TEST: Škoda Fabia Combi Scoutline 1,4 TDI (77kW): Praktický drsňák

Škoda Fabia Combi Scoutline 1.4 TDI (77kW)
Škoda Fabia Combi Scoutline 1.4 TDI (77kW), foto: Dalibor Axmann
ar5 24. listopadu 2016 07:40
Sdílej:

Když se před sedmi lety na autosalonu v Ženevě představila dvojková Fabia v terénní verzi Scout, Češi začali bláznit. Oplastovaný český hatchback doplnil v nabídce větší dvojkovou Octavii s plasty a zvýšeným podvozkem. Jenže roky plynou, současná nabídka modelů od Škody Auto je ještě širší a po boku nové Octavie Scout letos přišla v pořadí třetí generace Fabie v edici Scoutline, která naprosto změnila zaběhlé věci.

Design

Abychom uvedli vše na pravou míru. Původní označení Scout vlastně není až zas takovým rozdílem oproti edici ScoutLine. Ani současná Fabie Combi se totiž v téhle verzi neproměnila v něco vhodnějšího do drsnějších podmínek. Ano, na voze sice vidíme ochranné plasty vpředu i vzadu, velký přední splitter a také černé plasty kolem lemu blatníků, jenže tím to vlastně končí.

Světlá výška má opět 135 milimetrů, což znamená, že Fabia ScoutLine nenarostla do výšky ani o jeden milimetr. Ve srovnání s předešlou Fabii Scout si "skautlajna" nekoupíte ve verzi hatchback. Výsledek? Před vámi bude stát na první dojem robustnější a drsnější Fabie v kombíku, která sice vypadá nadmíru pěkně, jenže ve výsledku se s ní dostanete na stejně přístupná místa, jako váš známý s normální Fabií.

Interiér

V základu je u provedení ScoutLine přítomen černo-šedý interiér, my jsme ovšem testovali exemplář se sportovnějšími sedadly a koženým paketem. Výsledkem bylo, že kabina připomínala větší Octavii RS, až tedy na menší rozměry. Ze snímků je patrný kožený 3-ramenný sportovní volant s černým prošitím, které nabízela také kožená hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy.

Pokud ale čekáte, že se zde někde objeví loga ScoutLine, tak na ně rovnou zapomeňte. U této edice nedostanete ani plakety na dveřích, zkrátka je to vlastně další stupeň výbavy, který nepotřebuje kromě exteriérového paketu nijak jinak dál zvýrazňovat. Asi není potřeba znovu připomínat, že současná Fabie pak nabízí kvalitní a dobře slícované díly a vše je zde velmi dobře ergonomicky rozmístěno.

Jindy užitečná prosklená střecha ale má v zimě jednu velkou nevýhodu. Auto vám promrzne celkem rychle a jednozónova klimatizace má v zimě dost práce s tím, aby dostatečně ohřála cestující a stíhala odmlžovat velký počet oken. Po stránce výbavy pak vůz vychází z nejvyšší linie Style. K ní se dají samozřejmě dokoupit další příplatky, ovšem prosklená střecha by to v našem případě nebyla.

Raději sáhneme po skvělé hrajícím audiu Škoda Surround se šesti reproduktory, které je zde ovšem proti verzi Style v základu. Díky naftovému motoru pod kapotou se pak pro delší cesty může hodit navigace Amundsen za 18 300 Kč, která má vynikající přesnost a rychlou odezvu na pokyn posádky.

A pro opětovné připomenutí musíme zmínit fakt, že vůz nabídne v základu objem kufru 530 litrů. Pokud sklopíte zadní opěradla, rázem se objeví prostor o objemu 1395 litrů. Tehdy ovšem stále nemáte naprosto rovnou ložnou plochu. Pro její vykouzlení je potřeba zakoupit dvojitou podlážku.

Motorizace

Pod kapotou „falešně“ terénní Fabie Combi pracoval vznětový tříválcový motor o objemu 1.4 litru. S ním byla spojena manuální převodovka s pěti stupni. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 77 kW a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot./min, přičemž podle nás je výkon naladěn přesně na potřeby a velikost vozu.

