Před dvěma měsíci jsme vám prozradili, jak jezdí nový Jaguar XF s naftovým dvoulitrem a pohonem zadní nápravy. Tenkrát jsme z britského nováčka byly doslova odvařeni, jenže to jsme ještě netušili, že to nejlepší na nás teprve čeká. Do rukou se nám totiž dostala vrcholná specifikace XF S AWD, která ve svém názvu skrývá benzinový šestiválcový třílitr o výkonu 380 koní. Ten je posílán skrze automat ZF na obě nápravy, přičemž přednost dostává stále "zadek". Díky tomu zde máme divokou šelmu, která dokáže konkurenci slušně zatopit pod kotlem.
Už dříve jsme si zde řekli, že nová generace sedanu XF je oproti předchůdci o 7 mm kratší a o 3 mm nižší. Rozvor narostl o 51 mm a nyní nabízí 2690 mm. Koeficient odporu vzduchu činí 0,26 Cx, což je znát i na velmi dynamicky ztvárněném designu. Jeho ostré tváři pomáhá v základu přítomný S paket, který dodává některé specifické designové prvky.
Mezi ně se řadí sportovní přední nárazník, širší nástavce prahů, spojler na víku kufru a velká litá 19" kola. Zkrátka zde máme sedan kombinující sportovnost, eleganci a luxus. To vše pak podtrhuje tmavě modrý lak karoserie a loga S na zádi a přídi. Upřímně se nám takhle kombinace moc líbí a ve spojení s tmavými okny dává XF S znát, že za jeho volantem bude málokdy sedět řidič "andílek".
InteriérJestliže jste si mysleli, že XF vás už ničím nepřekvapí, pak by jste si měli zkusit námi testované ostřejší Sko. Po otevření dveří nás velice zaujala sportovní sedadla čalouněná kůží Taurus a velurem s reliéfním logem S. Posez je v nich naprosto bravurní a i delší dálniční trasy v nich řidič se spolujezdcem ztráví bez problémů. Oko snad každého zájemce o vůz pak spočine na sportovním koženém volantu s výhřevem (výhřev je za příplatek) anebo na digitální palubní štít, jehož rychloměr končí cifrou 320.
Co se týče ovladačů, s novou generací došlo k uklizení některých tlačítek. Nehrozí tak přeplácaný střed palubní desky a řidič ví přesně, kde a čím ovládat jakou funkci. Stejně jako minule se pod čelním oknem táhla decentní lišta s logem výrobce. Někoho by mohl zarazit vcelku rozměrný středový tunel, který může především v řidiči probudit stísněnost.
Jenže to je jeden velký klam, místa je hlavně vpředu víc než dost, a to ve všech směrech. Vzadu je to o něco horší, tudíž osoby vyšší jak 180 cm si zřejmě budou stěžovat na málo místa nad hlavou. Opět musíme zmínit naši nedávnou výtku, která směřuje k ovladačům stahování bočních oken. Jejich umístění je poměrně nepraktické a na klasickém místě u levé ruky řidiče místo nich najdete čtyři tlačítka na uložení paměti sedadel.
Pokud je někdo z vás milovníkem kvalitní hudby, pak rozhodně musíme doporučit příplatkový audiosystém Meridian s výkonem 825 wattů. Další zajímavostí jsou ve standardu vyklápěcí výdechy klimatizace, které zajíždí a vyjíždí v závislosti na tom, zda máte nastartovaný motor či spuštěnou klimatizaci. V základní výbavě verze S je toho ale tolik, že by to vydalo na samostatný odstavec. Prakticky zde máte veškerou výbavu, na kterou si vzpomenete, takže lze počítat s červenými brzdovými třmeny, adaptivním tempomatem nebo dvouzonovou automatickou klimatizací.
Agresor schovaný vnitruNěkomu stačí říct šestiválec, 380 koní, 450 Nm točivého momentu a má hned jasno, o co se vlastně jedná. Právě takový výkon nabízelo námi testované XF S. Pro lepší záběr a sprint z místa byl vůz vybaven pohonem všech kol AWD a všemu sekundovala rychlá automatická převodovka s osmi stupni od firmy ZF. Právě motor je tím hlavním, co z verze XF S dělá zabijáka konkurence. Ve spojení s lehkou vahou a absencí turbodmychadla (motor má kompresor) se z tohoto sedanu občas stával silniční dravec, který budil respekt snad naprosto všude.
U XF máte k dispozici defacto jen dva jízdní režimy - Normal a Dynamic, protože ekologický mód vůz do jisté míry pouze otupí a "mokrý" režim se pro změnu hodí maximálně na silnici pokrytou sněhem nebo silnou vrstvou vody. I v normálním nastavení se však dá z motoru ždímat neskutečná porce výkonu a právě dolování všech 380 koní patřilo mezi naše oblíbené činnosti. Během toho si totiž dvojice výfuků občas hlasitě ufrkla, jejich hluboké tóny byly slyšet i několik stovek metrů daleko a v kabině se posádka mohla častokrát přesvedčit, že není nad pořádný hutný zvuk, který vychází odjinud než z reproduktorů...
