TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi CVT 4x4: Konečně pořádný motor

Nissan X-Trail 2.0 dCi 177 CVT
Nissan X-Trail 2.0 dCi 177 CVT, foto: Roman Havlín
AutoRoad.cz 14. dubna 2017 9:40
Sdílej:

Už čtyři roky je tady s námi v pořadí druhá generace Nissanu X-Trail, jenže až nedávno se pod jeho kapotu dostal pořádný motor. Slovem pořádný rozumějte naftový čtyřválcový dvoulitr o výkonu 177 koní, což může kdekoho potěšit. Ještě nedávný vrchol v podobě jednašestky dCi totiž pro někoho byl značně nezáživný. My jsme proto vzali jeden X-Trail 2.0 dCi na týdenní test a snažili se zjistit, co vše nová pohonná jednotka přináší za výhody.

Design

Oproti své druhé generaci vůz zaznamenal velkou změnu image a snad každý může v X-Trailu vidět současného menšího Qashqaie. Už sice ztratil svou typickou konstrukci offroadu, ale to rozhodně neznamená, že by byl jen navoněnou leštěnkou určenou na hladkou silnici. Auto dostalo do vínku hodně povedený design, který má oproti předchůdci o něco sportovnější siluetu a bohužel i nižší světlou výšku.

Nový X-trail vypadá do jisté míry i prémiově a je to v podstatě pravda. Rozměrné tvary auta a LED diody pro denní svícení v kombinaci s Bi-LED světlomety jsou zárukou toho, že v levém pruhu dálnice máte předem zaplacený respekt. Zakulacené tvary karoserie a velká devatenáctipalcová litá kola se zase postarala o pozornost kolemjdoucích při jízdě ve městě.

Interiér

Kdo z vás někdy seděl v aktuální generaci Nissanu Qashqai, pak si po přesednutí do X-Trailu řeknete, že tohle je jeho zvětšená kopie. V jeho interiéru totiž převažuje naprosto stejný design palubní desky a vlastně naprosto všechno. Nechybí zde kvalitní měkčené plasty, dobře zpracované ovladače a rozměrná pohodlná sedadla s výraznějším bočním vedením.

V rámci testované výbavy Tekna pak nechybí kupříkladu bezklíčový systém, osm airbagů, panoramatická elektricky posuvná střecha anebo balíček Safety Pack. Ten obsahuje systém hlídání mrtvého úhlu, upozornění při výjezdu z pruhu, parkovací senzory, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek a nouzové brzdění. Výtku však máme k systému hlídání dalšího vozu ve slepém úhlu zpětného zrcátka. Dioda umístěná ve dveřích totiž nemá zrovna největší svítivost a za slunného počasí si jí prostě nemáte šanci všimnout.

Co se týče prostoru pro posádku, v kabině je místa opravdu dostatek. Nad hlavou bude mít každý dostatek místa, pokud tedy měří okolo 180 cm, vzadu to už je o něco horší, za což může především panoramatické okno. Na druhé řadě sedadel je ale královský prostor pro kolena, což má na svědomí variabilita zadní lavice dělené v poměru 60/40. Tak či tak se na zadní sedačky posadí pohodlně osoby s výškou do přibližně 178 cm.

Jelikož se jedná o velké SUV, počítejte s tím, že A-sloupky mají trochu širší rozměr a výhled skrze ně je do stran mírně omezený. S tím se ale u X-Trailu tak trochu počítá a přispívá to na druhou stranu k lepší pasivní bezpečnosti. Plusové body si vůz odnáší i za objem zavazadelníku. Ten standardně nabídne objem 550 litrů, kdo se rozhodne převážet opravdu nadměrný náklad, po jednoduchém sklopení zadní řady se naskytne objem 1982 litrů.

Motorizace

Největší novinkou současného X-Trailu je od podzimu loňského roku přítomnost vznětového motoru 2.0 dCi. Ten doplňuje menší naftový motor 1.6 dCi a také výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 DIG-T. Defacto se jedná o známý agregát M9R, který poháněl i předchozí generaci X-Trailu.

