Druhá polovina roku 2016 byla tak trošku zaplavena přívalem nových vozidel v kategorii pick-up. Kromě další generace Volkswagenu Amarok s naftovým šestiválcem se na trh o něco dřív podívala také nová Navara od Nissanu. Tu jsme již dvakrát testovali, jenže pokaždé to byla vybavená nejsilnější verze, na kterou nemusí mít každý zájemce finance. Proto jsme se podívali na klasičtější levnější provedení se slabším naftovým motorem a průměrnou výbavou.
Současná Navara se představila v roce 2015 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a jak je vidno, mezi novinkami na poli užitkových vozidel se díky své velikosti vážně neztratí. Testované provedení se dvěma páry dveří měří do délky 5 330 milimetrů a vůbec poprvé zde máme na pohled vážně dobře vypadající exemplář.
Posudte sami, líbí se vám Navara v bronzovém metalickém laku? Nám rozhodně ano! Kam se hrabe loni testovaný červený, nebo oranžový exemplář. Bronzová je přijatelnou volbou pro ty z vás, co chtějí být nenápadní, ale zároveň nemají rádi nudu. Vše podtrhují 18" litá s rozměrem pneumatik 225/60 R18.
Výsledek je pozoruhodný. Nissanu se povedlo stvořit mamutí pick-up, který má moderní tvář a oproti některým svým konkurentům nabídne svěží tvář. Amarok se tváří moc drsně, L200 od Mitsubishi je pro změnu lehce "obyčejné".
InteriérNová Navara slouží ještě víc jako pracant, podle čehož je zpracována celá kabina. Všude možně jsou zde k nalezení zásuvky na 12V, ovladače klimatizace nebo přepínání pohonu všech kol nabídnou velké rozměry a měkčené plasty jsou tady spíše výjimkou. Vše má sloužit dlouhé roky a cokoliv chatrného by zde mohlo brzy upadnout.
V interiéru je však trošku logicky patrná inspirace ostatními modely Nissan. Tak kupříkladu kožený tříramenný volant najdeme v modelu X-Trail nebo Qashqai, sedadla s látkovým potahem taktéž a střed palubní desky jakbysmet. Díky vysoce uloženým sedadlům Navary potěší řidiče se spolujezdcem vynikající výhled vpřed a do stran.
Otevřená zadní korba je pak do jisté míry výhodou při parkování, i když ne tak docela. Bez parkovací kamery se tady neobejdete a jelikož testovaný vůz nedisponoval středovým dotykovým displejem, obraz kamery se promítal do levé části vnitřního zpětného zrcátka. Jak chytré! K dokonalosti už chyběly jen parkovací senzory, které vám pomohou zabránit drobným kolizím.
Po stránce místa v kabině jsme si nemohli na nic stěžovat. Do dvojkabiny Navary se posadí pohodlně čtyři rozměrní muži a nikdo nebude naříkat, že mu někde schází důležité centimetry. Jedinou drobnou výtkou by snad mohla být loketní opěrka řidiče, která je moc krátká a nedisponuje podélným posunem. Nepotěší ani fakt, že elektricky ovládaná okna mají automatický dojezd jen u řidiče. Zbylá okna tak musíte ovládat zdlouhavým držením tlačítka.
MotorizaceNyní nastává největší rozdíl oproti dosavadním Navarám, které jsme zde měli k otestování. K dispozici jsme nyní měli verzi se čtyřválcovým motorem 2.3 dCi, jenž disponoval výkonem 160 koní v 3 750 ot./min. Náročnější zájemci mohou sáhnout po provedení s výkonem 190 koní, ale tomu jsme se věnovali loňský rok. Tahle Navara tak krom nižšího výkonu nabídne i lehce snížený točivý moment, konkrétně 403 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min.
Opět zde máme verzi s manuální převodovkou se šesti stupni, která ale pro někoho může znamenat, že se vrátí do 90. let. Její dráhy jsou dlouhé a celkem nepřesné. Prakticky se dá říct, že kdo někdy řídil vůz s manuálem z francouzské produkce z let devadesátých, s Navarou si své vzpomínky zopakuje. Například zařadit zpátečku byl pro nás někdy problém, ovšem Navara je drsný stroj a podle toho je naladěna kulisa řazení. Tady by něžná ženská ruka neuspěla.
