Jaguar jde s dobou a tak najdeme v jeho nabídce i první středně velké SUV s názvem F-Pace. Za cíl si vzalo konkurovat Audi Q5, Mercedesu GLC Coupe a také BMW X4. Podle výrobce chce novinka na poli SUV zaujmout až 90 procent nových zákazníků, z nichž pak jedna čtvrtina připadá na ženy. Na týden jsme si tak vzali do rukou novinku, která místy vypadá jako nafouklé kupé F-Type s pěti místy k sezení. A co myslíte, povedlo se britské novince zdrtit německou konkurenci?
Kdo zná model F-Type, ten uvidí jasnou inspiraci designérů hlavně vzadu. F-Pace totiž dostal takřka stejné zadní světlomety. Testovaný kus byl navíc ve výbavě Portfolio, která se k vozu velice hodila. Tipli by jste si, že nafocené auto stojí na 20“ kolech s pneumatikami o rozměru 255/50 R20? Ano, je to opravdu tak, a to stále není vrchol nabídky, těmi jsou totiž lité dvaadvacítky.
Nový Jaguar F-Pace je navíc docela velkým autem. Do délky totiž měří 4731 milimetrů, ovšem to vůbec neznamená, že by se jednalo o neforemný kus hliníku. Stačí se podívat do fotogalerie na vysokou přední kapotu nebo ztvárnění bočního profilu. Ve výsledku je to opravdu rodinně smýšlející F-Type s geny SUV, který se ve vrcholné výbavě R-Sport neztratí ani vedle Porsche Macan Turbo S.
InteriérJelikož Jaguar cílí s novým F-Pacem na mladší populaci zákazníků, jistá dávka dynamičnosti a elegance se musí nacházet taktéž v kabině. Námi testovaný kus tak nabízel skvělá kožená sedadla s vynikajícím bočním vedením a dobrou oporou stehen, digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce s možností změnit zobrazení různých údajů nebo širokoúhlý dotykový displej infotainmentu s úhlopříčkou 10,2 palce.
Naopak nepotěší krásně zpracovaný kožený (za příplatek vyhřívaný) volant, na němž bohužel najdeme tolik tlačítek, že i Citroen C5 mu může jenom tiše „závidět“. Občasným problémem byla i rychlost palubního systému, kdy se občas stalo, že navigace nebyla tak rychlá, jak jsme od ní žádali. To samé se týká zobrazení obrazu z parkovací kamery, jenž se občas objevil až několik sekund po zařazení zpětného chodu.
V kabině je zkrátka vidět kombinace dokonalosti a jejího opaku. O tom svědčí především kůží obšitá horní část přístrojové desky. Tento prvek velice chválíme, jenže při pohledu na nepříliš dobře slícované a upevněné plastové postranní lišty středového tunelu rázem zjistíte, že třeba BMW X4 vám tohle „nenabídne“. Jinak to ale v interiéru F-Pace vypadá velmi útulně, kvalitně a nebýt drobných přestřelků, dali bychom novince z Británie plný počet bodů.
Kde koho zaujme elegantní výsuvný kruhový volič automatické převodovky, který je obalen hliníkovým plátem. Ten ale v zimě bude slušně studit a v létě se o něj budete schopni spálit. Co se týče místa obecně, vpředu se pohodlně usadí dva vzrostlí pasažéři s výškou do 190 cm. Vzadu to však bude díky zkosené střeše o poznání horší. Lidé s výško okolo 180 cm zde budou mít místa přesně tak akorát, kdo bude mít nad, čeká ho tlačenice v oblasti kolen a hlavy.
Samotná šířka vozu 1460 milimetrů není navíc na středně velké SUV nic moc. Přitom všechna sedadla jsou nadmíru komfortní a při nárazovém přesunu v délce 400 kilometrů jsme z vozu vystoupili naprosto v pořádku a nikterak zlámaní. To jsme však jeli ve třech, pokud by se dozadu posadili dva stejně vzrostlí muži jako řidič a spolujezdec, budou to oni, kteří by F-Pace opustil s bolestmi nohou.
Ale abychom jen nekritizovali, musíme zmínit i některé z předností vozu. V naší výbavě nechyběla dvojice USB konektorů, klasická dvanáctivoltová zásuvka anebo premiový audiosystém Meridian. To jsou velmi šikovné prvky, které posádce zpříjemní cestu. Pozitivním údajem je i základní objem kufru s hodnotou 650 litrů. Pokud si přikoupíte rezervní kolo o rozměru 19“ (což byl náš případ), rázem na vás v kufru čeká 508 litrů. I tak ale potěší nízká nákladová hrana, ideálně vysoko se otevírající víko kufru a skoro rovná ložná plocha. Naprostou třešničkou na dortu pak jsou ve standardu dodávané podélné kolejnice s oky pro ukotvení nákladu.
Naftový čtyřválec nebo šestiválec?A nyní se dostáváme k tomu nejhlavnějšímu, čímž jsou motorizace. Zájemci o naftu mají na výběr mezi dvoulitrovým čtyřválcem (180 koní) a třílitrovým šestiválcem, jenž ovšem nabídne rovných 300 koní. Chcete něco mezi tím? Pak máte nejspíše smůlu, protože dále jsou tu jen dva benzíny, z nichž ten vrcholný nabídne 380 koní.
Nás se týká první zmíněná verze, tedy naftový dvoulitr se čtyřmi válci, 180 koňmi a točivým momentem 430 Nm. Výkon šel na všechna čtyři kola skrze osmistupňový automat ZF a musíme uznat, že tohle se Jaguaru povedlo. Prvotní obavy z toho, že čtyřválec nebude F-Pacu stačit, se rozplynuly po prvních několika desítkách kilometrů. Kdo by pak chtěl úplný základ, může sáhnout po té samé verzi, ovšem s manuálem a pohonem zadních kol.
Bylo pro nás velkým překvapením, jak dobrým dotyčný motor vlastně byl. Jednotka totiž dá najevo svůj původ jen při nastartování, kdy se celý vůz nepatrně otřese. Po zahřátí pak odezní i lehké dunění, přičemž následně je motor naprosto tichý, velice kultivovaný a s vozem nemá příliš mnoho práce. Otázkou pak je, zda si připlatit za větší šestiválec, který nabídne o 120 koní a dva válce navíc. Podle nás to smysl má, ale pouze tehdy, pokud bude F-Pace využíván pro delší dálniční cesty v obsazení větším jak sám řidič. Teprve pak se projeví lepší tah do táhlých dálničních stoupání při větším zatížení vozu a vlastnosti pořádného naftového šestiválce dokáží okouzlit nejednoho dynamičtěji smýšlejícího řidiče.
Ptáte se asi na to, kolik si vlastně F-Pace ve dvoulitru řekl v oblasti spotřeby, že? Inu, není to tolik, kolik by se mohlo na první pohled zdát. Při snaze o úspornou jízdu jsme se uměli dostat na sedm litrů na 100 km. Dynamičtější přesun po dálnici pak usrkl z nádrže devět litrů na 100 km. Všemu pomáhá dlouhý osmý převodový stupeň automatické převodovky, kdy v rychlosti 130 km/h motor točil necelé dva tisíce otáček. Pravdou však je, že na skoro identické hodnoty se budete schopni dostat i s větším naftovým šestiválcem. Automatická převodovka od firmy ZF si navíc zaslouží jednu velkou pochvalu. Bleskurychlé reakce, možnost řazení pádly pod volantem a sportovní režim, to vše pomáhalo tomu, abychom si jízdu v novém F-Pace 2.0d užívali do sytosti. Další kapitolou je samozřejmě podvozek a celkové jízdní vlastnosti, kterými v poslední době Jaguar válcuje konkurenci. O všem svědčí nadmíru dobře jezdící model XF, jenž jsme zde testovali jak v základní naftové verzi, tak i ve vrcholném provedení XF S AWD.
Když napíšeme, že F-Pace jezdí podobně dobře jako XF, budete nám věřit? Můžete a nemusíte, ale ono to tak opravdu je. Vůz je i bez adaptivních tlumičů dostatečně komfortní, v zatáčkách pevně držel zvolenou stopu, byl velice jistý na brzdách a v kroutících se zatáčkách občas zatápěl sedanům nižší střední třídy. Až tak dobře novinka z Británie jezdí, což nás doslova zarazilo. I ve srovnání s odcházející Audi Q5 nebo novým BMW X4 je F-Pace mnohonásobně lepším autem. Asi to bude i tím, že F-Pace používá vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu víceprvkovou nápravu typu Integral Link. Za příplatek lze dokoupit adaptivní tlumiče a člověk by nevěřil, jak komfortní může být SUV na kolech o rozměru dvacet palců. Ačkoliv se pak jedná o verzi AWD, i tak je v základu posílán výkon především na zadek a až v případě potřeby se může část výkonu (maximálně 50 %) přeposlat dopředu.
ZávěrVe výsledku musíme uznat, že až na pár drobností se tohle Jaguaru opět povedlo. Je však velká škoda, že vzadu je místa pro posádku méně, než by člověk ve skutečnosti čekal. Naopak výbava nebo samotný naftový dvoulitr patří k přednostem, které si zaslouží zmínit. K tomu všemu se přidává opět neskutečně dobře naladěný podvozek, komunikativní řízení a slušná porce zábavy za volantem. Při představě, že máme pod kapotou vrcholnou třílitrovou naftu s 300 koňmi, si jsme na sto procent jisti, že na okresce s námi bude mít problém kde jaké sportovní konkurenční SUV. Ono to totiž není jen o výkonu, ale i o řízení, nízké váze a dokonalém podvozku. Tyto aspekty ve výsledku rozhodnou o tom, kdo bude na silnici rychlejší. Za nás si nový Jaguar F-Pace odnáší solidní hodnocení, které sráží jen pár podstatných drobností.
Celkové hodnocení: 94 %Základní cena testovaného vozu: 1 470 876 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 2 004 205 Kč
KLADY
- dojem majestátnosti
- luxus a pohodlí v kabině
- kultivovaný motor
- přijatelná spotřeba
- podvozek
ZÁPORY
- horší zpracování některých dílů
- méně místa vzadu
Pohonná jednotka Objem motoru: 1 999 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 8st. Výkon: 180 koní při 4 000 ot./min Točivý moment: 430 Nm při 1 750 až 2 500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 208 km/h Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): 6,2 l / 4,7 l / 5,3 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4 731 × 2 070 × 1 652 mm Rozvor: 2 874 mm Objem kufru: 508 / 1 740 l Objem palivové nádrže: 60 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.