Testované provedení tak nabízí výkon 130 kW při 3750 ot./min a točivý moment 380 Nm při 2000 ot./min. V rámci konfigurace pak máte možnost volby manuální převodovky a pohonu všech kol, popřípadě si lze zvolit automat CVT a pohon všech nebo pouze přední nápravy. Nás se týkala prostřední varianta a podle nás ta druhá nejlepší. Snad jen manuál chyběl k tomu, abychom byli naprosto spokojení.

Jenže kdo si teď říká, že CVT je tragédie a nemůže v tomto autě fungovat, měl by raději číst dál. I my jsme k verzi s automatem přistupovali z počátku testu skepticky a měli obavy, co to bude za šílenou kombinaci. Jenže opak je pravdou, nějakou záhadou se Nissanu povedlo naladit převodovku CVT tak, že po okamžitém přesednutí ze Škody Yeti s DSG jsme měli pocit, že X-Trail zkrátka řadí lépe! Postupem času jsme tak s japonským SUV jezdili raději, přestože jeho spotřeba navzdory naftovému motoru nepatří zrovna k nejnižším.

Přítomných 177 koní dává znát, že vůz nebude žádnou brzdou provozu. Ve skutečnosti tomu tak opravdu je, jenže vše má své ale a tím největším zde je spotřeba. Když pomineme lehkou ztrátu výkonu skrze převodovku, průměrná konzumace nafty i přes pokus o naprosto ekonomickou jízdu nespadla pod hranici 8,6 litru. Možná je to pohonem všech kol, automatem a ve výsledku i hmotností, jenže třílitrové SUV z dílny BMW nebo Audi se k sedmi litrům v průměru dostanou s větší lehkostí.

Zpět ale k převodovce a jízdnímu projevu. Dost nás potěšil plynulý přenos točivého momentu na poháněná kola, což přinášelo velmi komfortní jízdní projev. S tímhle CVT se navíc nedočkáte ani typického "vysavačového" projevu, který je mnohdy tak otravný. Po stránce jízdy pak Nissanu udělujeme velkou pochvalu. Jeho podvozek totiž naprosto ladně a bez ztráty kytičky zvládal i hlubší poklopy kanálů a ostřejší nerovnosti.  Z těchto vět pak ale vyplývá, že dominantou dvoulitrového X-Trailu nebudou okresky. Na nich se vůz značně naklání a je to celkem logické.

Závěr

Nissan X-Trail s motorem 2.0 dCi s pohonem všech kol a automatem CVT na nás zanechal vcelku pozitivní dojmy. Nebýt nevzhledného volantu, vyšší spotřeby a pomalého elektrického otevírání víka kufru, pak by tohle auto vlastně nemělo žádnou větší chybu. V rámci nabídky pak můžete dosáhnout lepšího požitku z jízdy, když zakoupíte verzi s manuálem. Přitom ušetříte ze svého bankovního konta rovných 50 tisíc Kč. Jinak se ale vůz vyznačuje velmi komfortním nastavením podvozku, bohatou výbavou, vynikající aktivní a pasivní bezpečnostní a také vnitřním prostorem.

Celkové hodnocení: 91 %

Základní cena: 937 000 Kč

Cena testované verze:  952 000 Kč

KLADY

- komfortní podvozek

- vnitřní prostor

- dovednosti v terénu

- sedadla

- velmi dobře naladěný automat

ZÁPORY

- vysoká spotřeba paliva

- pomalejší otevírání víka kufru

- vzhled volantu

Pohonná jednotka Objem motoru: 1995 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická CVT 6st. Nejvyšší výkon: 130 kW při 3750 ot./min Největší točivý moment: 380 Nm při 2000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10 sekund Nejvyšší maximální rychlost: 196 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4640 x 1830 x 1715 mm Rozvor: 2705 mm Objem kufru: 550 / 1982 litrů Objem palivové nádrže: 60 litrů
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.