I letos se dá vybírat z nepřeberného množství vozidel v segmentu B, přičemž loni se do této kategorie přidal také nový Citroën C3. Ten se může chlubit tím, že za celou dobu jeho existence sjelo z výrobních pásů okolo 3,5 milionu exemplářů. Není proto divu, že jsme na první letošní redakční test zvolili jeho nejnovější třetí generaci.
Světovou premiéru si novinka podobná C4 Cactusu odbyla loni v září na autosalonu v Paříži. Právě velká podobnost s ním byla důvodem častých dotazů ze strany veřejnosti, co to je za modernizovaný "kaktus". Následný pohled na záď ale většinou stačil k tomu, aby bylo na tuhle otázku odpovězeno.
Zepředu totiž málokdo pozná, že se vlastně dívá na novou generaci C3ky. Až následný pohled na bok a zadek auta naznačí velké rozdíly mezi jejich designem. Díky tomu lze říci, že "cétrojka" má o něco víc přitažlivější linie karoserie. Snad jen lehce podivný nazelenalý lak karoserie nemusí být pochuti každému. Červený nebo bílý odstín by francouzské novince slušel určitě mnohem lépe.
Ve výbavě nechyběly ani populární ochranné plastové panely Airbumps na bocích karoserie. Ty sice nedostanete v úplném základu, ale připlatit se za ně určitě vyplatí. Tenhle šikovný prvek ochrání vaše dveře od nepozorných majitelů dalších aut, kteří si mnohdy nedělají hlavu s tím, že dveřmi svého vozu omlátí při vystupování a nastupování lak na vašem Citroenu.
InteriérKdyž si srovnáme dojmy z provedení a prostornosti předešlé a stávající generace C3, je jasné, že novinka je na tom podstatně lépe. V kabině je místa opravdu až nečekaně moc. Nebylo žádným problémem usadit na přední "gaučové" sedačky dva 100 kg muže, přičemž ani jeden z nich si nepřipadal nějak příliš stísněný. Za tohle posíláme do Francie pochvalu!
S novou generací vozu byly vnitřní prostory C3 očalouněny šedou látkou, která může někomu připomínat jemný koberec. Celkově se to do interiéru C3 hodí, jen si neumíme představit, jak často se budou muset tyto plochy čistit přípravkem na látkové čalounění. Inženýři nevynechali ani instalaci několik tvrdých plastů, takže například odložení "lokte k bočnímu oknu" vás nebude příliš bavit. Jenže to je vlastně dobře. S tímhle prvkem vlastně Citroen bojuje proti dost častému a nebezpečnému nešvaru řidičů.
Nyní se ale vráťme zpátky k prostornosti. I když tohle auto měří necelé čtyři metry, pohodlně se zde usadí čtyři průměrně vzrostlí cestující. Převoz celé rodiny tak není problém, tedy... jak se to vezme. I když si zvolíte pod kapotu nejsilnější naftový motor, i tak budete mít jen průměrnou dynamiku, ale o tom až později. Důležitějším parametrem je kufr, jenž disponuje základním objemem 300 litrů. Další pozitivem je poměrně dost odkládacích prostorů v kabině. Snad jen obří schránka před spolujezdcem skýtá drobné překvapení. Je sice nadmíru velká, ale pokud v ní něco chcete najít při jízdě v noci, zarazí vás absence jejího osvětlení.
Co se týče zpracování a kvality dílů interiéru, je na tom nová C3 chvalitebně. Díly jsou slícovány celkem přesně, ale vrčení "něčeho" ve dveřích spolujezdce už při rychlosti 110 km/h není zrovna tím, co chcete slyšet například cestou z Prahy do Brna. Naopak nás potěšil ideálně velký kožený volant, madla dveří ve stylu rukojeti kufru mají kožený potah a střed palubní desky neutlačuje pravé koleno řidiče.
