Ačkoliv v modelové nabídce německého Volkswagenu najdeme hned několik vozidel do zhoršeného terénu, ne všechny tam vlastně patří. Důkazem je současné Cross Polo, jenž vypadá, jako by mělo suplovat malé SUV do zhoršených podmínek. Jenže tenhle zvýšený krasavec má stále pohon pouze přední nápravy a na drsňáka si jen hraje. Nebo ne?
Jak jste si asi všimli, tenhle městský prcek vypadá tak, že by se mnozí z vás nebáli vjet na blátivou polní cestu nebo si to hnát po prašné a lehce kamenité cestě. A do jisté míry je k tomu vůz defacto určen. Cross Polu totiž nechybí o 15 mm zvýšený podvozek, bohaté stříbrné a černé oplastovaní všude možně a nápisy na bocích jsou jasným znakem pro okolí, co to vlastně kolem nich právě projelo.
Defacto by se mohlo jednat o konkurenta Hondy HR-V nebo Renaultu Captur, protože vůz vypadá podobně, nebojí se jízdy po hrbolatější cestě k vaší horské chatě (není-li podmáčená anebo plná sněhu). Jediným negativem je tak vlastně nemožnost přikoupit pohon všech kol, kdyby jej Cross Polo nabídlo, rázem by se konkurence řádně zapotila.
Verzi Cross poznáte i podle podélných střešních ližin ve stříbrném zbarvení, mlhovek anebo 17palcových kol Canyon. Škoda jen, že příď mohou zdobit maximálně bi-xenonové světlomety, LEDky zde nenajdete, jelikož vůz se nevyrábí v Evropě, nýbrž v v Jižní Africe v továrně Uitenhage.
InteriérJelikož zde máme v pořadí pátou generaci Pola, věk je znát na jeho interiéru. Jeho zpracování je sice opět v rámci možností kvalitní, jenže některé detaily, jako je palubní deska nebo středový panel nejsou úplně nejmodernější. Nepotěšil nás příliš nízko usazený displej multimediálního systému, na který někteří řidiči „hned“ neuvidí.
Doslova iritující je pak ovládání vnějších zpětných zrcátek skrze kolečko na dveřích řidiče. To je umístěno dosti nevhodně a chce to chvíli cviku, než se řidič naučí, jakým směrem se zrcátko skrze kolečko nastavuje. Loketní opěrka naopak potěší řidiče s delšíma rukama, ti menší si zde svůj loket odloží podstatně hůře.
Jinak zde ale máme klasické útulné a pohodlé Polo. Platí to tedy hlavně pro cestující na předních sedadlech, pokud se dopředu posadí někdo vyšší či robustnější, rázem se pasažéři vzadu přesvědčí, že v o něco větším Golfu je místa více. Díky menším kompaktnějším rozměrům se sluší zmínit, že do kufru toho zas tolik moc nedáte.
Jeho objem má v základu jen 280 litrů, po sklopení zadní řady sedadel se naskytne plocha s objemem 952 litrů. Jedinou výhodou tak vlastně je, že kufr má dvojité dno, kam se dají uložit další drobnosti.
MotorizacePokud vás Cross Polo zaujalo a toužíte po jeho koupi, měli byste být připraveni na fakt, že jej zakoupíte výhradně s jedním motorem. Tím je benzinová čtyřválcová dvanáctistovka TSI o výkonu 66 kW a točivým momentem 160 Nm. Tenhle motor pak lze spárovat s pětistupňovým manuálem, nebo se sedmistupňovým automatem DSG. Za ten ale u prodejce necháte o 40 tisíc více. A právě exemplář s automatem jsme si vzali my, abychom zjistili, zda se k povaze drsného Pola hodí.
A jelikož je pohotovostní hmotnost vozu jen 1206 kg, není divu, že se Polo s touto jednadvojkou umí pěkně projevit. I přes přítomnost automatu je totiž tenhle prcek hodně živým Němcem, kterému by jste udávaný výkon určitě netipovali. Motor se nejlépe cítí ve středních otáčkách a pokud jej budete skrze manuální režim a pádla pod volantem točit k pěti tisícům, odmění se vám i krásným sytým zvukovým doprovodem.
Automat přitom dělá svou práci celkem obstojně, a to hlavně na dálnici anebo okresce. Ve městě je situace o něco horší, občas jsme DSG přistihli při tom, jak si neví rady při rozjezdu z místa a někdy auto nepříjemně cuklo. Při parkování se pak také projeví neduhy sedmikvaltu. Hlavně při opakovaném řazení jedničky a zpátečky vůz cukne dosti nepříjemně, což může někoho rozhodit. Otázkou pak je, zda není lepší manuál, se kterým si budete jízdu užívat podobně příjemně, přičemž vám nebudou hrozit občasné „výjevy“ automatické skříně.
Jistě se ptáte, kolik si vlastně zvýšené rádoby terénní Polo vezme paliva. Je nutné počítat s tím, že vyšší stavba karoserie není zadarmo, stejně tak luxus v podobě automatu. Výsledné hodnoty odběru benzinu se za týden testu pohybovaly okolo sedmi litrů na sto kilometrů. To jsme přitom jezdili celkem úsporně, v dynamičtějším režimu pak motor nárokoval okolo osmi litrů. Po stránce spotřeby je to tedy takový průměr, ovšem to samé se nedá říci o jeho podvozku, který si zaslouží jedničku!
Bylo k nevíře, jak moc bylo auto sebejisté při rychlejším tempu na dálnici nebo okresní silnici. Je jasné, že vyšší stavba auta má negativní vliv na citlivost na boční vítr, stejně tak se s Cross Polem nedají řezat zatáčky ve stylu Pola GTI. I tak jsme ale byli příjemně překvapeni, jak moc dobře a komfortně vlastně verze Cross jezdila. Vůz má lehce tužší podvozek, což přináší jak jistější jízdu, tak ale i citlivost na větší nerovnosti a hlubší poklopy kanálů. Každopádně se nemusíte s volbou Cross Pola bát, že při sebemenším náznaku ostřejšího zatočení půjdete „přes boudu“.
ZávěrSoučasné Cross P olo je vlastně ekvivalentem k současným městským crossoverům. Jedná se o kvalitně zpracovanou, hezkou a dobře jezdící stylovku, se kterou se nemusíte bát vyjet i mimo zpevněnou cestu. Je ale potřeba myslet na fakt, že stále je to spíše stylovka, která nemá pohon všech kol, takže pro bahenní hrátky na lesní cestě volte raději něco drsnějšího z nabídky VW. V kabině panuje příjemná atmosféra, ačkoliv díky rozměrům trošku trpí objem zavazadelníku, stejně tak kolena cestujících vzadu. Cenově pak námi testované Cross Polo vycházelo na částku okolo 550 tisíc. To je už trošku hodně, ačkoliv za své peníze dostanete naprosto plně vybavený vůz, který disponuje kvalitními materiály, příjemným odhlučněním motoru a obstojným komfortem jízdy.
Celkové hodnocení: 88 %Základní cena vozu: 418 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 555 400 Kč
KLADY
- podvozek
- vzhled
- ovladatelnost
- průchodnost lehčím terénem (suchým)
ZÁPORY
- někteřé příplatky
- nemá pohon všech kol
- menší vnitřní prostor
Pohonná jednotka Objem motoru: 1197 cm3 Palivo: benzin Převodovka automatická 7st. Nejvyšší výkon: 66 kW při 4400 ot./min Nejvyšší točivý moment: 160 Nm při 1400 - 3500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,4 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 177 km/h Spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.9 / 4.3 / 4.9 l Rozměry Délka x šířka x výška: 3987 x 1698 x 1474 mm Rozvor: 2459 mm Objem zavazadelníku: 280 / 952 litrů Objem nádrže: 45 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.