TEST: Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe (2017): Má šanci proti Octavii?

ar5, 10. února 2017, 08:30 Google+

Když se skoro před dvěma lety na autosalonu ve Frankfurtu poprvé představil Renault Mégane ve čtvrté generaci, nemohli jsme se dočkat jeho uvedení na český trh a na následný test. K němu již párkrát došlo, ale až nyní zde máme verzi Grandtour s motorem TCe o výkonu 130 koní. Ta je o něco nudnější a klidnější verzí, než je vrcholný Mégane GT s výkonem 205 koní. Je s tímhle francouzským kombíkem radost jezdit? A v čem stačí a nestačí na konkurenci?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Design

Francouzská auta jsou pověstná svým nestárnoucím designem a máme dojem, že to samé se bude týkat také současného Méganu. Jen se podívejte na přiloženou fotogalerii a zkuste se zamyslet, zda takové auto bude třeba za deset let vypadat nudně. Podle nás níkoliv. S novou generací je tady i nový tvar předních světlometů, v našem případě s LED technikou. Oproti předchůdci došlo se snížený výšky o 24 mm, což přidává na sportovnosti.

img-responsive

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Hlavně v šeru je pak radost pohledět na LED linku v zadních světlometech. Jednou jsme v rámci převozu vozu použili další vůz jako doprovodný a pohled z něj na záď Méganu byla přímo úchvatná. I zde však platí, že ne vše je zadarmo a tak FullLED přední světla nečekejte v základu, stejně tak jak některé odstíny karoserie či designy litých kol.

Interiér

V kabině Méganu Grandtour to ovšem vypadá takřka stejně, jako ve větším Talismanu. Nebýt menšího místa pro posádku, asi byste ani nepoznali, v jakém autě sedíte. Potěší snad jen digitální přístrojový štít, jenž mění svou grafiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Trošku nás ale štval obří vertikální dotykový displej s úhlopříčkou sedm palců. Ano, je to sice luxusní prvek výbavy, jenže když odhlédneme od neskutečné náchylnosti k otiskům prstů, jeho ovládání je někdy dost zmatečné.

Třeba nastavit klimatizaci je zde složitý úkon, který snad ani nedoporučujeme provádět za jízdy. Na středovém panelu jsou sice otočné ovladače pro volbu teploty (max. do 25 stupňů Celsia), ovšem tím veškeré ovládání skrze tlačítka končí. Intenzita ofuku a jeho směr lze ovládat jen dotykem prstu, na který systém leckdy reagoval opožděně. Jinak je ale Mégane celkem slušně zpracované a kvalitní auto. Středový tunel je jednoduchý, bez zbytečností navíc a řidič má společně se spolujezdcem vpředu dostatek místa ve všech směrech.

img-responsive

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Líbí se nám také prosvětlení interiéru na základě volby režimu skrze systém Multi-Sense. Díky několika možnostem volby se změní nejen odezva motoru na sešlápnutý plynový pedál, ale v režimu Sport se uměle změní také zvuk motoru. Naopak intenzita posilovače řízení se může zdát jako nedostatečně tuhá i v nejostřejším režimu. Zajímavým a dosud nevídaným prvkem je však situace, kdy se chcete při čekání na semaforech natáhnout dozadu a dát třeba dítěti láhev s pitím.

Víte co v ten okamžik Mégane udělá? Nám se tohle stalo a jakmile jsme se zvedli ze sedadla řidiče, abychom dosáhli dozadu, auto samo vypnulo motor, odemklo a zatáhla se ruční brzda! Renault zřejmě myslel na situace, kdy ve voze pojede nebezpečný zločinec a útvar rychlého nasazení jej bude zatýkat (samozřejmě žert).

Jinak si ale nemáme po stránce prostoru a pohodlí nač stěžovat. Sedadla jsou zde celkem pohodlná a v našem případě poskytla solidní držení těla. Díky karoserii kombi se dozadu bez ztráty kytičky posadí i vyšší postavy okolo 185 cm. Počítejte však s tím, že kdo má nad, bude se hlavou dotýkat stropu. S novou generací narostl také zavazadelník, konkrétně je o 35 litrů objemnější než v předchozí generaci. Základních 521 litrů tak rozhodně neurazí. Po sklopení zadní řady se můžete seznámit s objemem 1504 litrů.

