- korun. K dispozici je samozřejmě celá řada příplatkových packetů.
Bezpečnost
Bezpečnost je něco, co si u nové Zafiry rozhodně zaslouží vyzdvihnout. Vždyť které jiné auto by mělo doslova překypovat bezpečnostními asistenty, než rodinný vůz pro 7 cestujících. V našem případě jsme měli k dispozici varování před vyjetím z jízdního pruhu, varování před čelní kolizí, rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat a zadní parkovací kameru. Samozřejmě, známe běžné povídačky o tom, že se šikovný řidič bez všech těchto asistentů obejde. Ovšem, pokud by jen jedinkrát měl kterýkoliv z nich posádce zachránit život…
Tak například hlídání mrtvého úhlu. Dobře viditelná kontrolka se při projíždění Prahou téměř nezastavila, a i když mají zpětná zrcátka dobrý rozsah, mrtvý úhel prostě existuje. Tenhle pomocník byl v Praze k nezaplacení. Stejně tak jsme při projíždění křižovatkou měli možnost otestovat varování před čelní kolizí. Z pravé strany se před nás vyřítil automobil, který si myslel, že průjezd ještě „stihne“. Zafira začala kromě upozornění na srážku i sama brzdit a musím říci, že se vše odehrálo tak rychle, jak obyčejný člověk rozhodně není schopen zareagovat. Ještě jednou, velká chvála v oblasti bezpečnosti!
K dispozici je také SOS tlačítko v rámci výbavy Opel OnStar, která zajišťuje osobní asistenci pro konektivitu a servis. Kromě automatického spojení v případě nehody služba OnStar umožňuje diagnostiku vozu, stahování destinací do GPS navigace a asistenci při ukradení vozidla. Na OnStar službu jsme se dokonce rozhodli v rámci testování obrátit i s dotazem na otevírací dobu jakéhokoliv obchodu v okolí v pozdních večerních hodinách. Obratem jsme dostali tip na malou zapadlou samoobsluhu, což byla opravdu jediná možnost k nákupu široko daleko. Báječné!
Motorizace
Zafira nabízí celkem 4 základní pohonné jednotky – benzínové turbomotory o obsahu 1.4 a 1.6 a naftové turbomotory o obsahu 1.6 a 2.0. Ty jsou dále doplněny o možnosti automatické převodovky, Start/Stop systému a v případě benzinových motorizací i o alternativní pohony na LPG a CNG. Pro představu nejlevnější motorizací (výbava Edition) je benzínová 1.4 turbo (88kW/120k) s 6ti stupňovou manuální převodovkou (560.000 korun) a silnější varianta 1.4 turbo (103kW/140k) s 6ti stupňovým manuálem za 573.000 korun. Naopak nejdražší variantou je naftový dvoulitr o výkonu 125kW/170k se Start/Stop systémem. To byl případ i námi testovaného vozu, a cena takové varianty činní 660.000 korun. Vrcholem ceníku je totožná motorizace s automatickou převodovkou, která je dostupná za 697.000 korun.
Zkušenosti a dojmy
Jak už vyplývá z nálady, kterou je tento článek napsán, zkušenosti a dojmy na nás testovaný vůz zanechal velmi, velmi pozitivní. Své role na tom jistě má nejsilnější motorizace a nadstandardní výbava, kterou testovaný vůz obsahoval. I u takto rozměrného vozu při plném naložení motor poskytoval dostatek výkonu a ochotně zrychloval do vysokých cestovních rychlostí, nad rámec těch povolených. Cestování bylo příjemné a pohodlné. Jediné výtky bychom snad mohli mít k navigaci, která nás několikrát při průjezdu Prahou zatáhla do nějaké kolony, a seznam poskytující informace o dopravní situaci byl vždy prázdný. Nicméně všichni dobře víme, že učit tyto zařízení umělé inteligenci není vůbec jednoduché a optimalizace těchto systémů je běh na dlouhou trať. V noci jsme také při zhoršeném počasí (sníh, déšť) zaznamenali celkem časté problikávání kontrolek mrtvého úhlu, které se odehrávalo na opuštěných okresních silnicích a bylo chybné. I v tomto případě musím odpovědět stejně. Tyto asistenty a pomocníci nebudou nikdy stoprocentní, a přes den v husté dopravě vykonají tolik práce, že se jim dá jejich občasná chybovost ve špatných podmínkách prominout. Výše zmíněné výtky považujeme za maličkosti ve srovnání s tím, co Zafira nabízí - prostor, komfort a bezpečí.
HODNOCENÍ: 92%
Pohonná jednotka
Objem:
1956 cm3
Palivo:
nafta
Převodovka:
manuální 6st.
Nejvyšší výkon:
170 koní při 3750 ot./min
Největší točivý moment:
400 Nm při 1750-2500 ot./min
Maximální nejvyšší rychlost:
205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h:
10,1 s
Spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná)
6,4 / 4,5 / 5,2
Rozměry
Délka x šířka x výška:
4666 x 1884 x 1660 mm
Rozvor:
2760 mm
Objem zavazadelníku:
710 / 1860 litrů
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?