Když se před sedmi lety na autosalonu v Ženevě představila dvojková Fabia v terénní verzi Scout, Češi začali bláznit. Oplastovaný český hatchback doplnil v nabídce větší dvojkovou Octavii s plasty a zvýšeným podvozkem. Jenže roky plynou, současná nabídka modelů od Škody Auto je ještě širší a po boku nové Octavie Scout letos přišla v pořadí třetí generace Fabie v edici Scoutline, která naprosto změnila zaběhlé věci.
Abychom uvedli vše na pravou míru. Původní označení Scout vlastně není až zas takovým rozdílem oproti edici ScoutLine. Ani současná Fabie Combi se totiž v téhle verzi neproměnila v něco vhodnějšího do drsnějších podmínek. Ano, na voze sice vidíme ochranné plasty vpředu i vzadu, velký přední splitter a také černé plasty kolem lemu blatníků, jenže tím to vlastně končí.
Světlá výška má opět 135 milimetrů, což znamená, že Fabia ScoutLine nenarostla do výšky ani o jeden milimetr. Ve srovnání s předešlou Fabii Scout si "skautlajna" nekoupíte ve verzi hatchback. Výsledek? Před vámi bude stát na první dojem robustnější a drsnější Fabie v kombíku, která sice vypadá nadmíru pěkně, jenže ve výsledku se s ní dostanete na stejně přístupná místa, jako váš známý s normální Fabií.
InteriérV základu je u provedení ScoutLine přítomen černo-šedý interiér, my jsme ovšem testovali exemplář se sportovnějšími sedadly a koženým paketem. Výsledkem bylo, že kabina připomínala větší Octavii RS, až tedy na menší rozměry. Ze snímků je patrný kožený 3-ramenný sportovní volant s černým prošitím, které nabízela také kožená hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy.
Pokud ale čekáte, že se zde někde objeví loga ScoutLine, tak na ně rovnou zapomeňte. U této edice nedostanete ani plakety na dveřích, zkrátka je to vlastně další stupeň výbavy, který nepotřebuje kromě exteriérového paketu nijak jinak dál zvýrazňovat. Asi není potřeba znovu připomínat, že současná Fabie pak nabízí kvalitní a dobře slícované díly a vše je zde velmi dobře ergonomicky rozmístěno.
Jindy užitečná prosklená střecha ale má v zimě jednu velkou nevýhodu. Auto vám promrzne celkem rychle a jednozónova klimatizace má v zimě dost práce s tím, aby dostatečně ohřála cestující a stíhala odmlžovat velký počet oken. Po stránce výbavy pak vůz vychází z nejvyšší linie Style. K ní se dají samozřejmě dokoupit další příplatky, ovšem prosklená střecha by to v našem případě nebyla.
Raději sáhneme po skvělé hrajícím audiu Škoda Surround se šesti reproduktory, které je zde ovšem proti verzi Style v základu. Díky naftovému motoru pod kapotou se pak pro delší cesty může hodit navigace Amundsen za 18 300 Kč, která má vynikající přesnost a rychlou odezvu na pokyn posádky.
A pro opětovné připomenutí musíme zmínit fakt, že vůz nabídne v základu objem kufru 530 litrů. Pokud sklopíte zadní opěradla, rázem se objeví prostor o objemu 1395 litrů. Tehdy ovšem stále nemáte naprosto rovnou ložnou plochu. Pro její vykouzlení je potřeba zakoupit dvojitou podlážku.
MotorizacePod kapotou „falešně“ terénní Fabie Combi pracoval vznětový tříválcový motor o objemu 1.4 litru. S ním byla spojena manuální převodovka s pěti stupni. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 77 kW a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot./min, přičemž podle nás je výkon naladěn přesně na potřeby a velikost vozu.
Jestliže byste ale chtěli ze svého ScoutLine udělat rychlíka, musíte si pod kapotu zvolit nejsilnější benzínový motor z nabídky, kterým je čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 81 kW. Především točivý moment je však u naftového tříválce parametrem, díky němuž Fabie Combi ScoutLine nebude mít problém vystartovat z místa i plně naložená. Kde kdo by se asi mohl bát zvukového projevu tříválce, jenže právě zde udělala škodovka velký pokrok. Motor není prakticky slyšet a ani zvenku nemá skoro nikdo šanci poznat, kolik počet válců je vlastně pod kapotou.
Nejsilnější naftový motor v nabídce je solidním tahounem, jenže když člověk chce, na dálnici může prohánět o kategorii větší auta. Někteří řidiči nových trojkových naftových Octavii nechápali, jak je možné, že "se té Fábie nemohou zbavit". Při dálničních 130 km/h se do kabiny dostával jen nepatrně vyšší aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Motor v tu chvíli odebíral na rovném úseku okolo 5,7 litru na 100 km.
A jelikož naftové auto je dobré na delší jízdy, za týden testu jsme s oplastovanou Fabií ujeli okolo dvou tisíc kilometrů. A výsledek? Nejčastěji na nás svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,8 litru na 100 km! Dle nás je to skvělá hodnota, která navíc byla dosažena průměrným jízdním tempem a nikoliv stylem typu eko rally. V případě expresního přesunu po dálnici se pak připravte na hodnotu 7,8 litru, víc si motor prakticky neřekl.
Co se týče jízdního komfortu, vůz se v zatáčkách choval velmi sebejistě. Rozhození zádě při ostřejším vyhýbacím manévru je však trošku větší, než bychom si my osobně přáli. Systém ESP tak měl někdy s autem dost práce, ovšem je potřeba uznat, že Fabia Combi není určena na příliš divoké silniční hrátky. Trošku negativ musíme snést také na tlumiče, které zkrátka neumí tlumit větší nerovnosti. Lehce prohloubený poklop od kanálu v silnici je pro auto doslova utrpením, což platí i pro posádku, jenž je odměněna nepěknou ranou od podvozku.
K dobré ovladatelnosti v zatáčkách naopak přispívá dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický přední diferenciál XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.
ZávěrLíbí se vám testovaný vůz? Nám rozhodně ano, ačkoliv je škoda, že s oplastovanou verzí ScoutLine nepřišel lehce zvýšený podvozek. Díky tomu se totiž jedná pouze o přidražené plasty, které na druhou stranu umí Fabii Combi velmi dobře zkrášlit. Společně s přítomností úsporného a naftového motoru tady máme celkem drahou Fabii, za kterou by si mohl kde kdo zakoupit například dobře vybaveného Rapida. Ten přitom nabídne více prostoru, lepší motory a dospělejší design. Koncernová politika je však nelítostná a tak není divu, že zatímco třeba Volkswagen Polo nabídne v nejvyšší výbavě LED přední světlomety, Fabie nemá ani xenony. To je podle nás velká škoda. Mezi zápory se dá zařadit také někdy nestíhající klimatizace, která celkem často musela běžet naplno, aby se okna vozu dokázala odmlžit.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 483 800 Kč
Cena testované verze s příplatky: 550 300 Kč
KLADY
- vzhled a drsnost
- komfort a prostor vpředu
- zavazadelník
- dynamický a úsporný motor
- manuální převodovka
ZÁPORY
- příplatky
- stále stejná světlá výška
- nemožnost zakoupení xenonů
Pohonná jednotka Objem motoru: 1422 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální 5st. Nejvyšší výkon: 77 kW při 3500–3750 ot./min Největší točivý moment: 250 Nm při 1750–2500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,2 sekundy Největší maximální rychlost: 196 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4257 x 1732 x 1467 mm Rozvor: 2470 mm Objem kufru 530/1395 litrů Objem palivové nádrže: 45 litrůCestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.