Česká republika nikdy nepatřila a rozhodně nikdy nebude patřit mezi země, kde by se stály fronty na kompaktní, tříprostorové sedany. Přesto jich na našem trhu několik nalezneme. Ty se snaží zaujmout především motoristy, kteří hledají kvalitní vůz za co možná nejnižší cenu. To je i případ malého Peugeotu 301, který nedáno prošel naším redakčním testem. Jak si tento levný sedan vedl?
Při nákupu nového vozu se v nás vždy střetávají dva protichůdné názory. Jde o hlas rozumu a hlas srdce. Co se ale stane, pokud se člověk rozhodne hlas srdce zcela ignorovat a poslouchat pouze rozum? Pak se z vašich kritérií zcela vytratí design a podobně. Začnete se zaměřovat spíše na poměr cena/výkon. V té chvíli se rázem stávají malé a levné sedany atraktivní volbou. Na poli malých sedanů si velice slušně vede malý Francouz jménem Peugeot 301.
DesignBuďme upřímní. Peugeot 301 rozhodně nepatří mezi skvosty automobilového designu. Na druhou stranu jej nemůžeme ani nikterak odsoudit. „Třistajednička“ dokáže zaujmout netradičním designem přídě s poměrně nízko posazenými světlomety. Boční silueta nás zaujme svým podélným prolisem, jenž vůz opticky prodlužuje.
Dle mého osobního názoru, ale i dle komentářů přihlížejících je největší slabinou designu 301 zadní část. Lidové přísloví praví, že v jednoduchosti je krása, zadní část levného Francouze ale působí až příliš chudě. To dokládá i fakt, že na ní nenalezneme ani madlo pro otvírání zavazadlového prostoru. Pro přístup do zavazadelníku tak je nutné vždy využít tlačítka na klíči anebo tlačítka na palubní desce vozu, což není zrovna dvakrát praktické.
InteriérS ohledem na zaměření Peugeotu 301 je logické, že v interiéru rozhodně nepotkáte žádný luxus. Na druhou stranu se nemusíte bát, že by vám tento kompaktní sedan nenabídl potřebnou dávku pohodlí pro denní cestování.
Základním kamenem kabiny jsou samozřejmě tvrdé a nepříliš vzhledné plasty a z dnešního pohledu zastaralé digitální obrazovky. Co ale vidí zájemce o Peugeot 301 je bytelný, snadno omyvatelný interiér s přehledně zobrazenými základními informacemi bez nepotřebných zbytečností. Co si ale Peugeot nedokáže obhájit je mnohdy naprosto nelogické rozmístění ovládacích prvků. Tím mám na mysli zejména umístění ovladačů stahování oken v prostoru řadící páky, které mi mnohdy přidělalo zbytečné vrásky na čele.
Jízdní vlastnosti a motorizaceMusím se přiznat, že jsem od Peugeotu 301 neočekával mnoho. A skutečně po prvních kilometrech za jeho volantem jsem se obával, že v průběhu redakčního testu se budu při jeho řízení jen a jen trápit. Opak se ale stal skutečností. Je třeba se ale s vozem sžít a začít uvažovat jinak než šťouravý motoristický novinář.
Podvozek je až překvapivě pohodlný. To jsem od levného sedanu rozhodně nečekal. Samozřejmě, vůz trpí typickými neduhy jako je nedotáčivost ve vyšších rychlostech nebo nestabilita při prudkém brzdění. Otázkou ale je, zda se typický řidič Peugeotu 301 někdy dostane na hranu, kdy už se projevuje nedotáčivost. Navíc, pokud se člověk s vozem více sžije, podaří se vám objevit jeho hravost a zábavnost.
Šestistupňová automatická převodovka, které spolupracuje s precizní šestnáctistovkou je skutečnou pýchou Peugeotu. Převodovka řadí přesně dle očekávání řidiče. Samotné změny rychlostních stupňů navíc probíhají nečekaně hladce. Jediným výraznějším negativem na řízení, je jeho necitlivost a nekomunikativnost.
Díky nízké hmotnosti poskytuje benzínová šestnáctistovka vozu poměrně slušnou dynamiku a rozhodně tak nejsou na místě obavy, že by řidič 301 kterak brzdil provoz. Při rychlejší jízdě, zejména po dálnici, se ovšem na plno ukazuje další neduh vozu a tím je nízká úroveň odhlučnění co se týče aerodynamického hluku tak i hluku od valících se kol. Nesmíme zapomenout zmínit ani spotřebu. Ta se v průbehu našeho redakčního testu pohybovala lehce nad hranicí sedmi litrů na sto kilometrů.
ZávěrPokud bych chtěl být jízlivý, dalo by se Peugeotu 301 vytknout skutečně mnoho věcí. Proti všem jeho záporným vlastnostem ale stojí jeho obrovské pozitivum. Tím je samozřejmě nízká pořizovací cena. Za tu je člověk ochoten přehlédnout mnohé. Přesto se na Peugeotu 301 najde několik i drobných věcí, které vás po čase začnou otravovat. Tím mám na mysli rozložení ovládacích prvků nebo chybějící madlo kufru. Za cenu, za kterou Peugeot tento model nabízí (základ činí pouhých 269 tisíc Kč) se jedná skutečně o poctivý kus auta, splňující základní požadavky, které má na vůz průměrný občan.
Celkové hodnocení: 75%Základní cena: 269 000 KčCena testované verze: 344 000 Kč
KLADY:
+ nízká cena
+ slušné jízdní vlastnosti
+ vnitřní prostor
+ komfortní podvozek
ZÁPORY:
- hluk v interiéru
- rozmístění ovládacích prvků
- nekomuniktivní a přeposilované řízení
Pohonná jednotka Objem motoru: 1587 cm3 Palivo: benzín Nejvyšší výkon: 115 koní při 6 050 ot./min. Nejvyšší točivý moment: 150 Nm při 4 000 ot./min Nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,5 s Spotřeba (kombinovaná): 6,6 l/100 km Rozměry Délka x šířka x výška: 4442x1748x1477 mm Rozvor: 2652 mm Objem kufru: 506 l Objem palivové nádrže: 50 l
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.