Volkswagen Amarok se před nedávnem představil v omlazené podobě, která s sebou přináší víc než jen nové přední světlomety. Novinka z Německa dostala i pořádný naftový šestiválec, po kterém řada zákazníků přímo zoufale volala. Nás ale pro tentokrát nebude zajímat tahle novinka a podíváme se na jeho „předchůdce“. Ten k nám přijel ve vrcholné verzi Ultimate s karoserií DoubleCab, nechyběl mu donedávna nejsilnější naftový motor se dvěma turby, pohon všech kol 4Motion a automat s osmi stupni. Jak si vedl ještě nedávný vrchol nabídky v našem podrobném testu?
Aktuální generace Volkswagenu Amarok je tady s námi už od roku 2011. Po pěti letech se pak VW rozhodl obří pickup omladit a tak jsme se podívali na zoubek předfaceliftovému provedení. To neslo dodatek Ultimate a rozpoznatelným znakem na desítky metrů daleko jsou boční nápisy edice. Právě ultimátní verze se v základu vyznačuje přídí s bi-xenonovými světlomety a LED denním svícením.
V masce chladiče najdeme oproti jiným verzím dvě dvojité chromované lišty a vnější zpětná zrcátka dostala stříbrné kryty. Tenhle mastodont stojí na 19″ kolech a zezadu jej poznáte taktéž podle zatmavených světlometů. Vrcholem všeho pak je chromovaný rám na korbě, který zde plní úlohu nejen okrasnou. Zcela určitě se hodí i technické údaje, jako je délka 5 254 milimetrů, šířka 2 228 mm a výška 1 834 mm.
InteriérMyslíte si, že tím to vše končí? Pak vás musíme poslat do kabiny, aby jste stejně jako my viděli, co vše navíc se ukrývá pod názvem Ultimate. V základu totiž jsou příjemně měkká rozměrná sedadla čalouněná v kombinaci kůže/Alcantara, kterým nechybí vyhřívání a bočnice se „závodním“ vzorem. Dost nás potěšil i moderně vypadající multifunkční kožený volant (známe z nového Caddyho), kožená hlavice řadicí páky, šest airbagů a nebo couvací kamera, která je příjemným pomocníkem při parkování.
V kabině Amaroka je místa víc než dostatek. V podstatě si zde menší postavy mohou přijít jako v autobusu, protože místa jde zde tolik, že s trochou nadsázky se menší ženy mohou za volantem úplně ztratit. Z vozu je výhled do všech stran vynikající, posádka má dojem vysoké pasivní bezpečnosti a při myšlence si zajet do těžšího terénu stačí, aby se každý chytl madla a dál nic nebrání divokému výletu.
Hodí se i výklopný lakovaný kryt zavazadlového prostoru. Jeho funkce je chvályhodná a na korbě můžete přes noc nechat i nějaký ten náklad, protože kryt disponuje svým vlastním zámkem. Na druhou stranu zapomeňte na to, že by jste vzadu převezli pět prázdných europalet. Díky vysunutému krytu se totiž nebudete moci ani rozjet, protože systém vás bude pořád varovat, že máte otevřené dveře.
Zajímavostí je i fakt, že na ložnou plochu lze podle výrobce naložit až 772 kilogramů nákladu, v případě použití listových per „Heavy duty“ pak až 1 145 kg. A jelikož jsme testovali provedení Ultimate, musíme zmínit, že vůz utáhne až 3 200 kilogramů těžký brzděný přívěs.
MotorizaceV našem testu jsme měli defacto donedávna nejsilnější motor, jaký jste mohli pod kapotu Amaroka dostat. Tím je dvoulitrový čtyřválec se dvěma turbodmychadly a zkratkou BiTDI. Nabízí výkon 179 koní a točivý moment 420 při 1 750 ot./min, přičemž o přenos na kola se stará automat ZF s osmi stupni. U Amaroka jsou pak k dispozici dva typy pohonu všech kol. Prvním je klasický přiřaditelný pohon 4Motion, kdy po stisknutí tlačítka na středovém panelu putuje výkon motoru na obě nápravy v poměru 50:50.
Testovaný vůz to měl však promakanější a nabízel stálý pohon všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen. V příplatkové výbavě se navíc objevila také uzávěrka zadního diferenciálu, kterou řidič aktivuje stiskem dalšího tlačítka. Po její aktivaci se z Amaroka stane doslova tank na kolech a jen máloco jej opravdu zastaví.
Při jízdě v terénu se pak hodí i vynikající nájezdové úhly, kdy vpředu činí úhel nájezdu 28° a vzadu 23,6°. Přechodový dosahuje 23° a boční náklon lze provést až do 50°. Tyhle hodnoty jsou víc než působivé a musíme uznat, že ve výsledku to je spíše řidič, který se vzdá dříve, než vůbec dojde na samotný limit auta. Pro dovádění je Amarok jako stvořený, o čemž jsme se přesvědčili při průjezdu lehce přes půl metru vysokou malou řeku. Ačkoliv je brodivost udávaná výrobcem přesně 500 mm, troška vody „navíc“ mu při naší jízdě neuškodila. Alespoň se Amarok opláchl potom, co absolvoval náročné testy na poli, louce a polní cestě.
Myslíte si, že pickup s vysokým výkonem a odpružením s listovými pery nemůže zvládnout divokou jízdu na okresce? My jsme byly stejného názoru, jenže jaké překvapení na nás čekalo, když jsme Amaroka prohnali všude možně po různých typech silnic a auto si nechalo líbit celkem divoké hrátky. Ano, je tady znát vyšší hmotnost, slabší brzdy, neforemná příď a ne moc vysoký výkon 179 koní, jenže třeba nenaložený zadek auta takřka neodskakoval ani na horším typu silnice, což velice oceňujeme. Současně s tím je podvozek Amaroka naladěn na měkčí notu, takže hlavně na drsnějších površích vůz tlumí nerovnosti mnohem lépe, než některá konkurence.
S velkým podkupem je spojena i vyšší spotřeba, takže asi není divu, že jsme se v průběhu testu pohybovali na hranici deseti litrů na 100 km. V terénu nebo při dynamičtější jízdě se spotřeba dokázala dostat i na dvojnásobek, jenže koho to zajímá? Dvoutunová obluda z Německa má nádrž na palivo o objemu 80 litrů a asi těžko někdo může počítat s tím, že s Amarokem BiTDI pojede za „šest na sto“.
ZávěrTestovaný Amarok Ultimate je vážně skvělé auto. Nabízí rozumný kompromis mezi pohodlím, prostorem, výkonem a užitečnými vlastnostmi. Auto si nechá líbit drsnější zacházení, v terénu se s ním neztratíte takřka vůbec nikdy a bohatá základní výbava potěší i náročnější povahy. Pro někoho může být nedostatkem menší výkon, čtyři válce anebo starší vzhled, jenže to vše řeší facelift, který jsme vám zde před pár týdny představili. Amarok je zkrátka dobrý vůz, který je určen na každodenní použití a je jedno, zda je to dálnice nebo zabahněná lesní cesta.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena vozu: 1 194 126 Kč
KLADY
- prostupnost terénem
- design
- podvozek
- výbava
- užitečnost a praktičnost
ZÁPORY
- už se oficiálně neprodává
- pro někoho nedostatečný výkon
- jen čtyřválcový motor (napravil to facelift)
Pohonná jednotka Objem motoru: 1 968 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 8st. Výkon 179 koní při 4 000 ot./min Točivý moment: 420 Nm v 1 750 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10.9 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 179 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 9.8 / 7.0 / 8.0 l Rozměry Délka x šířka x výška: 5 254 x 1 954 x 1 834 mm Rozvor: 3 095 mm Objem palivové nádrže: 80 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.