Korejská Kia udělala díru do světa se svým modelem Optima. Ten je neprávem opomíjený zástupce střední třídy a našich silnicích jí potkáváme jen zřídka kdy. Jedná se však o poměrně silného konkurenta české Škody Superb a tak není od věci zjistit, jak vlastně jezdí a v čem všem dotahuje koncernové duo Superb / Passat.
Poslední generace Optimy se na našem trhu pohybuje už od začátku minulého roku. V porovnání se svou konkurencí měla jednu zásadní nevýhodu. Byla totiž nabízena jen ve verzi sedan, což není zrovna typ karoserie, který by Češi preferovali. Od října 2016 ale Optima přichází v praktičtější verzi Sportwagon. Novinkou je také atraktivně vyhlížející paket GT line, který Optimě dodává vskutku sportovní charakter.
DesignDesignově není Optimě SW GT line co vyčítat. Naopak. Kiu je třeba pochválit, jak se designerům povedlo proměnit elegantní sedan ve skvěle vypadající kombík. Přední části vozu dominuje výrazná maska chladiče ve tvaru „tygřího nosu“, který je doslova podtržený výrazným lízátkem, které je součástí zmíněného paketu GT line. Bavíme se ale o kombíku, pojďme tedy svou pozornost zaměřit k zadní části vozu. Ta našla inspiraci u konceptu Kia Sportspace. Ačkoli vypadá design pozvolně se svažujícího kombíku jako výkřik moderního designu, je ve své podstatě velice tradiční.
Prakticky nemáte šanci poznat rozdíl mezi naším testovaným kusem a vrcholnou dvoulitrovou benzinovou verzí GT. Testovaný vůz totiž obouval krásná litá osmnáctipalcová kola, záď zdobily dvě koncovky výfuku a také zadní difuzor. K tomu všemu se přidala bílá metalická barva karoserie za 18 tisíc Kč a plaketky GT Line. Jediným rozdílem oproti "pravé" Optimě GT tak jsou tak vlastně jen stříbrné třmeny brzd (vrchol je má červené).
InteriérV interiéru se mnoho změn neudálo. Celá palubní deska působí prémiovým dojmem. Zde se Kia očividně inspirovala u bavorské automobilky BMW, konkrétně u předešlé generace pětkové řady. Dost nás těší, že kožené čalounění sedaček dostanete v rámci výbavy GT Line už ve standardu.
Sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí a vyhříváním je pak ještě větším překvapením. A mimochodem, kromě toho, že se v sedačkách sedí nadmíru komfortně, v rámci výbavy jsou elektricky vyhřívané a také odvětrávané! Vytknout se Kie nedá ani kvalita materiálů. Všechny plasty jsou příjemně měkčené a přesně slícované. Jedinou chybičkou na kráse interiéru jsou snad jen některá tlačítka, která nejsou zrovna přehlídkou krásy.
Problémem Optimy SW je však prostornost vpředu. Přední sedačky jsou sice pohodlné i na dlouhých cestách, jenže elektrické ovládání se z velké části postaralo o dost vysoký posez i na nejnižší úroveň. Řidič s výškou 180 cm se dopředu pohodlně usadí jen tak tak, za čež mohla i příplatková panoramatická střecha. Jenže i bez ní to nebude žádná královská disciplína, ve které by Kia drtila soupeře. Na druhou stranu, šikovnější řidiči si sedačku nastaví tak, že sice možná budou za volantem trošku "ležet", ale najednou se sem posadí cestující i s výškou 190 cm. A nebojte se, místo vzadu stejně moc neubude, ve srovnání se Superbem Combi je tady prostoru nadbytek.
V porovnání s konkurencí Kia ztrácí v sekci objem kufru, který v základu činí 552 litrů. Superb nebo Passat totiž nabídnou víc (660 a 650 litrů) přičemž kufr Kie boduje nízkou nakládací hranou a příkladnou rovinou po sklopení zadních opěradel. Ta jsou rozdělena v poměru 40:20:40, takže stačí sklopit prostřední díl a rázem máte možnost převést i dvoumetrové předměty.
MotorizacePod kapotou testované Optimy se ukrýval dieselový agregát 1,7 CRDi. Ten nabízí výkon 140 koňských sil při 4 000 otáčkách za minutu a točivý moment 340 Nm v rozmezí 1750 až 2500 ot./min. Naftový motor zde spolupracuje výhradně s automatickou sedmistupňovou převodovkou se dvěma spojkami. Pokud vezmeme v úvahu tento výkon a fakt, že se hmotnost vozu pohybuje kolem 1,8 tuny, dojdeme k závěru, že nelze očekávat jízdní zázraky. A přesně tak nějak Optima působí během jízdy.
Na rozdíl od verze sedan je verze SW o něco zábavnější. Výsledný dojem trošku však kazí nekomunikativní řízení, které řidiči neřekne, co se právě děje pod přední nápravou. Pokud se ale rozhodnete Optimě „šlápnout na krk“, setkáte se poměrně brzy s nedotáčivostí a nekompromisními zásahy elektroniky. Paket GT line je tedy opravdu jen vizuálním odlišením vozu, bez nějakých sportovních ambic. O tom svědčí i fakt, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h zhruba za 11 sekund.
Na druhou stanu motor potěší příjemným chodem, nízkou hlučností a přijatelnou spotřebou. S lehkou nohou na plynu se dá jet za 6 litrů na 100 km, což není mnoho, ale koncern tohle umí lépe. Při svižnější jízdě se pak hodnota spotřeby může vyšplhat k číslovce devět. Problémem je i menší výkon, který nedosahuje na konkurenční naftové dvoulitry s výkony 150 respektive 190 koní.
Současná Optima však naštěstí vše vynahrazuje jedním z nejlepších podvozků své kategorie. Ten dokáže s přehledem zvládat i větší výmoly, a to bez zbytečného přenosu hluku do kabiny. Jediné, s čím si Optima moc poradit nedokáže, je rychlá série menších výmolů za sebou, kdy zavěšení kol nestíhá reagovat. I tak bychom ale řekli, že základní Optima bez adaptivních tlumičů zvládá většinu nerovností lépe, jak třeba Superb na podvozku DCC.
ZávěrJiž Optima ve verzi sedan na nás zanechala velmi pozitivní dojmy. To samé platí i o její verzi Sportwagon. Bohužel však nejde prohlásit, že by byla lepší jak německý Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Současná Optima působí v porovnání s konkurencí lehce zaostale, jenže na druhou stranu to dokáže vykompenzovat svou cenou. Za plně vybavenou verzi nedáte víc jak 950 tisíc Kč, přičemž u Superbu Combi s naftovým dvoulitrem 110 kW je tahle částka lehce překročitelná. Pokud tedy hledáte prostorný, elegantní a praktický kombík, který vás dostane příjemně z bodu A do bodu B, rozhodně by vás Optima měla zajímat.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 669 980 Kč
Cena testované verze s příplatky: 947 980 Kč
KLADY
- atraktivní design
- prostorný interiér
- podvozek
- odhlučnění vozu
ZÁPORY
- spotřeba
- nejistá převodovka
- odměřený jízdní projev
Pohonná jednotka Objem motoru: 1685 cm3 Palivo: nafta Převodovka: sedmistupňová automatická Nejvyšší výkon: 140 koní při 4 000 ot./min Nejvyšší točivý moment: 340 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,1 s Nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4855 x 1860 x 1470 mm Rozvor: 2805 mm Objem kufru: 552/1686 litrů Objem palivové nádrže: 70 litrůTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.