Toužíte po kombíku střední třídy, ale koncernová auta nejsou pro vás tím pravým ořechovým? Pak by vás mohl zajímat test modelu Talisman Grandtour, který vyrábí francouzský Renault. Nástupce Laguny a konkurent pro Passat nebo Peugeot 508 k nám dorazil s naftovou šestnáctkou o výkonu 160 koní, bohatou výbavou a nás zajímalo, zda si dokáže tenhle krasavec obhájit svou cenovku a jméno.
Po stránce designu se nedá Talismanu Grandtour v nejvyšší výbavě Initiale Paris nic vytknout. I dobře vybavený Passat se vedle něj bude muset bát, aby vůbec zaujal okolí, o čemž se můžete přesvědčit ve fotogalerii. Náš kousek navíc přijel v černém odstínu laku Améthyste. K tomu se přidávají Full LED přední světlomety, zadní LED lampy nejsou v ničem pozadu a 19“ palcová kola k autu doslova sednou.
Přidejte si k tomu neskutečně tmavá boční zadní okna, protažené zadní svítilny až k logu výrobce, decentní zadní spoiler a výsledkem je něco, na co se minimálně každý rád podívá. A jelikož zvenčí je Talisman Grandtour povedený, mnoho lidí se bude zajímat, zda to platí také o kabině.
InteriérV té však nastává jistý rozpor. Kdo si pamatuje luxusem nabitý Renault Safrane Baccara, bude si zde po stránce luxusního zpracování a hromady kůže připadat, jako když sedí v jeho současném nástupci. Jenže na druhou stranu jsou zde prvky, které najdeme třeba v Dacii Sandero a to se sem vážně nehodí. Typickým příkladem jsou některá tlačítka na palubní desce anebo imitace dřeva, která je však z vrzavého plastu.
To samé by se dalo říci o ovladačích pro regulaci ventilace a k dotykovém displeji systému R-Link 2 se nebudeme díky jeho náchylnosti k otiskům prstů vyjadřovat. Naopak potěší nastavení několika jízdních režimů, s nimiž se mění tuhost adaptivních tlumičů, osvětlení kabiny, odezva na plyn, tuhost posilovače a v konečné fázi i zvuk motoru.
V Talismanu Grandtour se navíc budete cítit jako doma. Pohodlná rozměrná kožená sedadla s možností odvětrávání, vyhřívání a masáží jsou naprostou dokonalostí a konkurenti na tom nejsou o moc lépe. Co se týče prostoru, toho jde na obou řadách dostatek, takže každý do výšky 188 cm zde nebude postrádat cenné centimetry. A jelikož se jedná o verzi kombi, určitě nesmíme vynechat zavazadlový prostor s objemem 492 litrů v základu.
Podle Renaultu se jedná o hodnotu nad vyjímatelným dnem, jenže prostor pod podlážkou je s příplatkovou dojezdovou rezervou leda tak na okrasu. Výrazně však doporučujeme dojezdovou rezervu pořídit, je to jistější volba pro případ, že píchnete onu krásnou litou 19tku. Oproti sedanu je zde navíc pravidelný tvar a velký vstupní otvor. Bohužel navzdory verzi kombi dostanete o 23 litrů menší objem, než tomu je právě u výchozího sedanu. V tomhle Talisman těžce zaostává a kdyby tohle měl například Passat nebo Mondeo, asi by z toho nikdo radost neměl.
MotorizacePod kapotou pracovala nejsilnější naftová šestnáctistovka se dvěma turby a výkonem 118 kW. K tomu se ale přidává výhradně šestistupňová dvouspojková převodovka EDC, což může pro někoho znamenat, že to není ta správná volba. Manuál je zkrátka pro někoho lákavější, ovšem ten k této motorizaci prostě nedostanete.
Možná si někdo říká, jestli není jednašestka s automatem a výkonem „jen“ 160 koní na tak velký kombík málo. No popravdě, záleží na situaci. Když vynecháme fakt, že konkurenti stále nabízejí naftové anebo benzinové dvoulitry, objem Talismanu je proti tomu jako ze špatné komedie. Jenže ono to není tak špatné, jak by se mohlo zdát. Ano, je faktem, že s tímhle motorem zapomeňte na dálniční honičky, Superb Combi by vás s naftovým dvoulitrem o výkonu 150 koní poměrně slušně tlačil a pokud byste nesjeli na okresky, ujetí by bylo poměrně těžkým úkolem.
