V průběhu letošního léta do naší redakční garáže zavítalo velké SUV z dílny Hyundai. Santa Fe se nám skutečně líbilo a když se naskytla šance pro Vás otestovat i jeho většího sourozence, rozhodně jsme neváhali. Jak si v našem redakčním testu vedlo Grand Santa Fe? To se dozvíte v následujících řádcích.
Nemusíte být velký znalec automobilového trhu, abyste pochopili, pro jaký trh je Grand Santa Fe určeno. Se svými rozměry 4905 mm na délku, 1885 mm na šířku a 1695 mm na výšku se jedná přímo o ideální vůz pro amerického zákazníka bažícím po velkém SUV. Co se v USA zdá jako ideál, jeví se českému motoristovi jako obr. Přesto se v Čechách najde mnoho řidičů, kteří po SUV podobných rozměrů touží.
DesignJak se dá očekávat, Grand Santa Fe designově vychází ze svého menšího bratříčka Santa Fe. Při bližším koumání ovšem nalezneme mnoho drobných odlišností, které ve výsledku zcela přetváří dojez z celkového vzhledu vozu. Na tom se podepisují zejména úpravy na přídi vozu, jako je protažená maska chladiče nebo rozdílné tvary ostrých prolisů nebo umístění denního LED svícení a mlhovek.
Podstatou Grand Santa Fe je ale jeho zadní část, kde se v podlaze zavazadlového prostoru skrývá třetí řada sedadel. Díky výraznému prodloužení a zmohutnění této partie se vám nikdy nestane, že byste si Grand Santa Fe mohli splést s běžným Santa Fe.
InteriérZde již rozdíly mezi Santa Fe a Grand Santa Fe hledám marně. Ale není se čemu divit. Proč by v Hyundai složitě vymýšleli nějaké úpravy a odlišení, když interiér v Santa Fe funguje skvěle. Tedy alespoň zdánlivě. Po usednutí na nás sice dýchne závan korejského pojetí luxusu a velkorysosti vnitřního prostoru. Těšit se také můžete z přítomnosti pohodlných kožených sedadel s vyhříváním líbivého designu palubní desky, stejně jako kapličky přístrojů. Stěžovat si nelze ani na použité materiály nebo jejich slícování. Jako velký kámen úrazu se zde ale ukazuje ergonomie jednotlivých ovládacích prvků. Středový panel je stejně jako volant plný rozličných tlačítek a ovladačů.
Problémem ale není jen orientace v těchto prvních, ale i jejich rozmístění z hlediska ergonomie. Například tlačítka, ukrývající se na levé části palubní desky, jsou zcela zakryty věncem volantu. Přitom se jedná o tlačítka měnící jízdní režimy vozu a ovládající systém Stop Start a několik dalších, které by měl mít řidič po ruce. Zhodnotit samozřejmě musíme i zadní řady sedadel. Na té druhé si rozhodně není na co stěžovat. Sedáky jsou sice o něco tvrdší než sedadla vpředu, nic to ale neubírá na jejich pohodlí, ke kterému značně přispívá možnost nastavit si sklon opěradla. Kde je prostor pro stížnosti, je třetí řada sedadel.
Zde rozhodně není místa na rozdávání a ani nastupování není nějak pohodlné. O vystupování snad ani nemluvě. Tato řada sedadel je tak očividně určena spíše pro dětské pasažéry, popřípadě jako „nouzovka“ na kratší vzdálenosti. Na dlouhé a pohodlné výlety s dospělou sedmičlennou posádkou tedy zapomeňte.
Jízda a motorizaceV nabídce motorů se stejně jako u běžného Santa Fe nachází jediný agregát. Vznětový 2,2 litrový motor CRDi pracuje společně se šestistupňovým automatem bez jediného zaváhání.
Nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že tak velký vůz by si zasloužil větší motor. O tom ostatně vypovídá i spotřeba paliva, která se v rámci testování pohybovala stále kolem hranice devíti litrů. Pro srovnání běžné Santa Fe si při redakčním testu v průměru řeklo o 7 litrů na 100 km. Jízdně se dá Grand Santa Fe označit za extrémně pohodlné. Větší nerovnosti jsou tlumeny s naprostým přehledem a o těch menších se posádka prakticky nedozví. Co mě bohužel opět zklamalo, je přeposilované a nekomunikativní řízení. Jeho odpor se sice zvýší po nastavení jízdního režimu do polohy Sport. Nic to ale nemění na faktu, že řidiči se absolutně nedostává informací o práci předních kol. S pohodlným podvozkem samozřejmě souvisí i výrazné náklony karoserie a silná nedotáčivost. Kdo by ale očekával od velkého SUV pro sedm osob nějaké sportovní ambice že?
Stejně jako s běžným Santa Fe jsem se i s „Grandem“ vydal mimo silnici, kde se vůz opět ukázal ve skvělém světle a díky funkci 4x4 Lock se pohyboval po nezpěvněném povrchu s naprostým přehledem a jen tak něco ho nerozhodilo.
ZávěrVe zkratce se dá o Grand Santa Fe říci, že jde o velice povedené SUV. Nabízí zajímavý design, který dokáže upoutat pozornost. V interiéru nabídne nádech luxusu a přehršel prostoru. Díky svému pohodlnému podvozku se navíc řadí mezi nejpohodlnější vozy své třídy. Překousnout musíte ovšem drobné nedostatky v interiéru, vyšší spotřebu, necitlivé řízení a fakt, že podobná SUV rozhodně nejsou z levného kraje.
Celkové hodnocení: 91%Základní cena vozu: 1 179 990 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 340 890 Kč
KLADY
- prostornost kabiny v podélném a příčném směru
- originální vzhled
- vysoká stabilita při jízdě i na brzdách
- pohodlná jízda bez zbytečného hluku
ZÁPORY
- necitlivé řízení
- špatné rozložení ovládacích prvků
- nedotáčivost
Pohonná jednotka: Objem motoru: 2 199 ccm Palivo: nafta Nejvyšší výkon: 200 koní při 3 800 ot./min Nejvyšší točivý moment: 440 Nm při 1 750 – 2 750 ot./min Převodovka: šestistupňová automatická Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 201 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná: 8.3 / 6.3 / 7.0 litrůRozměry: Délka x šířka x výška: 4 905 x 1 885 x 1 695 mm Rozvor: 2 800 mm Objem zavazadelníku: 634 litrů Objem palivové nádrže:
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.