TEST: Kia Optima SW 1.7 CRDi GT Line: Drtič koncernu

Kia Optima SW 1.7 CRDI GT Line (2017)
Kia Optima SW 1.7 CRDI GT Line (2017), foto: Roman Havlín
AutoRoad.cz 13. března 2017 12:38
Sdílej:

Korejská Kia udělala díru do světa se svým modelem Optima. Ten je neprávem opomíjený zástupce střední třídy a našich silnicích jí potkáváme jen zřídka kdy. Jedná se však o poměrně silného konkurenta české Škody Superb a tak není od věci zjistit, jak vlastně jezdí a v čem všem dotahuje koncernové duo Superb / Passat.

Poslední generace Optimy se na našem trhu pohybuje už od začátku minulého roku. V porovnání se svou konkurencí měla jednu zásadní nevýhodu. Byla totiž nabízena jen ve verzi sedan, což není zrovna typ karoserie, který by Češi preferovali. Od října 2016 ale Optima přichází v praktičtější verzi Sportwagon. Novinkou je také atraktivně vyhlížející paket GT line, který Optimě dodává vskutku sportovní charakter.

Design

Designově není Optimě SW GT line co vyčítat. Naopak. Kiu je třeba pochválit, jak se designerům povedlo proměnit elegantní sedan ve skvěle vypadající kombík. Přední části vozu dominuje výrazná maska chladiče ve tvaru „tygřího nosu“, který je doslova podtržený výrazným lízátkem, které je součástí zmíněného paketu GT line. Bavíme se ale o kombíku, pojďme tedy svou pozornost zaměřit k zadní části vozu. Ta našla inspiraci u konceptu Kia Sportspace. Ačkoli vypadá design pozvolně se svažujícího kombíku jako výkřik moderního designu, je ve své podstatě velice tradiční.

Prakticky nemáte šanci poznat rozdíl mezi naším testovaným kusem a vrcholnou dvoulitrovou benzinovou verzí GT. Testovaný vůz totiž obouval krásná litá osmnáctipalcová kola, záď zdobily dvě koncovky výfuku a také zadní difuzor. K tomu všemu se přidala bílá metalická barva karoserie za 18 tisíc Kč a plaketky GT Line. Jediným rozdílem oproti "pravé" Optimě GT tak jsou tak vlastně jen stříbrné třmeny brzd (vrchol je má červené).

Interiér

V interiéru se mnoho změn neudálo. Celá palubní deska působí prémiovým dojmem. Zde se Kia očividně inspirovala u bavorské automobilky BMW, konkrétně u předešlé generace pětkové řady. Dost nás těší, že kožené čalounění sedaček dostanete v rámci výbavy GT Line už ve standardu.

Sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí a vyhříváním je pak ještě větším překvapením. A mimochodem, kromě toho, že se v sedačkách sedí nadmíru komfortně, v rámci výbavy jsou elektricky vyhřívané a také odvětrávané! Vytknout se Kie nedá ani kvalita materiálů. Všechny plasty jsou příjemně měkčené a přesně slícované. Jedinou chybičkou na kráse interiéru jsou snad jen některá tlačítka, která nejsou zrovna přehlídkou krásy.

Problémem Optimy SW je však prostornost vpředu. Přední sedačky jsou sice pohodlné i na dlouhých cestách, jenže elektrické ovládání se z velké části postaralo o dost vysoký posez i na nejnižší úroveň. Řidič s výškou 180 cm se dopředu pohodlně usadí jen tak tak, za čež mohla i příplatková panoramatická střecha. Jenže i bez ní to nebude žádná královská disciplína, ve které by Kia drtila soupeře. Na druhou stranu, šikovnější řidiči si sedačku nastaví tak, že sice možná budou za volantem trošku "ležet", ale najednou se sem posadí cestující i s výškou 190 cm. A nebojte se, místo vzadu stejně moc neubude, ve srovnání se Superbem Combi je tady prostoru nadbytek.

V porovnání s konkurencí Kia ztrácí v sekci objem kufru, který v základu činí 552 litrů. Superb nebo Passat totiž nabídnou víc (660 a 650 litrů) přičemž kufr Kie boduje nízkou nakládací hranou a příkladnou rovinou po sklopení zadních opěradel. Ta jsou rozdělena v poměru 40:20:40, takže stačí sklopit prostřední díl a rázem máte možnost převést i dvoumetrové předměty.

Motorizace

Pod kapotou testované Optimy se ukrýval dieselový agregát 1,7 CRDi. Ten nabízí výkon 140 koňských sil při 4 000 otáčkách za minutu a točivý moment 340 Nm v rozmezí 1750 až 2500 ot./min. Naftový motor zde spolupracuje výhradně s automatickou sedmistupňovou převodovkou se dvěma spojkami. Pokud vezmeme v úvahu tento výkon a fakt, že se hmotnost vozu pohybuje kolem 1,8 tuny, dojdeme k závěru, že nelze očekávat jízdní zázraky. A přesně tak nějak Optima působí během jízdy.

Na rozdíl od verze sedan je verze SW o něco zábavnější. Výsledný dojem trošku však kazí nekomunikativní řízení, které řidiči neřekne, co se právě děje pod přední nápravou. Pokud se ale rozhodnete Optimě „šlápnout na krk“, setkáte se poměrně brzy s nedotáčivostí a nekompromisními zásahy elektroniky. Paket GT line je tedy opravdu jen vizuálním odlišením vozu, bez nějakých sportovních ambic. O tom svědčí i fakt, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h zhruba za 11 sekund.

Na druhou stanu motor potěší příjemným chodem, nízkou hlučností a přijatelnou spotřebou. S lehkou nohou na plynu se dá jet za 6 litrů na 100 km, což není mnoho, ale koncern tohle umí lépe. Při svižnější jízdě se pak hodnota spotřeby může vyšplhat k číslovce devět. Problémem je i menší výkon, který nedosahuje na konkurenční naftové dvoulitry s výkony 150 respektive 190 koní.

Současná Optima však naštěstí vše vynahrazuje jedním z nejlepších podvozků své kategorie. Ten dokáže s přehledem zvládat i větší výmoly, a to bez zbytečného přenosu hluku do kabiny. Jediné, s čím si Optima moc poradit nedokáže, je rychlá série menších výmolů za sebou, kdy zavěšení kol nestíhá reagovat. I tak bychom ale řekli, že základní Optima bez adaptivních tlumičů zvládá většinu nerovností lépe, jak třeba Superb na podvozku DCC.

Závěr

Již Optima ve verzi sedan na nás zanechala velmi pozitivní dojmy. To samé platí i o její verzi Sportwagon. Bohužel však nejde prohlásit, že by byla lepší jak německý Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Současná Optima působí v porovnání s konkurencí lehce zaostale, jenže na druhou stranu to dokáže vykompenzovat svou cenou. Za plně vybavenou verzi nedáte víc jak 950 tisíc Kč, přičemž u Superbu Combi s naftovým dvoulitrem 110 kW je tahle částka lehce překročitelná. Pokud tedy hledáte prostorný, elegantní a praktický kombík, který vás dostane příjemně z bodu A do bodu B, rozhodně by vás Optima měla zajímat.

Celkové hodnocení: 88 %

Základní cena vozu: 669 980 Kč

Cena testované verze s příplatky: 947 980 Kč

KLADY

- atraktivní design

- prostorný interiér

- podvozek

- odhlučnění vozu

ZÁPORY

- spotřeba

- nejistá převodovka

- odměřený jízdní projev 

Pohonná jednotka Objem motoru: 1685 cm3 Palivo: nafta Převodovka: sedmistupňová automatická Nejvyšší výkon: 140 koní při 4 000 ot./min Nejvyšší točivý moment: 340 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,1 s Nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4855 x 1860 x 1470 mm Rozvor: 2805 mm Objem kufru: 552/1686 litrů Objem palivové nádrže: 70 litrů
Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.