Ačkoliv kategorie vozidel MPV se v posledních letech netěší zas tak velké oblibě, i tak to nezastavuje některé výrobce od modernizací již zaběhlých modelů. Jedním z nich je i francouzský Citroën C4 Picasso a Grand Picasso. S letošním rokem pak přichází jejich decentní facelift, který by měl vychytat mouchy předešlých verzí. Lehkou proměnou prošel design a zapracováno bylo i na dalších částech. Otázkou tak je, do jaké míry je dobrá verze s 120 koňovou naftovou jednašestkou, kterou vidíte v galerii.
Vizuální stránka vozu vypadá, jako by byla převzata z nějakého sci-fi filmu. S faceliftem jsme se na C4 Picasso dočkali pozměněné masky chladiče, obou nových nárazníků a zadní světla dostala konečně 3D efekt. Vše pak završují nové designy litých kol. V kombinaci s modrým metalickým lakem to dle našeho názoru automobilu moc sluší, co říkáte?
Tak či tak, vlastnit nové Picasso je zárukou toho, že budete mít doma poměrně hezky výstřední kousek v jinak obyčejném českém vozovém parku. Tato výstřednost je však spíše vlastně předností, za kterou bychom prostorné omlazené MPV pochválili. Za zmínku snad už stojí jen fakt, že vůz vychází konceptu Technospace, jenž byl představen před třemi roky.
InteriérUž při premiéře před dvěma roky jsme si nemohli nevšimnout, že v novém C4 Picasso bylo takřka vše "dotykové". V kabině se už tehdy objevila dvojice dotykových displejů a naopak tlačítka aby zde človek hledal lupou. Velkoplošný programovatelný centrální displej pak zcela nově nabídne možnost schovat některé ukazatele, nebo naopak promítnout naráz hned tři různé typy informací. Za to palec nahoru!
Leckoho potěší měkčené černé plasty všude možně v kabině, to aby se například odložený levý loket řidiče cítil u okna příjemně. Zapomenout pak nejde ani na celkovou vzdušnost a prostornost kabiny, kterou opticky zvětšovalo panoramatické střešní okno. Přes den bylo díky němu v autě tolik světla, jako by tam žádná střecha nebyla, naopak v noci se cestujícím vzadu nabídl skvělý pohled na hvězdnou oblohu.
Při usednutí do vozu si někdo může připadat, že právě usedl do autobusu a ne do nové generace rodinného MPV. Rozměrná látková sedadla se samostatnou opěrkou a elektrickým výhřevem pojmou i robustnější postavy, naopak samostatně nastavitelná trojice sedadel vzadu pojme maximálně středně velké osoby, nadměrnejší skupina obyvatel by se tak podle nás cítila lépe ve verzi Grand. Zadní sedáky mají každé své individuální nastavení podélného posunutí a nastavení sklonu opěradla. Komu by to bylo málo, ten zde najde i okenní roletky proti slunci.
Jako nedostatek bych ale zmínil systém sklápění zadní řady sedadel. Pokud někomu z francouzských inženýrů připadá v pořádku, že sedadla se sklápí taháním za 2 těžce přístupné látkové pásky, pak to není v pořádku. Alespoň, že základní objem kufru činí v závislosti na poloze zadních sedadel mezi 537 až 630 litry. Po jejich složitém sklopení vznikne zcela rovná plocha s objemem 1709 litrů. Inženýři Citroenu pak také trošku zapomněli na to, že žijeme v roce 2016 a nikde v kabině nenajdete místo pro odložení dotykového mobilu. Jediným místem je středový úložný box u řadící páky, jenže tam váš mobil bude trpět neustálým létáním ze strany na stranu.
Společně s faceliftem se C4 Picasso dočkalo lepšího palubního systému. Ten dostal přehlednější grafiku, lepší navigační systém s mnohem rychlejší odezvou a přesností a snad jen trošku složitější pohyb v menu odvádí pozornost od řízení. Německá konkurence to má pořešené mnohem jednodušeji, ačkoliv Citroen mu slušně šlape na paty. Dotekové plochy by ale mohly být o něco větší, během jízdy po horším typu komunikace nám občas činilo problém se do nich s třesoucíma se rukama "trefit".
