TEST: Volkswagen up! Beats 1.0 TSI: Zvučná motokára

Volkswagen up! Beats 1.0 TSI (2016)
Volkswagen up! Beats 1.0 TSI (2016), foto: Roman Havlín
ar5 25. prosince 2016 16:10
Sdílej:

Letošní rok byl doslova nabitý automobilovými novinkami, přičemž se mezi nimi objevilo také několik modelů s logem Volkswagenu. Kromě omlazeného Amaroka a Golfa se letos dostalo také na nejmenšího zástupce značky. Ten nese označení up! a jeho facelift se postaral o příchod nového litrového motoru, vylepšil design a obohatil příplatkovou výbavu.

Design

Letošní modernizace se postarala o hezčí a dospělejší tvář nejmenšího VW v nabídce. Může za to lehce inovovaný přední nárazník anebo přední světlomety, jenž dostaly LED diody pro denní svícení. V rámci modernizace najdeme na zádi přepracovaná světla s tmavším pozadím, která tomuto miniautu náramně sluší.

Obecně tenhle 3,6 metru dlouhý pětidvéřový automobil vypadá dospěle a ve srovnání se svými sourozenci Škodou Citigo a Seatem Mii nikterak nezaostává. Pokud pak zvolíte hudební edici Beats, boční dveře ozdobí v jejich spodní části barevné pruhy, sloupky dveří dostanou navíc loga s písmenem B.

Novinkou jsou také některé designy kol v nabídce a rozšíření se dočkala paleta laků. Celkově je tak nový up! nabízen s 13 laky karoserie. A mimochodem, víte o tom, že na tohoto německého prcka se dají nazout až 17" litá kola? 

Interiér

S modernizací vozu přišly i některé vnitřní změny. Ty se projevily tak, že výbava vozu se může nově pyšnit novými prvky. Naše hudební edice Beats je na první pohled rozpoznatelná podle log s písmenem "B" na výškových reproduktorech vpředu. Nechybí ani decentní nápis edice na palubní liště před spolujezdcem a celkově sedm reproduktorů se zesilovačem o výkonu 300 Wattů. Pokud si pak kabinu porovnáme s loni testovanou Škodou Citigo, prakticky zde najdeme jen minimum rozdílů.

Přední sedadla dostala specifický vzor, kombinující kůži, jemnou Alcantaru a látku. Integrované opěrky hlavy po vzoru Škody Octavia RS pak dokáží s klidem podepřít hlavu většiny z vás a v sedačkách vpředu se díky našemu testu rozhodně nebudou tísnit ani dva muži širších rozměrů do výšky 185 cm. Škoda jen, že ani po modernizaci vůz nedisponuje podélným nastavením volantu.

Jelikož jsme měli v redakci pětidvířko, nemohlo nedojít ani na posez "sám za sebe". Kdo by snad čekal, že se dozadu posadí pohodlně dva dospělý, je čirý blázen. Tohle auto je totiž určeno především pro mladší páry nebo začínající řidiče. Dozadu proto posadíte snad jen menší děti, kdokoliv "dospělejší" se zde bude logicky cítit značně stísněný, a to hlavně v oblasti místa pro kolena. Za volantem se však řidič bude cítit nadmíru pohodlně, jelikož jeho sedadlo nabízí široký rozsah nastavení.

TEST: Škoda Citigo dostala sportovní edici Monte Carlo! Jak jezdí?

Při pohledu do kufru a tabulek výrobce zjistíte, že díky hlubokému dvojitému dnu naložíte do auta až 251 litrů zavazadel. To je naopak jedna z velice solidních hodnot na trhu, a to nemluvíme o objemu při sklopených sedadlech. Ten totiž činí neuvěřitelných 959 litrů!

Motorizace

Modernizace nejmenšího modelu z nabídky VW má ale největší pozivitum po motorové stránce. Nově se totiž pod kapotu konečně dostal litrový tříválec o výkonu 66 kW a točivém momentu 160 Nm. Tím pádem zde máme nejsilnější up! v prozatimní nabídce. Za rok by totiž měla přijít úplně ta samá verze, ovšem s označením GTI a ještě vyšším výkonem a dalšími úpravami.

Díky tomu se tohle miniautíčko dokáže rozjet z nuly na stovku za 9,9 sekundy a jeho maximálka se dokáže dostat až k hranici 190 km/h. To jsou vcelku šílené hodnoty, se kterými dokážete potrápit leckterý větší a výkonnější vůz. Naše zkušenosti z průběhu testu mluví za vše, tenhle prcek dokáže s odvážným řidičem za volantem na okresce rozpoutat pravé peklo, které někteří majitelé konkurenčních značek těžko snášeli.

S motorem přitom spolupracovala manuální pětistupňová převodovka, která má příjemně krátké dráhy řazení. Díky tomu se z jízdy stávala ještě větší radost a ve spojení s pohotovostní hmotností 1002 kg se jedná o regulérní silniční motokáru. Motor jde snadno do otáček, líbí se mu vytáčení do hranice mezi 5 až 6 tisící otáčkami, kde se jeho syté sportovní vrčení dostává až k uším posádky.

Pokud jej ale nebudete vytáčet až k omezovači, v kabině panuje klid. Naopak hluk od podběhů kol by mohl být o něco menší, ovšem i tak v porovnání se Škodou Citigo z loňského roku je na tom modernizovaný up! lépe. A jak je na tom nový litrový turboUp! se spotřebou? Možná se budete divit, ale i v zimním období si vůz neřekl o více jak pět litrů na sto kilometrů v průměru. Pokud jsme se pak nechali okouzlit potenciálem motoru a chtěli s upem potrápit některé další řidiče, i tak se spotřeba nedostala přes sedm litrů! Tohle auto je prostě skvělé, a to nejen po stránce výbavy nebo vzhledu.

Jízdně je na tom up! po faceliftu opravdu hodně dobře. Díky 90 koním pod kapotou, manuální převodovce a sebejistému podvozku se jedná o minikáru, se kterou jsme si užili velkou porci zábavy. Asi málokdo by řekl, že tříválcová krabička na kolech vám dá stejné emoce, jako dvousetkoňový warmhatch, jenže ona je to čistá realita. Posilovač řízení je naladěn tak, že řidič přesně ví, co se děje pod předními koly, takže není problém jet s autem tak, že přesně poznáte, kdy se blíží jeho limit a půjde po tečně ven ze silnice.

A jak to vypadá, když si s touto začnete užívat točivé okresky? Zatáčky dokáže up! krájet jako máslo, posádka se jen díky větším náklonům karoserie musí držet dveřních madel a do kabiny proniká hlasitý a krásně vrčející zvuk litrového agregát. Nějak tak to může vypadat, když se stejně jako my ponoříte do chutí po pořádně zábavné jízdě s maličkým autem s manuálem a hmotností kolem jedné tuny.

Závěr

Hudební edice nového Volkswagenu up! na nás zanechala hodně dobrý dojem. Krom toho, že výkon audiosoustavy dělá z vozu pojízdnou diskotéku, se tahle verze hodí pro mladistvé řidiče, milující rychlost. Když ovšem pomineme audio, novinka z Německa nabízí přehršel výbavy, solidní jízdní stabilitu, 90 koní dokáže v případě litrového TSI dělat doslova divy a po stránce spotřeby vás up! hned nevysaje do sucha. A negativa? Těch popravdě moc není. Málo místa vzadu se nedá považovat u vozu této kategorie jako velké mínus. Možná lehce houpavější podvozek dokáže v zatáčkách potrápit žaludek některých cestujících, popřípadě fakt, že šířka sedáků vpředu by mohla být o něco větší.

Celkové hodnocení: 90 %

Základní cena vozu: 265 900 Kč

Cena testované verze: 343 400,- Kč

KLADY

- roztomilý design

- komunikativní řízení

- audiosoustava Beats

- výkon a spotřeba

ZÁPORY

- chybějící loketní opěrka

- pro někoho úzké sedáky vpředu

Pohonná jednotka Objem motoru: 999 cm3 Palivo: benzin Převodovka: manuální 5st. Nejvyšší výkon: 66 kW při 5000 - 5500 ot./min Největší točivý moment: 160 Nm při 1500 - 3000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 3600 x 1641 x 1504 mm Rozvor: 2407 mm Objem kufru: 251 / 959 litrů Objem palivové nádrže: 35 litrů
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.