Kombíky nižší střední třídy to nikdy u českých zákazníků neměly jednoduché. V konkurenci tuzemské Octavie a oblíbeného Golfu je pro jakýkoli jiný model dosti složité se prosadit. Přesto se na našem trhu nyní nabízí vůz, který má dle našeho soudu potenciál na to sesadit Octavii z jejího výsadního postavení. Tím vozem, který máme na mysli je Opel Astra ST, které jsme se podívali blíže na zoubek v našem důkladném redakčním testu.
Při tvorbě nové generace Astry si možná designeři vzali inspiraci u návrhářů konkurenčního Golfu. Stejně jako Volkswagen se totiž Opel nepouštěl do velké designové revoluce. Naopak spíše předvedl evoluci tvarů minulé generace. Astra získala díky agresivnějším prolisům mnohem sportovnější vizáž. Jediným trnem v oku se na designu nové Astry ST stal masivní D-sloupek. Ten je navíc zvýrazněný chromovým proužkem, táhnoucí se kolem bočních oken po celé délce vozu.
InteriérPo usednutí do skvělých ergonomických sedaček se skvělým bočním vedením si řidič rychle najde výtečnou řidičskou pozici. Po uvelebení se přichází čas na prohlédnutí interiéru. Ten působí ohromně vzdušným dojmem. Tomu rozhodně nahrává i jednoduchost, se kterou přistoupili designeři Opelu k přístrojové desce a vlastně k celému interiéru. Kabina se navíc může chlubit použitím velice příjemných materiálů. Jen těžko budete hledat nevzhledné tvrdé plasty. Velkým plusem, který musíme na stranu Astry přičíst je prakticky dokonalé rozložení ovládacích prvků.
Ani jednou se nám během testování nestalo, že bychom museli pátrat, kde nalezneme daný ovládací prvek. Jediný mínus, který jsme během testovacího týdne zaznamenali je praskání, které se často ozývalo z plastů například v madlech dveří. Při ohlédnutí se z předních sedadel v nás propukl strach o místo pro kolena na zadních sedačkách.
Naštěstí je jednalo o planý poplach. Na zadních sedačkách jsem se pohodlně usadil sám za sebe. Rodinný kombík střední třídy musí ale svým zákazníkům nabídnout zejména velký zavazadlový prostor. Kufrem o objemu 540 litrů se sice Astra ST Octavii nevyrovná, přesto se nám tato hodnota nezná jako nějak handicapující. Kufr má navíc pravidelné tvary a relativně nízkou nakládací hranu, což je rozhodně velký plus.
Motorizace a jízdaPod kapotou testovaného kombíku pracoval benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru podporovaný turbodmychadlem. Ten disponoval výkonem 200 koní při 4500 otáček za minutu. Z projevu motoru jsem ovšem poněkud skeptický. Při pohybu po městě a při popojíždění v kolonách jsem byl z motoru až zklamaný. Jeho chod se tak ani v nejmenším nedá charakterizovat jako lineární. Do hranice 2,5 tisíce otáček za minutu působí skutečně mdlým dojmem.
Při pomalém popojíždění se dokonce několikráte stalo, že motor nebyl schopný vůz „utáhnout“ na druhý rychlostní stupeň a v nízkých rychlostech tak bylo zapotřebí popojíždět na zařazenou jedničku. Když se ovšem konečně dostanete z kolony, můžete si začít na plno vychutnávat to, co umí motor nejlépe. Při překročení hranice 5000 otáček za minutu začne dvojice výrazných koncovek výfuku vyluzovat doslova návykový zvuk, který graduje až k hranici 6500 otáček za minutu, za kterou výkon motoru prudce klesá.
I přes to, že se motor zdá jako výkonově orientovaný, dokáže jezdit s poměrně slušnou spotřebou 6 litrů na 100 km. Dalším velkým pozitivem Astry ST je její naladění podvozku. Pokud se rozhodnete rozvášnit 200 koní pod kapotou, můžete se v zatáčkách na vůz plně spolehnout. Do zatáček se vrhá s velkou chutí, nedotáčivost se dostavuje až na limitu pneumatik. Na přehnané náklony karoserie tedy zapomeňte. Zároveň je ale podvozek více než pohodlný a i s většími nerovnostmi nemá absolutně žádný problém. Jediná výtka směřuje k odhlučnění vozu. Zatímco odhlučnění motoru a aerodynamického hluku zvládl Opel na výbornou, s odhlučněním zadní nápravy je to už horší a při delších cestách se neustálé učení valících se kol stává dosti otravným a nepříjemným.
ZávěrKombíky střední třídy patří mezi nejlépe prodávané vozy na tuzemském trhu. Pro prakticky založené Čechy představují směs kvalitního svezení a dostatku prostoru pro rodinu i zavazadla. Toto vše splňuje Astra na výbornou. K tomu přičtěme skvělý benzínový motor a výtečné jízdní vlastnosti a dostaneme jednoho z nejsilnějších hráčů na trhu. Bohužel pro německou automobilku platí v České republice stále za kombík číslo 1 tuzemská Octavia. Přesto věřím, že jí Astra dokáže pořádně zatopit. Kvality na to totiž rozhodně má.
Celkové hodnocení 97%Základní cena testovaného vozu 339 900 Kč
Cena testovaného kusu včetně příplatků: 695 500 Kč
KLADY + svěží vzhled+ kvalitní materiály v interiéru+ ergonomie ovládacích prvků+ přesné řízení+ silný a úsporný motor+ vyvážené naladění podvozku
ZÁPORY- nedostatek odkládacích prostorů
- nedostačně odhlučněná zadní náprava- svéhlavý multimediální systém
Technické údaje Pohonná jednotka: zážehový čtyřválec Obejm motoru: 1597 cm3 Palivo: benzín Převodovka : manuální 6st. Výkon: 200 koní při 4500 ot./min. Točivý moment: 300 Nm mezi 1750-4700 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 sekundy Maximální rychlost: 235 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8/4,9/6 litrů na 100 kmMůžete zadat zdroj dat
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?