Česká republika nikdy nepatřila a rozhodně nikdy nebude patřit mezi země, kde by se stály fronty na kompaktní, tříprostorové sedany. Přesto jich na našem trhu několik nalezneme. Ty se snaží zaujmout především motoristy, kteří hledají kvalitní vůz za co možná nejnižší cenu. To je i případ malého Peugeotu 301, který nedáno prošel naším redakčním testem. Jak si tento levný sedan vedl?
Při nákupu nového vozu se v nás vždy střetávají dva protichůdné názory. Jde o hlas rozumu a hlas srdce. Co se ale stane, pokud se člověk rozhodne hlas srdce zcela ignorovat a poslouchat pouze rozum? Pak se z vašich kritérií zcela vytratí design a podobně. Začnete se zaměřovat spíše na poměr cena/výkon. V té chvíli se rázem stávají malé a levné sedany atraktivní volbou. Na poli malých sedanů si velice slušně vede malý Francouz jménem Peugeot 301.
DesignBuďme upřímní. Peugeot 301 rozhodně nepatří mezi skvosty automobilového designu. Na druhou stranu jej nemůžeme ani nikterak odsoudit. „Třistajednička“ dokáže zaujmout netradičním designem přídě s poměrně nízko posazenými světlomety. Boční silueta nás zaujme svým podélným prolisem, jenž vůz opticky prodlužuje.
Dle mého osobního názoru, ale i dle komentářů přihlížejících je největší slabinou designu 301 zadní část. Lidové přísloví praví, že v jednoduchosti je krása, zadní část levného Francouze ale působí až příliš chudě. To dokládá i fakt, že na ní nenalezneme ani madlo pro otvírání zavazadlového prostoru. Pro přístup do zavazadelníku tak je nutné vždy využít tlačítka na klíči anebo tlačítka na palubní desce vozu, což není zrovna dvakrát praktické.
InteriérS ohledem na zaměření Peugeotu 301 je logické, že v interiéru rozhodně nepotkáte žádný luxus. Na druhou stranu se nemusíte bát, že by vám tento kompaktní sedan nenabídl potřebnou dávku pohodlí pro denní cestování.
Základním kamenem kabiny jsou samozřejmě tvrdé a nepříliš vzhledné plasty a z dnešního pohledu zastaralé digitální obrazovky. Co ale vidí zájemce o Peugeot 301 je bytelný, snadno omyvatelný interiér s přehledně zobrazenými základními informacemi bez nepotřebných zbytečností. Co si ale Peugeot nedokáže obhájit je mnohdy naprosto nelogické rozmístění ovládacích prvků. Tím mám na mysli zejména umístění ovladačů stahování oken v prostoru řadící páky, které mi mnohdy přidělalo zbytečné vrásky na čele.
Jízdní vlastnosti a motorizaceMusím se přiznat, že jsem od Peugeotu 301 neočekával mnoho. A skutečně po prvních kilometrech za jeho volantem jsem se obával, že v průběhu redakčního testu se budu při jeho řízení jen a jen trápit. Opak se ale stal skutečností. Je třeba se ale s vozem sžít a začít uvažovat jinak než šťouravý motoristický novinář.
Podvozek je až překvapivě pohodlný. To jsem od levného sedanu rozhodně nečekal. Samozřejmě, vůz trpí typickými neduhy jako je nedotáčivost ve vyšších rychlostech nebo nestabilita při prudkém brzdění. Otázkou ale je, zda se typický řidič Peugeotu 301 někdy dostane na hranu, kdy už se projevuje nedotáčivost. Navíc, pokud se člověk s vozem více sžije, podaří se vám objevit jeho hravost a zábavnost.
Šestistupňová automatická převodovka, které spolupracuje s precizní šestnáctistovkou je skutečnou pýchou Peugeotu. Převodovka řadí přesně dle očekávání řidiče. Samotné změny rychlostních stupňů navíc probíhají nečekaně hladce. Jediným výraznějším negativem na řízení, je jeho necitlivost a nekomunikativnost.
Díky nízké hmotnosti poskytuje benzínová šestnáctistovka vozu poměrně slušnou dynamiku a rozhodně tak nejsou na místě obavy, že by řidič 301 kterak brzdil provoz. Při rychlejší jízdě, zejména po dálnici, se ovšem na plno ukazuje další neduh vozu a tím je nízká úroveň odhlučnění co se týče aerodynamického hluku tak i hluku od valících se kol. Nesmíme zapomenout zmínit ani spotřebu. Ta se v průbehu našeho redakčního testu pohybovala lehce nad hranicí sedmi litrů na sto kilometrů.
ZávěrPokud bych chtěl být jízlivý, dalo by se Peugeotu 301 vytknout skutečně mnoho věcí. Proti všem jeho záporným vlastnostem ale stojí jeho obrovské pozitivum. Tím je samozřejmě nízká pořizovací cena. Za tu je člověk ochoten přehlédnout mnohé. Přesto se na Peugeotu 301 najde několik i drobných věcí, které vás po čase začnou otravovat. Tím mám na mysli rozložení ovládacích prvků nebo chybějící madlo kufru. Za cenu, za kterou Peugeot tento model nabízí (základ činí pouhých 269 tisíc Kč) se jedná skutečně o poctivý kus auta, splňující základní požadavky, které má na vůz průměrný občan.
Celkové hodnocení: 75%Základní cena: 269 000 KčCena testované verze: 344 000 Kč
KLADY:
+ nízká cena
+ slušné jízdní vlastnosti
+ vnitřní prostor
+ komfortní podvozek
ZÁPORY:
- hluk v interiéru
- rozmístění ovládacích prvků
- nekomuniktivní a přeposilované řízení
Pohonná jednotka Objem motoru: 1587 cm3 Palivo: benzín Nejvyšší výkon: 115 koní při 6 050 ot./min. Nejvyšší točivý moment: 150 Nm při 4 000 ot./min Nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,5 s Spotřeba (kombinovaná): 6,6 l/100 km Rozměry Délka x šířka x výška: 4442x1748x1477 mm Rozvor: 2652 mm Objem kufru: 506 l Objem palivové nádrže: 50 l
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?