Jestliže byste ale chtěli ze svého ScoutLine udělat rychlíka, musíte si pod kapotu zvolit nejsilnější benzínový motor z nabídky, kterým je čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 81 kW. Především točivý moment je však u naftového tříválce parametrem, díky němuž Fabie Combi ScoutLine nebude mít problém vystartovat z místa i plně naložená. Kde kdo by se asi mohl bát zvukového projevu tříválce, jenže právě zde udělala škodovka velký pokrok. Motor není prakticky slyšet a ani zvenku nemá skoro nikdo šanci poznat, kolik počet válců je vlastně pod kapotou.

Nejsilnější naftový motor v nabídce je solidním tahounem, jenže když člověk chce, na dálnici může prohánět o kategorii větší auta. Někteří řidiči nových trojkových naftových Octavii nechápali, jak je možné, že "se té Fábie nemohou zbavit". Při dálničních 130 km/h se do kabiny dostával jen nepatrně vyšší aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Motor v tu chvíli odebíral na rovném úseku okolo 5,7 litru na 100 km.

A jelikož naftové auto je dobré na delší jízdy, za týden testu jsme s oplastovanou Fabií ujeli okolo dvou tisíc kilometrů. A výsledek? Nejčastěji na nás svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,8 litru na 100 km! Dle nás je to skvělá hodnota, která navíc byla dosažena průměrným jízdním tempem a nikoliv stylem typu eko rally. V případě expresního přesunu po dálnici se pak připravte na hodnotu 7,8 litru, víc si motor prakticky neřekl.

Co se týče jízdního komfortu, vůz se v zatáčkách choval velmi sebejistě. Rozhození zádě při ostřejším vyhýbacím manévru je však trošku větší, než bychom si my osobně přáli. Systém ESP tak měl někdy s autem dost práce, ovšem je potřeba uznat, že Fabia Combi není určena na příliš divoké silniční hrátky. Trošku negativ musíme snést také na tlumiče, které zkrátka neumí tlumit větší nerovnosti. Lehce prohloubený poklop od kanálu v silnici je pro auto doslova utrpením, což platí i pro posádku, jenž je odměněna nepěknou ranou od podvozku.

K dobré ovladatelnosti v zatáčkách naopak přispívá dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický přední diferenciál XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.

Závěr

Líbí se vám testovaný vůz? Nám rozhodně ano, ačkoliv je škoda, že s oplastovanou verzí ScoutLine nepřišel lehce zvýšený podvozek. Díky tomu se totiž jedná pouze o přidražené plasty, které na druhou stranu umí Fabii Combi velmi dobře zkrášlit. Společně s přítomností úsporného a naftového motoru tady máme celkem drahou Fabii, za kterou by si mohl kde kdo zakoupit například dobře vybaveného Rapida. Ten přitom nabídne více prostoru, lepší motory a dospělejší design. Koncernová politika je však nelítostná a tak není divu, že zatímco třeba Volkswagen Polo nabídne v nejvyšší výbavě LED přední světlomety, Fabie nemá ani xenony. To je podle nás velká škoda. Mezi zápory se dá zařadit také někdy nestíhající klimatizace, která celkem často musela běžet naplno, aby se okna vozu dokázala odmlžit.

Celkové hodnocení: 88 %

Základní cena vozu: 483 800 Kč

Cena testované verze s příplatky: 550 300 Kč

KLADY

- vzhled a drsnost

- komfort a prostor vpředu

- zavazadelník

- dynamický a úsporný motor

- manuální převodovka

ZÁPORY

- příplatky

- stále stejná světlá výška

- nemožnost zakoupení xenonů

Pohonná jednotka   Objem motoru: 1422 cm3 Palivo: nafta Převodovka:  manuální 5st. Nejvyšší výkon:  77 kW při 3500–3750 ot./min Největší točivý moment: 250 Nm při 1750–2500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h:   10,2 sekundy Největší maximální rychlost:  196 km/h Rozměry  Délka x šířka x výška: 4257 x 1732 x 1467 mm Rozvor:  2470 mm Objem kufru  530/1395 litrů Objem palivové nádrže:  45 litrů
Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.