Volkswagen Amarok se před nedávnem představil v omlazené podobě, která s sebou přináší víc než jen nové přední světlomety. Novinka z Německa dostala i pořádný naftový šestiválec, po kterém řada zákazníků přímo zoufale volala. Nás ale pro tentokrát nebude zajímat tahle novinka a podíváme se na jeho „předchůdce“. Ten k nám přijel ve vrcholné verzi Ultimate s karoserií DoubleCab, nechyběl mu donedávna nejsilnější naftový motor se dvěma turby, pohon všech kol 4Motion a automat s osmi stupni. Jak si vedl ještě nedávný vrchol nabídky v našem podrobném testu?
Aktuální generace Volkswagenu Amarok je tady s námi už od roku 2011. Po pěti letech se pak VW rozhodl obří pickup omladit a tak jsme se podívali na zoubek předfaceliftovému provedení. To neslo dodatek Ultimate a rozpoznatelným znakem na desítky metrů daleko jsou boční nápisy edice. Právě ultimátní verze se v základu vyznačuje přídí s bi-xenonovými světlomety a LED denním svícením.
V masce chladiče najdeme oproti jiným verzím dvě dvojité chromované lišty a vnější zpětná zrcátka dostala stříbrné kryty. Tenhle mastodont stojí na 19″ kolech a zezadu jej poznáte taktéž podle zatmavených světlometů. Vrcholem všeho pak je chromovaný rám na korbě, který zde plní úlohu nejen okrasnou. Zcela určitě se hodí i technické údaje, jako je délka 5 254 milimetrů, šířka 2 228 mm a výška 1 834 mm.
InteriérMyslíte si, že tím to vše končí? Pak vás musíme poslat do kabiny, aby jste stejně jako my viděli, co vše navíc se ukrývá pod názvem Ultimate. V základu totiž jsou příjemně měkká rozměrná sedadla čalouněná v kombinaci kůže/Alcantara, kterým nechybí vyhřívání a bočnice se „závodním“ vzorem. Dost nás potěšil i moderně vypadající multifunkční kožený volant (známe z nového Caddyho), kožená hlavice řadicí páky, šest airbagů a nebo couvací kamera, která je příjemným pomocníkem při parkování.
V kabině Amaroka je místa víc než dostatek. V podstatě si zde menší postavy mohou přijít jako v autobusu, protože místa jde zde tolik, že s trochou nadsázky se menší ženy mohou za volantem úplně ztratit. Z vozu je výhled do všech stran vynikající, posádka má dojem vysoké pasivní bezpečnosti a při myšlence si zajet do těžšího terénu stačí, aby se každý chytl madla a dál nic nebrání divokému výletu.
Hodí se i výklopný lakovaný kryt zavazadlového prostoru. Jeho funkce je chvályhodná a na korbě můžete přes noc nechat i nějaký ten náklad, protože kryt disponuje svým vlastním zámkem. Na druhou stranu zapomeňte na to, že by jste vzadu převezli pět prázdných europalet. Díky vysunutému krytu se totiž nebudete moci ani rozjet, protože systém vás bude pořád varovat, že máte otevřené dveře.
Zajímavostí je i fakt, že na ložnou plochu lze podle výrobce naložit až 772 kilogramů nákladu, v případě použití listových per „Heavy duty“ pak až 1 145 kg. A jelikož jsme testovali provedení Ultimate, musíme zmínit, že vůz utáhne až 3 200 kilogramů těžký brzděný přívěs.
MotorizaceV našem testu jsme měli defacto donedávna nejsilnější motor, jaký jste mohli pod kapotu Amaroka dostat. Tím je dvoulitrový čtyřválec se dvěma turbodmychadly a zkratkou BiTDI. Nabízí výkon 179 koní a točivý moment 420 při 1 750 ot./min, přičemž o přenos na kola se stará automat ZF s osmi stupni. U Amaroka jsou pak k dispozici dva typy pohonu všech kol. Prvním je klasický přiřaditelný pohon 4Motion, kdy po stisknutí tlačítka na středovém panelu putuje výkon motoru na obě nápravy v poměru 50:50.
