Líbí se vám stávající modelová nabídka Škody Auto, ale Fabia je pro vaší rodinu moc malá a na slušně vybavenou trojkovou Octavii nemáte dostatek financí? Pak by mohl být řešením model Rapid. Ten se vklínil mezi oba bestsellery a nabízí optimální volbu pro ty, co chtějí něco mezi. Jak si v testu vedl exemplář se 115koňovou naftovou "jednašestkou"?
Škoda Rapid je ve své moderní podobě (existuje její legendární dvoudvéřový předchůdce) s námi již slušnou řádku let a tak se ani jí nejvyhnuly některé drobné změny. Například víčko palivové nádrže se uzamkne automaticky spolu s dveřmi, což u prvních Rapidů nebylo možné. Po vizuální stránce ale zmiňme například LED diody denního svícení v prostoru pro přední mlhové světlomety.
Při celkovém pohledu na vůz pak tady máme klasického Rapida s karoserií liftback. Denně jich potkáte na silnici alespoň pět a námi testovaný kousek se chlubil pořádnou výbavou Style. Díky ní Rapid nazouval hezká litá kola o rozměru 17 palců a v modelovém roce 2017 je možné mít vůz s LED osvětlením zadní registrační značky, nebo s parkovací kamerou s vlastním ostřikovačem.
InteriérKabina Rapidu je trošku logicky podobná současné Octavii před faceliftem. Menší a levnější model se však projeví svým zpracováním hned po usednutí. Plasty ve dveřích a na palubní desce jsou tvrdé, volant v našem exempláři nevypadal zrovna dvakrát moderně a utopená řadící páka nás iritovala snad u všech testovaných Rapidů.
Naopak zpracováním jednotlivých dílů interiéru škodovka ukazuje, že i tady to jde pořádně. A jelikož auta s logem Škoda Auto patří k premiantům své třídy v oblasti prostoru, asi nejde nezmínit fakt, že Rapid liftback nabídne dostatek místa pro čtyři vzrostlejší dospělé osoby. V žádném směru zde nikdo z posádky nestrádal. V kruté zimě pak měla hodně práce i automatická klimatizace Climatronic, která nestíhala odmlžit všechna okna ve voze, takže její plný chod byl při plném zatížení vozu takřka denním chlebem.
Velkým plusem je naopak zavazadlový prostor karoserie liftback, který nabízí v základu slušných 550 litrů objemu. Po sklopení zadních sedadel se následně uvolní plocha o objemu 1490 litrů a jelikož inženýři Škodovky počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde možnost mít i tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.
MotorizaceV testu jsme měli verzi s naftovou jednašestkou o výkonu 85 kW. Ta disponuje točivým momentem 250 Nm a jedinou volbou k této motorizaci je manuální převodovka s pěti stupni. Kdo by snad chtěl do Rapidu automat, má smůlu. Jedině, že byste sáhli po novějším tříválcovém motoru 1.4 TDI s výkonem 66 kW, který známe z aktuální trojkové Fabie.
Musíme uznat, že nejsilnější čtyřválcová nafta se pod kapotu Rapidu hodí. Je faktem, že její hrubší a hlasitější projev nebude zrovna těšit milovníky ticha a klidu v kabině, ale na druhou stranu to vše dokáže vykompenzovat vysoký výkon a dynamika. Ta je u téhle verze dost solidní. Nejedná se o žádného sportovce, ale v případě spěchu dokáže Rapid 1.6 TDI uhánět pěkně divoce. Až při ostrém tempu se však řidič přesvědčí, že limitem vozu není motor, ale podvozek.
Jde o to, že ten je nastaven na komfortní úroveň a při divokých hrátkách na silnici se prostě auto necítí ve své kůži. Vyhovuje mu víc delší dálniční jízda, než klikaté okresky. Přejezd ostřejších nerovností dává znát hlavně zadní náprava, která je kliková s vlečenými rameny. Bouchnutí anebo odskočení zádě pak není pro vůz žádným větším problémem.
Dojem z kvalitní jízdy se snaží zachránit dobře naladěný posilovač řízení a také elektronický systém XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát. I tak si ale na sportovní hrátky kupte raději Octavii RS.
A jak je to se spotřebou? Nejsilnější naftový motor v modelové nabídce dokáže jezdit i v tuhé zimě za rovných šest litrů na 100 km. Při plném využitím potenciálu vozu (a kabiny) se pak průměr zastavil na sedmi a půl litrech. To je vcelku solidní hodnota, když uvážíme, že palivová nádrž disponuje objemem 55 litrů. Při ekonomičtějších jízdách tak dovedete na jedno natankování ujet i tisíc kilometrů.
ZávěrŠkoda Rapid s naftovou jednašestkou výkonnově nikterak neztrádá ani při plném obsazení a možná ani jen pětistupňový manuál není zase tak velkou vadou na kráse. Díky delšímu zpřevodování se totiž spotřeba drží na únosné hranici a to se počítá. Dle našeho názoru se jedná o příjemnou alternativu mezi novou Fabií a faceliftovanou Octavií. Ovšem pozor. Rapid čeká letos další facelift. Ten se dotkne výbavy a motorů, takže počítat můžeme s bixenonovými světlomety a konečně dvouzónovou automatickou klimatizací. Když si připočteme, že se pod kapotu chystají zcela nové pohonné jednotky, Rapid začne již brzy nabírat na atraktivitě.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena vozu: 471 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 556 800 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- vylepšená výbava
- spotřeba a výkon
- výbava
ZÁPORY
- schod při sklopených zadních sedadlech
- pouze jednozónová klimatizace
Pohonná jednotka Objem: 1596 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální 5st. Nejvyšší výkon: 115 koní při 3500-4000 ot./min Největší točivý moment: 250 Nm při 1500–3000 ot./min Maximální nejvyšší rychlost: 201 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10 sekund Spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,5 / 3,3 / 3,8 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4483 x 1706 x 1461 mm Rozvor: 2602 mm Objem zavazadelníku: 550/1490 litrů Objem palivové nádrže: 55 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.