TEST: Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI: Je lepší než Polo GTI?

ar5, 1. srpna 2016, 07:00 Google+

Seat Ibiza Cupra prošla faceliftem, který jí nadělil krom nového vzhledu i jednu velkou novinku. Pod kapotou se totiž nově objevil benzinový motor 1.8 TSI, který nabízí solidní výkon, točivý moment a s celým autem dokáže slušně hnout. Odolat testu Cupry proto bylo skoro nemožné a vy se dozvíte, zda je tahle omlazená španělská střela opravdu tak divoká, jak uvádí výrobce. Zároveň se podíváme na to, v čem všem je lepší než koncernový sourozenec VW Polo GTI.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016)

Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Divoká a přitom nenápadná

V pořadí druhá modernizace vzala změny pěkně od podlahy. Současná Ibiza totiž dostala divočejší tvář, která především v edici Cupra vypadá vážně skvěle. Nechybí pár log s vlaječkou, velký nápis Cupra na víku kufru anebo závodně vypadající rámeček výfuků vzadu. V zadním nárazníku jsou i otvory pro přívod vzduchu, bohužel však falešné.

img-responsive

Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016) | foto: Roman Havlín

Podle nás by například centrálně umístěné koncovky v rámečku mohli vypadat o něco více sportovněji. Při bližším pohledu se totiž dočkáte jen dvojice koncovek, vypadajících jako u obyčejné naftové Ibizy. Vpředu je změn o poznání víc. Máme zde sportovní nárazník, logo Cupra v masce chladiče, tmavší světlomety a za příplatek vůz ozdobí červeně lakované třmeny. V porovnání s loni testovaným Polem GTI máme za to, že Ibiza Cupra vypadá o něco víc dynamičtěji.

Je to Cupra, nebo ne?

Jestli jste doufali, že i v kabině uvidíte hromadu změn, pak asi budete překvapeni. Kromě volantu, řadící páky a budíků se závodní vlaječkou tady totiž žádné větší změny nečekejte. Ovšem, jsou tady perfektní sportovní sedadla s výrazným bočním vedením, jenže ty by v nejostřejší verzi Ibizy čekal asi každý.

img-responsive

Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016) | foto: Roman Havlín

Krom toho jsou zde opět černé plasty, z nichž některé jsou velmi tvrdé. Alespoň, že ani při ostré jízdě na ne zrovna hladkých silnicích v kabině nic nedrnčelo a nevrzalo. Dost nás překvapilo i příplatkové střešní okno, s nímž se Cupra naštěstí nikterak nekroutila. Snad jen nemožnost okno naplno vysunout způsobila fakt, že se do kabiny vzduch dostal jen velmi ztěží. U sesterského Pola GTI přitom úplné otevření možné je.

Po stránce prostoru je na tom Ibiza tak akorát, dopředu se posadí dva průměrně vzrostlý cestující, dozadu je to kvůli karoserii se třemi dveřmi o něco horší. Oproti Polu GTI si Cupru koupíte jen se třemi dveřmi, pět dveří k nejostřejší Ibize zkrátka nedostanete. Potěší i příplatková kožená loketní opěrka, který má velký rozsah nastavení a nabídne úložný prostor. Snad nejlepším prvkem evokující dynamiku a ostrost je tachometr cejchovaný do 280 km/h. Samozřejmě, že tolik vůz ve skutečnosti nejede, ale co kdyby se pod jeho kapotu podíval nějaký tuner, že…

Velkým překvapením byl zavazadelník, jenž podle výrobce nabízí 292 litrů objemu. To je na sportovní třídvéřko poměrně dost a do kufru tak nacpete víc zavazadel, než by jste čekali. Vhod přijde dojezdová rezerva, která je mnohem lepší než klasická lepící sada. Cupra je určena na divoké hrátky na okreskách, což znásobuje riziko defektu, jenž by jste s lepící sadou nemuseli vyřešit na místě.

A jak je to s výbavou? I s příplatky je Ibiza Cupra levnější než sesterské GTI od Volkswagenu. Tak například Ibiza má už v základu adaptivní tlumiče, za které se však u Pola GTI připlácí. Malý Seat se (možná naštěstí) nedá koupit ve verzi s dvouspojkovou převodovkou. Manuál nám k povaze sportovní Cupry seděl mnohem víc a loni testované ostré Polo s automatem nemělo takové "koule".

Peklo pod kapotou

Celá Cupra by však nebyla ničím bez pořádného motoru. Díky faceliftu už pod kapotou nenajdeme zážehovou čtrnáctistovkou s turbodmychadlem a kompresorem, nýbrž turbem dopovanou jednaosmičku. Díky tomu vůz nabídne 192 koní a 320 Nm točivého momentu, který je přenášen na přední nápravu výhradně přes manuál se šesti stupni.

Oproti předchůdci to znamená nárůst o 12 koní a 70 Nm. Plný krouťák se přitom dostaví už okolo 1500 otáček a nepoleví až do 4200 otáček. To vše mělo být zárukou doslova ďábelských dovedností na silnici a víte co? Je to vážně tak! Malý Seat nás leckdy překvapil svou ostrou dynamikou, krájením zatáček a ve vysokých otáčkách i celkem zajímavým zvukem. Není od věci točit každý kvalt až k šesti tisícům, motoru to svědčí a gradace výkonu byla neskutečná. Pochvalu udělujeme vynikající přesné převodovce, která díky svému naladění dopřává řidiči velmi intenzivní pocit z jízdy.

img-responsive

Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016) | foto: Roman Havlín

Kdo by chtěl hledat nějaké jízdní režimy, má prakticky na výběr jen ze dvou možností. Prvním je normální, kdy je tuhost posilovače a tlumičů na ideální úrovni mezi sportovností a komfortem. Motor reaguje na sešlápnutí plynu méně citlivě, ale i tak se dá s Cuprou pořádně zabavit. Pro ostřejší majitele je tady tlačítko Sport, po jehož stisknutí tlumiče opravdu citelně ztuhnou a motor jako by se svým zvukem proměnil v šestiválec. Za to ale může digitálně zkreslený zvuk, vycházející z reproduktorů.

Pokud se ptáte na spotřebu, výkon blížící se dvěma stovkám koní si u vrcholného malého Španěla vyžádá v maximální zátěži 14 litrů na 100 km. Co se týče průměru, v průběhu týdne jsme se byly schopni dostat i na hodnoty začínající sedmičkou, což je podle nás velmi dobrá cifra. Cupru si ale nekupují lidé zaměření na spotřebu a tak je tento údaj spíše doplňující. Počítejte však s tím, že palivová nádrž má objem 45 litrů.

img-responsive

Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2016) | foto: Roman Havlín

Oproti klasickým Ibizám je verze Cupra o něco tvrdší také v normálním režimu. I tak ale nebude její posádka trpět ranami od podvozku anebo klepáním. Cupře nedělalo problém ujet naráz i 200 km po dálnici, přičemž jsme z ní na konci cesty nevystoupili zlámaní nebo otrávení. Tohle auto se ale nejvíc hodí na okresky, tam je jako ryba ve vodě. Po několika výletech jsme si to sami ověřili. Ibiza dokáže některé zatáčky krájet jako nůž máslo, na přední nápravě jí v tom pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu XDS a řidič musí být hodně zkušený, aby z Cupry vyždímal maximum. Auto vám to nedá úplně zadarmo, ale když se ponoříte do agrese a dynamiky, kterou vám tenhle Seat dokáže nabídnout, pak z auta vystoupíte zpocení všude možně, ale s úsměvem na tváři.

Jistým negativem je fakt, že elektronickou stabilizaci naplno nevypnete. Dá se pouze výrazně omezit přepnutím do režimu Sport, ovšem i v něm se vůz často stabilizoval dřív, než bychom chtěli. Oproti Polu GTI DSG je pak znát, že manuál má své kouzlo a věta typu „tohle už neuřadíš“ zde naprosto postrádá smysl. Poklonu si zaslouží i výkonné brzdy, které navzdory tvrdému režimu vykonávaly svou práci stále dobře, čemuž ve výsledku napomáhá i lehká hmotnost auta.

Závěr

Závěrečná slova na konto omlazeného Seatu Ibiza s vlaječkami všude možně budou převážně pochvalná. Tohle auto by jsme si uměli představit v naší redakční garáži. Pro dva dospělé lidi je v něm místa víc než dost, zavazadelník pojme nějaký ten větší kufr, motor patří k největším přednostem auta samotného a manuální převodovka je vlastně jen třešničkou na výborně „upečeném“ dortu. Až na pár much typu nevysouvatelné střešní okno anebo ne příliš vzhledné tvrdé plasty v kabině, má od nás Cupra vysoké bodové hodnocení. Ve srovnání s Polem GTI je navíc o něco levnější, vypadá dravěji a snad jen třídveřová karoserie může být tím argumentem, který bude rozhodující u koupě Ibizy Cupra nebo Pola GTI.

Celkové hodnocení: 93 %

Základní cena vozu: 440 900 Kč

Cena vozu s příplatky: 553 100 Kč

KLADY

- sexy design

- přijatelná cena

- silný motor

- jízdní dynamika

- komfort a pohodlí v kabině

ZÁPORY

- střešní okno sotva otevřete

- tvrdé plasty v kabině

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1798 cm3
Palivo: benzin
Převodovka: manuální 6 st.
Výkon: 192 koní při 4300 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 1450 - 4200 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy
Maximální nejvyšší rychlost: 235 km/h
Spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 7.8 / 5.3 / 6 l
Emise CO2: 139 g/km
Rozměry
Délka x šířka x výška: 4055 x 1693 x 1420 mm
Rozvor: 2469 mm
Objem kufru: 292 litrů
Objem palivové nádrže: 45 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI: Je lepší než Polo GTI?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Morgan EV3 UK 1909 je nejstylovějším elektromobilem na trhu.

Gentlemanský elektromobil od Morganu je pro vyvolené, stylu má na rozdávání

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud