Máte rádi stylovky a značka DS vám není po chuti? Pak vás může zaujmout legenda s názvem MINI. S rokem 2017 je tady s námi hned několik jeho karosářských verzí a jelikož je "Miník" hodně populární auto, jako první jsme se podívali na nejzákladnější verzi s označením One. To značí, že pod jeho kapotou najdeme 1.2 litrový turbem dopovaný benzinový tříválec o výkonu 102 koní.
Třídveřové provedení MINI One vypadá se správnou volbou laku karoserie a litých kol velmi elegantně. Námi testovaný kus dostal lité 16" disky, které podtrhovaly jeho už tak jistou dávku pohlednosti. Německá stylovka je pak vhodným kandidátem do města. Jeho délka totiž činí 3 821 mm a díky jeho rozvoru náprav 2 495 mm se v kabině budete cítit až nečekaně vzdušně.
Aktuální generace vypadá i v naprostém základu (s pár příplatky) vážně dobře a mnoho lidí se ptalo, co to vlastně označení One znamená. V překladu je to jednička a musíme uznat, že tohle MINI jedničkou vážně je, a to nejenom po vizuální stránce. Mimochodem, až někde uvidíte označení MINI One D, už budete vědět, že se jedná o naftovou verzi téhož vozu.
InteriérJelikož zde padla zmínka o vnitřním prostoru, je od věci vše vysvětlit. V kabině je hlavně vpředu tolik místa, že se to jednomu nechce věřit. Je fakt, že při pohledu na druhou řadu sedadel hned každý pozná, že tohle auto je spíše pro dva. Kdo chce od MINI víc, možná by měl sáhnout po verzi s pěti dveřmi. Za poslední měsíce, kdy jsme projeli nespočet nových vozidel, je pak právě testované MINI One tím, kde jsme si okamžitě našli ideální řidičskou pozici.
Zkrátka je vidět, že odnož bavorské značky BMW je tady dost znát. Kratší třídvířko pak nabídne zavazadelník s objemem 211 litrů, což není mnoho, ale na druhou stranu, kdo by ve verzi One chtěl vozit obří skříně, že? Tohle je malá sexy stylovka, u níž i 102 koní dokáže na silnici mnohé. Zpátky ale k samotnému interiéru.
Když pomineme hromadu místa a intuitivně pořešené odkládací prostory, musíme ocenit zpracování a přehlednost všech tlačítek. Ty si zaslouží známku jedna plus, jelikož ani jedno z nich nevypadá lacině a majitelé korejských nebo japonských aut, byť i těch nejnovějších, mohou jen tiše závidět. Krom toho je řidiči po ruce také multimediální systém iDrive, a to skrze otočný volič u madla ruční brzdy. Odezva systému byla v testovaném exempláři doslova bravurní, stejně tak jeho ostrá grafika. Tady by se mohl učit i Volkswagen.
Díky velkým bočním oknům jsme měli dokonalý výhled do všech stran, čemuž nevadily ani o něco tlustší A sloupky. Trochu úzké vnitřní zpětné zrcátko pak naopak nedovede přenést dostatek dění za vozem k očím řidiče, což je škoda. Poněkud nezvyklým (leč chytrým prvkem) jsou také páčky na ovládání stěračů a blikačů. U nich nečekejte, že se budou posouvat ve své ose. Místo toho stačí zatlačit nahoru / dolu a rázem se páčka vrátí zpět do své středové polohy, přičemž aktivuje příslušnou funkci.
MotorizaceCo se týče motorů pod kapotou vozidel MINI, v nabídce je celkem 7 motorizací s výkonem od 75 do 170 kW. Tři jsou vznětové a zbylé čtyři zážehové. Nás zaujala nejzákladnější verze One, která slibuje 102 koní a točivý moment 180 Nm. S motorem byla spojena manuální převodovka se šesti stupni a podle technických údajů se tenhle prcek dokáže rozjet až na 195 km/h! Na tříválec dobré hodnoty, co říkáte?
Především tím, co je ukryto pod kapotou, nás MINI dostalo do kolen. Naše prvotní očekávání o líném uřvaném tříválci byla rozprášena ihned po přebrání vozu v garážích obchodního centra. O motoru totiž takřka nevíte a kdyby se otáčkoměr nepohyboval na jednom tisíci otáček, pak bysme zřejmě mačkali do nekonečna červené startovací tlačítko na středu palubní desky.
