Design
Aktuální generace A3ky letos prošla decentní modernizací, zvenku to ale poznají jen praví znalci. Napovědět o ní mohou agresivněji tvarované přední světlomety (v naší verzi standardně dodávané xenonové s LED diodami pro denní svícení) nebo lehce změněný design masky chladiče. Kdo by pak nechtěl mít příď s xenony, za příplatek může svou A3 ozdobit skvěle svítícimi světly Matrix LED.
Další změny tady moc nečekejte, pro okořenění byl testovaný vůz vybaven paketem S line, který přidával sportovnější nárazníky, prahy a loga S line na karoserii. V kombinaci se šedivým lakem Daytona za příplatek skoro 78 tisíc to autu velmi slušelo.
Interiér
S modernizací přichází i nové technologie a také decentně upravený interiér. Palubní deska je kvalitně zpracovaná, německy strohá avšak velmi pohledná. Trošku nás ale iritovaly výdechy klimatizace, které při nastavení ofuku na posádku nejdou vyklonit tak, aby teplý či studený vzduch nebyl směřován přímo na obličej předních pasažérů. Mohou za to drobné otvory po celém obvodu výdechů, skrze něž se vzduch rozptyluje i tam, kam si řidič nepřeje.
Posádku naopak potěší krásná příplatková lišta z pravého hliníku, která je v menším provedení umístěna v předních dveřích a disponuje efektním bílým podsvícením. Tohle se Audi opravdu povedlo. S omlazením auta se drobného vylepšení dočkalo zpracování tlačítek ventilace a ke změně došlo u vzhledu středového tunelu. To ale stále není vše, uvnitř testované "novinky" se toho dá najít podstatně více.
Hlavní novinkou je v oblasti výbavy palubní deska, kterou lze za příplatek nahradit systémem Audi virtual cockpit. To znamená, že rázem místo klasických budíků dostanete obří displej s možností nastavit hned několik typů zobrazení a se širokou možností jeho nastavení. Nám osobně to přijde mnohem lepší řešení, než klasické budíky, jelikož nic nenahradí možnost, přepnout si digitální otáčkoměr a rychloměr na obří obrazovku navigace. V oblasti výbavy se omlazený model může chlubit systémem pro detekci chodců, autonomním brzděním anebo autopilotem pro jízdu v kolonách.
A jelikož byl v rámci sportovního ladění vůz vybaven také interiérovým sportovním paketem S line, v kabině jsme měli hodně povedený kožený tříramenný zploštělý volant s logem S line. Výborný dojem podpořila taktéž manuálně stavitelná sportovní sedadla, jež byla nejenom komfortní, ale v zatáčkách poskytovala slušnou oporu.
A prostor pro posádku? Vpředu se pohodlně usadí cestující do výšky 188 cm, řidičovo koleno možná bude lehce utlačováno středovým tunelem a dozadu se pohodlně posadí dvě průměrně vzrostlé osoby. V rámci převozu zavazadel je pak dobré uvést, že Audi A3 disponuje solidním objemem kufru s hodnotou 380 litrů. V případě potřeby a intuitivního sklopení zadní řady se pak dá vykouzlit plocha o objemu 1220 litrů. To není vůbec špatné, když si uvědomíme, že nakládací hrana je příjemně nízko.
Motorizace
Novinkou je u modelové řady A3 benzinová jednotka 1,4 TFSI s funkcí CoD (Cylinder on Demand). Respektive, nejde o úplnou novinku, jen nyní díky faceliftu poskytuje slušný výkon 150 koní a točivý moment 250 Nm. A co to vlastně označení CoD znamená? Nezasvěcení by měli vědět, že motor v případě potřeby odpojí dva válce, konkrétně druhý a čtvrtý. Nejčastěji se nám povedlo tento systém nevědomky aktivovat při jízdě ve městě, nebo při naprosto ustálené jízdě po dálnici, kdy se na palubním počítači zobrazila hláška „2-válcový režim“.
S tímto motorem lze spárovat buďto manuál se šesti stupni, nebo jako v našem případě automat S tronic s jedním stupněm oproti manuálu navíc. Možná jen chybějící pádla pod naprosto skvěle vypadajícím volantem byla drobným mínusem, který nás brzdil v radovánkách na naší oblíbené okresce. A jak vlastně A3 s tímhle motorem funguje? Prakticky se dá říci, že řidič ani posádka nemá šanci poznat, kdy jede na dva a kdy na čtyři válce. Odpojení se totiž děje v mžiku a nikdy se nestalo to, že by motor ztratil původní zvuk nebo tah. Jen hodně všímaví řidiči si mohou všimnout nepatrného zhoupnutí otáček, jinak se ale motor 1.4 TFSI CoD nikterak jinak neprojeví.
