Ačkoliv v modelové nabídce německého Volkswagenu najdeme hned několik vozidel do zhoršeného terénu, ne všechny tam vlastně patří. Důkazem je současné Cross Polo, jenž vypadá, jako by mělo suplovat malé SUV do zhoršených podmínek. Jenže tenhle zvýšený krasavec má stále pohon pouze přední nápravy a na drsňáka si jen hraje. Nebo ne?
Jak jste si asi všimli, tenhle městský prcek vypadá tak, že by se mnozí z vás nebáli vjet na blátivou polní cestu nebo si to hnát po prašné a lehce kamenité cestě. A do jisté míry je k tomu vůz defacto určen. Cross Polu totiž nechybí o 15 mm zvýšený podvozek, bohaté stříbrné a černé oplastovaní všude možně a nápisy na bocích jsou jasným znakem pro okolí, co to vlastně kolem nich právě projelo.
Defacto by se mohlo jednat o konkurenta Hondy HR-V nebo Renaultu Captur, protože vůz vypadá podobně, nebojí se jízdy po hrbolatější cestě k vaší horské chatě (není-li podmáčená anebo plná sněhu). Jediným negativem je tak vlastně nemožnost přikoupit pohon všech kol, kdyby jej Cross Polo nabídlo, rázem by se konkurence řádně zapotila.
Verzi Cross poznáte i podle podélných střešních ližin ve stříbrném zbarvení, mlhovek anebo 17palcových kol Canyon. Škoda jen, že příď mohou zdobit maximálně bi-xenonové světlomety, LEDky zde nenajdete, jelikož vůz se nevyrábí v Evropě, nýbrž v v Jižní Africe v továrně Uitenhage.
InteriérJelikož zde máme v pořadí pátou generaci Pola, věk je znát na jeho interiéru. Jeho zpracování je sice opět v rámci možností kvalitní, jenže některé detaily, jako je palubní deska nebo středový panel nejsou úplně nejmodernější. Nepotěšil nás příliš nízko usazený displej multimediálního systému, na který někteří řidiči „hned“ neuvidí.
Doslova iritující je pak ovládání vnějších zpětných zrcátek skrze kolečko na dveřích řidiče. To je umístěno dosti nevhodně a chce to chvíli cviku, než se řidič naučí, jakým směrem se zrcátko skrze kolečko nastavuje. Loketní opěrka naopak potěší řidiče s delšíma rukama, ti menší si zde svůj loket odloží podstatně hůře.
Jinak zde ale máme klasické útulné a pohodlé Polo. Platí to tedy hlavně pro cestující na předních sedadlech, pokud se dopředu posadí někdo vyšší či robustnější, rázem se pasažéři vzadu přesvědčí, že v o něco větším Golfu je místa více. Díky menším kompaktnějším rozměrům se sluší zmínit, že do kufru toho zas tolik moc nedáte.
Jeho objem má v základu jen 280 litrů, po sklopení zadní řady sedadel se naskytne plocha s objemem 952 litrů. Jedinou výhodou tak vlastně je, že kufr má dvojité dno, kam se dají uložit další drobnosti.
MotorizacePokud vás Cross Polo zaujalo a toužíte po jeho koupi, měli byste být připraveni na fakt, že jej zakoupíte výhradně s jedním motorem. Tím je benzinová čtyřválcová dvanáctistovka TSI o výkonu 66 kW a točivým momentem 160 Nm. Tenhle motor pak lze spárovat s pětistupňovým manuálem, nebo se sedmistupňovým automatem DSG. Za ten ale u prodejce necháte o 40 tisíc více. A právě exemplář s automatem jsme si vzali my, abychom zjistili, zda se k povaze drsného Pola hodí.
A jelikož je pohotovostní hmotnost vozu jen 1206 kg, není divu, že se Polo s touto jednadvojkou umí pěkně projevit. I přes přítomnost automatu je totiž tenhle prcek hodně živým Němcem, kterému by jste udávaný výkon určitě netipovali. Motor se nejlépe cítí ve středních otáčkách a pokud jej budete skrze manuální režim a pádla pod volantem točit k pěti tisícům, odmění se vám i krásným sytým zvukovým doprovodem.
Automat přitom dělá svou práci celkem obstojně, a to hlavně na dálnici anebo okresce. Ve městě je situace o něco horší, občas jsme DSG přistihli při tom, jak si neví rady při rozjezdu z místa a někdy auto nepříjemně cuklo. Při parkování se pak také projeví neduhy sedmikvaltu. Hlavně při opakovaném řazení jedničky a zpátečky vůz cukne dosti nepříjemně, což může někoho rozhodit. Otázkou pak je, zda není lepší manuál, se kterým si budete jízdu užívat podobně příjemně, přičemž vám nebudou hrozit občasné „výjevy“ automatické skříně.
Jistě se ptáte, kolik si vlastně zvýšené rádoby terénní Polo vezme paliva. Je nutné počítat s tím, že vyšší stavba karoserie není zadarmo, stejně tak luxus v podobě automatu. Výsledné hodnoty odběru benzinu se za týden testu pohybovaly okolo sedmi litrů na sto kilometrů. To jsme přitom jezdili celkem úsporně, v dynamičtějším režimu pak motor nárokoval okolo osmi litrů. Po stránce spotřeby je to tedy takový průměr, ovšem to samé se nedá říci o jeho podvozku, který si zaslouží jedničku!
Bylo k nevíře, jak moc bylo auto sebejisté při rychlejším tempu na dálnici nebo okresní silnici. Je jasné, že vyšší stavba auta má negativní vliv na citlivost na boční vítr, stejně tak se s Cross Polem nedají řezat zatáčky ve stylu Pola GTI. I tak jsme ale byli příjemně překvapeni, jak moc dobře a komfortně vlastně verze Cross jezdila. Vůz má lehce tužší podvozek, což přináší jak jistější jízdu, tak ale i citlivost na větší nerovnosti a hlubší poklopy kanálů. Každopádně se nemusíte s volbou Cross Pola bát, že při sebemenším náznaku ostřejšího zatočení půjdete „přes boudu“.
ZávěrSoučasné Cross P olo je vlastně ekvivalentem k současným městským crossoverům. Jedná se o kvalitně zpracovanou, hezkou a dobře jezdící stylovku, se kterou se nemusíte bát vyjet i mimo zpevněnou cestu. Je ale potřeba myslet na fakt, že stále je to spíše stylovka, která nemá pohon všech kol, takže pro bahenní hrátky na lesní cestě volte raději něco drsnějšího z nabídky VW. V kabině panuje příjemná atmosféra, ačkoliv díky rozměrům trošku trpí objem zavazadelníku, stejně tak kolena cestujících vzadu. Cenově pak námi testované Cross Polo vycházelo na částku okolo 550 tisíc. To je už trošku hodně, ačkoliv za své peníze dostanete naprosto plně vybavený vůz, který disponuje kvalitními materiály, příjemným odhlučněním motoru a obstojným komfortem jízdy.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 418 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 555 400 Kč
KLADY
- podvozek
- vzhled
- ovladatelnost
- průchodnost lehčím terénem (suchým)
ZÁPORY
- někteřé příplatky
- nemá pohon všech kol
- menší vnitřní prostor
Pohonná jednotka Objem motoru: 1197 cm3 Palivo: benzin Převodovka automatická 7st. Nejvyšší výkon: 66 kW při 4400 ot./min Nejvyšší točivý moment: 160 Nm při 1400 - 3500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,4 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 177 km/h Spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.9 / 4.3 / 4.9 l Rozměry Délka x šířka x výška: 3987 x 1698 x 1474 mm Rozvor: 2459 mm Objem zavazadelníku: 280 / 952 litrů Objem nádrže: 45 litrůPlug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?