TEST: Kia Optima SW 1.7 CRDi GT Line: Drtič koncernu

AutoRoad.cz, 13. března 2017, 12:38 Google+

Korejská Kia udělala díru do světa se svým modelem Optima. Ten je neprávem opomíjený zástupce střední třídy a našich silnicích jí potkáváme jen zřídka kdy. Jedná se však o poměrně silného konkurenta české Škody Superb a tak není od věci zjistit, jak vlastně jezdí a v čem všem dotahuje koncernové duo Superb / Passat.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kia Optima SW 1.7 CRDI GT Line (2017)

Kia Optima SW 1.7 CRDI GT Line (2017) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Poslední generace Optimy se na našem trhu pohybuje už od začátku minulého roku. V porovnání se svou konkurencí měla jednu zásadní nevýhodu. Byla totiž nabízena jen ve verzi sedan, což není zrovna typ karoserie, který by Češi preferovali. Od října 2016 ale Optima přichází v praktičtější verzi Sportwagon. Novinkou je také atraktivně vyhlížející paket GT line, který Optimě dodává vskutku sportovní charakter.

Design

Designově není Optimě SW GT line co vyčítat. Naopak. Kiu je třeba pochválit, jak se designerům povedlo proměnit elegantní sedan ve skvěle vypadající kombík. Přední části vozu dominuje výrazná maska chladiče ve tvaru „tygřího nosu“, který je doslova podtržený výrazným lízátkem, které je součástí zmíněného paketu GT line. Bavíme se ale o kombíku, pojďme tedy svou pozornost zaměřit k zadní části vozu. Ta našla inspiraci u konceptu Kia Sportspace. Ačkoli vypadá design pozvolně se svažujícího kombíku jako výkřik moderního designu, je ve své podstatě velice tradiční.

img-responsive

Kia Optima SW 1.7 CRDI GT Line (2017) | foto: Roman Havlín

Prakticky nemáte šanci poznat rozdíl mezi naším testovaným kusem a vrcholnou dvoulitrovou benzinovou verzí GT. Testovaný vůz totiž obouval krásná litá osmnáctipalcová kola, záď zdobily dvě koncovky výfuku a také zadní difuzor. K tomu všemu se přidala bílá metalická barva karoserie za 18 tisíc Kč a plaketky GT Line. Jediným rozdílem oproti "pravé" Optimě GT tak jsou tak vlastně jen stříbrné třmeny brzd (vrchol je má červené).

Interiér

V interiéru se mnoho změn neudálo. Celá palubní deska působí prémiovým dojmem. Zde se Kia očividně inspirovala u bavorské automobilky BMW, konkrétně u předešlé generace pětkové řady. Dost nás těší, že kožené čalounění sedaček dostanete v rámci výbavy GT Line už ve standardu.

Sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí a vyhříváním je pak ještě větším překvapením. A mimochodem, kromě toho, že se v sedačkách sedí nadmíru komfortně, v rámci výbavy jsou elektricky vyhřívané a také odvětrávané! Vytknout se Kie nedá ani kvalita materiálů. Všechny plasty jsou příjemně měkčené a přesně slícované. Jedinou chybičkou na kráse interiéru jsou snad jen některá tlačítka, která nejsou zrovna přehlídkou krásy.

img-responsive

Kia Optima SW 1.7 CRDI GT Line (2017) | foto: Roman Havlín

Problémem Optimy SW je však prostornost vpředu. Přední sedačky jsou sice pohodlné i na dlouhých cestách, jenže elektrické ovládání se z velké části postaralo o dost vysoký posez i na nejnižší úroveň. Řidič s výškou 180 cm se dopředu pohodlně usadí jen tak tak, za čež mohla i příplatková panoramatická střecha. Jenže i bez ní to nebude žádná královská disciplína, ve které by Kia drtila soupeře. Na druhou stranu, šikovnější řidiči si sedačku nastaví tak, že sice možná budou za volantem trošku "ležet", ale najednou se sem posadí cestující i s výškou 190 cm. A nebojte se, místo vzadu stejně moc neubude, ve srovnání se Superbem Combi je tady prostoru nadbytek.

