Dnes se podíváme na osobní automobil střední třídy, vyráběný japonskou automobilkou v letech 2002 až 2007. Zatímco doma v Japonsku nesl tento vůz označení Atenza, v Evropě jej známe především pod názvem Mazda 6.
Výroba i prodej šestky se rychle rozšířili napříč kontinenty. Nejdříve do Austrálie, v roce 2003 do spojených států a o rok později si tento vůz našel své místo i v Kanadě. Na silnicích dnes můžeme šestku běžně potkat ve verzích sedan, liftback i kombi. Za zmínku stojí především bohatá výbava, například přídavné topení (neplést s nezávislým), které má každá naftová šestka již v základu a které pomáhá v zimním období (při teplotách pod 8°C) k rychlejšímu ohřevu motoru.
Nabízené hnací agregáty obsahují benzinové motory o obsahu 1.8, 2.0 a velmi oblíbenou 2.3, nejprve s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou s možností sekvenčního řazení. Ve spojených státech se dále Mazda 6 nabízela s motorem DURATEC 30 3.0 V6, což je motor známý především z Fordu Mondeo ST 220. Evropské a australské verze používají dále čtyřválcový turbodiesel, který je dodáván s šestistupňovým manuálem. Po faceliftu přišly nové šestistupňové převodovky pro vybrané benzinové a všechny naftové motory.
Nejlevnější Mazdy 6 se dnes na internetových portálech pohybují od 30 tisíc korun a podle stavu, roku výroby a výbavy šplhají až ke 160 tisícům. Reálná spotřeba benzinové 1.8 se pohybuje kolem 8 litrů, 2.0 si vezme o půl litru více a 2.3 jezdí v průměru za 9,5l/100 km. U nafty je situace o něco příznivější, průměrná spotřeba se pohybuje kolem 7 litrů.
Mazda 6 se po letech provozu ukázala jako velmi spolehlivý automobil, ať už po stránce motorů, převodovek či elektroniky. Jedním z nejpozoruhodnějších prvků tohoto vozu je podvozek. V předu používá lichoběžníkovou nápravu, vzadu čtyřprvkovou, která dala název e-type. Na rozdíl od soudobých Passatů či Audin ale neměla Mazda problém s životností přední nápravy, jistě i díky použití oceli místo lehkého hliníku. Co však předfaceliftovou Mazdu trápí nejvíce je koroze, kterou můžeme hledat v nejtypičtějších místech, tedy prahy a zadní lemy. Mazda o tomto problému věděla v podstatě od začátku a tak se jej nejdříve snažila odstranit přidáním ochranného nástřiku. Situace se ale zlepšila až v roce 2005, kdy došlo k úplným změnám antikorozní úpravy.
U naftových verzí po faceliftu, tedy od poloviny roku 2005 budete bojovat s filtry pevných částic. Většina z nich už má své nejlepší období za sebou a špatnou funkci či ucpání poznáte kromě příslušné kontrolky i ztrátou výkonu. Dalším úskalím, které filtr pevných částic od Mazdy skrývá, je přibývání (ředění) oleje naftou, při jeho regeneraci. Kritické množství oleje, je na měrce označeno jako X a signalizuje nutnou výměnu. Pokud tak neučiníme, riskujeme fatální poškození motoru a jelikož šestka první generace nemá příslušné čidlo, které by nám v tomto pomohlo, je v našem zájmu otevírat kapotu častěji, než u jiných vozů. Nezřídka se u šestky objevil problém s nízkou životností vstřikovačů a vadným SCV ventilem, projevujícím se zhasínáním motoru a kolísáním otáček. Servisní manuál předepisuje výměnu rozvodů po 120 000 km, olej po 20 000 km.
U benzínových verzí je potřeba dávat si pozor na spotřebu oleje. Zejména u motorizace 2.3, kde Mazda použila velmi malou olejovou náplň (pouze 3,5 litru) hrozí přidření motoru. Obecně je doporučováno se právě kvůli tomuto problému motorizaci 2.3 vyhnout, i když jinak nabízí velmi zábavné a sportovní svezení. Za zmínku stojí i další obvyklý problém, spojený se zanášením škrtící klapky, což je známá bolest nejen japonských agregátů. Zpravidla postačí její vyčištění, neobvyklé ale nejsou ani případy, ve kterých došlo k přidření klapky v jejím uložení. Závada se projevila nemožností sešlápnout plynový pedál a řešila se výměnou škrtící klapky. Jinak jsou ale všechny benzínové verze označovány za spolehlivé, konstruovány pro velký kilometrový nájezd s minimálními náklady, k čemu dopomáhá i rozvod řetězem.
Mezi příbuzné vozy řadíme Ford Mondeo a Volvo S60, dalšími konkurenty jsou pak VW Passat, Renault Laguna, Škoda Superb či Peugeot 407. Mazda 6 je přesně ten automobil, který oceníte zejména na dlouhé cesty. Uvnitř pohodlné, s dostatečně výkonným motorem a dobře naladěným podvozkem. Plné odkládacích schránek, držáků na kávu a dalších japonských vychytávek, jako je například sklápění zadních sedaček přímo z kufru jednou páčkou. Je to automobil, který si své místo ve střední třídě ojetin zaslouží s respektem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.