Zájem o vozy kategorie SUV neupadá a jak ukázal nedávný pařížský autosalon, budeme jich i v dalších letech potkávat stále více. Mezi novými značkami a modely bývá ale často opomíjen jeden z průkopníků sportovně užitkových aut – Subaru Forester. Aby tomu v plejádách učinili přítrž, pustili se letos do významné modernizace. Jen tisková zpráva se změnami se stěží vměstná na čtyři strany a my jsme se na sklonku léta pustili do jejich prověrky.
Pokud náš web sledujete pravidelně, tak už víte, že vnější oblý design současné generace lesníka mi srdci příliš nepřirostl a s nostalgií vzpomínám na generaci minulou plnou ostřeji řezaných rysů. Jenže poslední evoluce přináší řadu retuší a já jsem letos poprvé ochoten vzít nového „Fozzyho“ na milost. Díky přepracovanému nárazníku se zdůrazněním horizontálních linií působí teď celá příď opticky nižší a rozkročenější. Chromovaná ležatá L v její spodní části vhodně doplňují podobně řešenou masku chladiče s inovovaným žebrováním a ladí rovněž s dvoubarevnými disky kol a logem plejád uprostřed. Říká se, že kola dělají auto a tahle se povedla náramně.
Nejvýraznější novinkou pro budoucí majitele je ovšem vnější osvětlení. Ne, nemám teď na mysli novou grafiku zadních sdružených svítilen, ale pro Subaru pokrokové BiLED světlomety. U nich nejenže má obrysové C konečně pořádnou svítivost a poslouží jako denní svícení, ale jejich potkávací režim nabízí přisvětlování natáčením do zatáček. Ano, pro evropskou konkurenci věci dávno známé a samozřejmé, ale nezapomeňte, bavíme se o Subaru. U Foresteru je dostanete ve standardu k výbavovým stupňům Comfort, Executive a Sport. A když vám funkce natáčení nebude z nějakého důvodu vyhovovat, můžete ji jednoduše vypnout tlačítkem SRH (Steering Responsive Headlights) vlevo po volantem.
Uvnitř změny jen k lepšímuO kousek výš poskočila opět kvalita interiéru. Tou nejviditelnější novinkou je volant, který sem, stejně jako do menšího XV, doputoval z velkého Outbacka. A modernizaci prodělaly i další detaily. Změnily se dekorace ve dveřích i jejich madlo a obměnou prošlo prošívání sedadel. Celá posádka pak bude s povděkem kvitovat zesílenou hlukovou izolaci v podlaze zavazadelníku a v prostoru mezi kabinou a motorovým prostorem. U verzí Executive a Sport může nově zákazník mezi tradičními koženými tmavými, nebo koženými hnědými sedadly. Drobné modifikaci neušel ani panel ovládání oken ve dveřích, rámeček kolem výdechů ventilace, dekorativní lišty na centrálním panelu před řadicí pákou, tvar stínítka dvojice displejů na vrchu palubní desky nebo přístrojový štít s barevným MFD displejem. Výsledkem je zase o chlup koukatelnější a příjemnější místo k pobytu, byť téměř pět let, které má koncept palubky za sebou, už je mezi novější konkurencí znát.
Co ale zůstalo, je palubka přehledná s jednoduchostí obsluhy připomínající některá koncernová auta. Každý ovladač tady má své místo, nic nemusíte složitě lovit v menu a většinu funkcí v zimě zvládnete i v rukavicích. Oproti XV se sedí přece jen vzpřímeněji, stále ale dostatečně komfortně a různé druhy postav si celkem snadno najdou ideální pozici na dlouhé nohy a krátké ruce. A pokud na vás nezůstane místo vepředu, ze svého komfortu nemusíte příliš slevit ani na zadní lavici. Opěradla lze polohovat, místa je tu královsky ve všech směrech a dveře otevřete téměř do pravého úhlu, což uvítají hlavně rodiny s dětmi. Infotainment Starlink už známe z loňska, pouze tedy doplním, že je standardem i toho nejlevnějšího Forestera a liší se pouze velikostí dotykového displeje a počtem reproduktorů a poradí si i příjmem digitálního rozhlasu DAB.
Moc toho nevypijeNajít dnes v záplavě downsizingů plnokrevný atmosféricky plněný motor rovná se hledání pomyslné jehly v kupce sena. A když hovoříme o kategorii SUV, můžeme vzít kupky sena hned dvě nebo tři. Forester je jedním z mála posledních mohykánů. Po otevření kapoty na vás vykoukne nepřeplňovaný zážehový dvoulitr, jehož nejvyšší výkon 110 kW je k dispozici až ve vysokých 6200 ot./min. a maximum točivého momentu 198 Nm ve 4200 ot./min. K silnější akceleraci je tak přeba motor pořádně chytit pod krkem a vytočit jej do druhé poloviny otáčkoměru. V nabídce je jak s manuální šestistupňovou, tak s automatickou CVT převodovkou Lineartronic, s níž jsme jezdili i my a která řidiči s vytočením agregátu srdnatě pomáhá. Stovku na tachometru uvidíte za poměrně dlouhých 11,8 sekundy, oproti manuálu byste si ale měli polepšit ve spotřebě o 4 desetiny litru na 100 km.
My jsme jezdili průměrně lehce pod 7,5 litry, přičemž cestu z Prahy do Jeseníků a zpět jsme v obsazení třemi lidmi a plném kufru absolvovali za krásných 6,6 l/100 km. To je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou udávají tabulky pro kombinovaný cyklus. Skvěle funguje stop/start systém, jehož aktivace je závislá na tlaku vyvíjeného na brzdový pedál. Když tedy chcete jen zastavit na STOPce a vzápětí se pohnout, brzdy se jen lehce dotknete a motor zůstane běžet. Na semaforu pak jen pravé chodidlo více přitlačíte a motor zhasne. Geniální řešení. Systém navíc počítá nejen ušetřený čas, ale i palivo. Nám se takto za týden podařilo uspořit za 19 minut 273 ml naturalu.
Komfortní, ale sem tam ukřičenýForester už dávno není jen modlou lesníků, pracovníků v zemědělství nebo majitelů horských chat. S novou generací si Fozzy dává záležet i na komfortu a vzorném chování na zpevněných cestách. Už vloni jsme mu mohli za chování udělit hodnocení „velmi dobré“, letos o tom není pochyb. Změn není mnoho a jsou spíše kosmetické, přesto je výsledkem klidnější a komfortnější projev i o chlup lepší ovladatelnost. Kromě optimalizace prvků zavěšení se totiž zrychlil i převod řízení.
Díky solidnímu odhlučení se tak relaxem stávají nejen delší přesuny napříč republikou a klidně i na záplatovaných cestách, ale díky přirozenému posedu a vskutku bohatému prosklení neskládá zbraně ani před klikatými okreskami nebo džunglí městských obrubníků a nepřehledných parkovišť. Jediné, co lze Foresteru s tímto motorem vytknout, je pouze dostatečná dynamika a vyšší hluk při jízdě v plném obsazení, kdy Lineartronic posílá boxer při akceleraci do sfér otáčkoměru nezřídka začínajících čtyřkou nebo pětkou. V takovém případě zvažte citelně dražší, avšak vyšším kroutícím momentem disponující naftový dvoulitr.
Všuměl z přesvědčeníForester byl vždycky synonymem univerzálních jízdních vlastností s důrazem na mimořádné schopnosti mimo asfaltové cesty a dokázal tak potěšit chuťové pohárky zejména řidičům pro něž cesta bývá cílem. Jenže když jídlo připravíte, sníte a vytrávíte, řeknete si po čase, že tomu přece jen něco chybělo a do další várky přidáte o chlup více koření a na talíři celou porci naservírujete pro estetičtější zážitek s větší precizností. A přesně to udělali v Subaru. To dobré v hrnci zůstalo i při míchání poslední generace a s ohledem na požadavky zákazníků a módní trendy přisypali letos kuchaři ve Fuji Heavy Industries pár ingrediencí, s nimiž je Forester zase o chlup líbivějším a vycizelovanějším SUV. Příklon k silničtějšímu pojetí je zřejmý, ale že by to bylo špatně? Nemyslím si. Podívejte se na prodeje staré a nové Vitary. Fozzy toho navíc v terénu stále zvládne víc, než se jeho majitelé odváží.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 699 000 Kč (2.0i Active 6MT)Cena testované verze: 829 000 Kč (2.0i Comfort Lineartronic)
KLADY+ prostorný interiér+ jisté chování a trakce na silnici i v terénu+ nízká spotřeba při klidné jízdě+ skvělý komfort+ výborně výhled všemi směry+ uživatelsky přívětivý Lineartronic+ 60-ti litrová palivová nádrž
ZÁPORY- absence pokročilejších asistenčních systémů- vyšší hlučnost a nižší dynamika při plném obsazení- univerzální pneumatiky jsou na silnici na obtíž
Pohonná jednotka Objem motoru: 1995 cm3 Palivo: Natural 95 Nejvyšší výkon: 110 kW (150k) při 6200 ot./min. Nejvyšší točivý moment: 198 Nm při 4200 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 sekundy Nejvyšší rychlost: 192 km/h Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,2 / 5,6 / 6,6 l/100 km Průměrné emise CO2 152 g/kmRozměry a objemy Délka x šířka x výška 4595 x 1795 x 1735 mm Rozvor: 2640 mm Objem kufru: 505 litrů Objem palivové nádrže: 60 litrů
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.