I letos se dá vybírat z nepřeberného množství vozidel v segmentu B, přičemž loni se do této kategorie přidal také nový Citroën C3. Ten se může chlubit tím, že za celou dobu jeho existence sjelo z výrobních pásů okolo 3,5 milionu exemplářů. Není proto divu, že jsme na první letošní redakční test zvolili jeho nejnovější třetí generaci.
Světovou premiéru si novinka podobná C4 Cactusu odbyla loni v září na autosalonu v Paříži. Právě velká podobnost s ním byla důvodem častých dotazů ze strany veřejnosti, co to je za modernizovaný "kaktus". Následný pohled na záď ale většinou stačil k tomu, aby bylo na tuhle otázku odpovězeno.
Zepředu totiž málokdo pozná, že se vlastně dívá na novou generaci C3ky. Až následný pohled na bok a zadek auta naznačí velké rozdíly mezi jejich designem. Díky tomu lze říci, že "cétrojka" má o něco víc přitažlivější linie karoserie. Snad jen lehce podivný nazelenalý lak karoserie nemusí být pochuti každému. Červený nebo bílý odstín by francouzské novince slušel určitě mnohem lépe.
Ve výbavě nechyběly ani populární ochranné plastové panely Airbumps na bocích karoserie. Ty sice nedostanete v úplném základu, ale připlatit se za ně určitě vyplatí. Tenhle šikovný prvek ochrání vaše dveře od nepozorných majitelů dalších aut, kteří si mnohdy nedělají hlavu s tím, že dveřmi svého vozu omlátí při vystupování a nastupování lak na vašem Citroenu.
InteriérKdyž si srovnáme dojmy z provedení a prostornosti předešlé a stávající generace C3, je jasné, že novinka je na tom podstatně lépe. V kabině je místa opravdu až nečekaně moc. Nebylo žádným problémem usadit na přední "gaučové" sedačky dva 100 kg muže, přičemž ani jeden z nich si nepřipadal nějak příliš stísněný. Za tohle posíláme do Francie pochvalu!
S novou generací vozu byly vnitřní prostory C3 očalouněny šedou látkou, která může někomu připomínat jemný koberec. Celkově se to do interiéru C3 hodí, jen si neumíme představit, jak často se budou muset tyto plochy čistit přípravkem na látkové čalounění. Inženýři nevynechali ani instalaci několik tvrdých plastů, takže například odložení "lokte k bočnímu oknu" vás nebude příliš bavit. Jenže to je vlastně dobře. S tímhle prvkem vlastně Citroen bojuje proti dost častému a nebezpečnému nešvaru řidičů.
Nyní se ale vráťme zpátky k prostornosti. I když tohle auto měří necelé čtyři metry, pohodlně se zde usadí čtyři průměrně vzrostlí cestující. Převoz celé rodiny tak není problém, tedy... jak se to vezme. I když si zvolíte pod kapotu nejsilnější naftový motor, i tak budete mít jen průměrnou dynamiku, ale o tom až později. Důležitějším parametrem je kufr, jenž disponuje základním objemem 300 litrů. Další pozitivem je poměrně dost odkládacích prostorů v kabině. Snad jen obří schránka před spolujezdcem skýtá drobné překvapení. Je sice nadmíru velká, ale pokud v ní něco chcete najít při jízdě v noci, zarazí vás absence jejího osvětlení.
Co se týče zpracování a kvality dílů interiéru, je na tom nová C3 chvalitebně. Díly jsou slícovány celkem přesně, ale vrčení "něčeho" ve dveřích spolujezdce už při rychlosti 110 km/h není zrovna tím, co chcete slyšet například cestou z Prahy do Brna. Naopak nás potěšil ideálně velký kožený volant, madla dveří ve stylu rukojeti kufru mají kožený potah a střed palubní desky neutlačuje pravé koleno řidiče.
MotorizaceCitroën dává do nové "cétrojky" celkem pět motorů. Hned tři jsou benzínové a zbylé dva naftové. Nás se tentokrát týká naftový čtyřválec o objemu 1,6litru s výkonem rovných 100 koní a točivým momentem 254 Nm. S motorem je spárována manuální pětistupňová převodovka, automat zde nedostanete ani za příplatek. Kdo by nechtěl naftu, může si od května tohoto roku zvolit benzinovou jednadvojku PureTech s výkonem ještě o deset koní vyšším.
Rovnou zkraje ale musíme prozradit, že sto naftových koní je zde možná tak akorát. Rozhodně to není málo, ale ani příliš, dvacet koní přidat by určitě neuškodilo, jelikož už při polovičním obsazení bude řidič častěji řadit a točit motor k ideálním otáčkám, aby měl dostatečnou jízdní dynamiku do táhlejších dálničních stoupání. Právě proto by bylo vhodné uvažovat nad volbou benzinového motoru. Jenže ten bude trochu nelogicky dostupný od května letošního roku výhradně s automatem. Zájemci o silnou C3 s benzinem v manuálu tak budou mít nejspíše smůlu...
Naftová verze se vyplatí snad jen po stránce spotřeby. Průměrná spotřeba se za dobu testu se pohybovala okolo 6,4 litru na 100 km, v čemž je započítáno poloviční obsazení auta a ranní tužší mrazy. Výrobce však uvádí spotřebu kolem čtyř litrů, a té dosáhnete prakticky jen při hodně ekonomické jízdě po dálnici. I tak se jedná o solidní hodnotu, kdyby se ale C3 s nejsilnějším nafťákem dostala například k osmičce, už by to nebylo tak veselé.
Podvozkově je novinka z Francie naladěna na měkkčí notu, což potěší všechny na palubě. Jenže, někde to musí být znát, a tím je fakt, že se C3 třetí generace celkem dost naklání v zatáčkách a také je celkem nedotáčivá. Hold francouzské komfortně naladěné auto umí projevit svou nespokojenost s dynamickou jízdou. Zadní náprava si na větších nerovnostech tu a tam odskočila a celkově se testovaný Citroen hodí spíše na klidnější jízdy.
Šokující dynamiku a ostrost na okreskách zde zkrátka logicky nečekejte, to vlastně ani nikdo po nové C3 nemůže chtít. Tady hraje velkou roli žehlení nerovností a komfort posádky, v čemž je extravagantně vypadající Francouz s trojkou ve znaku hodně dobrý.
ZávěrNová třetí generace populárního hatchbacku bude mít v záplavě konkurence poměrně hodně práce s tím, aby právě C3 byla finální volbou mnoha zákazníků. Auto se jako celek povedlo, nabízí hodně vnitřního prostoru, zvláštně přitažlivý design, bohatou výbavu a vcelku hodně komfortní podvozek. Na druhou stranu nepotěší maximálně "jen" sto koní u naftového čtyřválce anebo nepříliš účinné trysky ostřikovačů, které dokáží v rychlostech nad 90 km/h sotva "ostříknout" polovinu čelního okna. Banální prvek? Ne, spíše dost důležitý. Celkově se ale C3 nejnovější generace určitě na trhu neztratí, čemu napomáhá taktéž solidní cenová politika výrobce.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 399 900 Kč
Cena testované verze s bonusem: 429 900 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- komfortní podvozek
- bohatá výbava
- vcelku úsporný naftový motor
- vzhled
ZÁPORY
- trysky ostřikovačů čelního okna
- chybějící loketní opěrka
Pohonná jednotka Objem: 1560 cm3 Palivo: nafta Nejvyšší výkon: 100 koní při 3750 ot./min Převodovka: manuální 5st. Největší točivý moment: 254 Nm při 1750 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h Spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,4 l / 3,2 l / 3,7 l Rozměry Délka x šířka x výška: 3996 x 1468 x 1474 mm Rozvor: 2540 mm Objem kufru: 300 / 922 l Objem palivové nádrže: 42 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?