Zájem o vozy kategorie SUV neupadá a jak ukázal nedávný pařížský autosalon, budeme jich i v dalších letech potkávat stále více. Mezi novými značkami a modely bývá ale často opomíjen jeden z průkopníků sportovně užitkových aut – Subaru Forester. Aby tomu v plejádách učinili přítrž, pustili se letos do významné modernizace. Jen tisková zpráva se změnami se stěží vměstná na čtyři strany a my jsme se na sklonku léta pustili do jejich prověrky.
Pokud náš web sledujete pravidelně, tak už víte, že vnější oblý design současné generace lesníka mi srdci příliš nepřirostl a s nostalgií vzpomínám na generaci minulou plnou ostřeji řezaných rysů. Jenže poslední evoluce přináší řadu retuší a já jsem letos poprvé ochoten vzít nového „Fozzyho“ na milost. Díky přepracovanému nárazníku se zdůrazněním horizontálních linií působí teď celá příď opticky nižší a rozkročenější. Chromovaná ležatá L v její spodní části vhodně doplňují podobně řešenou masku chladiče s inovovaným žebrováním a ladí rovněž s dvoubarevnými disky kol a logem plejád uprostřed. Říká se, že kola dělají auto a tahle se povedla náramně.
Nejvýraznější novinkou pro budoucí majitele je ovšem vnější osvětlení. Ne, nemám teď na mysli novou grafiku zadních sdružených svítilen, ale pro Subaru pokrokové BiLED světlomety. U nich nejenže má obrysové C konečně pořádnou svítivost a poslouží jako denní svícení, ale jejich potkávací režim nabízí přisvětlování natáčením do zatáček. Ano, pro evropskou konkurenci věci dávno známé a samozřejmé, ale nezapomeňte, bavíme se o Subaru. U Foresteru je dostanete ve standardu k výbavovým stupňům Comfort, Executive a Sport. A když vám funkce natáčení nebude z nějakého důvodu vyhovovat, můžete ji jednoduše vypnout tlačítkem SRH (Steering Responsive Headlights) vlevo po volantem.
Uvnitř změny jen k lepšímuO kousek výš poskočila opět kvalita interiéru. Tou nejviditelnější novinkou je volant, který sem, stejně jako do menšího XV, doputoval z velkého Outbacka. A modernizaci prodělaly i další detaily. Změnily se dekorace ve dveřích i jejich madlo a obměnou prošlo prošívání sedadel. Celá posádka pak bude s povděkem kvitovat zesílenou hlukovou izolaci v podlaze zavazadelníku a v prostoru mezi kabinou a motorovým prostorem. U verzí Executive a Sport může nově zákazník mezi tradičními koženými tmavými, nebo koženými hnědými sedadly. Drobné modifikaci neušel ani panel ovládání oken ve dveřích, rámeček kolem výdechů ventilace, dekorativní lišty na centrálním panelu před řadicí pákou, tvar stínítka dvojice displejů na vrchu palubní desky nebo přístrojový štít s barevným MFD displejem. Výsledkem je zase o chlup koukatelnější a příjemnější místo k pobytu, byť téměř pět let, které má koncept palubky za sebou, už je mezi novější konkurencí znát.
Co ale zůstalo, je palubka přehledná s jednoduchostí obsluhy připomínající některá koncernová auta. Každý ovladač tady má své místo, nic nemusíte složitě lovit v menu a většinu funkcí v zimě zvládnete i v rukavicích. Oproti XV se sedí přece jen vzpřímeněji, stále ale dostatečně komfortně a různé druhy postav si celkem snadno najdou ideální pozici na dlouhé nohy a krátké ruce. A pokud na vás nezůstane místo vepředu, ze svého komfortu nemusíte příliš slevit ani na zadní lavici. Opěradla lze polohovat, místa je tu královsky ve všech směrech a dveře otevřete téměř do pravého úhlu, což uvítají hlavně rodiny s dětmi. Infotainment Starlink už známe z loňska, pouze tedy doplním, že je standardem i toho nejlevnějšího Forestera a liší se pouze velikostí dotykového displeje a počtem reproduktorů a poradí si i příjmem digitálního rozhlasu DAB.
Moc toho nevypijeNajít dnes v záplavě downsizingů plnokrevný atmosféricky plněný motor rovná se hledání pomyslné jehly v kupce sena. A když hovoříme o kategorii SUV, můžeme vzít kupky sena hned dvě nebo tři. Forester je jedním z mála posledních mohykánů. Po otevření kapoty na vás vykoukne nepřeplňovaný zážehový dvoulitr, jehož nejvyšší výkon 110 kW je k dispozici až ve vysokých 6200 ot./min. a maximum točivého momentu 198 Nm ve 4200 ot./min. K silnější akceleraci je tak přeba motor pořádně chytit pod krkem a vytočit jej do druhé poloviny otáčkoměru. V nabídce je jak s manuální šestistupňovou, tak s automatickou CVT převodovkou Lineartronic, s níž jsme jezdili i my a která řidiči s vytočením agregátu srdnatě pomáhá. Stovku na tachometru uvidíte za poměrně dlouhých 11,8 sekundy, oproti manuálu byste si ale měli polepšit ve spotřebě o 4 desetiny litru na 100 km.
