V průběhu letošního léta do naší redakční garáže zavítalo velké SUV z dílny Hyundai. Santa Fe se nám skutečně líbilo a když se naskytla šance pro Vás otestovat i jeho většího sourozence, rozhodně jsme neváhali. Jak si v našem redakčním testu vedlo Grand Santa Fe? To se dozvíte v následujících řádcích.
Nemusíte být velký znalec automobilového trhu, abyste pochopili, pro jaký trh je Grand Santa Fe určeno. Se svými rozměry 4905 mm na délku, 1885 mm na šířku a 1695 mm na výšku se jedná přímo o ideální vůz pro amerického zákazníka bažícím po velkém SUV. Co se v USA zdá jako ideál, jeví se českému motoristovi jako obr. Přesto se v Čechách najde mnoho řidičů, kteří po SUV podobných rozměrů touží.
DesignJak se dá očekávat, Grand Santa Fe designově vychází ze svého menšího bratříčka Santa Fe. Při bližším koumání ovšem nalezneme mnoho drobných odlišností, které ve výsledku zcela přetváří dojez z celkového vzhledu vozu. Na tom se podepisují zejména úpravy na přídi vozu, jako je protažená maska chladiče nebo rozdílné tvary ostrých prolisů nebo umístění denního LED svícení a mlhovek.
Podstatou Grand Santa Fe je ale jeho zadní část, kde se v podlaze zavazadlového prostoru skrývá třetí řada sedadel. Díky výraznému prodloužení a zmohutnění této partie se vám nikdy nestane, že byste si Grand Santa Fe mohli splést s běžným Santa Fe.
InteriérZde již rozdíly mezi Santa Fe a Grand Santa Fe hledám marně. Ale není se čemu divit. Proč by v Hyundai složitě vymýšleli nějaké úpravy a odlišení, když interiér v Santa Fe funguje skvěle. Tedy alespoň zdánlivě. Po usednutí na nás sice dýchne závan korejského pojetí luxusu a velkorysosti vnitřního prostoru. Těšit se také můžete z přítomnosti pohodlných kožených sedadel s vyhříváním líbivého designu palubní desky, stejně jako kapličky přístrojů. Stěžovat si nelze ani na použité materiály nebo jejich slícování. Jako velký kámen úrazu se zde ale ukazuje ergonomie jednotlivých ovládacích prvků. Středový panel je stejně jako volant plný rozličných tlačítek a ovladačů.
Problémem ale není jen orientace v těchto prvních, ale i jejich rozmístění z hlediska ergonomie. Například tlačítka, ukrývající se na levé části palubní desky, jsou zcela zakryty věncem volantu. Přitom se jedná o tlačítka měnící jízdní režimy vozu a ovládající systém Stop Start a několik dalších, které by měl mít řidič po ruce. Zhodnotit samozřejmě musíme i zadní řady sedadel. Na té druhé si rozhodně není na co stěžovat. Sedáky jsou sice o něco tvrdší než sedadla vpředu, nic to ale neubírá na jejich pohodlí, ke kterému značně přispívá možnost nastavit si sklon opěradla. Kde je prostor pro stížnosti, je třetí řada sedadel.
Zde rozhodně není místa na rozdávání a ani nastupování není nějak pohodlné. O vystupování snad ani nemluvě. Tato řada sedadel je tak očividně určena spíše pro dětské pasažéry, popřípadě jako „nouzovka“ na kratší vzdálenosti. Na dlouhé a pohodlné výlety s dospělou sedmičlennou posádkou tedy zapomeňte.
Jízda a motorizaceV nabídce motorů se stejně jako u běžného Santa Fe nachází jediný agregát. Vznětový 2,2 litrový motor CRDi pracuje společně se šestistupňovým automatem bez jediného zaváhání.
Nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že tak velký vůz by si zasloužil větší motor. O tom ostatně vypovídá i spotřeba paliva, která se v rámci testování pohybovala stále kolem hranice devíti litrů. Pro srovnání běžné Santa Fe si při redakčním testu v průměru řeklo o 7 litrů na 100 km. Jízdně se dá Grand Santa Fe označit za extrémně pohodlné. Větší nerovnosti jsou tlumeny s naprostým přehledem a o těch menších se posádka prakticky nedozví. Co mě bohužel opět zklamalo, je přeposilované a nekomunikativní řízení. Jeho odpor se sice zvýší po nastavení jízdního režimu do polohy Sport. Nic to ale nemění na faktu, že řidiči se absolutně nedostává informací o práci předních kol. S pohodlným podvozkem samozřejmě souvisí i výrazné náklony karoserie a silná nedotáčivost. Kdo by ale očekával od velkého SUV pro sedm osob nějaké sportovní ambice že?
Stejně jako s běžným Santa Fe jsem se i s „Grandem“ vydal mimo silnici, kde se vůz opět ukázal ve skvělém světle a díky funkci 4x4 Lock se pohyboval po nezpěvněném povrchu s naprostým přehledem a jen tak něco ho nerozhodilo.
ZávěrVe zkratce se dá o Grand Santa Fe říci, že jde o velice povedené SUV. Nabízí zajímavý design, který dokáže upoutat pozornost. V interiéru nabídne nádech luxusu a přehršel prostoru. Díky svému pohodlnému podvozku se navíc řadí mezi nejpohodlnější vozy své třídy. Překousnout musíte ovšem drobné nedostatky v interiéru, vyšší spotřebu, necitlivé řízení a fakt, že podobná SUV rozhodně nejsou z levného kraje.
Celkové hodnocení: 91%Základní cena vozu: 1 179 990 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 340 890 Kč
KLADY
- prostornost kabiny v podélném a příčném směru
- originální vzhled
- vysoká stabilita při jízdě i na brzdách
- pohodlná jízda bez zbytečného hluku
ZÁPORY
- necitlivé řízení
- špatné rozložení ovládacích prvků
- nedotáčivost
Pohonná jednotka: Objem motoru: 2 199 ccm Palivo: nafta Nejvyšší výkon: 200 koní při 3 800 ot./min Nejvyšší točivý moment: 440 Nm při 1 750 – 2 750 ot./min Převodovka: šestistupňová automatická Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 201 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná: 8.3 / 6.3 / 7.0 litrůRozměry: Délka x šířka x výška: 4 905 x 1 885 x 1 695 mm Rozvor: 2 800 mm Objem zavazadelníku: 634 litrů Objem palivové nádrže:
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.