Málokdo by asi čekal, že A3 Sportback je s tímhle motorem dost divoká. Ani my jsme si nemysleli, že na režim Dynamic se z vozu stane něco, co dává dojem, jako by pod kapotou bylo ještě o padesát koní víc. Jaké bylo překvapení, když se A3ka pohybovala po okreskách a dálnicích s lehkostí, svižností a jen zřídka kdy jsme dokázali vůz dostat na jeho limit. Motor šel příjemně a rychle do otáček, plynový pedál nabízí citlivé dávkování, což vlastně platí i o jeho sousedovi, tedy brzdovém pedálu.
Je ale pravda, že tohle vše se dostavilo až v okamžiku, kdy byl na středové obrazovce skrze systém MMI navolen jízdní režim Dynamic. Do té doby se A3 tvářila spíše jako klasické rodinné auto, kterému se nechce do ničeho většího, než průměrně dynamického předjížění. Prakticky to lze poznat i na převodovce, která si s odřazením dávala na čas a snad jen posilovač řízení působil na všechny možné režimy naprosto stejně.
Trochu nás pak zamrzel sportovní podvozek. Bohužel Němci jsou zvyklí na jinou kvalitu dálnic a silnic obecně, takže se nám nezřídka stalo, že v kabině bylo až moc rušno od valících se kol a také některé větší nerovnosti se v interiéru občas dokázaly hlučněji projevit. Komfortu obecně by pak mohly do jisté míry pomoci tlumiče Audi Magnetic ride za cenu 27 700 Kč. Ty nabízejí taktéž tři možné jízdní režimy a jsme si jisti, že změna oproti klasickým pružinám to bude citelná. I tak se ale daly s autem krájet zatáčky velice slušně, nedotáčivost se prakticky nedostavovala a celkově nás řízení A3ky víc než bavilo.
A jak se vlastně Audi A3 s tímhle motorem ukázalo v oblasti spotřeby? Pokud jste čekali výsledky hodné naftové verze, budete nejspíše zklamáni. I přes snahu jezdit ekonomicky a nehnat vůz vždy a všude na limit, ve výsledku jsme na palubním počítači odečetli hodnoty okolo sedmi litrů na 100 km. Pokud jsme se pak rozhodli užít si jízdu naplno, rázem se číslovka zvýšila na devět. Dobré je také zmínit, že při jízdě na dálnici točila pohonná jednotka v rychlosti 130 km/h 2450 otáček a pokud byl úsek na rovině, usrkávala s pravidelností okolo 6 litrů paliva.
Závěr
A co říct na závěr na konto úsporně znějící A3ky? Především benzinový čtyřválec je zde velkým přínosem. Jeho spotřeba se ovšem dost liší od té tabulkové a pro úplné spořílky se tahle verze určitě nehodí, a to ani díky přítomnosti technologie CoD. Výkonnově ovšem pro tenhle vůz stačí, což se taktéž počítá. Zábava za volantem je zkrátka vykoupena vyšší spotřebou, což ale u testovaného vozu s cenovkou přes milion korun bude řešit málokdo. Na autě se chyby hledají opravdu těžko, protože je zde znát, že nesedíte v Golfu a podle toho to taky vše vypadá. Prakticky vám tak můžeme tuhle A3 doporučit, pokud vám nevadí hromada příplatků, jako je třeba kosmetické zrcátko s osvětlením ve sluneční cloně za dva tisíce korun.
Celkové hodnocení: 93 %
Základní cena vozu: 720 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 212 400 Kč
KLADY
- sportovní sedadla
- skvělý vzhled s paketem S line
- motor a převodovka
- kvalitní zpracování
- zábavnost za volantem
ZÁPORY
- tvrdší podvozek
- odhlučnění podvozku
- některé příplatky
Pohonná jednotka | |
Objem motoru: | 1395 cm3 |
Palivo: | benzin |
Převodovka: | automatická S tronic, 7st. |
Nejvyšší výkon: | 150 koní při 5000 ot./min |
Největší točivý moment: | 250 Nm při 1500 - 3500 ot./min |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 8,2 sekundy |
Maximální nejvyšší rychlost: | 220 km/h |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4310 x 1785 x 1425 mm |
Rozvor: | 2636 mm |
Objem kufru: | 380 / 1220 litrů |
Objem palivové nádrže: | 50 litrů |