Test ojetiny: Mazda 6, pověstná japonská kvalita

ar4, 5. března 2017, 08:40 Google+

Dnes se podíváme na osobní automobil střední třídy, vyráběný japonskou automobilkou v letech 2002 až 2007. Zatímco doma v Japonsku nesl tento vůz označení Atenza, v Evropě jej známe především pod názvem Mazda 6.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 06.03. 09:33) Napište svůj názor
mazda 6

mazda 6 | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Výroba i prodej šestky se rychle rozšířili napříč kontinenty. Nejdříve do Austrálie, v roce 2003 do spojených států a o rok později si tento vůz našel své místo i v Kanadě. Na silnicích dnes můžeme šestku běžně potkat ve verzích sedan, liftback i kombi. Za zmínku stojí především bohatá výbava, například přídavné topení (neplést s nezávislým), které má každá naftová šestka již v základu a které pomáhá v zimním období (při teplotách pod 8°C) k rychlejšímu ohřevu motoru.

Nabízené hnací agregáty obsahují benzinové motory o obsahu 1.8, 2.0 a velmi oblíbenou 2.3, nejprve s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou s možností sekvenčního řazení. Ve spojených státech se dále Mazda 6 nabízela s motorem DURATEC 30 3.0 V6, což je motor známý především z Fordu Mondeo ST 220. Evropské a australské verze používají dále čtyřválcový turbodiesel, který je dodáván s šestistupňovým manuálem. Po faceliftu přišly nové šestistupňové převodovky pro vybrané benzinové a všechny naftové motory. 

img-responsive

mazda 6 | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Nejlevnější Mazdy 6 se dnes na internetových portálech pohybují od 30 tisíc korun a podle stavu, roku výroby a výbavy šplhají až ke 160 tisícům. Reálná spotřeba benzinové 1.8 se pohybuje kolem 8 litrů, 2.0 si vezme o půl litru více a 2.3 jezdí v průměru za 9,5l/100 km. U nafty je situace o něco příznivější, průměrná spotřeba se pohybuje kolem 7 litrů.

Mazda 6 se po letech provozu ukázala jako velmi spolehlivý automobil, ať už po stránce motorů, převodovek či elektroniky. Jedním z nejpozoruhodnějších prvků tohoto vozu je podvozek. V předu používá lichoběžníkovou nápravu, vzadu čtyřprvkovou, která dala název e-type. Na rozdíl od soudobých Passatů či Audin ale neměla Mazda problém s životností přední nápravy, jistě i díky použití oceli místo lehkého hliníku. Co však předfaceliftovou Mazdu trápí nejvíce je koroze, kterou můžeme hledat v nejtypičtějších místech, tedy prahy a zadní lemy. Mazda o tomto problému věděla v podstatě od začátku a tak se jej nejdříve snažila odstranit přidáním ochranného nástřiku. Situace se ale zlepšila až v roce 2005, kdy došlo k úplným změnám antikorozní úpravy.

img-responsive

mazda 6 | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

U naftových verzí po faceliftu, tedy od poloviny roku 2005 budete bojovat s filtry pevných částic. Většina z nich už má své nejlepší období za sebou a špatnou funkci či ucpání poznáte kromě příslušné kontrolky i ztrátou výkonu. Dalším úskalím, které filtr pevných částic od Mazdy skrývá, je přibývání (ředění) oleje naftou, při jeho regeneraci. Kritické množství oleje, je na měrce označeno jako X a signalizuje nutnou výměnu. Pokud tak neučiníme, riskujeme fatální poškození motoru a jelikož šestka první generace nemá příslušné čidlo, které by nám  v tomto pomohlo, je v našem zájmu otevírat kapotu častěji, než u jiných vozů. Nezřídka se u šestky objevil problém s nízkou životností vstřikovačů a vadným SCV ventilem, projevujícím se zhasínáním motoru a kolísáním otáček. Servisní manuál předepisuje výměnu rozvodů po 120 000 km, olej po 20 000 km. 

U benzínových verzí je potřeba dávat si pozor na spotřebu oleje. Zejména u motorizace 2.3, kde Mazda použila velmi malou olejovou náplň (pouze 3,5 litru) hrozí přidření motoru. Obecně je doporučováno se právě kvůli tomuto problému motorizaci 2.3 vyhnout, i když jinak nabízí velmi zábavné a sportovní svezení. Za zmínku stojí i další obvyklý problém, spojený se zanášením škrtící klapky, což je známá bolest nejen japonských agregátů. Zpravidla postačí její vyčištění, neobvyklé ale nejsou ani případy, ve kterých došlo k přidření klapky v jejím uložení. Závada se projevila nemožností sešlápnout plynový pedál a řešila se výměnou škrtící klapky. Jinak jsou ale všechny benzínové verze označovány za spolehlivé, konstruovány pro velký kilometrový nájezd s minimálními náklady, k čemu dopomáhá i rozvod řetězem. 

Mezi příbuzné vozy řadíme Ford Mondeo a Volvo S60, dalšími konkurenty jsou pak VW Passat, Renault Laguna, Škoda Superb či Peugeot 407. Mazda 6 je přesně ten automobil, který oceníte zejména na dlouhé cesty. Uvnitř pohodlné, s dostatečně výkonným motorem a dobře naladěným podvozkem. Plné odkládacích schránek, držáků na kávu a dalších japonských vychytávek, jako je například sklápění zadních sedaček přímo z kufru jednou páčkou. Je to automobil, který si své místo ve střední třídě ojetin zaslouží s respektem.

Vytisknout

Diskuze: Test ojetiny: Mazda 6, pověstná japonská kvalita

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 06.03.2017 09:33 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Úvod roku 2021 ukázal, jak se zastánci čisté elektromobility prozatím mýlí

Rolls-Royce Cullinan od firmy Spofec

Černý Rolls-Royce Cullinan od společnosti Spofecu, V12 6,75 litru a přes 700 koní

Toyota

Toyota se vyjádřila ke své budoucnosti v segmentu minivozů

Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Ikona slaví: Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Lexus LC 500 - nejlepší vůz se skládací střechou v britské soutěži Auto roku 2021

Nejlepší vůz se skládací střechou? Britové mají jasno

Aussie Invader R5

Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

Škoda Kamiq Monte Carlo

Škoda vyrobila dvoumilionté SUV

Toyota Yaris

Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

Lexus UX

Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

Suzuki Ignis 4x4

Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

Škoda připravuje novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG)

Škoda Octavia G-TEC jde do prodeje. Za 531 tisíc dostanete 130 koní a manuální převodovku

NGDV

Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

Čtvrtá generace Škody Fabie zatím stále ještě skrývá svoji podobu

Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

Čerpací stanice Shell

Shell připravil oleje s neutrální uhlíkovou stopou

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

reklama

Doporučujeme

Alfa Romeo Stelvio přichází i v základní variantě, pořád je krásná.

Úžasná Alfa Stelvio v pořádné galerii. Už víte, proč se jí Němci bojí?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

  2. Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

  3. Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

  4. Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

  5. Škoda vyrobila dvoumilionté SUV

  6. Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud