Nejmenší model samostatné značky DS nese označení 3 a není to tak dávno, co prošel celkem rozpoznatelným faceliftem. Změn sice není mnoho, ale za to jsou celkem zásadní. Pod kapotou jsme navíc měli benzinovou jednadvojku PureTech, která svůj výkon přenášela na přední nápravu přes automatickou převodovku. Otázkou ale je, zda se šestistupňový automat hodí k povaze vozu, nebo je to spíše přešlap.
Facelift malé DS3 poznáte především podle LED předních světlometů, které kombinují xenony a Ledky. Když pomineme fakt, že příď s nimi vypadá vážně dobře, v noci vám vůz nabídne vynikající osvícení silnice a pravé krajnice. Kromě lepšího světelného výkonu se zároveň snižuje spotřeba energie. Podle výrobce by měly LED diody vydržet 20 tisíc hodin, což je v přepočtu 20x déle než u halogenů.
Dalším podstatným a podle nás vkusným prvkem modernizace, jsou laserem vyryté motivy města na liště palubní desky nebo na zadních bočních oknech. Právě těmi disponoval i náš testovaný kus a v kombinaci se zářivě modrým lakem karoserie a černobílou střechou to vypadalo naprosto dokonale. Kromě toho se v nabídce objevuje nové čalounění sedadel a taktéž hliníková 17“ kola s diamantovým výbrusem.
InteriérCo se týče kabiny, zde už najdeme menší počet změn. Za zmínku stojí, že nově si můžete do DS3 dokoupit zpětnou parkovací kameru a středový panel už nemá tolik tlačítek. Kdo zná starší trojku od divize Citroen DS, pak asi nebude v její kabině ničím překvapen. Líbí se nám kožený tříramenný volant se sportovní vizáží, přehledná palubní deska a také měkčené plasty, které mají dobré zpracování.
Co se týče prostoru a komfortu, rovnou musíme říci, že DS3 je pohodlná a rozměrná stylovka pro dvě osoby. Zadní sedačky sice vozu nechybí, ovšem tam posadíte maximálně svého malého psa, dokonce i dítě v dětské autosedačce se tam vešlo jen tak tak. Důležitá jsou tak především přední rozměrná sportovní sedadla s vynikajícím bočním vedením. Řidič a spolujezdec s výškou do 190 cm nebudou mít vpředu problém, vyšší postavy už ale budou řešit otázku, kam vlastně složí svou hlavu a kolena.
A jelikož jsme měli automatickou převodovku, v kabině na nás čekal klasický volič se „zubovitým“ schématem. Je potřeba se s ním chvíli učit, protože ne každý zvládne během mžiku zjistit, jak se vlastně řadí jednotlivé režimy. Ačkoliv DS3 není žádný stěhovák, i tak se může hodit základní objem kufru 285 litrů. Díky větší hloubce navíc do kufru dáte například větší rozměrnější krabici a současně nehrozí, že nezavřete víko.
V kabině ale jinak panuje celkem klid, díky optimální měkkosti sedadel se dalo ve voze ujet naráz několik stovek kilometrů, ale vzhledem automatu a benzinovému motoru to není až tak dobrým nápadem. Proč, to vám prozradíme v kapitole "Automat nebo manuál".
Automat nebo manuál?Ačkoliv se díváme na test do sportovna laděného mrštného DS3, testovaná benzinová verze s výkonem 110 koní spolupracovala s automatem o šesti stupních. Už dopředu bychom si však dovolili říct, že dotyčná verze je vhodná pouze pro ženy nebo klidnější povahy. Správný dravý muž by si totiž s touto konfigurací moc sportovní jízdy neužil, a to nejen z důvodu, že tady máme automat.
Díky němu je nižší i točivý moment, který v této specifikaci činí 205 Nm při 1500 ot./min. Vše zachraňuje jen fakt, že naše DS3 umí zrychlit z nuly na stovku za 9,9 sekundy, což není zas tak špatné. Rychlejší je vlastně jen naftové DS3 s motorem 1.6 BlueHDI o výkonu 120 koní (popřípadě verze Performance s 208 koňmi). Sportovnější jízdě by však prospěla alespoň pádla pod volantem. Těch se ale u DS nedočkáte.
Na druhou stranu, klidnější povahy si s autem budou vcelku rozumět. Převodovka totiž řadila rychle, skoro až sametově přesně a nekonalo se žádné zmatečné cukání. Sportovní režim tady nehledejte, od toho tady je vaše pravá ruka, kdy stačí posunout volič automatu k sobě a následně si řadit jednotlivé stupně sám. Pokud ale náhodou zapomenete v omezovači odřadit na vyšší kvalt, převodovka to udělá za vás.
A jak je na tom vůz se spotřebou? S ohledem na automatickou převodovku a naše občasné touhy vyždímat posledního koně výkonu, jsme se pohybovali na hranici sedmi a půl litru na 100 km. Jedná se o pravdivý průměr, v němž je zahrnuta častá jízda po dálnici, ve městě a občasné dovádění na okresní silnici. Klidnější povahy ale budou schopny bez větších problémů jet ještě o litr méně. Vzhledem k 50 litrové palivové nádrži pak budete mít celkem solidní dojezd na jedno natankování.
Podvozkově je na tom DS3 velmi dobře. Za celou dobu testu jsme se nedočkali jediné větší rány od tlumičů, do kabiny navíc jen v minimální míře pronikal zvuk motoru a ruchy z okolí. Až při pokusu o sportovní dynamickou jízdu jsme byly odměněni řevem benzinové jednotky a občasným pískáním předních gum. Celkově je však potřeba opět zmínit, že ačkoliv si DS3 nechá hodně líbit a náklony v zatáčkách vůz skoro nezná, největším rozhodujícím faktorem je přítomný motor a převodovka. V nabídce výrobce je ovšem jen jeden další benzin (nepočítáme li vrcholný Perfomance), který má slabší výkon a pro změnu výhradně manuální převodovku.
ZávěrKonečné dojmy z omlazeného DS3 jsou přesto vše dost pozitivní. Vůz totiž plní dokonale dojem kapesní stylovky, za kterou se otočí snad naprosto každý na ulici. Především ženám se pak líbil modrý lak karoserie a příď vozu, která vypadá dostatečně sexy. V kabině se najde pár přešlapů, ale hovoříme zde o voze s cenovkou lehce přes půl milionu Kč, nikoliv o premiovém hatchbacku z Německa za "mega". Pokud bychom se měli vtělit do role běžného uživatele, pak vlastně nemáme proti DS3 1.2 PureTech žádných větších výhrad. Kdo chce zažít opravdové peklo nebo jezdit za co nejméně, pro toho je v nabídce bestiální DS3 Perfomance, popřípadě úsporná DS3 BlueHDI.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena testovaného vozu: 528 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 562 300 Kč
KLADY
- sexy vzhled
- široká možnost individualizace
- komfortní sportovní sedadla
- podvozek
- agilita v zatáčkách
ZÁPORY
- automat nemá sportovní režim
- dozadu skoro nikoho neposadíte
Pohonná jednotka Objem motoru: 1199 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6 st. Výkon: 110 koní při 5500 ot./min Točivý moment: 205 Nm při 1500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 188 km/h Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): 6,5 l / 4,4 l / 5,1 l Emise CO2: 118 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 3954 x 1715 x 1458 mm Rozvor: 2464 mm Objem kufru: 285 litrů Objem palivové nádrže: 50 litrůTento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.