Postavit rodinné, velkoprostorové auto, které svým designem nezapadne do šedi průměrnosti je v dnešní době poněkud tvrdým oříškem. Přesto se to Opelu s malou Merivou podařilo, a to nejen díky neobvyklému systému protichůdných dveří.
Jen málokterému vozu kategorie MPV se podaří zaujmout tolik jako Merivě. Design přední části vozu se nese přesně ve stylu současného designového jazyka Opelu. Ačkoli vzhled přední části působí, díky ostrému pohledu a výrazné masce chladiče, na poměry MPV neobyčejně líbivě, design boků vozu se alespoň v mých očích jeví jako nepříliš povedený. První velkou ránou pro oči jsou zpětná zrcátka. Ty připomínají tykadla přilepená na dveřích.
Při pohledu na ně se stále nemohu zbavit dojmu, že na jejich umístění designeři zapomněli a na rychlo hledali místo kam je umístit. Ještě rušivějším prvkem a jinak líbivém designu je „schod“ na boční linii v oblasti zadních dveří. Ten dle slov Opelu přináší „cool“ vzhled vozu a navíc nabízí lepší výhled ven ze zadní řady sedadel. O tom jak je tento prvek „cool“ se dá polemizovat a je na vkusu každého z nás, zda jej přijme pozitivně či negativně.
Zadní část Merivy zaujme hlavně svými světlomety s výraznou grafikou. Samostatnou kapitolou je využití protichůdných dveří. Ty působí nejen jako výrazný designový prvek, který zaujme nejednoho přihlížejícího, zároveň jde ale o maximálně funkční prvek vozu. Toto otevírání dveří nejen že zpříjemňuje vystupování ze zadní řady sedadel, zároveň ale usnadňuje přístup rodičů k dětem na zadních sedačkách.
Praktičnost v hlavní roliOd dveří se můžeme plynule přesunout k interiéru vozu. Ten působí na vnější velikost vozu až neuvěřitelně vzdušně a prostorně. Řidič má k dispozici vysoce pohodlná sedadla, která umožňují skvělé sžití s vozem. K pohodlí za volantem přispívá i velká prostornost v oblasti ramen, loktů i kolen.
Pochválit musíme Opel i za skvělý výhled z vozu. Jedinou slabinou výhledu je směrem šikmo vzad a poměrně velký slepý bod. Další výhodou interiéru Merivy je jeho praktičnost. O úložné prostory zde rozhodně není nouze. K tomu přispívá i kolejnicovým systéme FlexRail, umožňující posouvat středový panel dle potřeb posádky. I k odkládacím prostorům Merivy jsem ale našel drobnou výtku. Stejně jako ve všech vozech Opelu zde stále schází přihrádka pro odložení brýlí.
Největším problémem přední části interiéru Merivy je stádo splašených tlačítek na středovém panelu. Ty slouží k ovládání rádia, klimatizace a multimediálního systému. Zde se zkrátka podepisuje fakt, že Meriva druhé generace se na trh dostala již v roce 2010. Od té doby prošla pouze jednou modernizací, která se ovšem dotkla pouze motorů a designu.
Při usednutí na zadní řadu sedadel člověk pochopí, že Meriva cílí na rodiny s malými dětmi. To naznačuje nejen přítomnost skládacích „stolečků“, ale hlavně méně místa pro ramena i kolena cestujících. Na delší cestování s trojicí dospělých na zadních sedlech tak rovnou zapomeňte. Další velkou devizou Merivy, co se zadních sedadel týče je jejich nezávislost. Každé sedadlo se dá posouvat nebo zcela vyjmout interiér tak lze přetvořit k jakémukoli obrazu. Nesmíme zapomenout zmínit ani zavazadlový prostor. Vzhledem k tomu, že naše testovací verze disponovala pod podlahou kufru plynovou nádrží, přišli jsme o možnost využití tohoto prostoru. Tím je snížen objem zavazadlového prostoru na 400 litrů.
Motorizace a jízdaNa jízdu Merivy je třeba dívat se dvojím pohledem. Pokud patříte mezi automobilové nadšence, milujete řízení a agresivní a sportovní styl jízdy, Meriva vás hořce zklame. Na druhou stranu, pokud hledáte vůz, s příjemným a přesným řízením, adekvátní zpětnou vazbou a neobyčejně pohodlným podvozkem, do Merivy se zamilujete. Pohodlný podvozek po nerovnostech doslova pluje a nedotáčivost se dostavuje až za limitem pneumatik. K té se řidič Merivy přiblíží ale zřídka kdy, nebo spíše nikdy. Pod kapotou testovaného vozu pracoval motor o objemu 1,4 litru s výkonem 120 koní.
Tento turbem dopovaný motor spaloval benzín a LPG. Tato kombinace nabízí při plném stavu benzínové i plynové nádrže dojezd téměř 1000 km. Kromě velkého dojezdu i nízkých provozních nákladů se tento motor chlubí příjemně lineárním chodem. Velkým kamenem úrazu při jízdě tak nebyl motor, ale převodovka. Manuální převodovka disponovala pouze pěti převodovými stupni, což se negativně projevovalo při jízdě po dálnici, kdy motor točil při svižné jízdě do zbytečných otáček a tím rostla i jinak nízká spotřeba. Ta na konci testovacího týdne činila 7 litrů benzínu na 100 km a 8,3 litru LPG na 100 ujetých kilometrů.
ResuméMusím se přiznat, že týdne za volantem malého, plyn spalujícího MPV jsem se poměrně obával. Již po prvním dni jsem byl ale příjemně překvapen. Meriva se ukázala jako skvělý a hlavně praktický společník na cesty. Za volantem Merivy nechcete jet rychle, nemáte důvod pospíchat a hrát si na závodníka. Jediné po čem toužíte je se pohodlně dostat z bodu A do bodu B a možná si po cestě i příjemně odpočinout. A přesně to dokáže Meriva splnit dokonale.
Celkové hodnocení: 90%Základní cena: 344 900 Kč
Cena testované verze: 491 900 Kč
KLADY Originální vzhled Praktičnost a funkčnost Pohodlný podvozek Svižný a úsporný motor
ZÁPORY Méně místa na zadních sedačkách Velké množství tlačítek na středovém panelu Vysoká hmotnost vozu Špatný výhled šikmo vzad a velký slepý bod
Pohonná jednotka Objem: 1364 cm3 Palivo: Benzín, LPG Výkon 120 koní mezi 4800- 6000 ot./min. Točivý moment: 175 Nm mezi 1750-4800 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s Maximální rychlost: 188 km/h Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná: 7,6/5,0/6,0Rozměry Délka x šířka x výška 4300 x 1994 x 1615 mm Rozvor: 2644 mm Objem zavazadelníku: 400 l Objem palivové nádrže: 54 l benzínu, 25 l plynu
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.