Korejská automobilka Hyundai se při své agresivní reklamní kampani neustále snaží srovnávat s českou Škodou. Model i30 odvážně srovnává s Octavií a oblíbenou Fabii dokonce zesměšňuje v porovnání s modelem i20, coby malého souseda z Boleslavi. Jak se ale bude dařit Korejcům v prémiovém segmentu? Dokáže se i40 vyrovnat zavedeným hráčům tohoto trhu, mezi které patří Škoda Superb nebo Volkswagen Passat?
Po vzhledové stránce dokáže i40 zapůsobit snad jako žádný jiný model jihokorejského výrobce. Podlouhlá silueta praktického kombíku v sobě nese jak prvky elegance, tak i nádech sportovního ducha.
Stěžejním bodem celého designu vozu je agresivně řezaná maska chladiče, na níž plynule navazují výrazné bi-xenonové světlomety s denním LED svícením. Při pohledu na zadní část vozu upoutají rovněž výrazné světlomety, propojené blyštivou chromovanou linií.
Ze zmíněných zadních světlometů vybíhá ostrá linka, táhnoucí se po celé délce vozu skrze kliky dveří a končící až u okraje předních kol. Díky těmto mnoha stylistickým prvkům bych se nebál i40 označit za jeden z nejatraktivnějších kombíků na evropském trhu.
InteriérBohužel tolik chvály, kolik jsem pěl o exteriéru vozu, rozhodně nebudu adresovat interiéru. Ten sice nabízí přehršel prémiové výbavy, velké množství odkládacích prostor a celá kabina působí opravdu prostorným dojmem. Největším kámenem úrazu je ovšem ergonomie. Hyundai se snaží být originální.
To se mu, co se týče vzhledu, opravdu daří. Rozložení celé palubní desky působí skutečně zajímavě. Bohužel vzhled a praktičnost nejdou vždy ruku v ruce, což se zde projevuje na plné čáře. Začněme u kapličky přístrojů. Kombinace modro-bílého podsvícení budíků a zářivě červených ručiček navozuje velice příjemnou atmosféru.
Mezi budíkem otáčkoměru a rychloměru sídlí informační displej. Jeho systém je ovládán skrze tlačítka na volantu. A právě jejich rozložení je dle mého soudu naprosto nevyhovující. Identický systém využívá i sesterská Kia, která ovšem zvolila mnohem šťastnější rozložení ovládacích prvků. Ty se u Hyundai nenachází pouze v dosahu palců, ale i na spodní části volantu a jejich ovládání za jízdy je slušně řečeno nepohodlné. To se týká hlavně změny informací na zmíněné obrazovce. Tyto změny se provádí pouze dvěma tlačítky, přičemž listovat v seznamech se dá pouze jedním směrem, pokud tedy hledáte například údaj o průměrné spotřebě a omylem ho překliknete, nelze se vrátit zpět a musíte prolistovat celý seznam znovu.
Centrální dotyková obrazovka je zase osázena až zbytečným množstvím rozesetých tlačítek, jejich umístění ne vždy dává smysl. Abych ale jen nehanil, musím pochválit vzorné a hlavně praktické umístění trojice tlačítek na středovém panelu, ovládající systém samočinného parkování, parkovacích senzorů a systému Auto Hold. Samozřejmě nesmíme zapomenout zmínit pohodlná sedadla, skvělou pozici za volantem a dostatečný prostor na zadních sedadlech. Ačkoli si nemohu odpustit poznámku, že v porovnání s místem na zadních sedadlech v Superbu nebo Optimě je i40 spíše podprůměrná.
Motorizace a jízdaPři zmiňování designu jsem se zmínil o tom, že i40 dokáže předčít všechny ostatní modely tohoto jihokorejského výrobce. To samé platí i o stránce jízdních vlastností. Samozřejmě nemám na mysli sportovní stránku jízdy, ale jízdní komfort. Ačkoli nedochází v zatáčkách k výraznějším náklonům, podvozek vzorně filtruje větší i menší nerovnosti. Zaváhání podvozku jsem za dobu testování zaregistroval pouze jedenkráte a to při přejíždění nerovnosti ve vyšší rychlosti v zatáčce. Nedošlo ale k žádnému většímu dramatu a vše rychlostí blesku vyřešil stabilizační systém.
Co ale musím pohodlnému podvozku vyčíst je hluk, který se od něj šíří. Samotné pohyby zavěšení jsou sice neslyšitelné, ale při dálničním tempu se zejména od zadní nápravy šíří nepříjemné hučení, které výrazně znesnadňuje komunikaci mezi posádkou. Co mě u i40 zklamalo, stejně jako u většiny korejských vozů, je nekomunikativní řízení. Posilovač pracuje až s přehnanou snahou a řízení navíc pozbývá více přesnosti, než je zdrávo, hlavně co se středové polohy týče.
Pod kapotou vozu pracoval naftový agregát 1,7 CRDI. Ten sice neohromí svým výkonem 104 kW, ani točivým momentem 340 Nm, zato potěší příjemně tichým chodem, nulovými vibracemi a hlavně nízkou spotřebou, pohybující se 6,5 litru na 100 km. S motorem v testovaném exempláři spolupracovala sedmistupňová automatická převodovka. Ta pracovala bez jakéhokoli škubání nebo zmatečného přeřazování a podřazování.
ResuméPo stránce vzhledu patří rozhodně i40 mezi nejskvostnější kombíky na trhu. Ve světě německého designu plného ostrých rovných linií působí agresivní, přitom ale uhlazená i40 jako růže mezi trním. Jízdně se řadí rozhodně mezi nadprůměr. Řízení sice není z nejpřesnějších a nejkomunikativnějších, s i40 ale nikdo nebude řezat zatáčky na okreskách. Jejím revírem jsou dálniční koridory a přesuny na delší vzdálenosti, při čemž skutečně oceníte jízdní komfort, a tichý motor. Jedinou vadou na kráse i40 je hluk v interiéru, šířící se od podvozku a zmatečné umístěni některých ovládacích prvků v jinak působivém interiéru.
Celkové hodnocení: 93%KLADY
+ nápaditý design
+ kvalitní a prostorný interiér
+ sebevědomé jízdní vlastnosti
+ nízká spotřeba
ZÁPORY
- nepromyšlená ergonomie interiéru
- slabší motor
- hluk od podvozku při vyšších rychlostech
Pohonná jednotka Objem motoru: 1685 cm3 Palivo nafta Nejvyšší výkon: 104 kW při 4000 ot/min Nejvyšší točivý moment: 340 Nm při 1750-2500 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 sekundy Nejvyšší rychlost: 200 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,3 / 4,2 / 4,6 litru Průměrné emise: 113 g/kmMůžete zadat zdroj dat
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?