Design
Když se podíváte na tenhle nejostřejší Seat v nabídce, asi vás nenapadne, že je to vlastně stejně rychlá silniční raketa jako nedávno testovaný Civic Type R. Nenápadné detaily, jako je oranžový paket karoserie, loga s vlaječkou nebo dvojice poladěných koncovek výfuku, to je vlastně tak zhruba vše, čím se na první pohled Cupra liší od klasických Leonů.
V nabídce výrobce jsou pak celkem tři verze Cupry, přičemž námi testovaná byla ta středně velká, tedy hatchback. Dále je možnost zakoupit si kombík ST a klasické třídvířko s označením SC. A jelikož zde máme vůz s paketem Performance Orange, společně s tím byla na našem exempláři k vidění oranžová 19" litá kola, černé brzdy Brembo, oranžové kryty zpětných zrcátek, rámeček mřížky chladiče a oranžový nápis Cupra na zádi.
Interiér
Po usednutí do kabiny mne stejně jako před rokem u verze SC, uvítala příplatková skořepinová sedadla s logy Cupra, která jsou tím nejlepším, co můžete do Cupry 290. Příplatek za ně se podle našeho názoru opravdu vyplatí, protože pak i v těch nejostřejších zatáčkách budete v sedadle doslova přilepeni a zároveň se v nich dá trávit i několik stovek kilometrů. Na druhou stranu je fakt, že testovaný Civic Type R měl ještě lepší skořepiny, jenže v těch se nedalo trávit mnoho času bez toho, aby vás něco nezačalo tlačit.
Potěšil nás i rozsah nastavení volantu a sedačky řidiče jako takové, takže nebylo problémem ihned najít svou ideální pozici za volantem. Co se týče místa nad hlavou, řidič s výškou nad 186 cm zde pocítí začínající nedostatek místa, což platí i o prostoru na zadní řadě sedadel. Hodí se i objem zavazadelníku, který v základu poskytne 380 litrů objemu.
Co se týče samotného zpracování interiéru, k němu nemám ani jednu výhradu. Oceňuji, že se Seat do jisté míry odlišil od sesterských bratrů Octavia a Golf a nabízí kupříkladu jinak umístěnou obrazovku multimediálního systému. Právě tady mi nejvíce vyhovuje díky jejímu umístění a natočení směrem k řidiči. Nikdy se tak nestalo, že bych při pohledu na navigační systém výrazně ztratil "výhled" na cestu.
Díky koncernovému příbuzenství pak nechybí kvalitně zpracované ovladače rádia a klimatizace a výborným prvkem standardní výbavy jsou barevné linky ve dveřích, které mění barvu dle aktuálního jízdního profilu. Při zvolení nejostřejšího režimu Cupra svítí červeně, v ostatních režimech pak svítí příjemnou bílou barvou.
Motorizace a jízda
A právě zde se dostáváme k celé podstatě, proč jsme vlastně otestovali Seat Leon Cupra 290. Právě číslovka značí počet koní a ten je oproti předešlé verzi vyšší o rovných deset. Společně s tím přichází u verze SC a hatchback poladěné koncovky výfuků a.. to je vlastně vše. Víc změn nečekejte, vlastně až na o setinu lepší zrychlení z nuly na stovku za 5,8 sekundy.
Pod kapotou vozu tak stále pracuje známý čtyřválcový turbomotor EA888 o objemu dva litry, který poskytuje plných 290 koní od 5700 ot./min a točivý moment 350 Nm se dostaví už v 1 700 ot/min. To jsou mírné změny oproti slabší verzi Cupra 280. Pro tentokrát jsme navíc měli k dispozici verzi s manuální převodovkou, takže požitek z jízdy byl maximální. Ve srovnání s Civicem Type R však byla převodovka Seatu poněkud nepřesnější, tužší a jednotlivé rychlosti nešlo sázet s takovou razantní lehkostí.
Dvoulitrový turbomotor se probouzí téměř okamžitě a je zde znát, že výkon lehce povyrostl. Bohužel je ale škoda, že přiostřený zvuk výfuků uslyší jen kolemjdoucí, protože do kabiny se stále dostává jen mírné dunění a to ještě nesmíte jet příliš rychle. Jedině v režimu Cupra se pak dostaví hutný zvuk motoru, jenže ten je vyvolán umělým syntetyzátorem. S koupí Cupry 290 bychom také doporučovali šetřit peníze na kvalitní obutí, díky potenciálu auta vám bude odcházet opravdu rychle. Je až neskutečné, jak je Cupra 290 řidičsky zábavná, avšak stále do jisté míry sterilní a klidná. Civic Type R je proti němu jako agresor s neustále zaťatou pěstí, kdežto Cupra je svalnatý frajírek v obleku, co se projeví jen chvílemi.
