Design
Škoda Rapid je ve své moderní podobě (existuje její legendární dvoudvéřový předchůdce) s námi již slušnou řádku let a tak se ani jí nejvyhnuly některé drobné změny. Například víčko palivové nádrže se uzamkne automaticky spolu s dveřmi, což u prvních Rapidů nebylo možné. Po vizuální stránce ale zmiňme například LED diody denního svícení v prostoru pro přední mlhové světlomety.
Při celkovém pohledu na vůz pak tady máme klasického Rapida s karoserií liftback. Denně jich potkáte na silnici alespoň pět a námi testovaný kousek se chlubil pořádnou výbavou Style. Díky ní Rapid nazouval hezká litá kola o rozměru 17 palců a v modelovém roce 2017 je možné mít vůz s LED osvětlením zadní registrační značky, nebo s parkovací kamerou s vlastním ostřikovačem.
Interiér
Kabina Rapidu je trošku logicky podobná současné Octavii před faceliftem. Menší a levnější model se však projeví svým zpracováním hned po usednutí. Plasty ve dveřích a na palubní desce jsou tvrdé, volant v našem exempláři nevypadal zrovna dvakrát moderně a utopená řadící páka nás iritovala snad u všech testovaných Rapidů.
Naopak zpracováním jednotlivých dílů interiéru škodovka ukazuje, že i tady to jde pořádně. A jelikož auta s logem Škoda Auto patří k premiantům své třídy v oblasti prostoru, asi nejde nezmínit fakt, že Rapid liftback nabídne dostatek místa pro čtyři vzrostlejší dospělé osoby. V žádném směru zde nikdo z posádky nestrádal. V kruté zimě pak měla hodně práce i automatická klimatizace Climatronic, která nestíhala odmlžit všechna okna ve voze, takže její plný chod byl při plném zatížení vozu takřka denním chlebem.
Velkým plusem je naopak zavazadlový prostor karoserie liftback, který nabízí v základu slušných 550 litrů objemu. Po sklopení zadních sedadel se následně uvolní plocha o objemu 1490 litrů a jelikož inženýři Škodovky počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde možnost mít i tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.
Motorizace
V testu jsme měli verzi s naftovou jednašestkou o výkonu 85 kW. Ta disponuje točivým momentem 250 Nm a jedinou volbou k této motorizaci je manuální převodovka s pěti stupni. Kdo by snad chtěl do Rapidu automat, má smůlu. Jedině, že byste sáhli po novějším tříválcovém motoru 1.4 TDI s výkonem 66 kW, který známe z aktuální trojkové Fabie.
Musíme uznat, že nejsilnější čtyřválcová nafta se pod kapotu Rapidu hodí. Je faktem, že její hrubší a hlasitější projev nebude zrovna těšit milovníky ticha a klidu v kabině, ale na druhou stranu to vše dokáže vykompenzovat vysoký výkon a dynamika. Ta je u téhle verze dost solidní. Nejedná se o žádného sportovce, ale v případě spěchu dokáže Rapid 1.6 TDI uhánět pěkně divoce. Až při ostrém tempu se však řidič přesvědčí, že limitem vozu není motor, ale podvozek.
Jde o to, že ten je nastaven na komfortní úroveň a při divokých hrátkách na silnici se prostě auto necítí ve své kůži. Vyhovuje mu víc delší dálniční jízda, než klikaté okresky. Přejezd ostřejších nerovností dává znát hlavně zadní náprava, která je kliková s vlečenými rameny. Bouchnutí anebo odskočení zádě pak není pro vůz žádným větším problémem.
Dojem z kvalitní jízdy se snaží zachránit dobře naladěný posilovač řízení a také elektronický systém XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát. I tak si ale na sportovní hrátky kupte raději Octavii RS.
A jak je to se spotřebou? Nejsilnější naftový motor v modelové nabídce dokáže jezdit i v tuhé zimě za rovných šest litrů na 100 km. Při plném využitím potenciálu vozu (a kabiny) se pak průměr zastavil na sedmi a půl litrech. To je vcelku solidní hodnota, když uvážíme, že palivová nádrž disponuje objemem 55 litrů. Při ekonomičtějších jízdách tak dovedete na jedno natankování ujet i tisíc kilometrů.
Závěr
Škoda Rapid s naftovou jednašestkou výkonnově nikterak neztrádá ani při plném obsazení a možná ani jen pětistupňový manuál není zase tak velkou vadou na kráse. Díky delšímu zpřevodování se totiž spotřeba drží na únosné hranici a to se počítá. Dle našeho názoru se jedná o příjemnou alternativu mezi novou Fabií a faceliftovanou Octavií. Ovšem pozor. Rapid čeká letos další facelift. Ten se dotkne výbavy a motorů, takže počítat můžeme s bixenonovými světlomety a konečně dvouzónovou automatickou klimatizací. Když si připočteme, že se pod kapotu chystají zcela nové pohonné jednotky, Rapid začne již brzy nabírat na atraktivitě.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena vozu: 471 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 556 800 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- vylepšená výbava
- spotřeba a výkon
- výbava
ZÁPORY
- schod při sklopených zadních sedadlech
- pouze jednozónová klimatizace
Pohonná jednotka | |
Objem: | 1596 cm3 |
Palivo: | nafta |
Převodovka: | manuální 5st. |
Nejvyšší výkon: | 115 koní při 3500-4000 ot./min |
Největší točivý moment: | 250 Nm při 1500–3000 ot./min |
Maximální nejvyšší rychlost: | 201 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 10 sekund |
Spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): | 4,5 / 3,3 / 3,8 l |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4483 x 1706 x 1461 mm |
Rozvor: | 2602 mm |
Objem zavazadelníku: | 550/1490 litrů |
Objem palivové nádrže: | 55 litrů |