Postavit rodinné, velkoprostorové auto, které svým designem nezapadne do šedi průměrnosti je v dnešní době poněkud tvrdým oříškem. Přesto se to Opelu s malou Merivou podařilo, a to nejen díky neobvyklému systému protichůdných dveří.
Jen málokterému vozu kategorie MPV se podaří zaujmout tolik jako Merivě. Design přední části vozu se nese přesně ve stylu současného designového jazyka Opelu. Ačkoli vzhled přední části působí, díky ostrému pohledu a výrazné masce chladiče, na poměry MPV neobyčejně líbivě, design boků vozu se alespoň v mých očích jeví jako nepříliš povedený. První velkou ránou pro oči jsou zpětná zrcátka. Ty připomínají tykadla přilepená na dveřích.
Při pohledu na ně se stále nemohu zbavit dojmu, že na jejich umístění designeři zapomněli a na rychlo hledali místo kam je umístit. Ještě rušivějším prvkem a jinak líbivém designu je „schod“ na boční linii v oblasti zadních dveří. Ten dle slov Opelu přináší „cool“ vzhled vozu a navíc nabízí lepší výhled ven ze zadní řady sedadel. O tom jak je tento prvek „cool“ se dá polemizovat a je na vkusu každého z nás, zda jej přijme pozitivně či negativně.
Zadní část Merivy zaujme hlavně svými světlomety s výraznou grafikou. Samostatnou kapitolou je využití protichůdných dveří. Ty působí nejen jako výrazný designový prvek, který zaujme nejednoho přihlížejícího, zároveň jde ale o maximálně funkční prvek vozu. Toto otevírání dveří nejen že zpříjemňuje vystupování ze zadní řady sedadel, zároveň ale usnadňuje přístup rodičů k dětem na zadních sedačkách.
Praktičnost v hlavní roliOd dveří se můžeme plynule přesunout k interiéru vozu. Ten působí na vnější velikost vozu až neuvěřitelně vzdušně a prostorně. Řidič má k dispozici vysoce pohodlná sedadla, která umožňují skvělé sžití s vozem. K pohodlí za volantem přispívá i velká prostornost v oblasti ramen, loktů i kolen.
Pochválit musíme Opel i za skvělý výhled z vozu. Jedinou slabinou výhledu je směrem šikmo vzad a poměrně velký slepý bod. Další výhodou interiéru Merivy je jeho praktičnost. O úložné prostory zde rozhodně není nouze. K tomu přispívá i kolejnicovým systéme FlexRail, umožňující posouvat středový panel dle potřeb posádky. I k odkládacím prostorům Merivy jsem ale našel drobnou výtku. Stejně jako ve všech vozech Opelu zde stále schází přihrádka pro odložení brýlí.
Největším problémem přední části interiéru Merivy je stádo splašených tlačítek na středovém panelu. Ty slouží k ovládání rádia, klimatizace a multimediálního systému. Zde se zkrátka podepisuje fakt, že Meriva druhé generace se na trh dostala již v roce 2010. Od té doby prošla pouze jednou modernizací, která se ovšem dotkla pouze motorů a designu.
Při usednutí na zadní řadu sedadel člověk pochopí, že Meriva cílí na rodiny s malými dětmi. To naznačuje nejen přítomnost skládacích „stolečků“, ale hlavně méně místa pro ramena i kolena cestujících. Na delší cestování s trojicí dospělých na zadních sedlech tak rovnou zapomeňte. Další velkou devizou Merivy, co se zadních sedadel týče je jejich nezávislost. Každé sedadlo se dá posouvat nebo zcela vyjmout interiér tak lze přetvořit k jakémukoli obrazu. Nesmíme zapomenout zmínit ani zavazadlový prostor. Vzhledem k tomu, že naše testovací verze disponovala pod podlahou kufru plynovou nádrží, přišli jsme o možnost využití tohoto prostoru. Tím je snížen objem zavazadlového prostoru na 400 litrů.
Motorizace a jízdaNa jízdu Merivy je třeba dívat se dvojím pohledem. Pokud patříte mezi automobilové nadšence, milujete řízení a agresivní a sportovní styl jízdy, Meriva vás hořce zklame. Na druhou stranu, pokud hledáte vůz, s příjemným a přesným řízením, adekvátní zpětnou vazbou a neobyčejně pohodlným podvozkem, do Merivy se zamilujete. Pohodlný podvozek po nerovnostech doslova pluje a nedotáčivost se dostavuje až za limitem pneumatik. K té se řidič Merivy přiblíží ale zřídka kdy, nebo spíše nikdy. Pod kapotou testovaného vozu pracoval motor o objemu 1,4 litru s výkonem 120 koní.
Tento turbem dopovaný motor spaloval benzín a LPG. Tato kombinace nabízí při plném stavu benzínové i plynové nádrže dojezd téměř 1000 km. Kromě velkého dojezdu i nízkých provozních nákladů se tento motor chlubí příjemně lineárním chodem. Velkým kamenem úrazu při jízdě tak nebyl motor, ale převodovka. Manuální převodovka disponovala pouze pěti převodovými stupni, což se negativně projevovalo při jízdě po dálnici, kdy motor točil při svižné jízdě do zbytečných otáček a tím rostla i jinak nízká spotřeba. Ta na konci testovacího týdne činila 7 litrů benzínu na 100 km a 8,3 litru LPG na 100 ujetých kilometrů.
ResuméMusím se přiznat, že týdne za volantem malého, plyn spalujícího MPV jsem se poměrně obával. Již po prvním dni jsem byl ale příjemně překvapen. Meriva se ukázala jako skvělý a hlavně praktický společník na cesty. Za volantem Merivy nechcete jet rychle, nemáte důvod pospíchat a hrát si na závodníka. Jediné po čem toužíte je se pohodlně dostat z bodu A do bodu B a možná si po cestě i příjemně odpočinout. A přesně to dokáže Meriva splnit dokonale.
Celkové hodnocení: 90%Základní cena: 344 900 Kč
Cena testované verze: 491 900 Kč
KLADY Originální vzhled Praktičnost a funkčnost Pohodlný podvozek Svižný a úsporný motor
ZÁPORY Méně místa na zadních sedačkách Velké množství tlačítek na středovém panelu Vysoká hmotnost vozu Špatný výhled šikmo vzad a velký slepý bod
Pohonná jednotka Objem: 1364 cm3 Palivo: Benzín, LPG Výkon 120 koní mezi 4800- 6000 ot./min. Točivý moment: 175 Nm mezi 1750-4800 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s Maximální rychlost: 188 km/h Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná: 7,6/5,0/6,0Rozměry Délka x šířka x výška 4300 x 1994 x 1615 mm Rozvor: 2644 mm Objem zavazadelníku: 400 l Objem palivové nádrže: 54 l benzínu, 25 l plynu
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.