Postavit rodinné, velkoprostorové auto, které svým designem nezapadne do šedi průměrnosti je v dnešní době poněkud tvrdým oříškem. Přesto se to Opelu s malou Merivou podařilo, a to nejen díky neobvyklému systému protichůdných dveří.
Jen málokterému vozu kategorie MPV se podaří zaujmout tolik jako Merivě. Design přední části vozu se nese přesně ve stylu současného designového jazyka Opelu. Ačkoli vzhled přední části působí, díky ostrému pohledu a výrazné masce chladiče, na poměry MPV neobyčejně líbivě, design boků vozu se alespoň v mých očích jeví jako nepříliš povedený. První velkou ránou pro oči jsou zpětná zrcátka. Ty připomínají tykadla přilepená na dveřích.
Při pohledu na ně se stále nemohu zbavit dojmu, že na jejich umístění designeři zapomněli a na rychlo hledali místo kam je umístit. Ještě rušivějším prvkem a jinak líbivém designu je „schod“ na boční linii v oblasti zadních dveří. Ten dle slov Opelu přináší „cool“ vzhled vozu a navíc nabízí lepší výhled ven ze zadní řady sedadel. O tom jak je tento prvek „cool“ se dá polemizovat a je na vkusu každého z nás, zda jej přijme pozitivně či negativně.
Zadní část Merivy zaujme hlavně svými světlomety s výraznou grafikou. Samostatnou kapitolou je využití protichůdných dveří. Ty působí nejen jako výrazný designový prvek, který zaujme nejednoho přihlížejícího, zároveň jde ale o maximálně funkční prvek vozu. Toto otevírání dveří nejen že zpříjemňuje vystupování ze zadní řady sedadel, zároveň ale usnadňuje přístup rodičů k dětem na zadních sedačkách.
Praktičnost v hlavní roliOd dveří se můžeme plynule přesunout k interiéru vozu. Ten působí na vnější velikost vozu až neuvěřitelně vzdušně a prostorně. Řidič má k dispozici vysoce pohodlná sedadla, která umožňují skvělé sžití s vozem. K pohodlí za volantem přispívá i velká prostornost v oblasti ramen, loktů i kolen.
Pochválit musíme Opel i za skvělý výhled z vozu. Jedinou slabinou výhledu je směrem šikmo vzad a poměrně velký slepý bod. Další výhodou interiéru Merivy je jeho praktičnost. O úložné prostory zde rozhodně není nouze. K tomu přispívá i kolejnicovým systéme FlexRail, umožňující posouvat středový panel dle potřeb posádky. I k odkládacím prostorům Merivy jsem ale našel drobnou výtku. Stejně jako ve všech vozech Opelu zde stále schází přihrádka pro odložení brýlí.
Největším problémem přední části interiéru Merivy je stádo splašených tlačítek na středovém panelu. Ty slouží k ovládání rádia, klimatizace a multimediálního systému. Zde se zkrátka podepisuje fakt, že Meriva druhé generace se na trh dostala již v roce 2010. Od té doby prošla pouze jednou modernizací, která se ovšem dotkla pouze motorů a designu.
Při usednutí na zadní řadu sedadel člověk pochopí, že Meriva cílí na rodiny s malými dětmi. To naznačuje nejen přítomnost skládacích „stolečků“, ale hlavně méně místa pro ramena i kolena cestujících. Na delší cestování s trojicí dospělých na zadních sedlech tak rovnou zapomeňte. Další velkou devizou Merivy, co se zadních sedadel týče je jejich nezávislost. Každé sedadlo se dá posouvat nebo zcela vyjmout interiér tak lze přetvořit k jakémukoli obrazu. Nesmíme zapomenout zmínit ani zavazadlový prostor. Vzhledem k tomu, že naše testovací verze disponovala pod podlahou kufru plynovou nádrží, přišli jsme o možnost využití tohoto prostoru. Tím je snížen objem zavazadlového prostoru na 400 litrů.
Motorizace a jízdaNa jízdu Merivy je třeba dívat se dvojím pohledem. Pokud patříte mezi automobilové nadšence, milujete řízení a agresivní a sportovní styl jízdy, Meriva vás hořce zklame. Na druhou stranu, pokud hledáte vůz, s příjemným a přesným řízením, adekvátní zpětnou vazbou a neobyčejně pohodlným podvozkem, do Merivy se zamilujete. Pohodlný podvozek po nerovnostech doslova pluje a nedotáčivost se dostavuje až za limitem pneumatik. K té se řidič Merivy přiblíží ale zřídka kdy, nebo spíše nikdy. Pod kapotou testovaného vozu pracoval motor o objemu 1,4 litru s výkonem 120 koní.
Tento turbem dopovaný motor spaloval benzín a LPG. Tato kombinace nabízí při plném stavu benzínové i plynové nádrže dojezd téměř 1000 km. Kromě velkého dojezdu i nízkých provozních nákladů se tento motor chlubí příjemně lineárním chodem. Velkým kamenem úrazu při jízdě tak nebyl motor, ale převodovka. Manuální převodovka disponovala pouze pěti převodovými stupni, což se negativně projevovalo při jízdě po dálnici, kdy motor točil při svižné jízdě do zbytečných otáček a tím rostla i jinak nízká spotřeba. Ta na konci testovacího týdne činila 7 litrů benzínu na 100 km a 8,3 litru LPG na 100 ujetých kilometrů.
ResuméMusím se přiznat, že týdne za volantem malého, plyn spalujícího MPV jsem se poměrně obával. Již po prvním dni jsem byl ale příjemně překvapen. Meriva se ukázala jako skvělý a hlavně praktický společník na cesty. Za volantem Merivy nechcete jet rychle, nemáte důvod pospíchat a hrát si na závodníka. Jediné po čem toužíte je se pohodlně dostat z bodu A do bodu B a možná si po cestě i příjemně odpočinout. A přesně to dokáže Meriva splnit dokonale.
Celkové hodnocení: 90%Základní cena: 344 900 Kč
Cena testované verze: 491 900 Kč
KLADY Originální vzhled Praktičnost a funkčnost Pohodlný podvozek Svižný a úsporný motor
ZÁPORY Méně místa na zadních sedačkách Velké množství tlačítek na středovém panelu Vysoká hmotnost vozu Špatný výhled šikmo vzad a velký slepý bod
Pohonná jednotka Objem: 1364 cm3 Palivo: Benzín, LPG Výkon 120 koní mezi 4800- 6000 ot./min. Točivý moment: 175 Nm mezi 1750-4800 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s Maximální rychlost: 188 km/h Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná: 7,6/5,0/6,0Rozměry Délka x šířka x výška 4300 x 1994 x 1615 mm Rozvor: 2644 mm Objem zavazadelníku: 400 l Objem palivové nádrže: 54 l benzínu, 25 l plynu
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.