MotorizaceCitroën dává do nové "cétrojky" celkem pět motorů. Hned tři jsou benzínové a zbylé dva naftové. Nás se tentokrát týká naftový čtyřválec o objemu 1,6litru s výkonem rovných 100 koní a točivým momentem 254 Nm. S motorem je spárována manuální pětistupňová převodovka, automat zde nedostanete ani za příplatek. Kdo by nechtěl naftu, může si od května tohoto roku zvolit benzinovou jednadvojku PureTech s výkonem ještě o deset koní vyšším.
Rovnou zkraje ale musíme prozradit, že sto naftových koní je zde možná tak akorát. Rozhodně to není málo, ale ani příliš, dvacet koní přidat by určitě neuškodilo, jelikož už při polovičním obsazení bude řidič častěji řadit a točit motor k ideálním otáčkám, aby měl dostatečnou jízdní dynamiku do táhlejších dálničních stoupání. Právě proto by bylo vhodné uvažovat nad volbou benzinového motoru. Jenže ten bude trochu nelogicky dostupný od května letošního roku výhradně s automatem. Zájemci o silnou C3 s benzinem v manuálu tak budou mít nejspíše smůlu...
Naftová verze se vyplatí snad jen po stránce spotřeby. Průměrná spotřeba se za dobu testu se pohybovala okolo 6,4 litru na 100 km, v čemž je započítáno poloviční obsazení auta a ranní tužší mrazy. Výrobce však uvádí spotřebu kolem čtyř litrů, a té dosáhnete prakticky jen při hodně ekonomické jízdě po dálnici. I tak se jedná o solidní hodnotu, kdyby se ale C3 s nejsilnějším nafťákem dostala například k osmičce, už by to nebylo tak veselé.
Podvozkově je novinka z Francie naladěna na měkkčí notu, což potěší všechny na palubě. Jenže, někde to musí být znát, a tím je fakt, že se C3 třetí generace celkem dost naklání v zatáčkách a také je celkem nedotáčivá. Hold francouzské komfortně naladěné auto umí projevit svou nespokojenost s dynamickou jízdou. Zadní náprava si na větších nerovnostech tu a tam odskočila a celkově se testovaný Citroen hodí spíše na klidnější jízdy.
Šokující dynamiku a ostrost na okreskách zde zkrátka logicky nečekejte, to vlastně ani nikdo po nové C3 nemůže chtít. Tady hraje velkou roli žehlení nerovností a komfort posádky, v čemž je extravagantně vypadající Francouz s trojkou ve znaku hodně dobrý.
ZávěrNová třetí generace populárního hatchbacku bude mít v záplavě konkurence poměrně hodně práce s tím, aby právě C3 byla finální volbou mnoha zákazníků. Auto se jako celek povedlo, nabízí hodně vnitřního prostoru, zvláštně přitažlivý design, bohatou výbavu a vcelku hodně komfortní podvozek. Na druhou stranu nepotěší maximálně "jen" sto koní u naftového čtyřválce anebo nepříliš účinné trysky ostřikovačů, které dokáží v rychlostech nad 90 km/h sotva "ostříknout" polovinu čelního okna. Banální prvek? Ne, spíše dost důležitý. Celkově se ale C3 nejnovější generace určitě na trhu neztratí, čemu napomáhá taktéž solidní cenová politika výrobce.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 399 900 Kč
Cena testované verze s bonusem: 429 900 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- komfortní podvozek
- bohatá výbava
- vcelku úsporný naftový motor
- vzhled
ZÁPORY
- trysky ostřikovačů čelního okna
- chybějící loketní opěrka
Pohonná jednotka Objem: 1560 cm3 Palivo: nafta Nejvyšší výkon: 100 koní při 3750 ot./min Převodovka: manuální 5st. Největší točivý moment: 254 Nm při 1750 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h Spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,4 l / 3,2 l / 3,7 l Rozměry Délka x šířka x výška: 3996 x 1468 x 1474 mm Rozvor: 2540 mm Objem kufru: 300 / 922 l Objem palivové nádrže: 42 litrůČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.