TEST: Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe (2017): Má šanci proti Octavii?

ar5, 10. února 2017, 08:30 Google+

Když se skoro před dvěma lety na autosalonu ve Frankfurtu poprvé představil Renault Mégane ve čtvrté generaci, nemohli jsme se dočkat jeho uvedení na český trh a na následný test. K němu již párkrát došlo, ale až nyní zde máme verzi Grandtour s motorem TCe o výkonu 130 koní. Ta je o něco nudnější a klidnější verzí, než je vrcholný Mégane GT s výkonem 205 koní. Je s tímhle francouzským kombíkem radost jezdit? A v čem stačí a nestačí na konkurenci?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Design

Francouzská auta jsou pověstná svým nestárnoucím designem a máme dojem, že to samé se bude týkat také současného Méganu. Jen se podívejte na přiloženou fotogalerii a zkuste se zamyslet, zda takové auto bude třeba za deset let vypadat nudně. Podle nás níkoliv. S novou generací je tady i nový tvar předních světlometů, v našem případě s LED technikou. Oproti předchůdci došlo se snížený výšky o 24 mm, což přidává na sportovnosti.

img-responsive

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Hlavně v šeru je pak radost pohledět na LED linku v zadních světlometech. Jednou jsme v rámci převozu vozu použili další vůz jako doprovodný a pohled z něj na záď Méganu byla přímo úchvatná. I zde však platí, že ne vše je zadarmo a tak FullLED přední světla nečekejte v základu, stejně tak jak některé odstíny karoserie či designy litých kol.

Interiér

V kabině Méganu Grandtour to ovšem vypadá takřka stejně, jako ve větším Talismanu. Nebýt menšího místa pro posádku, asi byste ani nepoznali, v jakém autě sedíte. Potěší snad jen digitální přístrojový štít, jenž mění svou grafiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Trošku nás ale štval obří vertikální dotykový displej s úhlopříčkou sedm palců. Ano, je to sice luxusní prvek výbavy, jenže když odhlédneme od neskutečné náchylnosti k otiskům prstů, jeho ovládání je někdy dost zmatečné.

Třeba nastavit klimatizaci je zde složitý úkon, který snad ani nedoporučujeme provádět za jízdy. Na středovém panelu jsou sice otočné ovladače pro volbu teploty (max. do 25 stupňů Celsia), ovšem tím veškeré ovládání skrze tlačítka končí. Intenzita ofuku a jeho směr lze ovládat jen dotykem prstu, na který systém leckdy reagoval opožděně. Jinak je ale Mégane celkem slušně zpracované a kvalitní auto. Středový tunel je jednoduchý, bez zbytečností navíc a řidič má společně se spolujezdcem vpředu dostatek místa ve všech směrech.

img-responsive

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Líbí se nám také prosvětlení interiéru na základě volby režimu skrze systém Multi-Sense. Díky několika možnostem volby se změní nejen odezva motoru na sešlápnutý plynový pedál, ale v režimu Sport se uměle změní také zvuk motoru. Naopak intenzita posilovače řízení se může zdát jako nedostatečně tuhá i v nejostřejším režimu. Zajímavým a dosud nevídaným prvkem je však situace, kdy se chcete při čekání na semaforech natáhnout dozadu a dát třeba dítěti láhev s pitím.

Víte co v ten okamžik Mégane udělá? Nám se tohle stalo a jakmile jsme se zvedli ze sedadla řidiče, abychom dosáhli dozadu, auto samo vypnulo motor, odemklo a zatáhla se ruční brzda! Renault zřejmě myslel na situace, kdy ve voze pojede nebezpečný zločinec a útvar rychlého nasazení jej bude zatýkat (samozřejmě žert).

Jinak si ale nemáme po stránce prostoru a pohodlí nač stěžovat. Sedadla jsou zde celkem pohodlná a v našem případě poskytla solidní držení těla. Díky karoserii kombi se dozadu bez ztráty kytičky posadí i vyšší postavy okolo 185 cm. Počítejte však s tím, že kdo má nad, bude se hlavou dotýkat stropu. S novou generací narostl také zavazadelník, konkrétně je o 35 litrů objemnější než v předchozí generaci. Základních 521 litrů tak rozhodně neurazí. Po sklopení zadní řady se můžete seznámit s objemem 1504 litrů.

Motorizace

Pod kapotou testovaného provedení pracoval benzinový čtyřválec TCe o objemu 1,2 litru. Využívá přeplňování pomocí turbodmychadla a v naší verzi poskytoval  výkon 130 koní a točivý moment 205 Nm. Díky bohu, že jsme dostali na test verzi s manuálem o šesti stupních, protože automat EDC by jinak slušnou dynamiku poměrně zahladil do země. Platí to také o spotřebě, o které si ale povíme později.

