TEST: Útok na Německo v podání Jaguaru F-Pace 2.0d AWD

ar5, 29. srpna 2016, 07:30 Google+

Jaguar jde s dobou a tak najdeme v jeho nabídce i první středně velké SUV s názvem F-Pace. Za cíl si vzalo konkurovat Audi Q5, Mercedesu GLC Coupe a také BMW X4. Podle výrobce chce novinka na poli SUV zaujmout až 90 procent nových zákazníků, z nichž pak jedna čtvrtina připadá na ženy. Na týden jsme si tak vzali do rukou novinku, která místy vypadá jako nafouklé kupé F-Type s pěti místy k sezení. A co myslíte, povedlo se britské novince zdrtit německou konkurenci?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jaguar F-Pace 2.0d AWD Portfolio

Jaguar F-Pace 2.0d AWD Portfolio | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Design

Kdo zná model F-Type, ten uvidí jasnou inspiraci designérů hlavně vzadu. F-Pace totiž dostal takřka stejné zadní světlomety. Testovaný kus byl navíc ve výbavě Portfolio, která se k vozu velice hodila. Tipli by jste si, že nafocené auto stojí na 20“ kolech s pneumatikami o rozměru 255/50 R20? Ano, je to opravdu tak, a to stále není vrchol nabídky, těmi jsou totiž lité dvaadvacítky.

img-responsive

Jaguar F-Pace 2.0d AWD Portfolio | foto: Roman Havlín

Nový Jaguar F-Pace je navíc docela velkým autem. Do délky totiž měří 4731 milimetrů, ovšem to vůbec neznamená, že by se jednalo o neforemný kus hliníku. Stačí se podívat do fotogalerie na vysokou přední kapotu nebo ztvárnění bočního profilu. Ve výsledku je to opravdu rodinně smýšlející F-Type s geny SUV, který se ve vrcholné výbavě R-Sport neztratí ani vedle Porsche Macan Turbo S.

Interiér

Jelikož Jaguar cílí s novým F-Pacem na mladší populaci zákazníků, jistá dávka dynamičnosti a elegance se musí nacházet taktéž v kabině. Námi testovaný kus tak nabízel skvělá kožená sedadla s vynikajícím bočním vedením a dobrou oporou stehen, digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce s možností změnit zobrazení různých údajů nebo širokoúhlý dotykový displej infotainmentu s úhlopříčkou 10,2 palce.

Naopak nepotěší krásně zpracovaný kožený (za příplatek vyhřívaný) volant, na němž bohužel najdeme tolik tlačítek, že i Citroen C5 mu může jenom tiše „závidět“. Občasným problémem byla i rychlost palubního systému, kdy se občas stalo, že navigace nebyla tak rychlá, jak jsme od ní žádali. To samé se týká zobrazení obrazu z parkovací kamery, jenž se občas objevil až několik sekund po zařazení zpětného chodu.

img-responsive

Jaguar F-Pace 2.0d AWD Portfolio | foto: Roman Havlín

V kabině je zkrátka vidět kombinace dokonalosti a jejího opaku. O tom svědčí především kůží obšitá horní část přístrojové desky. Tento prvek velice chválíme, jenže při pohledu na nepříliš dobře slícované a upevněné plastové postranní lišty středového tunelu rázem zjistíte, že třeba BMW X4 vám tohle „nenabídne“. Jinak to ale v interiéru F-Pace vypadá velmi útulně, kvalitně a nebýt drobných přestřelků, dali bychom novince z Británie plný počet bodů.

Kde koho zaujme elegantní výsuvný kruhový volič automatické převodovky, který je obalen hliníkovým plátem. Ten ale v zimě bude slušně studit a v létě se o něj budete schopni spálit. Co se týče místa obecně, vpředu se pohodlně usadí dva vzrostlí pasažéři s výškou do 190 cm. Vzadu to však bude díky zkosené střeše o poznání horší. Lidé s výško okolo 180 cm zde budou mít místa přesně tak akorát, kdo bude mít nad, čeká ho tlačenice v oblasti kolen a hlavy.

Samotná šířka vozu 1460 milimetrů není navíc na středně velké SUV nic moc. Přitom všechna sedadla jsou nadmíru komfortní a při nárazovém přesunu v délce 400 kilometrů jsme z vozu vystoupili naprosto v pořádku a nikterak zlámaní. To jsme však jeli ve třech, pokud by se dozadu posadili dva stejně vzrostlí muži jako řidič a spolujezdec, budou to oni, kteří by F-Pace opustil s bolestmi nohou.

Ale abychom jen nekritizovali, musíme zmínit i některé z předností vozu. V naší výbavě nechyběla dvojice USB konektorů, klasická dvanáctivoltová zásuvka anebo premiový audiosystém Meridian. To jsou velmi šikovné prvky, které posádce zpříjemní cestu. Pozitivním údajem je i základní objem kufru s hodnotou 650 litrů. Pokud si přikoupíte rezervní kolo o rozměru 19“ (což byl náš případ), rázem na vás v kufru čeká 508 litrů. I tak ale potěší nízká nákladová hrana, ideálně vysoko se otevírající víko kufru a skoro rovná ložná plocha. Naprostou třešničkou na dortu pak jsou ve standardu dodávané podélné kolejnice s oky pro ukotvení nákladu.

Naftový čtyřválec nebo šestiválec?

A nyní se dostáváme k tomu nejhlavnějšímu, čímž jsou motorizace. Zájemci o naftu mají na výběr mezi dvoulitrovým čtyřválcem (180 koní) a třílitrovým šestiválcem, jenž ovšem nabídne rovných 300 koní. Chcete něco mezi tím? Pak máte nejspíše smůlu, protože dále jsou tu jen dva benzíny, z nichž ten vrcholný nabídne 380 koní.

img-responsive

Jaguar F-Pace 2.0d AWD Portfolio | foto: Roman Havlín

Nás se týká první zmíněná verze, tedy naftový dvoulitr se čtyřmi válci, 180 koňmi a točivým momentem 430 Nm. Výkon šel na všechna čtyři kola skrze osmistupňový automat ZF a musíme uznat, že tohle se Jaguaru povedlo. Prvotní obavy z toho, že čtyřválec nebude F-Pacu stačit, se rozplynuly po prvních několika desítkách kilometrů. Kdo by pak chtěl úplný základ, může sáhnout po té samé verzi, ovšem s manuálem a pohonem zadních kol.

Bylo pro nás velkým překvapením, jak dobrým dotyčný motor vlastně byl. Jednotka totiž dá najevo svůj původ jen při nastartování, kdy se celý vůz nepatrně otřese. Po zahřátí pak odezní i lehké dunění, přičemž následně je motor naprosto tichý, velice kultivovaný a s vozem nemá příliš mnoho práce. Otázkou pak je, zda si připlatit za větší šestiválec, který nabídne o 120 koní a dva válce navíc. Podle nás to smysl má, ale pouze tehdy, pokud bude F-Pace využíván pro delší dálniční cesty v obsazení větším jak sám řidič. Teprve pak se projeví lepší tah do táhlých dálničních stoupání při větším zatížení vozu a vlastnosti pořádného naftového šestiválce dokáží okouzlit nejednoho dynamičtěji smýšlejícího řidiče.

Ptáte se asi na to, kolik si vlastně F-Pace ve dvoulitru řekl v oblasti spotřeby, že? Inu, není to tolik, kolik by se mohlo na první pohled zdát. Při snaze o úspornou jízdu jsme se uměli dostat na sedm litrů na 100 km. Dynamičtější přesun po dálnici pak usrkl z nádrže devět litrů na 100 km. Všemu pomáhá dlouhý osmý převodový stupeň automatické převodovky, kdy v rychlosti 130 km/h motor točil necelé dva tisíce otáček. Pravdou však je, že na skoro identické hodnoty se budete schopni dostat i s větším naftovým šestiválcem. Automatická převodovka od firmy ZF si navíc zaslouží jednu velkou pochvalu. Bleskurychlé reakce, možnost řazení pádly pod volantem a sportovní režim, to vše pomáhalo tomu, abychom si jízdu v novém F-Pace 2.0d užívali do sytosti. Další kapitolou je samozřejmě podvozek a celkové jízdní vlastnosti, kterými v poslední době Jaguar válcuje konkurenci. O všem svědčí nadmíru dobře jezdící model XF, jenž jsme zde testovali jak v základní naftové verzi, tak i ve vrcholném provedení XF S AWD.

img-responsive

Jaguar F-Pace 2.0d AWD Portfolio | foto: Roman Havlín

Když napíšeme, že F-Pace jezdí podobně dobře jako XF, budete nám věřit? Můžete a nemusíte, ale ono to tak opravdu je. Vůz je i bez adaptivních tlumičů dostatečně komfortní, v zatáčkách pevně držel zvolenou stopu, byl velice jistý na brzdách a v kroutících se zatáčkách občas zatápěl sedanům nižší střední třídy. Až tak dobře novinka z Británie jezdí, což nás doslova zarazilo. I ve srovnání s odcházející Audi Q5 nebo novým BMW X4 je F-Pace mnohonásobně lepším autem. Asi to bude i tím, že F-Pace používá vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu víceprvkovou nápravu typu Integral Link. Za příplatek lze dokoupit adaptivní tlumiče a člověk by nevěřil, jak komfortní může být SUV na kolech o rozměru dvacet palců. Ačkoliv se pak jedná o verzi AWD, i tak je v základu posílán výkon především na zadek a až v případě potřeby se může část výkonu (maximálně 50 %) přeposlat dopředu.

Závěr

Ve výsledku musíme uznat, že až na pár drobností se tohle Jaguaru opět povedlo. Je však velká škoda, že vzadu je místa pro posádku méně, než by člověk ve skutečnosti čekal. Naopak výbava nebo samotný naftový dvoulitr patří k přednostem, které si zaslouží zmínit. K tomu všemu se přidává opět neskutečně dobře naladěný podvozek, komunikativní řízení a slušná porce zábavy za volantem. Při představě, že máme pod kapotou vrcholnou třílitrovou naftu s 300 koňmi, si jsme na sto procent jisti, že na okresce s námi bude mít problém kde jaké sportovní konkurenční SUV. Ono to totiž není jen o výkonu, ale i o řízení, nízké váze a dokonalém podvozku. Tyto aspekty ve výsledku rozhodnou o tom, kdo bude na silnici rychlejší. Za nás si nový Jaguar F-Pace odnáší solidní hodnocení, které sráží jen pár podstatných drobností.

Celkové hodnocení: 94 %

Základní cena testovaného vozu: 1 470 876 Kč

Cena testovaného vozu s příplatky: 2 004 205 Kč

KLADY

- dojem majestátnosti

- luxus a pohodlí v kabině

- kultivovaný motor

- přijatelná spotřeba

- podvozek

ZÁPORY

- horší zpracování některých dílů

- méně místa vzadu

  Pohonná jednotka
Objem motoru: 1 999 cm3
Palivo: nafta
Převodovka: automatická 8st.
Výkon:  180 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:   430 Nm při 1 750 až 2 500 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy
Maximální nejvyšší rychlost: 208 km/h
Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): 6,2 l / 4,7 l / 5,3 l
Rozměry  
Délka x šířka x výška: 4 731 × 2 070 × 1 652 mm
Rozvor: 2 874 mm
Objem kufru: 508 / 1 740 l
Objem palivové nádrže: 60 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Útok na Německo v podání Jaguaru F-Pace 2.0d AWD

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Kia KX3 podstoupila decentní omlazovací kúru.

Korejský Juke omládl, Kia KX3 však do Evropy nepřijde

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud