Už čtyři roky je tady s námi v pořadí druhá generace Nissanu X-Trail, jenže až nedávno se pod jeho kapotu dostal pořádný motor. Slovem pořádný rozumějte naftový čtyřválcový dvoulitr o výkonu 177 koní, což může kdekoho potěšit. Ještě nedávný vrchol v podobě jednašestky dCi totiž pro někoho byl značně nezáživný. My jsme proto vzali jeden X-Trail 2.0 dCi na týdenní test a snažili se zjistit, co vše nová pohonná jednotka přináší za výhody.
Oproti své druhé generaci vůz zaznamenal velkou změnu image a snad každý může v X-Trailu vidět současného menšího Qashqaie. Už sice ztratil svou typickou konstrukci offroadu, ale to rozhodně neznamená, že by byl jen navoněnou leštěnkou určenou na hladkou silnici. Auto dostalo do vínku hodně povedený design, který má oproti předchůdci o něco sportovnější siluetu a bohužel i nižší světlou výšku.
Nový X-trail vypadá do jisté míry i prémiově a je to v podstatě pravda. Rozměrné tvary auta a LED diody pro denní svícení v kombinaci s Bi-LED světlomety jsou zárukou toho, že v levém pruhu dálnice máte předem zaplacený respekt. Zakulacené tvary karoserie a velká devatenáctipalcová litá kola se zase postarala o pozornost kolemjdoucích při jízdě ve městě.
InteriérKdo z vás někdy seděl v aktuální generaci Nissanu Qashqai, pak si po přesednutí do X-Trailu řeknete, že tohle je jeho zvětšená kopie. V jeho interiéru totiž převažuje naprosto stejný design palubní desky a vlastně naprosto všechno. Nechybí zde kvalitní měkčené plasty, dobře zpracované ovladače a rozměrná pohodlná sedadla s výraznějším bočním vedením.
V rámci testované výbavy Tekna pak nechybí kupříkladu bezklíčový systém, osm airbagů, panoramatická elektricky posuvná střecha anebo balíček Safety Pack. Ten obsahuje systém hlídání mrtvého úhlu, upozornění při výjezdu z pruhu, parkovací senzory, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek a nouzové brzdění. Výtku však máme k systému hlídání dalšího vozu ve slepém úhlu zpětného zrcátka. Dioda umístěná ve dveřích totiž nemá zrovna největší svítivost a za slunného počasí si jí prostě nemáte šanci všimnout.
Co se týče prostoru pro posádku, v kabině je místa opravdu dostatek. Nad hlavou bude mít každý dostatek místa, pokud tedy měří okolo 180 cm, vzadu to už je o něco horší, za což může především panoramatické okno. Na druhé řadě sedadel je ale královský prostor pro kolena, což má na svědomí variabilita zadní lavice dělené v poměru 60/40. Tak či tak se na zadní sedačky posadí pohodlně osoby s výškou do přibližně 178 cm.
Jelikož se jedná o velké SUV, počítejte s tím, že A-sloupky mají trochu širší rozměr a výhled skrze ně je do stran mírně omezený. S tím se ale u X-Trailu tak trochu počítá a přispívá to na druhou stranu k lepší pasivní bezpečnosti. Plusové body si vůz odnáší i za objem zavazadelníku. Ten standardně nabídne objem 550 litrů, kdo se rozhodne převážet opravdu nadměrný náklad, po jednoduchém sklopení zadní řady se naskytne objem 1982 litrů.
MotorizaceNejvětší novinkou současného X-Trailu je od podzimu loňského roku přítomnost vznětového motoru 2.0 dCi. Ten doplňuje menší naftový motor 1.6 dCi a také výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 DIG-T. Defacto se jedná o známý agregát M9R, který poháněl i předchozí generaci X-Trailu.
Testované provedení tak nabízí výkon 130 kW při 3750 ot./min a točivý moment 380 Nm při 2000 ot./min. V rámci konfigurace pak máte možnost volby manuální převodovky a pohonu všech kol, popřípadě si lze zvolit automat CVT a pohon všech nebo pouze přední nápravy. Nás se týkala prostřední varianta a podle nás ta druhá nejlepší. Snad jen manuál chyběl k tomu, abychom byli naprosto spokojení.
Jenže kdo si teď říká, že CVT je tragédie a nemůže v tomto autě fungovat, měl by raději číst dál. I my jsme k verzi s automatem přistupovali z počátku testu skepticky a měli obavy, co to bude za šílenou kombinaci. Jenže opak je pravdou, nějakou záhadou se Nissanu povedlo naladit převodovku CVT tak, že po okamžitém přesednutí ze Škody Yeti s DSG jsme měli pocit, že X-Trail zkrátka řadí lépe! Postupem času jsme tak s japonským SUV jezdili raději, přestože jeho spotřeba navzdory naftovému motoru nepatří zrovna k nejnižším.
Přítomných 177 koní dává znát, že vůz nebude žádnou brzdou provozu. Ve skutečnosti tomu tak opravdu je, jenže vše má své ale a tím největším zde je spotřeba. Když pomineme lehkou ztrátu výkonu skrze převodovku, průměrná konzumace nafty i přes pokus o naprosto ekonomickou jízdu nespadla pod hranici 8,6 litru. Možná je to pohonem všech kol, automatem a ve výsledku i hmotností, jenže třílitrové SUV z dílny BMW nebo Audi se k sedmi litrům v průměru dostanou s větší lehkostí.
Zpět ale k převodovce a jízdnímu projevu. Dost nás potěšil plynulý přenos točivého momentu na poháněná kola, což přinášelo velmi komfortní jízdní projev. S tímhle CVT se navíc nedočkáte ani typického "vysavačového" projevu, který je mnohdy tak otravný. Po stránce jízdy pak Nissanu udělujeme velkou pochvalu. Jeho podvozek totiž naprosto ladně a bez ztráty kytičky zvládal i hlubší poklopy kanálů a ostřejší nerovnosti. Z těchto vět pak ale vyplývá, že dominantou dvoulitrového X-Trailu nebudou okresky. Na nich se vůz značně naklání a je to celkem logické.
ZávěrNissan X-Trail s motorem 2.0 dCi s pohonem všech kol a automatem CVT na nás zanechal vcelku pozitivní dojmy. Nebýt nevzhledného volantu, vyšší spotřeby a pomalého elektrického otevírání víka kufru, pak by tohle auto vlastně nemělo žádnou větší chybu. V rámci nabídky pak můžete dosáhnout lepšího požitku z jízdy, když zakoupíte verzi s manuálem. Přitom ušetříte ze svého bankovního konta rovných 50 tisíc Kč. Jinak se ale vůz vyznačuje velmi komfortním nastavením podvozku, bohatou výbavou, vynikající aktivní a pasivní bezpečnostní a také vnitřním prostorem.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena: 937 000 Kč
Cena testované verze: 952 000 Kč
KLADY
- komfortní podvozek
- vnitřní prostor
- dovednosti v terénu
- sedadla
- velmi dobře naladěný automat
ZÁPORY
- vysoká spotřeba paliva
- pomalejší otevírání víka kufru
- vzhled volantu
Pohonná jednotka Objem motoru: 1995 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická CVT 6st. Nejvyšší výkon: 130 kW při 3750 ot./min Největší točivý moment: 380 Nm při 2000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10 sekund Nejvyšší maximální rychlost: 196 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4640 x 1830 x 1715 mm Rozvor: 2705 mm Objem kufru: 550 / 1982 litrů Objem palivové nádrže: 60 litrůMladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?