Design
Po stránce designu se nedá Talismanu Grandtour v nejvyšší výbavě Initiale Paris nic vytknout. I dobře vybavený Passat se vedle něj bude muset bát, aby vůbec zaujal okolí, o čemž se můžete přesvědčit ve fotogalerii. Náš kousek navíc přijel v černém odstínu laku Améthyste. K tomu se přidávají Full LED přední světlomety, zadní LED lampy nejsou v ničem pozadu a 19“ palcová kola k autu doslova sednou.
Přidejte si k tomu neskutečně tmavá boční zadní okna, protažené zadní svítilny až k logu výrobce, decentní zadní spoiler a výsledkem je něco, na co se minimálně každý rád podívá. A jelikož zvenčí je Talisman Grandtour povedený, mnoho lidí se bude zajímat, zda to platí také o kabině.
Interiér
V té však nastává jistý rozpor. Kdo si pamatuje luxusem nabitý Renault Safrane Baccara, bude si zde po stránce luxusního zpracování a hromady kůže připadat, jako když sedí v jeho současném nástupci. Jenže na druhou stranu jsou zde prvky, které najdeme třeba v Dacii Sandero a to se sem vážně nehodí. Typickým příkladem jsou některá tlačítka na palubní desce anebo imitace dřeva, která je však z vrzavého plastu.
To samé by se dalo říci o ovladačích pro regulaci ventilace a k dotykovém displeji systému R-Link 2 se nebudeme díky jeho náchylnosti k otiskům prstů vyjadřovat. Naopak potěší nastavení několika jízdních režimů, s nimiž se mění tuhost adaptivních tlumičů, osvětlení kabiny, odezva na plyn, tuhost posilovače a v konečné fázi i zvuk motoru.
V Talismanu Grandtour se navíc budete cítit jako doma. Pohodlná rozměrná kožená sedadla s možností odvětrávání, vyhřívání a masáží jsou naprostou dokonalostí a konkurenti na tom nejsou o moc lépe. Co se týče prostoru, toho jde na obou řadách dostatek, takže každý do výšky 188 cm zde nebude postrádat cenné centimetry. A jelikož se jedná o verzi kombi, určitě nesmíme vynechat zavazadlový prostor s objemem 492 litrů v základu.
Podle Renaultu se jedná o hodnotu nad vyjímatelným dnem, jenže prostor pod podlážkou je s příplatkovou dojezdovou rezervou leda tak na okrasu. Výrazně však doporučujeme dojezdovou rezervu pořídit, je to jistější volba pro případ, že píchnete onu krásnou litou 19tku. Oproti sedanu je zde navíc pravidelný tvar a velký vstupní otvor. Bohužel navzdory verzi kombi dostanete o 23 litrů menší objem, než tomu je právě u výchozího sedanu. V tomhle Talisman těžce zaostává a kdyby tohle měl například Passat nebo Mondeo, asi by z toho nikdo radost neměl.
Motorizace
Pod kapotou pracovala nejsilnější naftová šestnáctistovka se dvěma turby a výkonem 118 kW. K tomu se ale přidává výhradně šestistupňová dvouspojková převodovka EDC, což může pro někoho znamenat, že to není ta správná volba. Manuál je zkrátka pro někoho lákavější, ovšem ten k této motorizaci prostě nedostanete.
Možná si někdo říká, jestli není jednašestka s automatem a výkonem „jen“ 160 koní na tak velký kombík málo. No popravdě, záleží na situaci. Když vynecháme fakt, že konkurenti stále nabízejí naftové anebo benzinové dvoulitry, objem Talismanu je proti tomu jako ze špatné komedie. Jenže ono to není tak špatné, jak by se mohlo zdát. Ano, je faktem, že s tímhle motorem zapomeňte na dálniční honičky, Superb Combi by vás s naftovým dvoulitrem o výkonu 150 koní poměrně slušně tlačil a pokud byste nesjeli na okresky, ujetí by bylo poměrně těžkým úkolem.
