Kia Sportage je v naší redakční garáži poměrně dobře známým modelem. Ostatně jsme Sportage podrobili redakčnímu testu již dvakrát. V obou případech se jednalo o vrcholné verze s dieselovým i benzínovým motorem. Při pohledu do tabulek prodejnosti tyto modely ale zcela zastíní verze s 1,7 litrovým dieselovým motorem. Abychom přišli na to, proč Češi tolik milují Sportage s tímto motorem, podrobili jsme ji našemu důkladnému testu.
O exteriéru nové Sportage toho bylo namluveno a napsáno již mnoho. Proto si jej shrneme pouze v několika větách. Nejvýraznějším rysem současné generace Sportage je především její charakteristická příď, která rozděluje přihlížející na dva nesmiřitelné tábory. Mnozí jej považují za nehezký a vzpomínají na opěvovanou minulou generaci.
Já osobně považuji vzhled nové Sportage za odvážný a osobitý, který odliší vůz v záplavě moderních crossoverů. Zadní část již tolik dramatická rozhodně není. Přesto dokáže zaujmout, především červenou linií, propojující obě zadní svítilny. Jediné, co mě na zmíněné červené linii mrzí je fakt, že neobsahuje žádnou formu osvícení a je tvořen pouze odrazkami.
InteriérInteriér potěší především svou prostorností a hlavně jednoduchostí a přehledností. Každé tlačítko je přesně tam, kde by ho člověk hledal. Na poměry svého segmentu se může Sportage také pochlubit kvalitními a hlavně příjemnými materiály v interiéru.
Za volantem člověk najde velice rychle příjemnou řidičskou pozici. Výhled z vozu je více než dobrý. Za celou dobu testování jsem si na něj stěžoval pouze jedenkráte a to když jsem najížděl do velice táhlé zatáčky, kdy mi ve výhledu částečně překážel masivní A-sloupek. Na zadní lavici trochu zamrzí kratší sedák. Naopak potěší dostatek prostoru pro kolena a hlavu. Zavazadelník nabízí objem 491 nebo 504 litrů, v závislosti na přítomnost rezervního kola či lepící sady.
Jízda a motorizaceJak jsem již uvedl na začátku testu, měl jsem tu čest testovat Sportage již ve dvou variantách. V obou případech se testované vozy chlubily velkými devatenáctipalcovými koly. Ty vozu neskutečně slušely a při ostré jízdě se do nich mohl vůz pořádně opřít. Při přejíždění drobnějších nerovností. Právě tento problém byl u posledního testovaného kusu zcela eliminován. Za to můžeme děkovat především sedmnáctipalcovým kolům. Velká bočnice pneumatik sice neposkytuje při ostré jízdě takovou oporu jako sportovnější „devatenáctky“ a vůz se na nich znatelně hrne po tečně ze zatáčky. Při klidné jízdě ale řidič ocení jejich tlumicí schopnosti.
Podvozek Sportage v kombinaci s tímto obutím nerozhodí ani větší nerovnosti. Víceprvkové zavěšení kol svou práci odvádí jednoduše na jedničku a navíc bez zbytečného hluku. Hluk se do kabiny navíc nedostává ani od valících se kol. Poměrně rozporuplné je v mých očích řízení nové Sportage. To je sice příjemně přesné a má navíc i slušný odpor. Bohužel komunikace mezi volantem a řidičem je prakticky nulová a stejně jako u většiny moderních crossoverů tak nezbývá než odhadovat co se s předními koly zrovna děje.
Jak jsme již zmínili, pod kapotou testovaného kusu pracoval naftový agregát 1,7 CRDi, který posílal svou sílu 85 kW na přední nápravu. Tento motor rozhodně nepatří mezi ty nejkultivovanější. Na druhou stranu musíme vypíchnout jeho velice příjemný nástup. Nedochází u něj k žádnému výraznému zátahu. Naopak, síla motoru přichází lineárně. Maximální točivý moment motor poskytuje v rozmezí od 1250 až po 2750 otáček za minutu. Motor sice dokáže táhnout až k hranici 4500 otáček, za kterou přichází prudký výkonový pokles, nejlépe se ale cítí právě kolem hranice 2000 otáček za minutu. V těchto otáčkách motor pracuje příjemně, s dostatkem výkonu pro poklidnou jízdu. Pokud ovšem toužíte po dramatičtějším projevu, rozhodně se poohlédněte po silnějších agregátech. Přeci jen Sportage nepatří k nejlehčím vozům a 85 kW nemusí každému postačovat.
Nesmíme vás samozřejmě připravit ani o hodnotu průměrné spotřeby. Po ukončení redakčního testu se spotřeba vozu ustálila na 6,9 litrech na 100 km. Je třeba podotknout, že Sportage se nějakého šetření během testování nějakých úlev nedočkala a poctivě jsme střídali jízdu ve městě, po okreskách i po dálnici. S motorem spolupracovala šestistupňová manuální převodovka. Ta disponuje velice přesnými drahami. Ty jsou navíc příjemně krátké a k jejímu chodu nemám prakticky žádné výtky.
ResuméPřiznám se, že po zkušenostech s dvoulitrovou verzí Sportage a s pohonem všech kol jsem měl z předokolky s motorem 1,7 CRDi poměrně slušné obavy. Ty byly ale po několika kilometrech zažehnány. I slabší motor si dokáže s vozem této velikosti poměrně slušně poradit a nemusíte se bát, že byste na dálnici nějak brzdili provoz. Při jízdě rozhodně neočekávejte dramatičnost a už vůbec ne sportovního ducha. Naopak se můžete těšit na velice příjemnou jízdu, bez rušivého hluku od podvozku.
Celkové hodnocení: 87%Základní cena testovaného vozu: 459 980,- Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 612 880,- Kč
Motorizace Obejm motoru: 1685 cm3 Palivo: nafta Nejvyšší výkon: 85 kW při 4000 ot/min Nejvyšší točivý moment: 280 Nm mezi 1250 - 2750 ot/min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s Nejvyšší rychlost: 176 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná) 5,7/4,2/4,7 litru Průměrné emise: 124 g/km
Můžete zadat zdroj dat
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.