Důležitější informací je, že již okolo dvou tisíc otáček se motor začne sbírat a nabídne velkou dávku zábavy. Je ale potřeba nemít nastavený režim Eco, protože v jeho případě se rozlučte se slovy jako je dynamika nebo rychlost. A právě zde se hodí manuál, se kterým dovedete s Méganem Grandtour jezdit tak, že nebudete brzdou provozu. Oněch 130 koní je zde tak akorát, bohatě postačí klidnějším povahám, které jen vzácně chtějí někam pospíchat.

img-responsive

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe 130 | foto: Roman Havlín

Bohužel jak se ukazuje, moderní trend jménem downsizing ukazuje v případě tohoto Renaultu také slabé stránky. Tím je hlavně spotřeba. Věřte nebo ne, ale i přes naprosto ekonomickou jízdu na tempomat, využívání setrvačnosti z táhlých dálničních kopců a bez zbytečného předjíždění jsme se během jedné trasy čítající 400 km nemohli dostat pod hranici 6,3 litrů na 100 km. Naprosto nudná a ekonomicky smýšlející jízda tak vysála polovinu nádrže, což je Renaulte k zamyšlení. Co se ale bude dít v případě, že chcete s rodinou jet rychleji a nekoukat na spotřebu? I tohle jsme zkusili a výsledkem byl fakt, že plná nádrž zmizela během 320 km. Podotýkáme, že jsme rozhodně nejeli neustále maximální nejvyšší rychlostí a průměr z tří hodinové cesty o délce 365 km byl kolem 120 km/h.

Víte ale v čem Mégane exceloval? Byl to klid a ticho v kabině. Tak dobré odhlučnění motoru a podvozku leckdy nenabídne ani vyšší střední třída, natož rodinné kombi. Pokud nevymetáte každou velkou díru v silnici, nemáte šanci poznat, po jak špatném povrchu zrovna jedete. Tady se ukazuje, jak dokáží Francouzi vyladit podvozek. S novou generací se vylepšil i jízdní projev, ačkoliv to sportovněji založení řidiči nemají šanci poznat.

Jde o to, že tohle kombi je naladěno na průměrně rychlou nebo komfortní jízdu. Jakmile ale budete tlačit na pilu, rychle poznáte limity podvozku. Na druhou stranu je vůz směrově velmi stabilní a řízení je přesné, ačkoliv bez jakékoliv zpětné vazby.

Závěr

Nový Mégane Grandtour je solidně postaveným rodinným vozem, ale pořád mé své mouchy. Potěší hlavně klidnější řidiče, ti více akčnější by měli sáhnout po verzi GT. Hlavní výhody Méganu jsou podvozek, komfort na palubě, výbava a vzhled. Naopak ovládání klimatizace, pomalejší infotaiment a absolutně nic neříkající posilovač řízení jsou negativa, nad kterými mnozí rukou určitě nemávnou. Nepotěší ani absence možnosti vypnout nebo alespoň omezit elektronický systém ESP. V souboji s konkurencí si zkrátka novinka z Francie dobře, ale na německé koncernové hráče pořád nedosahuje. To je ostatně vidět také na cenovce, která není tak vysoká.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena vozu: 464 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 522 900 Kč

KLADY

- živý motor

- nestárnoucí design

- vnitřní prostor a pohodlí

- bohatá výbava

- vynikající sedadla

ZÁPORY

- ovládání klimatizace

- nudné dojmy z řízení

- nemožnost omezit systém ESP

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1 198 cm3
Palivo: benzin
Převodovka: manuální 6st.
Nejvyšší výkon: 130 koní při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 205 Nm od 2 000 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11 sekund
Nejvyšší maximální rychlost:  197 km/h
Rozměry
Délka x šířka x výška: 4 626 x 1 814 x 1 449 mm
Rozvor: 2 712 mm
Objem kufru: 521 /1 504 litrů
Objem palivové nádrže: 50 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe (2017): Má šanci proti Octavii?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Honda CL500

Honda přichází s novým scramblerem CL500

Monteverdi Berlinetta

Pozapomenuté sportovní vozy díl 7., Monteverdi Berlinetta, V8 Hemi ze Švýcarska

Ilustrační foto

Asociace: Češi loni za ojeté vozy utratili rekordních 192 miliard

Ilustrační foto

Podvodníci lákají na falešné investice a soutěže jménem Škody Auto

Stojan benzínové pumpy

"Pro Česko dobrá zpráva," tvrdí analytik o kompromisu se spalovacími motory

Ford Mustang Mach-E GT

TEST Ford Mustang Mach-E GT – „muscle kára“ na baterky

ford ranger

Ford ukáže hospodaření jinak. Elektromobily v miliardových ztrátách

Hyliko

Toyota bude dodávat moduly palivových článků do nákladních aut

Dodge Challenger SRT Demon 170

Nový Dodge Challenger SRT Demon 170 umí stovku hluboko pod 2 sekundy!

Ilustrační foto

Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

Peugeot 907

Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

Ilustrační foto

Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

Mercedes-Benz eSprinter

Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

Ilustrační foto

NEKOMPROMISNĚ, Slovensko půjde proti zákazu spalovacích motorů

Volkswagen Touran

Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 - skvělé rodinné auto za 850 tisíc

reklama

Doporučujeme

Také Audi RS3 Sportback dostalo nový pětiválec.

Nový pětiválec v Audi RS3 Sportback je šílený. A pořád za něj nedáte moc

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Ford Mustang Mach-E GT – „muscle kára“ na baterky

  2. Pozapomenuté sportovní vozy díl 7., Monteverdi Berlinetta, V8 Hemi ze Švýcarska

  3. Asociace: Češi loni za ojeté vozy utratili rekordních 192 miliard

  4. Podvodníci lákají na falešné investice a soutěže jménem Škody Auto

  5. Honda přichází s novým scramblerem CL500

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud