Letošní rok byl doslova nabitý automobilovými novinkami, přičemž se mezi nimi objevilo také několik modelů s logem Volkswagenu. Kromě omlazeného Amaroka a Golfa se letos dostalo také na nejmenšího zástupce značky. Ten nese označení up! a jeho facelift se postaral o příchod nového litrového motoru, vylepšil design a obohatil příplatkovou výbavu.
Letošní modernizace se postarala o hezčí a dospělejší tvář nejmenšího VW v nabídce. Může za to lehce inovovaný přední nárazník anebo přední světlomety, jenž dostaly LED diody pro denní svícení. V rámci modernizace najdeme na zádi přepracovaná světla s tmavším pozadím, která tomuto miniautu náramně sluší.
Obecně tenhle 3,6 metru dlouhý pětidvéřový automobil vypadá dospěle a ve srovnání se svými sourozenci Škodou Citigo a Seatem Mii nikterak nezaostává. Pokud pak zvolíte hudební edici Beats, boční dveře ozdobí v jejich spodní části barevné pruhy, sloupky dveří dostanou navíc loga s písmenem B.
Novinkou jsou také některé designy kol v nabídce a rozšíření se dočkala paleta laků. Celkově je tak nový up! nabízen s 13 laky karoserie. A mimochodem, víte o tom, že na tohoto německého prcka se dají nazout až 17" litá kola?
InteriérS modernizací vozu přišly i některé vnitřní změny. Ty se projevily tak, že výbava vozu se může nově pyšnit novými prvky. Naše hudební edice Beats je na první pohled rozpoznatelná podle log s písmenem "B" na výškových reproduktorech vpředu. Nechybí ani decentní nápis edice na palubní liště před spolujezdcem a celkově sedm reproduktorů se zesilovačem o výkonu 300 Wattů. Pokud si pak kabinu porovnáme s loni testovanou Škodou Citigo, prakticky zde najdeme jen minimum rozdílů.
Přední sedadla dostala specifický vzor, kombinující kůži, jemnou Alcantaru a látku. Integrované opěrky hlavy po vzoru Škody Octavia RS pak dokáží s klidem podepřít hlavu většiny z vás a v sedačkách vpředu se díky našemu testu rozhodně nebudou tísnit ani dva muži širších rozměrů do výšky 185 cm. Škoda jen, že ani po modernizaci vůz nedisponuje podélným nastavením volantu.
Jelikož jsme měli v redakci pětidvířko, nemohlo nedojít ani na posez "sám za sebe". Kdo by snad čekal, že se dozadu posadí pohodlně dva dospělý, je čirý blázen. Tohle auto je totiž určeno především pro mladší páry nebo začínající řidiče. Dozadu proto posadíte snad jen menší děti, kdokoliv "dospělejší" se zde bude logicky cítit značně stísněný, a to hlavně v oblasti místa pro kolena. Za volantem se však řidič bude cítit nadmíru pohodlně, jelikož jeho sedadlo nabízí široký rozsah nastavení.
TEST: Škoda Citigo dostala sportovní edici Monte Carlo! Jak jezdí?
Při pohledu do kufru a tabulek výrobce zjistíte, že díky hlubokému dvojitému dnu naložíte do auta až 251 litrů zavazadel. To je naopak jedna z velice solidních hodnot na trhu, a to nemluvíme o objemu při sklopených sedadlech. Ten totiž činí neuvěřitelných 959 litrů!
MotorizaceModernizace nejmenšího modelu z nabídky VW má ale největší pozivitum po motorové stránce. Nově se totiž pod kapotu konečně dostal litrový tříválec o výkonu 66 kW a točivém momentu 160 Nm. Tím pádem zde máme nejsilnější up! v prozatimní nabídce. Za rok by totiž měla přijít úplně ta samá verze, ovšem s označením GTI a ještě vyšším výkonem a dalšími úpravami.
Díky tomu se tohle miniautíčko dokáže rozjet z nuly na stovku za 9,9 sekundy a jeho maximálka se dokáže dostat až k hranici 190 km/h. To jsou vcelku šílené hodnoty, se kterými dokážete potrápit leckterý větší a výkonnější vůz. Naše zkušenosti z průběhu testu mluví za vše, tenhle prcek dokáže s odvážným řidičem za volantem na okresce rozpoutat pravé peklo, které někteří majitelé konkurenčních značek těžko snášeli.
S motorem přitom spolupracovala manuální pětistupňová převodovka, která má příjemně krátké dráhy řazení. Díky tomu se z jízdy stávala ještě větší radost a ve spojení s pohotovostní hmotností 1002 kg se jedná o regulérní silniční motokáru. Motor jde snadno do otáček, líbí se mu vytáčení do hranice mezi 5 až 6 tisící otáčkami, kde se jeho syté sportovní vrčení dostává až k uším posádky.
Pokud jej ale nebudete vytáčet až k omezovači, v kabině panuje klid. Naopak hluk od podběhů kol by mohl být o něco menší, ovšem i tak v porovnání se Škodou Citigo z loňského roku je na tom modernizovaný up! lépe. A jak je na tom nový litrový turboUp! se spotřebou? Možná se budete divit, ale i v zimním období si vůz neřekl o více jak pět litrů na sto kilometrů v průměru. Pokud jsme se pak nechali okouzlit potenciálem motoru a chtěli s upem potrápit některé další řidiče, i tak se spotřeba nedostala přes sedm litrů! Tohle auto je prostě skvělé, a to nejen po stránce výbavy nebo vzhledu.
Jízdně je na tom up! po faceliftu opravdu hodně dobře. Díky 90 koním pod kapotou, manuální převodovce a sebejistému podvozku se jedná o minikáru, se kterou jsme si užili velkou porci zábavy. Asi málokdo by řekl, že tříválcová krabička na kolech vám dá stejné emoce, jako dvousetkoňový warmhatch, jenže ona je to čistá realita. Posilovač řízení je naladěn tak, že řidič přesně ví, co se děje pod předními koly, takže není problém jet s autem tak, že přesně poznáte, kdy se blíží jeho limit a půjde po tečně ven ze silnice.
A jak to vypadá, když si s touto začnete užívat točivé okresky? Zatáčky dokáže up! krájet jako máslo, posádka se jen díky větším náklonům karoserie musí držet dveřních madel a do kabiny proniká hlasitý a krásně vrčející zvuk litrového agregát. Nějak tak to může vypadat, když se stejně jako my ponoříte do chutí po pořádně zábavné jízdě s maličkým autem s manuálem a hmotností kolem jedné tuny.
ZávěrHudební edice nového Volkswagenu up! na nás zanechala hodně dobrý dojem. Krom toho, že výkon audiosoustavy dělá z vozu pojízdnou diskotéku, se tahle verze hodí pro mladistvé řidiče, milující rychlost. Když ovšem pomineme audio, novinka z Německa nabízí přehršel výbavy, solidní jízdní stabilitu, 90 koní dokáže v případě litrového TSI dělat doslova divy a po stránce spotřeby vás up! hned nevysaje do sucha. A negativa? Těch popravdě moc není. Málo místa vzadu se nedá považovat u vozu této kategorie jako velké mínus. Možná lehce houpavější podvozek dokáže v zatáčkách potrápit žaludek některých cestujících, popřípadě fakt, že šířka sedáků vpředu by mohla být o něco větší.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 265 900 Kč
Cena testované verze: 343 400,- Kč
KLADY
- roztomilý design
- komunikativní řízení
- audiosoustava Beats
- výkon a spotřeba
ZÁPORY
- chybějící loketní opěrka
- pro někoho úzké sedáky vpředu
Pohonná jednotka Objem motoru: 999 cm3 Palivo: benzin Převodovka: manuální 5st. Nejvyšší výkon: 66 kW při 5000 - 5500 ot./min Největší točivý moment: 160 Nm při 1500 - 3000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 3600 x 1641 x 1504 mm Rozvor: 2407 mm Objem kufru: 251 / 959 litrů Objem palivové nádrže: 35 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.