Motorizace

Pod kapotou testovaného provedení pracoval benzinový čtyřválec TCe o objemu 1,2 litru. Využívá přeplňování pomocí turbodmychadla a v naší verzi poskytoval  výkon 130 koní a točivý moment 205 Nm. Díky bohu, že jsme dostali na test verzi s manuálem o šesti stupních, protože automat EDC by jinak slušnou dynamiku poměrně zahladil do země. Platí to také o spotřebě, o které si ale povíme později.

Důležitější informací je, že již okolo dvou tisíc otáček se motor začne sbírat a nabídne velkou dávku zábavy. Je ale potřeba nemít nastavený režim Eco, protože v jeho případě se rozlučte se slovy jako je dynamika nebo rychlost. A právě zde se hodí manuál, se kterým dovedete s Méganem Grandtour jezdit tak, že nebudete brzdou provozu. Oněch 130 koní je zde tak akorát, bohatě postačí klidnějším povahám, které jen vzácně chtějí někam pospíchat.

img-responsive

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Bohužel jak se ukazuje, moderní trend jménem downsizing ukazuje v případě tohoto Renaultu také slabé stránky. Tím je hlavně spotřeba. Věřte nebo ne, ale i přes naprosto ekonomickou jízdu na tempomat, využívání setrvačnosti z táhlých dálničních kopců a bez zbytečného předjíždění jsme se během jedné trasy čítající 400 km nemohli dostat pod hranici 6,3 litrů na 100 km. Naprosto nudná a ekonomicky smýšlející jízda tak vysála polovinu nádrže, což je Renaulte k zamyšlení. Co se ale bude dít v případě, že chcete s rodinou jet rychleji a nekoukat na spotřebu? I tohle jsme zkusili a výsledkem byl fakt, že plná nádrž zmizela během 320 km. Podotýkáme, že jsme rozhodně nejeli neustále maximální nejvyšší rychlostí a průměr z tří hodinové cesty o délce 365 km byl kolem 120 km/h.

Víte ale v čem Mégane exceloval? Byl to klid a ticho v kabině. Tak dobré odhlučnění motoru a podvozku leckdy nenabídne ani vyšší střední třída, natož rodinné kombi. Pokud nevymetáte každou velkou díru v silnici, nemáte šanci poznat, po jak špatném povrchu zrovna jedete. Tady se ukazuje, jak dokáží Francouzi vyladit podvozek. S novou generací se vylepšil i jízdní projev, ačkoliv to sportovněji založení řidiči nemají šanci poznat.

Jde o to, že tohle kombi je naladěno na průměrně rychlou nebo komfortní jízdu. Jakmile ale budete tlačit na pilu, rychle poznáte limity podvozku. Na druhou stranu je vůz směrově velmi stabilní a řízení je přesné, ačkoliv bez jakékoliv zpětné vazby.

Závěr

Nový Mégane Grandtour je solidně postaveným rodinným vozem, ale pořád mé své mouchy. Potěší hlavně klidnější řidiče, ti více akčnější by měli sáhnout po verzi GT. Hlavní výhody Méganu jsou podvozek, komfort na palubě, výbava a vzhled. Naopak ovládání klimatizace, pomalejší infotaiment a absolutně nic neříkající posilovač řízení jsou negativa, nad kterými mnozí rukou určitě nemávnou. Nepotěší ani absence možnosti vypnout nebo alespoň omezit elektronický systém ESP. V souboji s konkurencí si zkrátka novinka z Francie dobře, ale na německé koncernové hráče pořád nedosahuje. To je ostatně vidět také na cenovce, která není tak vysoká.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena vozu: 464 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 522 900 Kč

KLADY

- živý motor

- nestárnoucí design

- vnitřní prostor a pohodlí

- bohatá výbava

- vynikající sedadla

ZÁPORY

- ovládání klimatizace

- nudné dojmy z řízení

- nemožnost omezit systém ESP

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1 198 cm3
Palivo: benzin
Převodovka: manuální 6st.
Nejvyšší výkon: 130 koní při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 205 Nm od 2 000 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11 sekund
Nejvyšší maximální rychlost:  197 km/h
Rozměry
Délka x šířka x výška: 4 626 x 1 814 x 1 449 mm
Rozvor: 2 712 mm
Objem kufru: 521 /1 504 litrů
Objem palivové nádrže: 50 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe (2017): Má šanci proti Octavii?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Také Audi RS3 Sportback dostalo nový pětiválec.

Nový pětiválec v Audi RS3 Sportback je šílený. A pořád za něj nedáte moc

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud