Ačkoliv kategorie vozidel MPV se v posledních letech netěší zas tak velké oblibě, i tak to nezastavuje některé výrobce od modernizací již zaběhlých modelů. Jedním z nich je i francouzský Citroën C4 Picasso a Grand Picasso. S letošním rokem pak přichází jejich decentní facelift, který by měl vychytat mouchy předešlých verzí. Lehkou proměnou prošel design a zapracováno bylo i na dalších částech. Otázkou tak je, do jaké míry je dobrá verze s 120 koňovou naftovou jednašestkou, kterou vidíte v galerii.
Vizuální stránka vozu vypadá, jako by byla převzata z nějakého sci-fi filmu. S faceliftem jsme se na C4 Picasso dočkali pozměněné masky chladiče, obou nových nárazníků a zadní světla dostala konečně 3D efekt. Vše pak završují nové designy litých kol. V kombinaci s modrým metalickým lakem to dle našeho názoru automobilu moc sluší, co říkáte?
Tak či tak, vlastnit nové Picasso je zárukou toho, že budete mít doma poměrně hezky výstřední kousek v jinak obyčejném českém vozovém parku. Tato výstřednost je však spíše vlastně předností, za kterou bychom prostorné omlazené MPV pochválili. Za zmínku snad už stojí jen fakt, že vůz vychází konceptu Technospace, jenž byl představen před třemi roky.
InteriérUž při premiéře před dvěma roky jsme si nemohli nevšimnout, že v novém C4 Picasso bylo takřka vše "dotykové". V kabině se už tehdy objevila dvojice dotykových displejů a naopak tlačítka aby zde človek hledal lupou. Velkoplošný programovatelný centrální displej pak zcela nově nabídne možnost schovat některé ukazatele, nebo naopak promítnout naráz hned tři různé typy informací. Za to palec nahoru!
Leckoho potěší měkčené černé plasty všude možně v kabině, to aby se například odložený levý loket řidiče cítil u okna příjemně. Zapomenout pak nejde ani na celkovou vzdušnost a prostornost kabiny, kterou opticky zvětšovalo panoramatické střešní okno. Přes den bylo díky němu v autě tolik světla, jako by tam žádná střecha nebyla, naopak v noci se cestujícím vzadu nabídl skvělý pohled na hvězdnou oblohu.
Při usednutí do vozu si někdo může připadat, že právě usedl do autobusu a ne do nové generace rodinného MPV. Rozměrná látková sedadla se samostatnou opěrkou a elektrickým výhřevem pojmou i robustnější postavy, naopak samostatně nastavitelná trojice sedadel vzadu pojme maximálně středně velké osoby, nadměrnejší skupina obyvatel by se tak podle nás cítila lépe ve verzi Grand. Zadní sedáky mají každé své individuální nastavení podélného posunutí a nastavení sklonu opěradla. Komu by to bylo málo, ten zde najde i okenní roletky proti slunci.
Jako nedostatek bych ale zmínil systém sklápění zadní řady sedadel. Pokud někomu z francouzských inženýrů připadá v pořádku, že sedadla se sklápí taháním za 2 těžce přístupné látkové pásky, pak to není v pořádku. Alespoň, že základní objem kufru činí v závislosti na poloze zadních sedadel mezi 537 až 630 litry. Po jejich složitém sklopení vznikne zcela rovná plocha s objemem 1709 litrů. Inženýři Citroenu pak také trošku zapomněli na to, že žijeme v roce 2016 a nikde v kabině nenajdete místo pro odložení dotykového mobilu. Jediným místem je středový úložný box u řadící páky, jenže tam váš mobil bude trpět neustálým létáním ze strany na stranu.
Společně s faceliftem se C4 Picasso dočkalo lepšího palubního systému. Ten dostal přehlednější grafiku, lepší navigační systém s mnohem rychlejší odezvou a přesností a snad jen trošku složitější pohyb v menu odvádí pozornost od řízení. Německá konkurence to má pořešené mnohem jednodušeji, ačkoliv Citroen mu slušně šlape na paty. Dotekové plochy by ale mohly být o něco větší, během jízdy po horším typu komunikace nám občas činilo problém se do nich s třesoucíma se rukama "trefit".
MotorizacePod kapotou omlazené verze C4 Picasso pracovala naftová jednotka s objemem 1.6litru a výkonu 88 kW při 3500 ot./min a točivém momentu 300 Nm při 1750 ot./min. A jelikož motor nese označení BlueHDI, kromě nízké spotřeby má i vstřikování močoviny. Sluší se dodat, že s ním byl spárován manuál se šesti stupni, s nímž je motor krásně pružný a nechybí mu patřičná dynamika.
Pohonná jednotka táhne solidně okolo 1800 otáček, do té doby se auto tak nějak pohybuje, ale díky 120 koním to není žádná zběsilost. Vrchol výkonu přišel okolo 3500 ot./min a na vlhčím povrchu byl hlavně při rozjezdu z místa cítit vyšší točivý moment 300 Nm, který uměl protočit přední kola i na druhý převodový stupeň. S motorem si dobře rozumí o manuál, který měl na francouzské poměry přesné a krátké dráhy řazení, což nás hodně potěšilo.
A jelikož jsme testovali naftovou verzi, mnoho z vás se jistě ptá, jak je na tom oblíbené MPV z Francie v oblasti spotřeby. V rychlosti 130 km/h si motor řekne o šest litrů na 100 km a točí 2400 otáček. V průměru jsme se ale i díky nízkým ranním teplotám a ne zrovna ekologické jízdě pohybovali okolo sedmi litrů. V případě plného naložení pěti osobami pak spotřeba rostla k devíti. Zda je to hodně či málo, to necháme na vás.
Za nejlepší součást omlazeného C4 Picasso však považujeme naladění podvozku. Je až neskutečné, jak se rodinné MPV dokáže proměnit na „honiče“ osobáků. Kde kdo měl problém hlavně na okresní silnici ujet modrému „autobusu“, a to i navzdory velkému odporu vzduchu a výkonu jen 120 koní. Je znát, že když se za volant posadí zkušený řidič, vůz se s ním spojí v jeden celek a dovolí mu ostré krájení zatáček s jistotou stability a minimem nedotáčivosti. O to víc potěší, že brzdy jsou velmi dobře dávkovatelné a posilovač řízení poskytuje na danou kategorii vozu poměrně dost informací od předních kol. Je fakt, že při ostřejší jízdě se pak do kabiny dostane tu a tam větší ráz od tlumičů, které nejsou schopny odfiltrovat ostré nerovnosti a výmoly.
ZávěrNový Citroën C4 Picasso má hned několik velkých pozitiv, které jej činí skoro nejvíce prodávaným MPV v Evropě. Body k dobru mu přináší nezaměnitelná příď, bohatý vnitřní prostor, solidní variabilita a bezpečnost a nesmíme opomenout vynikající výhled z auta do všech stran. Verze s 120 koňovým turbodieselem pak bude stačit všem řidičům, kteří chtějí solidní dynamiku, avšak nejsou závodnické typy. Naopak za negativa se dá například považovat absence některých důležitých odkládacích prostor anebo lehce nepřehledný a stále pomalý palubní systém. Kdo však nechce předraženého Němce nebo pro někoho nepříliš oblíbeného Japonce, tohle je solidní volba, která vás rozhodně nezklame a nezničí bankovní konto.
Celkové hodnocení: 87 %Základní cena vozu: 619 900 Kč
Cena testované verze: 700 800 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- výbava
- vzhled
- naftový čtyřválec
- podvozek
ZÁPORY
- méně místa vzadu v příčném směru
- složitější palubní systém
- horší tlumení větších nerovností
Pohonná jednotka Objem motoru: 1560 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální 6 st. Nejvyšší výkon: 88 kW při 3500 ot./min Největší točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,3 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 189 km/h Spotřeba podle výrobce: 4.4 / 3.5 / 3.8 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4438 x 1826 x 1610 mm Rozvor: 2785 mm Objem kufru 537 / 1709 l Objem palivové nádrže: 55 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.