Máte početnější rodinu s více jak třemi dětmi a běžná rodinná sedmimístná MPV vám určitě nestačí? Pak je potřeba ohlížet se po dodávkách v osobních verzích. Těch je na našem trhu omezené množství a proto francouzský výrobce Citroen přispěchal s modelem SpaceTourer. Jeho nejvyšší verze Bussines Lounge je pak napěchována luxusem a je určena pro početnější rodiny nebo obchodníky na cestách.
HLEDÁME REDAKTORY pro externí i HPP spolupráci: Chcete psát o autech? Pošlete nám CV na redakce@autoroad.cz----------------------------------------------
DesignNovinka vychází z užitkového provedení Jumpy, takže je jasné, že zde nemůžeme čekat nějaké větší designové změny. U osobní verze SpaceTourer Bussines Lounge se však výrobce trošku vyřádil a nadělil autu velmi povedený šedý lak karoserie, takřka neprůhledná boční zatmavená okna s roletkami a příď zdobí xenonové světlomety. Čistě pro zajímavost, edice Business Lounge je v nabídce ve dvou různých délkách karoserie - M (4,95 m) a XL (5,30 m).
A jelikož osobní provedení dodávek často musí zajíždět do obchodních center, bude se vám hodit fakt, že s tímhle Francouzem zaparkujete v každé podzemní garáži. Jeho výška totiž nepřesahuje 1,90 metru, což je skvělé! Možná se ale leknete v případě vjetí do obchodního centra Nový Smíchov na pražském Andělu, kde je výška vjezdu limitována na 1,80 metru. Překvapivě přes náš risk i tohle auto zvládlo, ačkoliv už anténou škrtalo o některé cedule pověšené ze stropu garáže.
InteriérCo se týče počtu sedadel, na luxus hrající SpaceTourer je dostupný v šesti nebo sedmimístném uspořádání. My jsme dostali první variantu a dost nás zajímalo, jak si povede v porovnání s největším soupeřem z Německa. Tím je Volkswagen Multivan. Ale pozor, německou preciznost, přesnost a dojem v kabině Citroenu určitě nečekejte. Je zde totiž znát nižší cenovka, jelikož Multivan můžete pořídit i za cenu dvou milionů, kdežto SpaceTourer nepřesáhne 1,3 milionu.
Na náš vkus je palubní deska přehledná, nabídne dobrou ergonomií a snad jen chybějící prostor na odložení mobilního telefonu je velkým nedostatkem. Respektive někdo by mohl namítnout, že přihrádka pod středovým displejem je vhodným úložištěm, jenže to by tam nesměl být čistý klouzavý plast... Stačí prudší rozjezd ze semaforů a váš mobil budete lovit někde pod předními sedadly, což nás po chvíli začalo pěkně štvát.
Naopak nás potěšila přední sedadla, jenž jsou prostorná a nebýt kratších sedáků a nevýrazného bočního vedení, nemáme k nim žádné výhrady. Spoustu řidičů naopak ocení vysoký posez za volantem a celkem široké nastavení volantu. Oproti Multivanu zde chybí jen jedna věc, a to loketní opěrka řidiče vlevo. Ta by pomohla ještě většímu komfortu při jízdě trvající několik stovek kilometrů, kdy si řidič nechce pokládat levou ruku na tvrdý plast ve dveřích.
Neméně důležitější jsou zadní sedačky, které jsou velmi pohodlné a rozhodně nezaostávají za provedením u konkurence. Přístup k nim je velmi snadný, jelikož vůz nabízel otevírání posuvných dveří za pomoci elektromotorků. Ty lze ovládat skrze tlačítka na palubní desce, v madlech dveří a také přes modul centrálního zamykání. Vzadu ale bylo na náš vkus celkem málo místa. Jde o to, že pokud se druhá řada sedadel otočila proti směru jízdy, rázem bylo vidět, jak moc bude dobré pořídit prodlouženou verzi XL, naše "emko" na pořádnou vzdušnost pořádně nestačilo.
Když pomineme fakt, že sedadla nejde jednoduše na místě otočit, prakticky si neumíme představit, jak zde bude probíhat naprosto komfortní a ničím nerušené jednání čtyř podnikatelů. Hlavním nedostatkem kratší verze je totiž méně místa pro nohy, a tak se tohle provedení hodí spíš pro rodiny s dětmi. Naopak když necháte sedačky po směru jízdy, nebudete se stačit divit, kolik prostoru zde najednou je. Po vzoru Multivana máte možnost vyjmout třetí řadu sedadel, čímž si zajistíte doslova gigantický nákladový prostor. Jen pozor na rozměrné zadní víku kufru, musíte si pečlivě hlídat, kolik máte prostoru za sebou a nad sebou, jelikož víko je vážně obrovské a na jeho otevření je potřeba hodně místa výškově i podélně.
