V pořadí třetí generace Škody Fabie je známá snad naprosto každému, přičemž někteří by toužili po sportovní verzi RS. Jenže té se nedočkáme, jelikož podle vedení VW by nebyla dost prodejně úspěšná, a tak si musíme vystačit s paketem Monte Carlo a motorem TSI o výkonu 110 koní. Právě tuto kombinaci jsme se rozhodli vzít na týdenní test, kdy hlavní naší myšlenkou bylo, zda dokáže na trhu zaplnit prostor právě po eRSu.
A jak vypadá krátká Fabie v rudě červeném laku karoserie a s tmavě černými doplňky? Jednoduše pohledně! Paket Monte Carlo dokáže dělat divy a minimálně po vizuální stránce již nevyráběnou verzi RS dokáže plně nahradit. V našem případě jsme navíc na voze měli lité 17" disky, za kterými se vzadu standardně ukrývaly kotoučové brzdy.
V rámci edice Monte Carlo pak ve standardu čekejme černou mřížku chladiče, černá vnější zpětná zrcátka a černé plastové doplňky karoserie. Těmi jsou spoiler, prahové lišty, difuzor a nesmí chybět typické logo Monte Carlo na B-sloupku. Při správně volbě laku karoserie se pak dá z Fabie vykouzlit doslova agresor, který kdyby měl pod kapotou opravdu silný motor, konkurence by se mohla začít bát.
InteriérFabie Monte Carlo se však změnila také uvnitř. Český výrobce si dal záležet na tom, aby byla co nejvíce zdůrazněna sportovnost vozu. Tím pádem není ničím zvláštním, že v kabině nás uvítal kožený 3-ramenný sportovní volant s červeným prošitím, kožená hlavice a manžeta řadící páky s červeným prošitím a dokonce i kožené madlo ruční brzdy bylo odzdobeno červenou nití. Aby té červené barvy nebylo málo, tak i středová konzola nesla její odstín (za příplatek může být černá) a příjemně tuhá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami tvoří třešničku na dortu.
Velikostí je třetí generace Fabie celkem prostorná, o čemž svědčí náš test, kdy jsme na obě řady sedadel posadili cestující s výškou okolo 180 cm. Je pravou, že zatímco vpředu je místa dostatek, vzadu je to o poznání horší. Hold je zde vidět, že na rodinnější využití je lepší Rapid nebo alespoň verze Fabia Combi.
Stranou nesmíme nechat zavazadelník, jenž v základu nabízí skvělých 330 litrů objemu, po sklopení zadních opěradel pak dokonce 1150 litrů. Ve výsledku se ale ve sportovních sedadlech cestuje nadmíru komfortně a o luxus na palubě se staralo panoramatické střešní okno se dvěma proti sobě vysouvacími roletami.
Možná vám ovšem neunikl fakt, že Škodovka nedodává v základu plnohodnotnou rezervu, nýbrž jen lepící sadu. Případné náhradní kolo v kufru, které je navíc neplnohodnotné, vám sebere z objemu kufru 25 litrů.
MotorizacePod kapotu testovaného auta pracoval benzínový turbomotor 1.2 TSI s výkonem 81 kW a točivým momentem 175 Nm dostupným mezi 1400 – 4000 ot/min. Ten je defacto vrcholem samotné nabídky, takže nic silnějšího do Fabie ve standardu nedostanete. Ve spojení s automatickou převodovkou DSG se sedmi stupni se však jedná o spíše dynamičtější vůz, než sportovní.
Dost nás potěšilo, že motor šel s chutí do otáček a i plně naložený neměl problém s tím, aby ukázal svých 110 koní. Je ale škoda, že jsme neměli manuál, to by byla panečku ještě ostřejší jízda. I díky absenci pádel pod volantem je totiž DSG spíše takový "brzdič" divokých hrátek a my osobně máme rádi klasickou řadící páku. I tak to ale není výtka, spíše naše připomínka, jak moc rozdílná je jízda se stále populárnější automatickou převodovkou.
V závislosti na jízdním stylu logicky ale počítejte s tím, že poroste i spotřeba. Během testovacího týdne jsme se i přes plné obsazení vozu nedostali přes osm litrů v průměru. Naopak při pokusu o ekonomickou jízdu nebyl problém vidět na středovém displeji Maxi Dot cifry okolo pěti litrů. A jak je na tom Fabia Monte Carlo po stránce podvozku? No... Upřímně je to docela tvrďárna.
Rovnou vám můžeme doporučit nekupovat větší lité 17" disky, které sice vypadají na autě skvostně, jenže na druhou stranu jízda po rozbitých českých silnicích je díky tomu noční můra. Podvozek je sám o sobě utlumen na jedničku, jenže tužší nastavení tlumičů, sportovní paket snižující světlou výšku o 15 mm a velká kola dávají dohromady opravdu tuhé vlastnosti. Jediným kladem této kombinace je vlastně jen fakt, že v zatáčkách se auto takřka nenaklání. Kdo však bude hledat plavnou jízdu, Monte Carlo s černými sedmnáctkami není to pravé ořechové.
ZávěrJiž několikrát otestovaná Fabia třetí generace je především v edici Monte Carlo zajímavým rodinným vozem. Podle nás ale hodí více k mladším párům, nebo pro odvážněji naladěné mladé řidiče, kterým výkon 81 kW bude naprosto vyhovovat. Co na tom, že DSG je rychlé, ale kazí do jisté míry dojem ze sportovní jízdy. Pak také počítejte s tím, že Fabia má několik nedostatků. Tvrdé plasty všude možně v kabině leckoho nenadchnou, větší lité disky udělají z auta uskákanou kozu a finální cena se všemi příplatky dokáže olíznout hranici půl milionu korun.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena: 389 900 Kč
Cena testované verze: 486 300 Kč
KLADY
- design
- sportovní nádech
- výbava
- výkonný motor
ZÁPORY
- příplatky
- vrzající prosklená střecha
- tvrdý projev s litými 17" disky
Pohonná jednotka Objem motoru: 1197 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická DSG 7st. Nejvyšší výkon: 81 kW při 4600 ot./min Největší točivý moment: 175 Nm při 1400 - 4000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h Rozměry Délka x šířka x výška 3992 x 1732 x 1476 mm Rozvor: 2455 mm Objem kufru: 330 / 1150 litrů Objem palivové nádrže: 45 litrůJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.