Česká republika nikdy nepatřila a rozhodně nikdy nebude patřit mezi země, kde by se stály fronty na kompaktní, tříprostorové sedany. Přesto jich na našem trhu několik nalezneme. Ty se snaží zaujmout především motoristy, kteří hledají kvalitní vůz za co možná nejnižší cenu. To je i případ malého Peugeotu 301, který nedáno prošel naším redakčním testem. Jak si tento levný sedan vedl?
Při nákupu nového vozu se v nás vždy střetávají dva protichůdné názory. Jde o hlas rozumu a hlas srdce. Co se ale stane, pokud se člověk rozhodne hlas srdce zcela ignorovat a poslouchat pouze rozum? Pak se z vašich kritérií zcela vytratí design a podobně. Začnete se zaměřovat spíše na poměr cena/výkon. V té chvíli se rázem stávají malé a levné sedany atraktivní volbou. Na poli malých sedanů si velice slušně vede malý Francouz jménem Peugeot 301.
DesignBuďme upřímní. Peugeot 301 rozhodně nepatří mezi skvosty automobilového designu. Na druhou stranu jej nemůžeme ani nikterak odsoudit. „Třistajednička“ dokáže zaujmout netradičním designem přídě s poměrně nízko posazenými světlomety. Boční silueta nás zaujme svým podélným prolisem, jenž vůz opticky prodlužuje.
Dle mého osobního názoru, ale i dle komentářů přihlížejících je největší slabinou designu 301 zadní část. Lidové přísloví praví, že v jednoduchosti je krása, zadní část levného Francouze ale působí až příliš chudě. To dokládá i fakt, že na ní nenalezneme ani madlo pro otvírání zavazadlového prostoru. Pro přístup do zavazadelníku tak je nutné vždy využít tlačítka na klíči anebo tlačítka na palubní desce vozu, což není zrovna dvakrát praktické.
InteriérS ohledem na zaměření Peugeotu 301 je logické, že v interiéru rozhodně nepotkáte žádný luxus. Na druhou stranu se nemusíte bát, že by vám tento kompaktní sedan nenabídl potřebnou dávku pohodlí pro denní cestování.
Základním kamenem kabiny jsou samozřejmě tvrdé a nepříliš vzhledné plasty a z dnešního pohledu zastaralé digitální obrazovky. Co ale vidí zájemce o Peugeot 301 je bytelný, snadno omyvatelný interiér s přehledně zobrazenými základními informacemi bez nepotřebných zbytečností. Co si ale Peugeot nedokáže obhájit je mnohdy naprosto nelogické rozmístění ovládacích prvků. Tím mám na mysli zejména umístění ovladačů stahování oken v prostoru řadící páky, které mi mnohdy přidělalo zbytečné vrásky na čele.
Jízdní vlastnosti a motorizaceMusím se přiznat, že jsem od Peugeotu 301 neočekával mnoho. A skutečně po prvních kilometrech za jeho volantem jsem se obával, že v průběhu redakčního testu se budu při jeho řízení jen a jen trápit. Opak se ale stal skutečností. Je třeba se ale s vozem sžít a začít uvažovat jinak než šťouravý motoristický novinář.
Podvozek je až překvapivě pohodlný. To jsem od levného sedanu rozhodně nečekal. Samozřejmě, vůz trpí typickými neduhy jako je nedotáčivost ve vyšších rychlostech nebo nestabilita při prudkém brzdění. Otázkou ale je, zda se typický řidič Peugeotu 301 někdy dostane na hranu, kdy už se projevuje nedotáčivost. Navíc, pokud se člověk s vozem více sžije, podaří se vám objevit jeho hravost a zábavnost.
Šestistupňová automatická převodovka, které spolupracuje s precizní šestnáctistovkou je skutečnou pýchou Peugeotu. Převodovka řadí přesně dle očekávání řidiče. Samotné změny rychlostních stupňů navíc probíhají nečekaně hladce. Jediným výraznějším negativem na řízení, je jeho necitlivost a nekomunikativnost.
Díky nízké hmotnosti poskytuje benzínová šestnáctistovka vozu poměrně slušnou dynamiku a rozhodně tak nejsou na místě obavy, že by řidič 301 kterak brzdil provoz. Při rychlejší jízdě, zejména po dálnici, se ovšem na plno ukazuje další neduh vozu a tím je nízká úroveň odhlučnění co se týče aerodynamického hluku tak i hluku od valících se kol. Nesmíme zapomenout zmínit ani spotřebu. Ta se v průbehu našeho redakčního testu pohybovala lehce nad hranicí sedmi litrů na sto kilometrů.
ZávěrPokud bych chtěl být jízlivý, dalo by se Peugeotu 301 vytknout skutečně mnoho věcí. Proti všem jeho záporným vlastnostem ale stojí jeho obrovské pozitivum. Tím je samozřejmě nízká pořizovací cena. Za tu je člověk ochoten přehlédnout mnohé. Přesto se na Peugeotu 301 najde několik i drobných věcí, které vás po čase začnou otravovat. Tím mám na mysli rozložení ovládacích prvků nebo chybějící madlo kufru. Za cenu, za kterou Peugeot tento model nabízí (základ činí pouhých 269 tisíc Kč) se jedná skutečně o poctivý kus auta, splňující základní požadavky, které má na vůz průměrný občan.
Celkové hodnocení: 75%Základní cena: 269 000 KčCena testované verze: 344 000 Kč
KLADY:
+ nízká cena
+ slušné jízdní vlastnosti
+ vnitřní prostor
+ komfortní podvozek
ZÁPORY:
- hluk v interiéru
- rozmístění ovládacích prvků
- nekomuniktivní a přeposilované řízení
Pohonná jednotka Objem motoru: 1587 cm3 Palivo: benzín Nejvyšší výkon: 115 koní při 6 050 ot./min. Nejvyšší točivý moment: 150 Nm při 4 000 ot./min Nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,5 s Spotřeba (kombinovaná): 6,6 l/100 km Rozměry Délka x šířka x výška: 4442x1748x1477 mm Rozvor: 2652 mm Objem kufru: 506 l Objem palivové nádrže: 50 l
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?