TEST: Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI: Je lepší než Polo GTI?

Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016)
Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016), foto: Roman Havlín
ar5 1. srpna 2016 7:00
Sdílej:

Seat Ibiza Cupra prošla faceliftem, který jí nadělil krom nového vzhledu i jednu velkou novinku. Pod kapotou se totiž nově objevil benzinový motor 1.8 TSI, který nabízí solidní výkon, točivý moment a s celým autem dokáže slušně hnout. Odolat testu Cupry proto bylo skoro nemožné a vy se dozvíte, zda je tahle omlazená španělská střela opravdu tak divoká, jak uvádí výrobce. Zároveň se podíváme na to, v čem všem je lepší než koncernový sourozenec VW Polo GTI.

Divoká a přitom nenápadná

V pořadí druhá modernizace vzala změny pěkně od podlahy. Současná Ibiza totiž dostala divočejší tvář, která především v edici Cupra vypadá vážně skvěle. Nechybí pár log s vlaječkou, velký nápis Cupra na víku kufru anebo závodně vypadající rámeček výfuků vzadu. V zadním nárazníku jsou i otvory pro přívod vzduchu, bohužel však falešné.

Podle nás by například centrálně umístěné koncovky v rámečku mohli vypadat o něco více sportovněji. Při bližším pohledu se totiž dočkáte jen dvojice koncovek, vypadajících jako u obyčejné naftové Ibizy. Vpředu je změn o poznání víc. Máme zde sportovní nárazník, logo Cupra v masce chladiče, tmavší světlomety a za příplatek vůz ozdobí červeně lakované třmeny. V porovnání s loni testovaným Polem GTI máme za to, že Ibiza Cupra vypadá o něco víc dynamičtěji.

Je to Cupra, nebo ne?

Jestli jste doufali, že i v kabině uvidíte hromadu změn, pak asi budete překvapeni. Kromě volantu, řadící páky a budíků se závodní vlaječkou tady totiž žádné větší změny nečekejte. Ovšem, jsou tady perfektní sportovní sedadla s výrazným bočním vedením, jenže ty by v nejostřejší verzi Ibizy čekal asi každý.

Krom toho jsou zde opět černé plasty, z nichž některé jsou velmi tvrdé. Alespoň, že ani při ostré jízdě na ne zrovna hladkých silnicích v kabině nic nedrnčelo a nevrzalo. Dost nás překvapilo i příplatkové střešní okno, s nímž se Cupra naštěstí nikterak nekroutila. Snad jen nemožnost okno naplno vysunout způsobila fakt, že se do kabiny vzduch dostal jen velmi ztěží. U sesterského Pola GTI přitom úplné otevření možné je.

Po stránce prostoru je na tom Ibiza tak akorát, dopředu se posadí dva průměrně vzrostlý cestující, dozadu je to kvůli karoserii se třemi dveřmi o něco horší. Oproti Polu GTI si Cupru koupíte jen se třemi dveřmi, pět dveří k nejostřejší Ibize zkrátka nedostanete. Potěší i příplatková kožená loketní opěrka, který má velký rozsah nastavení a nabídne úložný prostor. Snad nejlepším prvkem evokující dynamiku a ostrost je tachometr cejchovaný do 280 km/h. Samozřejmě, že tolik vůz ve skutečnosti nejede, ale co kdyby se pod jeho kapotu podíval nějaký tuner, že…

Velkým překvapením byl zavazadelník, jenž podle výrobce nabízí 292 litrů objemu. To je na sportovní třídvéřko poměrně dost a do kufru tak nacpete víc zavazadel, než by jste čekali. Vhod přijde dojezdová rezerva, která je mnohem lepší než klasická lepící sada. Cupra je určena na divoké hrátky na okreskách, což znásobuje riziko defektu, jenž by jste s lepící sadou nemuseli vyřešit na místě.

A jak je to s výbavou? I s příplatky je Ibiza Cupra levnější než sesterské GTI od Volkswagenu. Tak například Ibiza má už v základu adaptivní tlumiče, za které se však u Pola GTI připlácí. Malý Seat se (možná naštěstí) nedá koupit ve verzi s dvouspojkovou převodovkou. Manuál nám k povaze sportovní Cupry seděl mnohem víc a loni testované ostré Polo s automatem nemělo takové "koule".

Peklo pod kapotou

Celá Cupra by však nebyla ničím bez pořádného motoru. Díky faceliftu už pod kapotou nenajdeme zážehovou čtrnáctistovkou s turbodmychadlem a kompresorem, nýbrž turbem dopovanou jednaosmičku. Díky tomu vůz nabídne 192 koní a 320 Nm točivého momentu, který je přenášen na přední nápravu výhradně přes manuál se šesti stupni.

Oproti předchůdci to znamená nárůst o 12 koní a 70 Nm. Plný krouťák se přitom dostaví už okolo 1500 otáček a nepoleví až do 4200 otáček. To vše mělo být zárukou doslova ďábelských dovedností na silnici a víte co? Je to vážně tak! Malý Seat nás leckdy překvapil svou ostrou dynamikou, krájením zatáček a ve vysokých otáčkách i celkem zajímavým zvukem. Není od věci točit každý kvalt až k šesti tisícům, motoru to svědčí a gradace výkonu byla neskutečná. Pochvalu udělujeme vynikající přesné převodovce, která díky svému naladění dopřává řidiči velmi intenzivní pocit z jízdy.

Kdo by chtěl hledat nějaké jízdní režimy, má prakticky na výběr jen ze dvou možností. Prvním je normální, kdy je tuhost posilovače a tlumičů na ideální úrovni mezi sportovností a komfortem. Motor reaguje na sešlápnutí plynu méně citlivě, ale i tak se dá s Cuprou pořádně zabavit. Pro ostřejší majitele je tady tlačítko Sport, po jehož stisknutí tlumiče opravdu citelně ztuhnou a motor jako by se svým zvukem proměnil v šestiválec. Za to ale může digitálně zkreslený zvuk, vycházející z reproduktorů.

Pokud se ptáte na spotřebu, výkon blížící se dvěma stovkám koní si u vrcholného malého Španěla vyžádá v maximální zátěži 14 litrů na 100 km. Co se týče průměru, v průběhu týdne jsme se byly schopni dostat i na hodnoty začínající sedmičkou, což je podle nás velmi dobrá cifra. Cupru si ale nekupují lidé zaměření na spotřebu a tak je tento údaj spíše doplňující. Počítejte však s tím, že palivová nádrž má objem 45 litrů.

Oproti klasickým Ibizám je verze Cupra o něco tvrdší také v normálním režimu. I tak ale nebude její posádka trpět ranami od podvozku anebo klepáním. Cupře nedělalo problém ujet naráz i 200 km po dálnici, přičemž jsme z ní na konci cesty nevystoupili zlámaní nebo otrávení. Tohle auto se ale nejvíc hodí na okresky, tam je jako ryba ve vodě. Po několika výletech jsme si to sami ověřili. Ibiza dokáže některé zatáčky krájet jako nůž máslo, na přední nápravě jí v tom pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu XDS a řidič musí být hodně zkušený, aby z Cupry vyždímal maximum. Auto vám to nedá úplně zadarmo, ale když se ponoříte do agrese a dynamiky, kterou vám tenhle Seat dokáže nabídnout, pak z auta vystoupíte zpocení všude možně, ale s úsměvem na tváři.

Jistým negativem je fakt, že elektronickou stabilizaci naplno nevypnete. Dá se pouze výrazně omezit přepnutím do režimu Sport, ovšem i v něm se vůz často stabilizoval dřív, než bychom chtěli. Oproti Polu GTI DSG je pak znát, že manuál má své kouzlo a věta typu „tohle už neuřadíš“ zde naprosto postrádá smysl. Poklonu si zaslouží i výkonné brzdy, které navzdory tvrdému režimu vykonávaly svou práci stále dobře, čemuž ve výsledku napomáhá i lehká hmotnost auta.

Závěr

Závěrečná slova na konto omlazeného Seatu Ibiza s vlaječkami všude možně budou převážně pochvalná. Tohle auto by jsme si uměli představit v naší redakční garáži. Pro dva dospělé lidi je v něm místa víc než dost, zavazadelník pojme nějaký ten větší kufr, motor patří k největším přednostem auta samotného a manuální převodovka je vlastně jen třešničkou na výborně „upečeném“ dortu. Až na pár much typu nevysouvatelné střešní okno anebo ne příliš vzhledné tvrdé plasty v kabině, má od nás Cupra vysoké bodové hodnocení. Ve srovnání s Polem GTI je navíc o něco levnější, vypadá dravěji a snad jen třídveřová karoserie může být tím argumentem, který bude rozhodující u koupě Ibizy Cupra nebo Pola GTI.

Celkové hodnocení: 93 %

Základní cena vozu: 440 900 Kč

Cena vozu s příplatky: 553 100 Kč

KLADY

- sexy design

- přijatelná cena

- silný motor

- jízdní dynamika

- komfort a pohodlí v kabině

ZÁPORY

- střešní okno sotva otevřete

- tvrdé plasty v kabině

Pohonná jednotka Objem motoru: 1798 cm3 Palivo: benzin Převodovka: manuální 6 st. Výkon: 192 koní při 4300 ot./min Točivý moment: 320 Nm při 1450 - 4200 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 235 km/h Spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 7.8 / 5.3 / 6 l Emise CO2: 139 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4055 x 1693 x 1420 mm Rozvor: 2469 mm Objem kufru: 292 litrů Objem palivové nádrže: 45 litrů
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.