Nejlépe se tento motor cítí při plavných jízdách po dálnici nebo okreskách, kdy vyloženě nepospícháte, ale ani nejedete jako šnek. Pro dynamické přesuny jsou v nabídce silnější benzinové jednotky, které si ve výsledku nevezmou zase o tolik litrů paliva navíc v průměru. Pokud už ale přijde potřeba divočejší jízdy, stačí podřazení o dva rychlostní stupně a z Talismana Grandtour 1.6 dCI 160 se stane lehce dynamičtější kombi, které ale v režimu Sport vydává zvuk, jako by byl pod kapotou šestiválec. Samozřejmě, že je to ale zásluha výhradně reproduktorů.
Trošku s podivem se ale díváme na adaptivní tempomat. Ten totiž plní svou funkci výhradně jen do rychlosti 140 km/h. Navíc, jestliže ho chcete obejít a vypnout odstup před vámi, prostě to nepůjde. Takže defacto vám je dopředu zapovězena dálniční jízda na tempomat o rychlosti více jak 140, protože auto vám to zkrátka nedovolí. Možná je to v rámci bezpečnosti, jenže pořád existují německé dálnice, kde tu a tam není rychlostní omezení.
A jak si vedl vůz v oblasti spotřeby? Hodnoty kolem pěti litrů určitě nečekejte, vzhledem k velikosti vozu, jeho váze a automatické převodovce jsme se i přes snahu o ekonomickou jízdu dostali na 6,8 litru na 100 km. Při dynamičtějším přesunu v polovičním obsazení pak spotřeba rostla k 7,3 litrům. Je ale potřeba pamatovat na to, že díky adaptivnímu podvozku s natáčecí zadní nápravou 4Control dostanete objem nádrže jen 47 litrů.
Výbava Initiale Paris se vyznačuje tím, že v základu je přítomen adaptivní podvozek s několika režimy nastavení. Nám ale přišlo, že i na komfortní mód prostě auto moc bouchá a nerovnosti nevyhlazuje tak, jak bysme si přáli. Tohle umí koncernové tlumiče DCC o dost lépe. Ve spojení s 19“ koly pak občas nastala situace, kdy si tlumiče nepěkně bouchly na hlubší prohlubni od kanálu anebo ostřejší nerovnosti.
Mnohem zajímavější je ale systém 4Control. Ten v nižších rychlostech a natáčí kola zadní náprava proti směru jízdy, kdežto ve vyšší rychlosti (cca od 65 km/h) se zadní kola natáčí ve směru těch předních. Výsledek je pak takový, že když se vrátíme k onu dálničnímu souboji se Superbem Combi 2.0 TDI 150 koní, na okreskách vám jeho řidič nebude stačit. Talisman je s tímhle systémem tak hbitý, že mnohdy jsme naše oblíbené zatáčky projížděli v až neslušném tempu.
Závěr
Co tedy říci na závěr francouzského Passatu? Kdyby se v nabídce objevila dvoulitrová pohonná jednotka, adaptivní tlumiče byly naladěny o něco lépe a v kabině by nebyla některá tlačítka z Dacie Sandero, dostal by od nás Talisman Grandtour vysoké procentuální hodnocení. S verzí Initiale Paris sice získáte neskutečně dobře vypadající a vlastně i jezdící auto, jenže vše má svá negativa. Vrzající zadní stěrač bysme ještě tak nějak zkousli, ale fakt, že auto s cenovkou přes jeden milion korun má menší kufr než sedan, to už moc nechápeme. Je ale čistě na vás, co si zvolíte, trh je se středně velkými kombi doslova přecpán a každý má jiné priority.
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 1 014 900 Kč
Cena vozu s příplatky: 1 076 900 Kč
KLADY
- vynikající design
- skvělá ovladatelnost
- pohodlí v kabině
- bohatá výbava
- utlumení motoru
ZÁPORY
- některé levnější detaily v kabině
- vrcholem je jen motor 1.6 dCi
- tvrdší podvozek
Pohonná jednotka | |
Objem motoru: | 1598 cm3 |
Palivo: | nafta |
Převodovka: | automatická EDC 6st. |
Nejvyšší výkon: | 118 kW při 4000 ot./min |
Největší točivý moment: | 380 Nm při 1750 ot./min |
Nejvyšší maximální rychlost: | 213 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 9,6 sekundy |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4865 |
Rozvor: | 2809 mm |
Objem kufru: | 492 / 1681 litrů |
Objem palivové nádrže: | 47 litrů |