Připadá vám, že je současný trh s ostrými hatchbacky doslova přecpán? Pak nejste sami. Například v kategorii zběsilých předokolek panuje doslova tlačenice a není to tak dávno, co jsme se podívali na nedávného krále této kategorie se jménem Honda Civic Type R. Jenže ne každý chce budit vždy a všude pozornost a tak je tady podobně ostrý a rychlý Seat Leon Cupra 290.
Když se podíváte na tenhle nejostřejší Seat v nabídce, asi vás nenapadne, že je to vlastně stejně rychlá silniční raketa jako nedávno testovaný Civic Type R. Nenápadné detaily, jako je oranžový paket karoserie, loga s vlaječkou nebo dvojice poladěných koncovek výfuku, to je vlastně tak zhruba vše, čím se na první pohled Cupra liší od klasických Leonů.
V nabídce výrobce jsou pak celkem tři verze Cupry, přičemž námi testovaná byla ta středně velká, tedy hatchback. Dále je možnost zakoupit si kombík ST a klasické třídvířko s označením SC. A jelikož zde máme vůz s paketem Performance Orange, společně s tím byla na našem exempláři k vidění oranžová 19" litá kola, černé brzdy Brembo, oranžové kryty zpětných zrcátek, rámeček mřížky chladiče a oranžový nápis Cupra na zádi.
InteriérPo usednutí do kabiny mne stejně jako před rokem u verze SC, uvítala příplatková skořepinová sedadla s logy Cupra, která jsou tím nejlepším, co můžete do Cupry 290. Příplatek za ně se podle našeho názoru opravdu vyplatí, protože pak i v těch nejostřejších zatáčkách budete v sedadle doslova přilepeni a zároveň se v nich dá trávit i několik stovek kilometrů. Na druhou stranu je fakt, že testovaný Civic Type R měl ještě lepší skořepiny, jenže v těch se nedalo trávit mnoho času bez toho, aby vás něco nezačalo tlačit.
Potěšil nás i rozsah nastavení volantu a sedačky řidiče jako takové, takže nebylo problémem ihned najít svou ideální pozici za volantem. Co se týče místa nad hlavou, řidič s výškou nad 186 cm zde pocítí začínající nedostatek místa, což platí i o prostoru na zadní řadě sedadel. Hodí se i objem zavazadelníku, který v základu poskytne 380 litrů objemu.
Co se týče samotného zpracování interiéru, k němu nemám ani jednu výhradu. Oceňuji, že se Seat do jisté míry odlišil od sesterských bratrů Octavia a Golf a nabízí kupříkladu jinak umístěnou obrazovku multimediálního systému. Právě tady mi nejvíce vyhovuje díky jejímu umístění a natočení směrem k řidiči. Nikdy se tak nestalo, že bych při pohledu na navigační systém výrazně ztratil "výhled" na cestu.
Díky koncernovému příbuzenství pak nechybí kvalitně zpracované ovladače rádia a klimatizace a výborným prvkem standardní výbavy jsou barevné linky ve dveřích, které mění barvu dle aktuálního jízdního profilu. Při zvolení nejostřejšího režimu Cupra svítí červeně, v ostatních režimech pak svítí příjemnou bílou barvou.
Motorizace a jízdaA právě zde se dostáváme k celé podstatě, proč jsme vlastně otestovali Seat Leon Cupra 290. Právě číslovka značí počet koní a ten je oproti předešlé verzi vyšší o rovných deset. Společně s tím přichází u verze SC a hatchback poladěné koncovky výfuků a.. to je vlastně vše. Víc změn nečekejte, vlastně až na o setinu lepší zrychlení z nuly na stovku za 5,8 sekundy.
Pod kapotou vozu tak stále pracuje známý čtyřválcový turbomotor EA888 o objemu dva litry, který poskytuje plných 290 koní od 5700 ot./min a točivý moment 350 Nm se dostaví už v 1 700 ot/min. To jsou mírné změny oproti slabší verzi Cupra 280. Pro tentokrát jsme navíc měli k dispozici verzi s manuální převodovkou, takže požitek z jízdy byl maximální. Ve srovnání s Civicem Type R však byla převodovka Seatu poněkud nepřesnější, tužší a jednotlivé rychlosti nešlo sázet s takovou razantní lehkostí.
Dvoulitrový turbomotor se probouzí téměř okamžitě a je zde znát, že výkon lehce povyrostl. Bohužel je ale škoda, že přiostřený zvuk výfuků uslyší jen kolemjdoucí, protože do kabiny se stále dostává jen mírné dunění a to ještě nesmíte jet příliš rychle. Jedině v režimu Cupra se pak dostaví hutný zvuk motoru, jenže ten je vyvolán umělým syntetyzátorem. S koupí Cupry 290 bychom také doporučovali šetřit peníze na kvalitní obutí, díky potenciálu auta vám bude odcházet opravdu rychle. Je až neskutečné, jak je Cupra 290 řidičsky zábavná, avšak stále do jisté míry sterilní a klidná. Civic Type R je proti němu jako agresor s neustále zaťatou pěstí, kdežto Cupra je svalnatý frajírek v obleku, co se projeví jen chvílemi.
Velký podíl na velmi sebejisté jízdě má také adaptivní podvozek DCC a systém jízdního profilu se čtyřmi režimy. V základním režimu Comfort se dá Cupra využívat jako každodenní přibližovadlo a byl jsem překvapen, jaké pohodlí dovede vůz v daném nastavení nabídnout. Podvozek se v tomto režimu snaží vyhladit každou nerovnost, do kabiny se dostane jen málokdy ráz od tlumičů a reakce motoru na plynový pedál je lehce otupělá. Drobná změna přišla, když se vůz přepnul na režim Sport, tehdy se tlumiče lehce přitvrdili, mírně ztuhl posilovač řízení a motor jako by se probudil z mírného spánku. To pravé peklo však přišlo ve chvíli, kdy byl skrze tlačítko s logem vlajky navolen režim Cupra.
Po jeho aktivaci se totiž přitvrdí tlumiče a posilovač řízení na maximum, z reproduktorů se začne ozývat uměle přibarvený zvuk motoru a v tu chvíli se Cupra tváří tak, jako by chtěla zlikvidovat vše, co ji přijde do cesty. Samozřejmostí je také maximálka 250 km/h, která je zde narozdíl od Hondy Civic Type R snadněji dosažitelná. Autu nevadí ani divoké tempo kdekoliv si usmyslíte, díky dobrým pneumatikám Leon Cupra 290 držel na silnici jako přilepený a snad jen vlhký asfalt může chvílemi způsobit solidní adrenalinové zážitky.
A jelikož i provoz takového auta si něco žádá, pojďme si říci, jak je na tom Cupra se spotřebou. Za dobu testu se naše průměrná spotřeba zastavila na 7,5 litrech na 100 km. To jsme ale využívali z poloviny klimatizaci a úplně pomalu jsme zrovna nejezdili. Pokud si však chcete užít naplno všech 290 oficiálně udávaných koní, počítejte s tím, že spotřeba se vyšplhá k 15 litrům na 100 km. Důležitým aspektem je i používané palivo, motor si s chutí řekne o Natural 98, ale když by jste zrovna neměli náladu závodit a jen se přepravovat svižnějším tempem, spokojí se i s oktanovým číslem 95.
ZávěrZávěrečné dojmy na posílený Leon Cupra 290 by se daly z mého pohledu shrnout jako skvělé. Když si vzpomenu na nedávno testovanou Hondu Civic Type R, najednou mi dojde, jak moc odlišná je kategorie hothatch. Zatímco Japonec hraje vše na údernou sílu a tvrdost, námi testovaný Španěl jde na to přesně opačně a podobnou palbu zážitků a energie v motorovém prostoru servíruje s větší jemností, bez zbytečných úderů do ledvin a řevu blížícího se monopostu Formule 1. V oblasti jízdní dynamiky a dovedností dovede zkušený řidič za volantem Cupry 290 vytrestat bezpočet silnějších sportovních vozů, takže důležitým faktorem není jen auto, nýbrž i ten, kdo sedí za jeho volantem. A negativa? Těch má Seat Leon Cupra 290 vážně... málo.
Celkové hodnocení: 97 %Základní cena vozu vč. akce: 733 900 Kč
Cena testované verze: 878 900 Kč
KLADY
- jízdní dovednosti
- sexy vzhled
- skvělá sportovní sedadla
- podvozek
- motor
ZÁPORY
- tužší řazení
- některé příplatky
- zvuk výfuků by mohl být silnější
Pohonná jednotka Objem motoru: 1984 cm3 Palivo: natural 98 / 95 Výkon: 290 koní při 5900-6400 ot./min Točivý moment: 350 Nm při 1700-5800 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,8 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 250 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8 l / 7,5 l / 7,7 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4271 x 1816 x 1435 mm Rozvor: 2631 mm Objem zavazadelníku: 380 litrů Objem palivové nádrže: 50 litrůKaždé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.