Vše bude způsobeno nejspíše tím, že krom bohaté zvukové izolace jednotka dostala vyvažovací hřídel. Díky tomu je chod motoru klidnější a vibrace jsou pro verzi One cizím slovem. Až když začnete motor vytáčet k červenému poli, dostane se do kabiny zvuk "polovičního" šestiválce. Ten zní celkem lahodně a některé tříválce jiných značek k němu mají daleko.
Okolo dvou tisíc nabídne pohonná jednotka ty pravé grády a začně pořádně tahat. Naopak nejvyšší výkon čekejte už u hranice 4 000 ot./min, po překročení však prakticky nemá smysl, abyste motor dál ždímali. V tu chvíli jsme ale byli rádi, že auto mělo manuál s naprosto přesnými a krátkými drahami. Ten totiž oproti automatu za příplatek 45 tisíc Kč dokáže řidiči poskytnout mnohem víc zábavy a lepší jízdní požitek. Zaroveň si MINI připravilo doplněk výbavy, kterým je osvícená obruč okolo středového velkého displeje. Podle otáček motoru totiž obruč nabírá na světelné intenzitě, což je poměrně hezký zábavný prvek.
Možná vás zajímá, za kolik tenhle prcek vlastně jezdí. Narovinu musíme řici, že pro spořílky je vhodnější verze One D, takže kombinovanou spotřebu 4,6 až 4,7 litru (což udává výrobce) tady určitě nečekejte. V běžné realitě počítejte spíše se šesti a půl litry na 100 kilometrů. Nebýt malé nádrže na 40 litrů, tak si na nic nestěžujeme. Za dynamičtější projev a zábavu za volantem se zkrátka platí a kdo bude z verze One ždímat první poslední, nedostane se přes devět litrů v průměru.
Asi to bude znít podezřele, ale i podvozkově je na tom MINI One velmi dobře. Ano, někteří by mohli po svezení v něm prohlásit, že je moc tuhý a na každé větší nerovnosti dokáže z posádky vytřást duši, jenže ona to není zas tak úplně pravda. Je faktem, že testovaný kus se tu a tam na ostřejší nerovnosti projevil tvrději, než by bylo zvykem, jenže!... Na druhou stranu se MINI chlubí tím, že staví řidičsky zábavná auta a tenhle fakt se ukáže hned, jak vjedete na točivou okresku. Auto se takřka nenaklání, díky své větší šířce drží jak přilepené k silnici a vcelku komunikativní elektrický posilovač řízení dává řidiči dostatek informací o tom, co se děje u přední nápravy. K tomu si připočtěme zcela vypínatelnou elektronickou stabilizaci a máte zde extra velkou motokáru s airbagy, klimatizací a dokonalými sedadly s velkou boční oporou.
ZávěrCo říci ještě víc k modelu One? Už toho moc není. MINI nepatří k zrovna k těm nejlevnějším, jenže ono ví, proč to tak je. Za své těžce vydělané peníze dostanete v případě téhle verze One neuvěřitelně zábavné a komfortní třídvířko s benzinem pod kapotou. Možnosti příplatkové výbavy jsou nadmíru bohaté, ale už v základu toho dostanete celkem dost. Tohle auto prostě nemá žádné větší nedostatky a za cenu okolo 580 tisíc se jedná o velmi dobře zpracovaný vůz, který by navíc v případě silnějšího motoru ukázal svou buclatou záď mnohem větším soupeřům s podobně slavnými jmény.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena: 489 138 Kč
Cena testované verze s příplatky: 592 436 Kč
KLADY
- požitek z jízdy
- sebejistý podvozek
- projev motoru
- kvalitní zpracování interiéru
- výbava a komfort
ZÁPORY
- vyšší cenovka a příplatky
- menší kufr v třídvéřové verzi
- dozadu skoro nikoho neposadíte
Pohonná jednotka Objem motoru 1 198 cm3 Převodovka: manuální 6st. Palivo: benzin Nejvyšší výkon: 102 koní v 4 000 ot./min Největší točivý moment: 180 Nm v 1 400 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 195 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5.8 / 4.0 / 4.7 l Rozměry Délka x šířka x výška: 3 821 x 1727 x 1414 mm Rozvor: 2495 mm Objem kufru 211 / 731 litrů Objem palivové nádrže: 40 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.