V pořadí třetí generace Škody Fabie je známá snad naprosto každému, přičemž někteří by toužili po sportovní verzi RS. Jenže té se nedočkáme, jelikož podle vedení VW by nebyla dost prodejně úspěšná, a tak si musíme vystačit s paketem Monte Carlo a motorem TSI o výkonu 110 koní. Právě tuto kombinaci jsme se rozhodli vzít na týdenní test, kdy hlavní naší myšlenkou bylo, zda dokáže na trhu zaplnit prostor právě po eRSu.
A jak vypadá krátká Fabie v rudě červeném laku karoserie a s tmavě černými doplňky? Jednoduše pohledně! Paket Monte Carlo dokáže dělat divy a minimálně po vizuální stránce již nevyráběnou verzi RS dokáže plně nahradit. V našem případě jsme navíc na voze měli lité 17" disky, za kterými se vzadu standardně ukrývaly kotoučové brzdy.
V rámci edice Monte Carlo pak ve standardu čekejme černou mřížku chladiče, černá vnější zpětná zrcátka a černé plastové doplňky karoserie. Těmi jsou spoiler, prahové lišty, difuzor a nesmí chybět typické logo Monte Carlo na B-sloupku. Při správně volbě laku karoserie se pak dá z Fabie vykouzlit doslova agresor, který kdyby měl pod kapotou opravdu silný motor, konkurence by se mohla začít bát.
InteriérFabie Monte Carlo se však změnila také uvnitř. Český výrobce si dal záležet na tom, aby byla co nejvíce zdůrazněna sportovnost vozu. Tím pádem není ničím zvláštním, že v kabině nás uvítal kožený 3-ramenný sportovní volant s červeným prošitím, kožená hlavice a manžeta řadící páky s červeným prošitím a dokonce i kožené madlo ruční brzdy bylo odzdobeno červenou nití. Aby té červené barvy nebylo málo, tak i středová konzola nesla její odstín (za příplatek může být černá) a příjemně tuhá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami tvoří třešničku na dortu.
Velikostí je třetí generace Fabie celkem prostorná, o čemž svědčí náš test, kdy jsme na obě řady sedadel posadili cestující s výškou okolo 180 cm. Je pravou, že zatímco vpředu je místa dostatek, vzadu je to o poznání horší. Hold je zde vidět, že na rodinnější využití je lepší Rapid nebo alespoň verze Fabia Combi.
Stranou nesmíme nechat zavazadelník, jenž v základu nabízí skvělých 330 litrů objemu, po sklopení zadních opěradel pak dokonce 1150 litrů. Ve výsledku se ale ve sportovních sedadlech cestuje nadmíru komfortně a o luxus na palubě se staralo panoramatické střešní okno se dvěma proti sobě vysouvacími roletami.
Možná vám ovšem neunikl fakt, že Škodovka nedodává v základu plnohodnotnou rezervu, nýbrž jen lepící sadu. Případné náhradní kolo v kufru, které je navíc neplnohodnotné, vám sebere z objemu kufru 25 litrů.
MotorizacePod kapotu testovaného auta pracoval benzínový turbomotor 1.2 TSI s výkonem 81 kW a točivým momentem 175 Nm dostupným mezi 1400 – 4000 ot/min. Ten je defacto vrcholem samotné nabídky, takže nic silnějšího do Fabie ve standardu nedostanete. Ve spojení s automatickou převodovkou DSG se sedmi stupni se však jedná o spíše dynamičtější vůz, než sportovní.
Dost nás potěšilo, že motor šel s chutí do otáček a i plně naložený neměl problém s tím, aby ukázal svých 110 koní. Je ale škoda, že jsme neměli manuál, to by byla panečku ještě ostřejší jízda. I díky absenci pádel pod volantem je totiž DSG spíše takový "brzdič" divokých hrátek a my osobně máme rádi klasickou řadící páku. I tak to ale není výtka, spíše naše připomínka, jak moc rozdílná je jízda se stále populárnější automatickou převodovkou.
V závislosti na jízdním stylu logicky ale počítejte s tím, že poroste i spotřeba. Během testovacího týdne jsme se i přes plné obsazení vozu nedostali přes osm litrů v průměru. Naopak při pokusu o ekonomickou jízdu nebyl problém vidět na středovém displeji Maxi Dot cifry okolo pěti litrů. A jak je na tom Fabia Monte Carlo po stránce podvozku? No... Upřímně je to docela tvrďárna.
Rovnou vám můžeme doporučit nekupovat větší lité 17" disky, které sice vypadají na autě skvostně, jenže na druhou stranu jízda po rozbitých českých silnicích je díky tomu noční můra. Podvozek je sám o sobě utlumen na jedničku, jenže tužší nastavení tlumičů, sportovní paket snižující světlou výšku o 15 mm a velká kola dávají dohromady opravdu tuhé vlastnosti. Jediným kladem této kombinace je vlastně jen fakt, že v zatáčkách se auto takřka nenaklání. Kdo však bude hledat plavnou jízdu, Monte Carlo s černými sedmnáctkami není to pravé ořechové.
ZávěrJiž několikrát otestovaná Fabia třetí generace je především v edici Monte Carlo zajímavým rodinným vozem. Podle nás ale hodí více k mladším párům, nebo pro odvážněji naladěné mladé řidiče, kterým výkon 81 kW bude naprosto vyhovovat. Co na tom, že DSG je rychlé, ale kazí do jisté míry dojem ze sportovní jízdy. Pak také počítejte s tím, že Fabia má několik nedostatků. Tvrdé plasty všude možně v kabině leckoho nenadchnou, větší lité disky udělají z auta uskákanou kozu a finální cena se všemi příplatky dokáže olíznout hranici půl milionu korun.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena: 389 900 Kč
Cena testované verze: 486 300 Kč
KLADY
- design
- sportovní nádech
- výbava
- výkonný motor
ZÁPORY
- příplatky
- vrzající prosklená střecha
- tvrdý projev s litými 17" disky
Pohonná jednotka Objem motoru: 1197 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická DSG 7st. Nejvyšší výkon: 81 kW při 4600 ot./min Největší točivý moment: 175 Nm při 1400 - 4000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h Rozměry Délka x šířka x výška 3992 x 1732 x 1476 mm Rozvor: 2455 mm Objem kufru: 330 / 1150 litrů Objem palivové nádrže: 45 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.