My jsme jezdili průměrně lehce pod 7,5 litry, přičemž cestu z Prahy do Jeseníků a zpět jsme v obsazení třemi lidmi a plném kufru absolvovali za krásných 6,6 l/100 km. To je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou udávají tabulky pro kombinovaný cyklus. Skvěle funguje stop/start systém, jehož aktivace je závislá na tlaku vyvíjeného na brzdový pedál. Když tedy chcete jen zastavit na STOPce a vzápětí se pohnout, brzdy se jen lehce dotknete a motor zůstane běžet. Na semaforu pak jen pravé chodidlo více přitlačíte a motor zhasne. Geniální řešení. Systém navíc počítá nejen ušetřený čas, ale i palivo. Nám se takto za týden podařilo uspořit za 19 minut 273 ml naturalu.
Komfortní, ale sem tam ukřičenýForester už dávno není jen modlou lesníků, pracovníků v zemědělství nebo majitelů horských chat. S novou generací si Fozzy dává záležet i na komfortu a vzorném chování na zpevněných cestách. Už vloni jsme mu mohli za chování udělit hodnocení „velmi dobré“, letos o tom není pochyb. Změn není mnoho a jsou spíše kosmetické, přesto je výsledkem klidnější a komfortnější projev i o chlup lepší ovladatelnost. Kromě optimalizace prvků zavěšení se totiž zrychlil i převod řízení.
Díky solidnímu odhlučení se tak relaxem stávají nejen delší přesuny napříč republikou a klidně i na záplatovaných cestách, ale díky přirozenému posedu a vskutku bohatému prosklení neskládá zbraně ani před klikatými okreskami nebo džunglí městských obrubníků a nepřehledných parkovišť. Jediné, co lze Foresteru s tímto motorem vytknout, je pouze dostatečná dynamika a vyšší hluk při jízdě v plném obsazení, kdy Lineartronic posílá boxer při akceleraci do sfér otáčkoměru nezřídka začínajících čtyřkou nebo pětkou. V takovém případě zvažte citelně dražší, avšak vyšším kroutícím momentem disponující naftový dvoulitr.
Všuměl z přesvědčeníForester byl vždycky synonymem univerzálních jízdních vlastností s důrazem na mimořádné schopnosti mimo asfaltové cesty a dokázal tak potěšit chuťové pohárky zejména řidičům pro něž cesta bývá cílem. Jenže když jídlo připravíte, sníte a vytrávíte, řeknete si po čase, že tomu přece jen něco chybělo a do další várky přidáte o chlup více koření a na talíři celou porci naservírujete pro estetičtější zážitek s větší precizností. A přesně to udělali v Subaru. To dobré v hrnci zůstalo i při míchání poslední generace a s ohledem na požadavky zákazníků a módní trendy přisypali letos kuchaři ve Fuji Heavy Industries pár ingrediencí, s nimiž je Forester zase o chlup líbivějším a vycizelovanějším SUV. Příklon k silničtějšímu pojetí je zřejmý, ale že by to bylo špatně? Nemyslím si. Podívejte se na prodeje staré a nové Vitary. Fozzy toho navíc v terénu stále zvládne víc, než se jeho majitelé odváží.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 699 000 Kč (2.0i Active 6MT)Cena testované verze: 829 000 Kč (2.0i Comfort Lineartronic)
KLADY+ prostorný interiér+ jisté chování a trakce na silnici i v terénu+ nízká spotřeba při klidné jízdě+ skvělý komfort+ výborně výhled všemi směry+ uživatelsky přívětivý Lineartronic+ 60-ti litrová palivová nádrž
ZÁPORY- absence pokročilejších asistenčních systémů- vyšší hlučnost a nižší dynamika při plném obsazení- univerzální pneumatiky jsou na silnici na obtíž
Pohonná jednotka Objem motoru: 1995 cm3 Palivo: Natural 95 Nejvyšší výkon: 110 kW (150k) při 6200 ot./min. Nejvyšší točivý moment: 198 Nm při 4200 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 sekundy Nejvyšší rychlost: 192 km/h Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,2 / 5,6 / 6,6 l/100 km Průměrné emise CO2 152 g/kmRozměry a objemy Délka x šířka x výška 4595 x 1795 x 1735 mm Rozvor: 2640 mm Objem kufru: 505 litrů Objem palivové nádrže: 60 litrů
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.