Nejlépe se tento motor cítí při plavných jízdách po dálnici nebo okreskách, kdy vyloženě nepospícháte, ale ani nejedete jako šnek. Pro dynamické přesuny jsou v nabídce silnější benzinové jednotky, které si ve výsledku nevezmou zase o tolik litrů paliva navíc v průměru. Pokud už ale přijde potřeba divočejší jízdy, stačí podřazení o dva rychlostní stupně a z Talismana Grandtour 1.6 dCI 160 se stane lehce dynamičtější kombi, které ale v režimu Sport vydává zvuk, jako by byl pod kapotou šestiválec. Samozřejmě, že je to ale zásluha výhradně reproduktorů.
Trošku s podivem se ale díváme na adaptivní tempomat. Ten totiž plní svou funkci výhradně jen do rychlosti 140 km/h. Navíc, jestliže ho chcete obejít a vypnout odstup před vámi, prostě to nepůjde. Takže defacto vám je dopředu zapovězena dálniční jízda na tempomat o rychlosti více jak 140, protože auto vám to zkrátka nedovolí. Možná je to v rámci bezpečnosti, jenže pořád existují německé dálnice, kde tu a tam není rychlostní omezení.
A jak si vedl vůz v oblasti spotřeby? Hodnoty kolem pěti litrů určitě nečekejte, vzhledem k velikosti vozu, jeho váze a automatické převodovce jsme se i přes snahu o ekonomickou jízdu dostali na 6,8 litru na 100 km. Při dynamičtějším přesunu v polovičním obsazení pak spotřeba rostla k 7,3 litrům. Je ale potřeba pamatovat na to, že díky adaptivnímu podvozku s natáčecí zadní nápravou 4Control dostanete objem nádrže jen 47 litrů.
Výbava Initiale Paris se vyznačuje tím, že v základu je přítomen adaptivní podvozek s několika režimy nastavení. Nám ale přišlo, že i na komfortní mód prostě auto moc bouchá a nerovnosti nevyhlazuje tak, jak bysme si přáli. Tohle umí koncernové tlumiče DCC o dost lépe. Ve spojení s 19“ koly pak občas nastala situace, kdy si tlumiče nepěkně bouchly na hlubší prohlubni od kanálu anebo ostřejší nerovnosti.
Mnohem zajímavější je ale systém 4Control. Ten v nižších rychlostech a natáčí kola zadní náprava proti směru jízdy, kdežto ve vyšší rychlosti (cca od 65 km/h) se zadní kola natáčí ve směru těch předních. Výsledek je pak takový, že když se vrátíme k onu dálničnímu souboji se Superbem Combi 2.0 TDI 150 koní, na okreskách vám jeho řidič nebude stačit. Talisman je s tímhle systémem tak hbitý, že mnohdy jsme naše oblíbené zatáčky projížděli v až neslušném tempu.
ZávěrCo tedy říci na závěr francouzského Passatu? Kdyby se v nabídce objevila dvoulitrová pohonná jednotka, adaptivní tlumiče byly naladěny o něco lépe a v kabině by nebyla některá tlačítka z Dacie Sandero, dostal by od nás Talisman Grandtour vysoké procentuální hodnocení. S verzí Initiale Paris sice získáte neskutečně dobře vypadající a vlastně i jezdící auto, jenže vše má svá negativa. Vrzající zadní stěrač bysme ještě tak nějak zkousli, ale fakt, že auto s cenovkou přes jeden milion korun má menší kufr než sedan, to už moc nechápeme. Je ale čistě na vás, co si zvolíte, trh je se středně velkými kombi doslova přecpán a každý má jiné priority.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 1 014 900 Kč
Cena vozu s příplatky: 1 076 900 Kč
KLADY
- vynikající design
- skvělá ovladatelnost
- pohodlí v kabině
- bohatá výbava
- utlumení motoru
ZÁPORY
- některé levnější detaily v kabině
- vrcholem je jen motor 1.6 dCi
- tvrdší podvozek
Pohonná jednotka Objem motoru: 1598 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická EDC 6st. Nejvyšší výkon: 118 kW při 4000 ot./min Největší točivý moment: 380 Nm při 1750 ot./min Nejvyšší maximální rychlost: 213 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 sekundy Rozměry Délka x šířka x výška: 4865 Rozvor: 2809 mm Objem kufru: 492 / 1681 litrů Objem palivové nádrže: 47 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.