V průběhu letošního léta do naší redakční garáže zavítalo velké SUV z dílny Hyundai. Santa Fe se nám skutečně líbilo a když se naskytla šance pro Vás otestovat i jeho většího sourozence, rozhodně jsme neváhali. Jak si v našem redakčním testu vedlo Grand Santa Fe? To se dozvíte v následujících řádcích.
Nemusíte být velký znalec automobilového trhu, abyste pochopili, pro jaký trh je Grand Santa Fe určeno. Se svými rozměry 4905 mm na délku, 1885 mm na šířku a 1695 mm na výšku se jedná přímo o ideální vůz pro amerického zákazníka bažícím po velkém SUV. Co se v USA zdá jako ideál, jeví se českému motoristovi jako obr. Přesto se v Čechách najde mnoho řidičů, kteří po SUV podobných rozměrů touží.
DesignJak se dá očekávat, Grand Santa Fe designově vychází ze svého menšího bratříčka Santa Fe. Při bližším koumání ovšem nalezneme mnoho drobných odlišností, které ve výsledku zcela přetváří dojez z celkového vzhledu vozu. Na tom se podepisují zejména úpravy na přídi vozu, jako je protažená maska chladiče nebo rozdílné tvary ostrých prolisů nebo umístění denního LED svícení a mlhovek.
Podstatou Grand Santa Fe je ale jeho zadní část, kde se v podlaze zavazadlového prostoru skrývá třetí řada sedadel. Díky výraznému prodloužení a zmohutnění této partie se vám nikdy nestane, že byste si Grand Santa Fe mohli splést s běžným Santa Fe.
InteriérZde již rozdíly mezi Santa Fe a Grand Santa Fe hledám marně. Ale není se čemu divit. Proč by v Hyundai složitě vymýšleli nějaké úpravy a odlišení, když interiér v Santa Fe funguje skvěle. Tedy alespoň zdánlivě. Po usednutí na nás sice dýchne závan korejského pojetí luxusu a velkorysosti vnitřního prostoru. Těšit se také můžete z přítomnosti pohodlných kožených sedadel s vyhříváním líbivého designu palubní desky, stejně jako kapličky přístrojů. Stěžovat si nelze ani na použité materiály nebo jejich slícování. Jako velký kámen úrazu se zde ale ukazuje ergonomie jednotlivých ovládacích prvků. Středový panel je stejně jako volant plný rozličných tlačítek a ovladačů.
Problémem ale není jen orientace v těchto prvních, ale i jejich rozmístění z hlediska ergonomie. Například tlačítka, ukrývající se na levé části palubní desky, jsou zcela zakryty věncem volantu. Přitom se jedná o tlačítka měnící jízdní režimy vozu a ovládající systém Stop Start a několik dalších, které by měl mít řidič po ruce. Zhodnotit samozřejmě musíme i zadní řady sedadel. Na té druhé si rozhodně není na co stěžovat. Sedáky jsou sice o něco tvrdší než sedadla vpředu, nic to ale neubírá na jejich pohodlí, ke kterému značně přispívá možnost nastavit si sklon opěradla. Kde je prostor pro stížnosti, je třetí řada sedadel.
Zde rozhodně není místa na rozdávání a ani nastupování není nějak pohodlné. O vystupování snad ani nemluvě. Tato řada sedadel je tak očividně určena spíše pro dětské pasažéry, popřípadě jako „nouzovka“ na kratší vzdálenosti. Na dlouhé a pohodlné výlety s dospělou sedmičlennou posádkou tedy zapomeňte.
Jízda a motorizaceV nabídce motorů se stejně jako u běžného Santa Fe nachází jediný agregát. Vznětový 2,2 litrový motor CRDi pracuje společně se šestistupňovým automatem bez jediného zaváhání.
Nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že tak velký vůz by si zasloužil větší motor. O tom ostatně vypovídá i spotřeba paliva, která se v rámci testování pohybovala stále kolem hranice devíti litrů. Pro srovnání běžné Santa Fe si při redakčním testu v průměru řeklo o 7 litrů na 100 km. Jízdně se dá Grand Santa Fe označit za extrémně pohodlné. Větší nerovnosti jsou tlumeny s naprostým přehledem a o těch menších se posádka prakticky nedozví. Co mě bohužel opět zklamalo, je přeposilované a nekomunikativní řízení. Jeho odpor se sice zvýší po nastavení jízdního režimu do polohy Sport. Nic to ale nemění na faktu, že řidiči se absolutně nedostává informací o práci předních kol. S pohodlným podvozkem samozřejmě souvisí i výrazné náklony karoserie a silná nedotáčivost. Kdo by ale očekával od velkého SUV pro sedm osob nějaké sportovní ambice že?
Stejně jako s běžným Santa Fe jsem se i s „Grandem“ vydal mimo silnici, kde se vůz opět ukázal ve skvělém světle a díky funkci 4x4 Lock se pohyboval po nezpěvněném povrchu s naprostým přehledem a jen tak něco ho nerozhodilo.
ZávěrVe zkratce se dá o Grand Santa Fe říci, že jde o velice povedené SUV. Nabízí zajímavý design, který dokáže upoutat pozornost. V interiéru nabídne nádech luxusu a přehršel prostoru. Díky svému pohodlnému podvozku se navíc řadí mezi nejpohodlnější vozy své třídy. Překousnout musíte ovšem drobné nedostatky v interiéru, vyšší spotřebu, necitlivé řízení a fakt, že podobná SUV rozhodně nejsou z levného kraje.
Celkové hodnocení: 91%Základní cena vozu: 1 179 990 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 340 890 Kč
KLADY
- prostornost kabiny v podélném a příčném směru
- originální vzhled
- vysoká stabilita při jízdě i na brzdách
- pohodlná jízda bez zbytečného hluku
ZÁPORY
- necitlivé řízení
- špatné rozložení ovládacích prvků
- nedotáčivost
Pohonná jednotka: Objem motoru: 2 199 ccm Palivo: nafta Nejvyšší výkon: 200 koní při 3 800 ot./min Nejvyšší točivý moment: 440 Nm při 1 750 – 2 750 ot./min Převodovka: šestistupňová automatická Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 201 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná: 8.3 / 6.3 / 7.0 litrůRozměry: Délka x šířka x výška: 4 905 x 1 885 x 1 695 mm Rozvor: 2 800 mm Objem zavazadelníku: 634 litrů Objem palivové nádrže:
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.