Design
Při tvorbě nové generace Astry si možná designeři vzali inspiraci u návrhářů konkurenčního Golfu. Stejně jako Volkswagen se totiž Opel nepouštěl do velké designové revoluce. Naopak spíše předvedl evoluci tvarů minulé generace. Astra získala díky agresivnějším prolisům mnohem sportovnější vizáž. Jediným trnem v oku se na designu nové Astry ST stal masivní D-sloupek. Ten je navíc zvýrazněný chromovým proužkem, táhnoucí se kolem bočních oken po celé délce vozu.
Interiér
Po usednutí do skvělých ergonomických sedaček se skvělým bočním vedením si řidič rychle najde výtečnou řidičskou pozici. Po uvelebení se přichází čas na prohlédnutí interiéru. Ten působí ohromně vzdušným dojmem. Tomu rozhodně nahrává i jednoduchost, se kterou přistoupili designeři Opelu k přístrojové desce a vlastně k celému interiéru. Kabina se navíc může chlubit použitím velice příjemných materiálů. Jen těžko budete hledat nevzhledné tvrdé plasty. Velkým plusem, který musíme na stranu Astry přičíst je prakticky dokonalé rozložení ovládacích prvků.
Ani jednou se nám během testování nestalo, že bychom museli pátrat, kde nalezneme daný ovládací prvek. Jediný mínus, který jsme během testovacího týdne zaznamenali je praskání, které se často ozývalo z plastů například v madlech dveří. Při ohlédnutí se z předních sedadel v nás propukl strach o místo pro kolena na zadních sedačkách.
Naštěstí je jednalo o planý poplach. Na zadních sedačkách jsem se pohodlně usadil sám za sebe. Rodinný kombík střední třídy musí ale svým zákazníkům nabídnout zejména velký zavazadlový prostor. Kufrem o objemu 540 litrů se sice Astra ST Octavii nevyrovná, přesto se nám tato hodnota nezná jako nějak handicapující. Kufr má navíc pravidelné tvary a relativně nízkou nakládací hranu, což je rozhodně velký plus.
Motorizace a jízda
Pod kapotou testovaného kombíku pracoval benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru podporovaný turbodmychadlem. Ten disponoval výkonem 200 koní při 4500 otáček za minutu. Z projevu motoru jsem ovšem poněkud skeptický. Při pohybu po městě a při popojíždění v kolonách jsem byl z motoru až zklamaný. Jeho chod se tak ani v nejmenším nedá charakterizovat jako lineární. Do hranice 2,5 tisíce otáček za minutu působí skutečně mdlým dojmem.
Při pomalém popojíždění se dokonce několikráte stalo, že motor nebyl schopný vůz „utáhnout“ na druhý rychlostní stupeň a v nízkých rychlostech tak bylo zapotřebí popojíždět na zařazenou jedničku. Když se ovšem konečně dostanete z kolony, můžete si začít na plno vychutnávat to, co umí motor nejlépe. Při překročení hranice 5000 otáček za minutu začne dvojice výrazných koncovek výfuku vyluzovat doslova návykový zvuk, který graduje až k hranici 6500 otáček za minutu, za kterou výkon motoru prudce klesá.
I přes to, že se motor zdá jako výkonově orientovaný, dokáže jezdit s poměrně slušnou spotřebou 6 litrů na 100 km. Dalším velkým pozitivem Astry ST je její naladění podvozku. Pokud se rozhodnete rozvášnit 200 koní pod kapotou, můžete se v zatáčkách na vůz plně spolehnout. Do zatáček se vrhá s velkou chutí, nedotáčivost se dostavuje až na limitu pneumatik. Na přehnané náklony karoserie tedy zapomeňte. Zároveň je ale podvozek více než pohodlný a i s většími nerovnostmi nemá absolutně žádný problém. Jediná výtka směřuje k odhlučnění vozu. Zatímco odhlučnění motoru a aerodynamického hluku zvládl Opel na výbornou, s odhlučněním zadní nápravy je to už horší a při delších cestách se neustálé učení valících se kol stává dosti otravným a nepříjemným.
Závěr
Kombíky střední třídy patří mezi nejlépe prodávané vozy na tuzemském trhu. Pro prakticky založené Čechy představují směs kvalitního svezení a dostatku prostoru pro rodinu i zavazadla. Toto vše splňuje Astra na výbornou. K tomu přičtěme skvělý benzínový motor a výtečné jízdní vlastnosti a dostaneme jednoho z nejsilnějších hráčů na trhu. Bohužel pro německou automobilku platí v České republice stále za kombík číslo 1 tuzemská Octavia. Přesto věřím, že jí Astra dokáže pořádně zatopit. Kvality na to totiž rozhodně má.
Celkové hodnocení 97%
Základní cena testovaného vozu 339 900 Kč
Cena testovaného kusu včetně příplatků: 695 500 Kč
KLADY
+ svěží vzhled
+ kvalitní materiály v interiéru
+ ergonomie ovládacích prvků
+ přesné řízení
+ silný a úsporný motor
+ vyvážené naladění podvozku
ZÁPORY
- nedostatek odkládacích prostorů
- nedostačně odhlučněná zadní náprava
- svéhlavý multimediální systém
Pohonná jednotka: | zážehový čtyřválec |
Obejm motoru: | 1597 cm3 |
Palivo: | benzín |
Převodovka : | manuální 6st. |
Výkon: | 200 koní při 4500 ot./min. |
Točivý moment: | 300 Nm mezi 1750-4700 ot./min |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 7,7 sekundy |
Maximální rychlost: | 235 km/h |
Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): | 8/4,9/6 litrů na 100 km |
Můžete zadat zdroj dat