V pořadí třetí generace Škody Fabie je známá snad naprosto každému, přičemž někteří by toužili po sportovní verzi RS. Jenže té se nedočkáme, jelikož podle vedení VW by nebyla dost prodejně úspěšná, a tak si musíme vystačit s paketem Monte Carlo a motorem TSI o výkonu 110 koní. Právě tuto kombinaci jsme se rozhodli vzít na týdenní test, kdy hlavní naší myšlenkou bylo, zda dokáže na trhu zaplnit prostor právě po eRSu.
A jak vypadá krátká Fabie v rudě červeném laku karoserie a s tmavě černými doplňky? Jednoduše pohledně! Paket Monte Carlo dokáže dělat divy a minimálně po vizuální stránce již nevyráběnou verzi RS dokáže plně nahradit. V našem případě jsme navíc na voze měli lité 17" disky, za kterými se vzadu standardně ukrývaly kotoučové brzdy.
V rámci edice Monte Carlo pak ve standardu čekejme černou mřížku chladiče, černá vnější zpětná zrcátka a černé plastové doplňky karoserie. Těmi jsou spoiler, prahové lišty, difuzor a nesmí chybět typické logo Monte Carlo na B-sloupku. Při správně volbě laku karoserie se pak dá z Fabie vykouzlit doslova agresor, který kdyby měl pod kapotou opravdu silný motor, konkurence by se mohla začít bát.
InteriérFabie Monte Carlo se však změnila také uvnitř. Český výrobce si dal záležet na tom, aby byla co nejvíce zdůrazněna sportovnost vozu. Tím pádem není ničím zvláštním, že v kabině nás uvítal kožený 3-ramenný sportovní volant s červeným prošitím, kožená hlavice a manžeta řadící páky s červeným prošitím a dokonce i kožené madlo ruční brzdy bylo odzdobeno červenou nití. Aby té červené barvy nebylo málo, tak i středová konzola nesla její odstín (za příplatek může být černá) a příjemně tuhá sportovní sedadla s integrovanými opěrkami tvoří třešničku na dortu.
Velikostí je třetí generace Fabie celkem prostorná, o čemž svědčí náš test, kdy jsme na obě řady sedadel posadili cestující s výškou okolo 180 cm. Je pravou, že zatímco vpředu je místa dostatek, vzadu je to o poznání horší. Hold je zde vidět, že na rodinnější využití je lepší Rapid nebo alespoň verze Fabia Combi.
Stranou nesmíme nechat zavazadelník, jenž v základu nabízí skvělých 330 litrů objemu, po sklopení zadních opěradel pak dokonce 1150 litrů. Ve výsledku se ale ve sportovních sedadlech cestuje nadmíru komfortně a o luxus na palubě se staralo panoramatické střešní okno se dvěma proti sobě vysouvacími roletami.
Možná vám ovšem neunikl fakt, že Škodovka nedodává v základu plnohodnotnou rezervu, nýbrž jen lepící sadu. Případné náhradní kolo v kufru, které je navíc neplnohodnotné, vám sebere z objemu kufru 25 litrů.
MotorizacePod kapotu testovaného auta pracoval benzínový turbomotor 1.2 TSI s výkonem 81 kW a točivým momentem 175 Nm dostupným mezi 1400 – 4000 ot/min. Ten je defacto vrcholem samotné nabídky, takže nic silnějšího do Fabie ve standardu nedostanete. Ve spojení s automatickou převodovkou DSG se sedmi stupni se však jedná o spíše dynamičtější vůz, než sportovní.
Dost nás potěšilo, že motor šel s chutí do otáček a i plně naložený neměl problém s tím, aby ukázal svých 110 koní. Je ale škoda, že jsme neměli manuál, to by byla panečku ještě ostřejší jízda. I díky absenci pádel pod volantem je totiž DSG spíše takový "brzdič" divokých hrátek a my osobně máme rádi klasickou řadící páku. I tak to ale není výtka, spíše naše připomínka, jak moc rozdílná je jízda se stále populárnější automatickou převodovkou.
V závislosti na jízdním stylu logicky ale počítejte s tím, že poroste i spotřeba. Během testovacího týdne jsme se i přes plné obsazení vozu nedostali přes osm litrů v průměru. Naopak při pokusu o ekonomickou jízdu nebyl problém vidět na středovém displeji Maxi Dot cifry okolo pěti litrů. A jak je na tom Fabia Monte Carlo po stránce podvozku? No... Upřímně je to docela tvrďárna.
Rovnou vám můžeme doporučit nekupovat větší lité 17" disky, které sice vypadají na autě skvostně, jenže na druhou stranu jízda po rozbitých českých silnicích je díky tomu noční můra. Podvozek je sám o sobě utlumen na jedničku, jenže tužší nastavení tlumičů, sportovní paket snižující světlou výšku o 15 mm a velká kola dávají dohromady opravdu tuhé vlastnosti. Jediným kladem této kombinace je vlastně jen fakt, že v zatáčkách se auto takřka nenaklání. Kdo však bude hledat plavnou jízdu, Monte Carlo s černými sedmnáctkami není to pravé ořechové.
ZávěrJiž několikrát otestovaná Fabia třetí generace je především v edici Monte Carlo zajímavým rodinným vozem. Podle nás ale hodí více k mladším párům, nebo pro odvážněji naladěné mladé řidiče, kterým výkon 81 kW bude naprosto vyhovovat. Co na tom, že DSG je rychlé, ale kazí do jisté míry dojem ze sportovní jízdy. Pak také počítejte s tím, že Fabia má několik nedostatků. Tvrdé plasty všude možně v kabině leckoho nenadchnou, větší lité disky udělají z auta uskákanou kozu a finální cena se všemi příplatky dokáže olíznout hranici půl milionu korun.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena: 389 900 Kč
Cena testované verze: 486 300 Kč
KLADY
- design
- sportovní nádech
- výbava
- výkonný motor
ZÁPORY
- příplatky
- vrzající prosklená střecha
- tvrdý projev s litými 17" disky
Pohonná jednotka Objem motoru: 1197 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická DSG 7st. Nejvyšší výkon: 81 kW při 4600 ot./min Největší točivý moment: 175 Nm při 1400 - 4000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h Rozměry Délka x šířka x výška 3992 x 1732 x 1476 mm Rozvor: 2455 mm Objem kufru: 330 / 1150 litrů Objem palivové nádrže: 45 litrůMladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?