Pokud máme zmínit výbavu verze Bussines Lounge, pak se v našem exempláři objevil výsuvný head-up displej, adaptivní tempomat, LED vnitřní osvětlení, navigace anebo elektricky vyhřívaná přední sedadla s masážní funkcí. Naopak parkovací kamera nás nepřestala překvapovat, bohužel ve špatném smyslu. Jak je možné, že v dnešní době může mít nový Citroen s cenou přes milion korun rozlišení parkovací kamery jak z přelomu tisíciletí? Obraz byl nevýrazný, chyběla mu ostrost, barvy a kromě lepšího rozlišení kamery by to chtělo rozhodně instalovat i rychlejší procesor.
MotorizacePro osobní verzi SpaceToureru jsou v nabídce tři naftové motory. Jednašestka s výkonem 115 koní a pak dvoulitr BlueHDI s výkony 150 a 180 koní. A zatímco prostřední nafťák koupíte výhradně s manuální převodovkou, nejsilnější verzi nedostanete s ničím jiným než s automatem. Testovaný dvoulitr měl výkon právě 150 koní a točivý moment 370 Nm a jestli si myslíte, že je to málo, pak se nenechte mýlit. My si to mysleli také, ovšem jen do prvního nájezdu na dálnici.
Citroen si s motorem naprosto rozumí, nechyběla mu patřičná dynamika a kromě maximálky nepřekračující 170 km/h, jsme zde neviděli jediný problém. Právě maximální nejvyšší rychlost je slabinou vozu, jelikož Multivan se dokáže s nejsilnější motorizací dostat až na dvoustovku. Trošku očekávaně jsme byly zklamáni z manuálního šestikvaltu, který nemá potřebnou přesnost a občas se nám nepovedlo na první pokus nandat správnou rychlost.
Výhodou pohonné jednotky jsou nízké otáčky v tachometrových 130 km/h (2600 otáček) a celkem rozumná spotřeba paliva. Jestliže milujete dynamičtější přesuny po dálnici a budete jezdit v plnějším obsazení, v průměru počítejte s devíti litry na 100 km. V úspornějším režimu se pak budete schopni dostat na 7,8 litru, což je na dodávku takových rozměrů vynikající. Nad hranici 150 km/h se díky krabicovitému tvaru karoserie logicky začne ozývat větší svist větru a motor už také není úplně nejtišší, ale tohle není Audi A6, takže tohle je spíše připomínka než výtka.
Samostatnou kapitolou je podvozek. Ten se bohužel pro Citroen nemůže chlubit žádnou větší sebejistotou a jestliže jste zvyklý na solidní vedení stopy z Volkswagenu Multivan nebo Mercedesu-Benz třídy V, pak si při řízení SpaceTourera dejte pozor. Ostřejší pokyn volantem auto velmi lehce rozhodí a nedej bože, když se rozhodnete vážně spěchat a pojedete po klikaté silnici. Nejenom že posilovač řízení vás nebude stíhat informovat o tom, co se děje pod předními koly, ale i jedno ze zadních kol se nebude bát přestat se dotýkat asfaltu. To už se ale bavíme o divočině, kde se ukazují limity každého vozu a z vlastní zkušenosti víme, že koncernový "Mulťák" tohle prostě zvládne lépe. Opět ale musíme zmínit, že u nejvyšší výbavy obou konkurentů činí rozdíl i 700 tisíc Kč, za což si můžete ke SpaceToureru koupit ještě trojkovou Octavii v naftě.
ZávěrNový SpaceTourer Bussines Lounge je levnější a jen o něco málo kvalitnější alternativou k premiantům ve třídě luxusních dodávek. Za cenu 1,1 milionu Kč v základu dostanete zajímavou rodinnou dodávku, do které se nebudete muset bát posadit i náročnější cestující. Každý z nich má svůj výdech klimatizace, prosklené panely ve střeše umocní dojem z jízdy a samostatná kožená sedadla nikoho určitě neurazí. Potěšil nás propracovaný infotaiment a jeho snadné ovládání. Vůz má ale i své mouchy, kterými jsou průměrný podvozek, kratší sedáky anebo nepřesná převodovka. O přenosu a kvalitě parkovací kamery ani nemluvě... Je tak čistě na vás, zda opravdu potřebujete velkou dodávku pro šest až sedm cestujích, stejně tak to, kolik za ní chcete utratit. Konkurence se nebojí jít i přes hranici dvou milionů korun, což není zrovna málo.
Celkové hodnocení: 91 %Cena vozu v testované verzi: 1 107 150 Kč
Cena vozu s příplatky: 1 155 450 Kč
KLADY
- dostačující vnitřní prostor
- prostorná kožená sedadla
- bohatá bezpečností výbava
- úsporný a živý naftový motor
- odhlučnění kabiny
ZÁPORY
- převodovka
- měkkčí podvozek
- obraz parkovací kamery
Pohonná jednotka Objem motoru: 1997 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální 6st. Nejvyšší výkon: 150 koní při 4000 ot./min Největší točivý moment: 370 při 2000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 170 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4956 x 1920 x 1890 mm Rozvor: 3275 mm Objem kufru (s vyjmutou třetí řadou sedadel): 1488 / 1407 litrů Objem palivové nádrže: 69 litrůCestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?