Testovaný vůz to měl však promakanější a nabízel stálý pohon všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen. V příplatkové výbavě se navíc objevila také uzávěrka zadního diferenciálu, kterou řidič aktivuje stiskem dalšího tlačítka. Po její aktivaci se z Amaroka stane doslova tank na kolech a jen máloco jej opravdu zastaví.
Při jízdě v terénu se pak hodí i vynikající nájezdové úhly, kdy vpředu činí úhel nájezdu 28° a vzadu 23,6°. Přechodový dosahuje 23° a boční náklon lze provést až do 50°. Tyhle hodnoty jsou víc než působivé a musíme uznat, že ve výsledku to je spíše řidič, který se vzdá dříve, než vůbec dojde na samotný limit auta. Pro dovádění je Amarok jako stvořený, o čemž jsme se přesvědčili při průjezdu lehce přes půl metru vysokou malou řeku. Ačkoliv je brodivost udávaná výrobcem přesně 500 mm, troška vody „navíc“ mu při naší jízdě neuškodila. Alespoň se Amarok opláchl potom, co absolvoval náročné testy na poli, louce a polní cestě.
Myslíte si, že pickup s vysokým výkonem a odpružením s listovými pery nemůže zvládnout divokou jízdu na okresce? My jsme byly stejného názoru, jenže jaké překvapení na nás čekalo, když jsme Amaroka prohnali všude možně po různých typech silnic a auto si nechalo líbit celkem divoké hrátky. Ano, je tady znát vyšší hmotnost, slabší brzdy, neforemná příď a ne moc vysoký výkon 179 koní, jenže třeba nenaložený zadek auta takřka neodskakoval ani na horším typu silnice, což velice oceňujeme. Současně s tím je podvozek Amaroka naladěn na měkčí notu, takže hlavně na drsnějších površích vůz tlumí nerovnosti mnohem lépe, než některá konkurence.
S velkým podkupem je spojena i vyšší spotřeba, takže asi není divu, že jsme se v průběhu testu pohybovali na hranici deseti litrů na 100 km. V terénu nebo při dynamičtější jízdě se spotřeba dokázala dostat i na dvojnásobek, jenže koho to zajímá? Dvoutunová obluda z Německa má nádrž na palivo o objemu 80 litrů a asi těžko někdo může počítat s tím, že s Amarokem BiTDI pojede za „šest na sto“.
ZávěrTestovaný Amarok Ultimate je vážně skvělé auto. Nabízí rozumný kompromis mezi pohodlím, prostorem, výkonem a užitečnými vlastnostmi. Auto si nechá líbit drsnější zacházení, v terénu se s ním neztratíte takřka vůbec nikdy a bohatá základní výbava potěší i náročnější povahy. Pro někoho může být nedostatkem menší výkon, čtyři válce anebo starší vzhled, jenže to vše řeší facelift, který jsme vám zde před pár týdny představili. Amarok je zkrátka dobrý vůz, který je určen na každodenní použití a je jedno, zda je to dálnice nebo zabahněná lesní cesta.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena vozu: 1 194 126 Kč
KLADY
- prostupnost terénem
- design
- podvozek
- výbava
- užitečnost a praktičnost
ZÁPORY
- už se oficiálně neprodává
- pro někoho nedostatečný výkon
- jen čtyřválcový motor (napravil to facelift)
Pohonná jednotka Objem motoru: 1 968 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 8st. Výkon 179 koní při 4 000 ot./min Točivý moment: 420 Nm v 1 750 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10.9 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 179 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 9.8 / 7.0 / 8.0 l Rozměry Délka x šířka x výška: 5 254 x 1 954 x 1 834 mm Rozvor: 3 095 mm Objem palivové nádrže: 80 litrůČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.