I přes základní hmotnost přesahující hranici 1,7 tuny bylo naprosto reálné zrychlení z klidu na stovku za 5,3 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost pak je elektronicky omezena na 250 km/h, ovšem s jistotou můžeme říci, že nebýt tam omezovač, dalších třicet kilometrů v hodině by si motor na delší rovince s chutí dal. Vynikajícím pomocníkem jsou i pádla pro řazení pod volantem, se kterými můžete svého XF S hnát za otáčkami až do omezovače. V něm automat ZF neodřadí až do chvíle, kdy k tomu řidič nedá pokyn.
Na vlhkém povrchu se hodí pohon všech kol a ačkoliv v základu jde většina výkonu na zadní nápravu, autu nedělalo problém bleskurychle přenést až 50 % výkonu na předek. V táhlé zatáčce pak stačilo přišlápnout plyn a rázem se vůz srovnal a jel jako po kolejích. Někdo by si však mohl říkat, že čtyřkolka je méně zábavná a tak pro něj výrobce připravil identickou verzi, která posílá všech 380 koní výhradně dozadu. Krocení této bestie ale vyžaduje zase o něco větší řidičský um.
Otázkou je, zda tomu všemu stačí podvozek, který nenabízí žádné speciální adaptivní režimy. Vůz však neustále analyzuje povrch, po kterém právě jede a podle toho upravuje tuhost tlumičů. Sám řidič si však nemá možnost zvolit, zda chce měkkčí nebo tvrdší naladění. To nám ale ve výsledku vůbec nevadilo, protože XF S žehlilo místy rozmlácené české silnice s přehledem a jen větší díra, spára nebo nerovnost poslala do kabiny tvrdší ducnutí, jenž prozradilo, že tohle už bylo i na podvozek XF hodně.
Řidičsky se ovšem jedná o velmi zábavné auto, které je obrovská radost řídit. Posilovač řízení by sice mohl do volantu posílat více informací a ve sportovním režimu chybí jeho větší tuhost, ale jinak se XF S hnalo za zvolenou stopou jako divoká kočka za myší. Za ostrého zvuku šestiválce pak není divu, že řidič zapomene sledovat, kolik mu vlastně zbývá paliva v nádrži. A zde nastává drobný problém. I přes fakt, že tohle auto si nebude kupovat žádný spořílek, naše nejnižší průměrná spotřeba dosáhla devíti litrů na 100 km. Pokud jsme se pak chtěli trošku "svést" a zjistit, co vlastně kompresorový šestiválec dokáže, pak na nás svítila číslovka začínající dvacítkou. V extrémním režimu není problém jet i za třicet na sto, ale v tu chvíli využíváte potenciál XF S AWD naplno a řidič má plné ruce práce s krocením uřvané prskající bestie.
ZávěrProzatím nejostřejší Jaguar XF s písmenem S v názvu je něčím, co dokáže na silnici vzbudit větší rozruch, než by se dalo čekat. Jedná se o velmi sexy pohledný sedan, který dává okolí velmi malé náznaky toho, co vlastně dokáže. Pokud se s ním pak někdo bude chtít vyřádit na okresní silnici, nebo vytrestat "lepiče", který se cpe na váš zadní nárazník, rázem se rozpoutá ukrutná bouře, kterou řidič dobrovolně nebude chtít zastavit. Popravdě ho zastaví až svítící kontrolka palivoměru, která i přes objem nádrže 74 litrů bude svítit celkem často. Jenže víte co? Právě tento vůz je důkazem toho, že na palivu se nemá šetřit. Každý projetý litr benzinu se totiž vrátí celé posádce tak, že si odnese nezapomenutelný řidičský zážitek a pokud si někdo bude chtít s XF S poměřit síly, měl by si proti němu vzít silnější a řidičsky zábavnější kalibr. Ten se hlavně s ohledem na druhý atribut hledá v dnešní době poměrně těžce.
Celkové hodnocení: 96 %Základní cena testovaného vozu: 1 950 520 Kč
Cena testované verze s příplatky: 2 202 439 Kč
KLADY
- sexy vzhled
- vynikající přesné řízení
- vysoký výkon
- útulný interiér
- odhlučnění a výbava
ZÁPORY
- občas se zasekl infotainment
- vyšší spotřeba
- méně místa pro hlavu vzadu
Pohonná jednotka Objem motoru: 2 995 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 8st. Výkon: 380 koní při 6 500 ot./min. Točivý moment: 450 Nm při 4 500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,3 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 250 km/h Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): 11,9 l / 6,7 l / 8,6 l Emise CO2: 204 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4 954 x 2 091 x 1 457 mm Rozvor: 2 960 mm Objem kufru: 505 litrů Objem palivové nádrže: 74 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.