Velký podíl na velmi sebejisté jízdě má také adaptivní podvozek DCC a systém jízdního profilu se čtyřmi režimy. V základním režimu Comfort se dá Cupra využívat jako každodenní přibližovadlo a byl jsem překvapen, jaké pohodlí dovede vůz v daném nastavení nabídnout. Podvozek se v tomto režimu snaží vyhladit každou nerovnost, do kabiny se dostane jen málokdy ráz od tlumičů a reakce motoru na plynový pedál je lehce otupělá. Drobná změna přišla, když se vůz přepnul na režim Sport, tehdy se tlumiče lehce přitvrdili, mírně ztuhl posilovač řízení a motor jako by se probudil z mírného spánku. To pravé peklo však přišlo ve chvíli, kdy byl skrze tlačítko s logem vlajky navolen režim Cupra.
Po jeho aktivaci se totiž přitvrdí tlumiče a posilovač řízení na maximum, z reproduktorů se začne ozývat uměle přibarvený zvuk motoru a v tu chvíli se Cupra tváří tak, jako by chtěla zlikvidovat vše, co ji přijde do cesty. Samozřejmostí je také maximálka 250 km/h, která je zde narozdíl od Hondy Civic Type R snadněji dosažitelná. Autu nevadí ani divoké tempo kdekoliv si usmyslíte, díky dobrým pneumatikám Leon Cupra 290 držel na silnici jako přilepený a snad jen vlhký asfalt může chvílemi způsobit solidní adrenalinové zážitky.
A jelikož i provoz takového auta si něco žádá, pojďme si říci, jak je na tom Cupra se spotřebou. Za dobu testu se naše průměrná spotřeba zastavila na 7,5 litrech na 100 km. To jsme ale využívali z poloviny klimatizaci a úplně pomalu jsme zrovna nejezdili. Pokud si však chcete užít naplno všech 290 oficiálně udávaných koní, počítejte s tím, že spotřeba se vyšplhá k 15 litrům na 100 km. Důležitým aspektem je i používané palivo, motor si s chutí řekne o Natural 98, ale když by jste zrovna neměli náladu závodit a jen se přepravovat svižnějším tempem, spokojí se i s oktanovým číslem 95.
Závěr
Závěrečné dojmy na posílený Leon Cupra 290 by se daly z mého pohledu shrnout jako skvělé. Když si vzpomenu na nedávno testovanou Hondu Civic Type R, najednou mi dojde, jak moc odlišná je kategorie hothatch. Zatímco Japonec hraje vše na údernou sílu a tvrdost, námi testovaný Španěl jde na to přesně opačně a podobnou palbu zážitků a energie v motorovém prostoru servíruje s větší jemností, bez zbytečných úderů do ledvin a řevu blížícího se monopostu Formule 1. V oblasti jízdní dynamiky a dovedností dovede zkušený řidič za volantem Cupry 290 vytrestat bezpočet silnějších sportovních vozů, takže důležitým faktorem není jen auto, nýbrž i ten, kdo sedí za jeho volantem. A negativa? Těch má Seat Leon Cupra 290 vážně... málo.
Celkové hodnocení: 97 %
Základní cena vozu vč. akce: 733 900 Kč
Cena testované verze: 878 900 Kč
KLADY
- jízdní dovednosti
- sexy vzhled
- skvělá sportovní sedadla
- podvozek
- motor
ZÁPORY
- tužší řazení
- některé příplatky
- zvuk výfuků by mohl být silnější
Pohonná jednotka | |
Objem motoru: | 1984 cm3 |
Palivo: | natural 98 / 95 |
Výkon: | 290 koní při 5900-6400 ot./min |
Točivý moment: | 350 Nm při 1700-5800 ot./min |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 5,8 sekundy |
Maximální nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): | 8 l / 7,5 l / 7,7 l |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4271 x 1816 x 1435 mm |
Rozvor: | 2631 mm |
Objem zavazadelníku: | 380 litrů |
Objem palivové nádrže: | 50 litrů |