Test ojetiny: Mazda 6, pověstná japonská kvalita

mazda 6
mazda 6, foto: Jan Káňa, Autoroad.cz
ar4 5. března 2017 08:40
Sdílej:

Dnes se podíváme na osobní automobil střední třídy, vyráběný japonskou automobilkou v letech 2002 až 2007. Zatímco doma v Japonsku nesl tento vůz označení Atenza, v Evropě jej známe především pod názvem Mazda 6.

Výroba i prodej šestky se rychle rozšířili napříč kontinenty. Nejdříve do Austrálie, v roce 2003 do spojených států a o rok později si tento vůz našel své místo i v Kanadě. Na silnicích dnes můžeme šestku běžně potkat ve verzích sedan, liftback i kombi. Za zmínku stojí především bohatá výbava, například přídavné topení (neplést s nezávislým), které má každá naftová šestka již v základu a které pomáhá v zimním období (při teplotách pod 8°C) k rychlejšímu ohřevu motoru.

Nabízené hnací agregáty obsahují benzinové motory o obsahu 1.8, 2.0 a velmi oblíbenou 2.3, nejprve s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou s možností sekvenčního řazení. Ve spojených státech se dále Mazda 6 nabízela s motorem DURATEC 30 3.0 V6, což je motor známý především z Fordu Mondeo ST 220. Evropské a australské verze používají dále čtyřválcový turbodiesel, který je dodáván s šestistupňovým manuálem. Po faceliftu přišly nové šestistupňové převodovky pro vybrané benzinové a všechny naftové motory. 

Nejlevnější Mazdy 6 se dnes na internetových portálech pohybují od 30 tisíc korun a podle stavu, roku výroby a výbavy šplhají až ke 160 tisícům. Reálná spotřeba benzinové 1.8 se pohybuje kolem 8 litrů, 2.0 si vezme o půl litru více a 2.3 jezdí v průměru za 9,5l/100 km. U nafty je situace o něco příznivější, průměrná spotřeba se pohybuje kolem 7 litrů.

Mazda 6 se po letech provozu ukázala jako velmi spolehlivý automobil, ať už po stránce motorů, převodovek či elektroniky. Jedním z nejpozoruhodnějších prvků tohoto vozu je podvozek. V předu používá lichoběžníkovou nápravu, vzadu čtyřprvkovou, která dala název e-type. Na rozdíl od soudobých Passatů či Audin ale neměla Mazda problém s životností přední nápravy, jistě i díky použití oceli místo lehkého hliníku. Co však předfaceliftovou Mazdu trápí nejvíce je koroze, kterou můžeme hledat v nejtypičtějších místech, tedy prahy a zadní lemy. Mazda o tomto problému věděla v podstatě od začátku a tak se jej nejdříve snažila odstranit přidáním ochranného nástřiku. Situace se ale zlepšila až v roce 2005, kdy došlo k úplným změnám antikorozní úpravy.

U naftových verzí po faceliftu, tedy od poloviny roku 2005 budete bojovat s filtry pevných částic. Většina z nich už má své nejlepší období za sebou a špatnou funkci či ucpání poznáte kromě příslušné kontrolky i ztrátou výkonu. Dalším úskalím, které filtr pevných částic od Mazdy skrývá, je přibývání (ředění) oleje naftou, při jeho regeneraci. Kritické množství oleje, je na měrce označeno jako X a signalizuje nutnou výměnu. Pokud tak neučiníme, riskujeme fatální poškození motoru a jelikož šestka první generace nemá příslušné čidlo, které by nám  v tomto pomohlo, je v našem zájmu otevírat kapotu častěji, než u jiných vozů. Nezřídka se u šestky objevil problém s nízkou životností vstřikovačů a vadným SCV ventilem, projevujícím se zhasínáním motoru a kolísáním otáček. Servisní manuál předepisuje výměnu rozvodů po 120 000 km, olej po 20 000 km. 

U benzínových verzí je potřeba dávat si pozor na spotřebu oleje. Zejména u motorizace 2.3, kde Mazda použila velmi malou olejovou náplň (pouze 3,5 litru) hrozí přidření motoru. Obecně je doporučováno se právě kvůli tomuto problému motorizaci 2.3 vyhnout, i když jinak nabízí velmi zábavné a sportovní svezení. Za zmínku stojí i další obvyklý problém, spojený se zanášením škrtící klapky, což je známá bolest nejen japonských agregátů. Zpravidla postačí její vyčištění, neobvyklé ale nejsou ani případy, ve kterých došlo k přidření klapky v jejím uložení. Závada se projevila nemožností sešlápnout plynový pedál a řešila se výměnou škrtící klapky. Jinak jsou ale všechny benzínové verze označovány za spolehlivé, konstruovány pro velký kilometrový nájezd s minimálními náklady, k čemu dopomáhá i rozvod řetězem. 

Mezi příbuzné vozy řadíme Ford Mondeo a Volvo S60, dalšími konkurenty jsou pak VW Passat, Renault Laguna, Škoda Superb či Peugeot 407. Mazda 6 je přesně ten automobil, který oceníte zejména na dlouhé cesty. Uvnitř pohodlné, s dostatečně výkonným motorem a dobře naladěným podvozkem. Plné odkládacích schránek, držáků na kávu a dalších japonských vychytávek, jako je například sklápění zadních sedaček přímo z kufru jednou páčkou. Je to automobil, který si své místo ve střední třídě ojetin zaslouží s respektem.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?