Korejská automobilka Hyundai se při své agresivní reklamní kampani neustále snaží srovnávat s českou Škodou. Model i30 odvážně srovnává s Octavií a oblíbenou Fabii dokonce zesměšňuje v porovnání s modelem i20, coby malého souseda z Boleslavi. Jak se ale bude dařit Korejcům v prémiovém segmentu? Dokáže se i40 vyrovnat zavedeným hráčům tohoto trhu, mezi které patří Škoda Superb nebo Volkswagen Passat?
Po vzhledové stránce dokáže i40 zapůsobit snad jako žádný jiný model jihokorejského výrobce. Podlouhlá silueta praktického kombíku v sobě nese jak prvky elegance, tak i nádech sportovního ducha.
Stěžejním bodem celého designu vozu je agresivně řezaná maska chladiče, na níž plynule navazují výrazné bi-xenonové světlomety s denním LED svícením. Při pohledu na zadní část vozu upoutají rovněž výrazné světlomety, propojené blyštivou chromovanou linií.
Ze zmíněných zadních světlometů vybíhá ostrá linka, táhnoucí se po celé délce vozu skrze kliky dveří a končící až u okraje předních kol. Díky těmto mnoha stylistickým prvkům bych se nebál i40 označit za jeden z nejatraktivnějších kombíků na evropském trhu.
InteriérBohužel tolik chvály, kolik jsem pěl o exteriéru vozu, rozhodně nebudu adresovat interiéru. Ten sice nabízí přehršel prémiové výbavy, velké množství odkládacích prostor a celá kabina působí opravdu prostorným dojmem. Největším kámenem úrazu je ovšem ergonomie. Hyundai se snaží být originální.
To se mu, co se týče vzhledu, opravdu daří. Rozložení celé palubní desky působí skutečně zajímavě. Bohužel vzhled a praktičnost nejdou vždy ruku v ruce, což se zde projevuje na plné čáře. Začněme u kapličky přístrojů. Kombinace modro-bílého podsvícení budíků a zářivě červených ručiček navozuje velice příjemnou atmosféru.
Mezi budíkem otáčkoměru a rychloměru sídlí informační displej. Jeho systém je ovládán skrze tlačítka na volantu. A právě jejich rozložení je dle mého soudu naprosto nevyhovující. Identický systém využívá i sesterská Kia, která ovšem zvolila mnohem šťastnější rozložení ovládacích prvků. Ty se u Hyundai nenachází pouze v dosahu palců, ale i na spodní části volantu a jejich ovládání za jízdy je slušně řečeno nepohodlné. To se týká hlavně změny informací na zmíněné obrazovce. Tyto změny se provádí pouze dvěma tlačítky, přičemž listovat v seznamech se dá pouze jedním směrem, pokud tedy hledáte například údaj o průměrné spotřebě a omylem ho překliknete, nelze se vrátit zpět a musíte prolistovat celý seznam znovu.
Centrální dotyková obrazovka je zase osázena až zbytečným množstvím rozesetých tlačítek, jejich umístění ne vždy dává smysl. Abych ale jen nehanil, musím pochválit vzorné a hlavně praktické umístění trojice tlačítek na středovém panelu, ovládající systém samočinného parkování, parkovacích senzorů a systému Auto Hold. Samozřejmě nesmíme zapomenout zmínit pohodlná sedadla, skvělou pozici za volantem a dostatečný prostor na zadních sedadlech. Ačkoli si nemohu odpustit poznámku, že v porovnání s místem na zadních sedadlech v Superbu nebo Optimě je i40 spíše podprůměrná.
Motorizace a jízdaPři zmiňování designu jsem se zmínil o tom, že i40 dokáže předčít všechny ostatní modely tohoto jihokorejského výrobce. To samé platí i o stránce jízdních vlastností. Samozřejmě nemám na mysli sportovní stránku jízdy, ale jízdní komfort. Ačkoli nedochází v zatáčkách k výraznějším náklonům, podvozek vzorně filtruje větší i menší nerovnosti. Zaváhání podvozku jsem za dobu testování zaregistroval pouze jedenkráte a to při přejíždění nerovnosti ve vyšší rychlosti v zatáčce. Nedošlo ale k žádnému většímu dramatu a vše rychlostí blesku vyřešil stabilizační systém.
Co ale musím pohodlnému podvozku vyčíst je hluk, který se od něj šíří. Samotné pohyby zavěšení jsou sice neslyšitelné, ale při dálničním tempu se zejména od zadní nápravy šíří nepříjemné hučení, které výrazně znesnadňuje komunikaci mezi posádkou. Co mě u i40 zklamalo, stejně jako u většiny korejských vozů, je nekomunikativní řízení. Posilovač pracuje až s přehnanou snahou a řízení navíc pozbývá více přesnosti, než je zdrávo, hlavně co se středové polohy týče.
Pod kapotou vozu pracoval naftový agregát 1,7 CRDI. Ten sice neohromí svým výkonem 104 kW, ani točivým momentem 340 Nm, zato potěší příjemně tichým chodem, nulovými vibracemi a hlavně nízkou spotřebou, pohybující se 6,5 litru na 100 km. S motorem v testovaném exempláři spolupracovala sedmistupňová automatická převodovka. Ta pracovala bez jakéhokoli škubání nebo zmatečného přeřazování a podřazování.
ResuméPo stránce vzhledu patří rozhodně i40 mezi nejskvostnější kombíky na trhu. Ve světě německého designu plného ostrých rovných linií působí agresivní, přitom ale uhlazená i40 jako růže mezi trním. Jízdně se řadí rozhodně mezi nadprůměr. Řízení sice není z nejpřesnějších a nejkomunikativnějších, s i40 ale nikdo nebude řezat zatáčky na okreskách. Jejím revírem jsou dálniční koridory a přesuny na delší vzdálenosti, při čemž skutečně oceníte jízdní komfort, a tichý motor. Jedinou vadou na kráse i40 je hluk v interiéru, šířící se od podvozku a zmatečné umístěni některých ovládacích prvků v jinak působivém interiéru.
Celkové hodnocení: 93%KLADY
+ nápaditý design
+ kvalitní a prostorný interiér
+ sebevědomé jízdní vlastnosti
+ nízká spotřeba
ZÁPORY
- nepromyšlená ergonomie interiéru
- slabší motor
- hluk od podvozku při vyšších rychlostech
Pohonná jednotka Objem motoru: 1685 cm3 Palivo nafta Nejvyšší výkon: 104 kW při 4000 ot/min Nejvyšší točivý moment: 340 Nm při 1750-2500 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 sekundy Nejvyšší rychlost: 200 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,3 / 4,2 / 4,6 litru Průměrné emise: 113 g/kmMůžete zadat zdroj dat
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.