Mnohdy bylo okolí překvapeno, že i přes hutný projev motoru je pod kapotou uložen „pouze“ čtyřválec. Oproti novince se jménem Volkswagen Amarok V6 má tedy Navara trošku nevýhodu, jenže prakticky jen na papíře. Silnější verze s 190 koňmi jede jako zběsilá a je to slušný tahoun. Slabší provedení je na tom podobně, ale je zde znát úbytek jednoho turbodmychadla. I tak se ale z Navary nestal šnek. Na mokrém povrchu si ráda i s nějakým tím nákladem ráda prohrábne zadní kola a pokud s ní někdy pojedete prázdní, buďte hodně opatrní na plynovém pedálu.
Ostatně, to jsme si prověřili během letošní kruté zimy, kdy venku hustě sněžilo a noční mrazy atakovaly dvacítku pod nulou. Co může být lepšího, než vzít Navaru, odvážného spolujezdce a zajet do pořádné zasněžené přírody? My jsme právě tohle udělali a výsledkem byla neskutečně dobrodružná zábava s jistou dávkou adrenalinu. Novou Navaru jsme podrobili zkoušce na lesním zasněženém a zledovatělém úseku, kde by se kdejaké koncernové auto s Haldexem nechytalo. A výsledek?
Navara opět obstála na jedničku. I při divokých hrátkách v hlubokém sněhu se manuálně sepnutý stálý pohon všech kol postaral o jízdu jako na kolejích a jen tu a tam jsme jeli bokem ve stylu vozidel BMW. Aby se vám ale přesně tohle podařilo, musíte si vypnout elektronickou stabilizaci a prokluz, což lze učinit stisknutím tlačítka vlevo dole pod volantem. Následně se z Navary stane obludná a řvoucí bestie, která dokáže vytvořit sněhovou bouři za svou dlouhou praktickou zádí. Vypnutí elektroniky a zapnutí zadního pohonu pak doporučujeme jen velmi zřídka, pokud nejste profík, brzy poznáte, že to byla velká chyba.
Za slušné dovednosti v terénu mluví i technické údaje, kdy přední nájezdový úhel činí 30,4° a zadní 25,6°. Zkoušený exemplář obouval již jednou zmíněná 18“ kola a to je možná důvodem, proč je nová Navara na běžných silnicích nadmíru komfortní. V terénu je to logicky o něco horší, ale když si srovnáme komfort v kabině například s loni testovaným "starším" Amarokem nebo Mitsubishi L200, je na tom o chlup lépe.
ZávěrMohlo by se zdát, že třikrát otestovaný model se stejným jménem bude mít naprosto stejný závěr, jenže není tomu tak. Nejsilnější klasická verze Navary o výkonu 190 koní je spíše sprinterem, zatímco slabší provedení je ideální volbou pro méně náročné zákazníky. 160 koní s ní dokáže slušně pohnout, spotřeba i přes zimní období nepřekročila osm litrů na 100 km v průměru a absence uzávěrky zadního diferenciálu nebyla v terénu takřka poznat. Pro dobrudružné povahy může být slabší Navara velmi dobrým parťákem, který poslouží obstojně ve všech možných situacích.
Celkové hodnocení: 92%Základní cena vozu: 911 200 Kč
Cena testované verze s příplatky: 928 396 Kč
KLADY
- průchodnost i těžším terénem
- solidní podvozek
- vnitřní prostor
- projev motoru
- přijatelná spotřeba
ZÁPORY
- menší objem nádrže
- automatický dojezd okna jen u řidiče
- výškově stavitelný volant
Pohonná jednotka Objem: 2 298 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální 6 st. Nejvyšší výkon: 160 koní při 3 750 ot./min Největší točivý moment: 403 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min Maximální nejvyšší rychlost: 172 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12 sekund Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,6 l / 7,5 l / 7,7 l Rozměry Délka x šířka x výška: 5 120 x 1 790 x 1 805 mm Rozvor: 3 150 mm Velikost ložné plochy D x Š x V: 1 788 x 1 560 x 474 mm Objem palivové nádrže: 73 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.