MotorizacePod kapotou omlazené verze C4 Picasso pracovala naftová jednotka s objemem 1.6litru a výkonu 88 kW při 3500 ot./min a točivém momentu 300 Nm při 1750 ot./min. A jelikož motor nese označení BlueHDI, kromě nízké spotřeby má i vstřikování močoviny. Sluší se dodat, že s ním byl spárován manuál se šesti stupni, s nímž je motor krásně pružný a nechybí mu patřičná dynamika.
Pohonná jednotka táhne solidně okolo 1800 otáček, do té doby se auto tak nějak pohybuje, ale díky 120 koním to není žádná zběsilost. Vrchol výkonu přišel okolo 3500 ot./min a na vlhčím povrchu byl hlavně při rozjezdu z místa cítit vyšší točivý moment 300 Nm, který uměl protočit přední kola i na druhý převodový stupeň. S motorem si dobře rozumí o manuál, který měl na francouzské poměry přesné a krátké dráhy řazení, což nás hodně potěšilo.
A jelikož jsme testovali naftovou verzi, mnoho z vás se jistě ptá, jak je na tom oblíbené MPV z Francie v oblasti spotřeby. V rychlosti 130 km/h si motor řekne o šest litrů na 100 km a točí 2400 otáček. V průměru jsme se ale i díky nízkým ranním teplotám a ne zrovna ekologické jízdě pohybovali okolo sedmi litrů. V případě plného naložení pěti osobami pak spotřeba rostla k devíti. Zda je to hodně či málo, to necháme na vás.
Za nejlepší součást omlazeného C4 Picasso však považujeme naladění podvozku. Je až neskutečné, jak se rodinné MPV dokáže proměnit na „honiče“ osobáků. Kde kdo měl problém hlavně na okresní silnici ujet modrému „autobusu“, a to i navzdory velkému odporu vzduchu a výkonu jen 120 koní. Je znát, že když se za volant posadí zkušený řidič, vůz se s ním spojí v jeden celek a dovolí mu ostré krájení zatáček s jistotou stability a minimem nedotáčivosti. O to víc potěší, že brzdy jsou velmi dobře dávkovatelné a posilovač řízení poskytuje na danou kategorii vozu poměrně dost informací od předních kol. Je fakt, že při ostřejší jízdě se pak do kabiny dostane tu a tam větší ráz od tlumičů, které nejsou schopny odfiltrovat ostré nerovnosti a výmoly.
ZávěrNový Citroën C4 Picasso má hned několik velkých pozitiv, které jej činí skoro nejvíce prodávaným MPV v Evropě. Body k dobru mu přináší nezaměnitelná příď, bohatý vnitřní prostor, solidní variabilita a bezpečnost a nesmíme opomenout vynikající výhled z auta do všech stran. Verze s 120 koňovým turbodieselem pak bude stačit všem řidičům, kteří chtějí solidní dynamiku, avšak nejsou závodnické typy. Naopak za negativa se dá například považovat absence některých důležitých odkládacích prostor anebo lehce nepřehledný a stále pomalý palubní systém. Kdo však nechce předraženého Němce nebo pro někoho nepříliš oblíbeného Japonce, tohle je solidní volba, která vás rozhodně nezklame a nezničí bankovní konto.
Celkové hodnocení: 87 %Základní cena vozu: 619 900 Kč
Cena testované verze: 700 800 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- výbava
- vzhled
- naftový čtyřválec
- podvozek
ZÁPORY
- méně místa vzadu v příčném směru
- složitější palubní systém
- horší tlumení větších nerovností
Pohonná jednotka Objem motoru: 1560 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální 6 st. Nejvyšší výkon: 88 kW při 3500 ot./min Největší točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,3 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 189 km/h Spotřeba podle výrobce: 4.4 / 3.5 / 3.8 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4438 x 1826 x 1610 mm Rozvor: 2785 mm Objem kufru 537 / 1709 l Objem palivové nádrže: 55 litrůJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.