V porovnání s konkurencí Kia ztrácí v sekci objem kufru, který v základu činí 552 litrů. Superb nebo Passat totiž nabídnou víc (660 a 650 litrů) přičemž kufr Kie boduje nízkou nakládací hranou a příkladnou rovinou po sklopení zadních opěradel. Ta jsou rozdělena v poměru 40:20:40, takže stačí sklopit prostřední díl a rázem máte možnost převést i dvoumetrové předměty.

Motorizace

Pod kapotou testované Optimy se ukrýval dieselový agregát 1,7 CRDi. Ten nabízí výkon 140 koňských sil při 4 000 otáčkách za minutu a točivý moment 340 Nm v rozmezí 1750 až 2500 ot./min. Naftový motor zde spolupracuje výhradně s automatickou sedmistupňovou převodovkou se dvěma spojkami. Pokud vezmeme v úvahu tento výkon a fakt, že se hmotnost vozu pohybuje kolem 1,8 tuny, dojdeme k závěru, že nelze očekávat jízdní zázraky. A přesně tak nějak Optima působí během jízdy.

img-responsive

Kia Optima SW 1.7 CRDI GT Line (2017) | foto: Roman Havlín

Na rozdíl od verze sedan je verze SW o něco zábavnější. Výsledný dojem trošku však kazí nekomunikativní řízení, které řidiči neřekne, co se právě děje pod přední nápravou. Pokud se ale rozhodnete Optimě „šlápnout na krk“, setkáte se poměrně brzy s nedotáčivostí a nekompromisními zásahy elektroniky. Paket GT line je tedy opravdu jen vizuálním odlišením vozu, bez nějakých sportovních ambic. O tom svědčí i fakt, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h zhruba za 11 sekund.

Na druhou stanu motor potěší příjemným chodem, nízkou hlučností a přijatelnou spotřebou. S lehkou nohou na plynu se dá jet za 6 litrů na 100 km, což není mnoho, ale koncern tohle umí lépe. Při svižnější jízdě se pak hodnota spotřeby může vyšplhat k číslovce devět. Problémem je i menší výkon, který nedosahuje na konkurenční naftové dvoulitry s výkony 150 respektive 190 koní.

Současná Optima však naštěstí vše vynahrazuje jedním z nejlepších podvozků své kategorie. Ten dokáže s přehledem zvládat i větší výmoly, a to bez zbytečného přenosu hluku do kabiny. Jediné, s čím si Optima moc poradit nedokáže, je rychlá série menších výmolů za sebou, kdy zavěšení kol nestíhá reagovat. I tak bychom ale řekli, že základní Optima bez adaptivních tlumičů zvládá většinu nerovností lépe, jak třeba Superb na podvozku DCC.

Závěr

Již Optima ve verzi sedan na nás zanechala velmi pozitivní dojmy. To samé platí i o její verzi Sportwagon. Bohužel však nejde prohlásit, že by byla lepší jak německý Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Současná Optima působí v porovnání s konkurencí lehce zaostale, jenže na druhou stranu to dokáže vykompenzovat svou cenou. Za plně vybavenou verzi nedáte víc jak 950 tisíc Kč, přičemž u Superbu Combi s naftovým dvoulitrem 110 kW je tahle částka lehce překročitelná. Pokud tedy hledáte prostorný, elegantní a praktický kombík, který vás dostane příjemně z bodu A do bodu B, rozhodně by vás Optima měla zajímat.

Celkové hodnocení: 88 %

Základní cena vozu: 669 980 Kč

Cena testované verze s příplatky: 947 980 Kč

KLADY

- atraktivní design

- prostorný interiér

- podvozek

- odhlučnění vozu

ZÁPORY

- spotřeba

- nejistá převodovka

- odměřený jízdní projev 

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1685 cm3
Palivo: nafta
Převodovka: sedmistupňová automatická
Nejvyšší výkon: 140 koní při 4 000 ot./min
Nejvyšší točivý moment: 340 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,1 s
Nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h
Rozměry
Délka x šířka x výška: 4855 x 1860 x 1470 mm
Rozvor: 2805 mm
Objem kufru: 552/1686 litrů
Objem palivové nádrže: 70 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Kia Optima SW 1.7 CRDi GT Line: Drtič koncernu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017)

Odstraněný filtr pevných částic? Pozor, můžete mít velký problém

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud