Zatímco je motoristický svět u vytržení z nového Fiatu 124 Spider, my jsme se rozhodli vydat se do minulosti a podívat se na zoubek praotci tohoto modelu ze šedesátých let minulého století.
Musím se přiznat, že při představení nového Fiatu 124 Spider jsem byl mírně zklamaný. Ne, že by se mi vzhled italského elegána, postaveného na bázi skvělé Mazdy MX-5, nezamlouval, ale čekal jsem asi něco jiného. Něco, co by více odkazovalo na jeho slavného předchůdce z šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Proto jakmile se naskytla možnost setkat se s Fiátkem 124 Spider z minulého století, neváhal jsem ani minutu a naplánoval si setkání s jeho majitelem.
"Je to jako s holkou"„Auto vás musí zaujmout, to je jako s holkou, prostě tě musí dostat.“ Tak zní odpověď pana Jiřího, na mou otázku, proč si pořídil zrovna Fiat 124. S tímto tvrzením nelze než souhlasit. Při pohledu na elegantní karoserii z dílny Pininfariny v jasně červené barvě s originálními litými koly Abarth se musí rozklepat kolena snad každému milovníkovi aut. Tato vizáž ale nebyla zadarmo. Dle slov majitele byl při zakoupení vůz v naprosto katastrofálním stavu, hlavně co se týče karoserie. Kompletní renovace si vyžádala značné úsilí, nemalé finanční náklady a dva dlouhé roky, během kterých si pan Jiří musel nejednou vyslechnout výčitky své drahé polovičky, že v garáží tráví příliš mnoho času. Odměnou za překonání těchto obtíží, které se pojí s renovací veterána, jsou obdivné pohledy, které pana Jiřího často pronásledují. „Lidi se otáčej, hlavně malí kluci se koukaj, ale že by se za ním otáčely osmnáctky to ne, dneska mají holky úplně jiný svět a starý pekáč je nezajímá, to by muselo být placatý, mít široký gumy a dělat velkej kravál, až pak je to zaujme.“ Komentuje pan Jiří mou otázku, zda-li manželka není někdy zneklidněna zájmem o něj a jeho vůz.
Z Čech do KalifornieKonečně nadešel čas na usednutí do fiátku a vydat se na krátkou, ale o to intenzivnější projížďku. Mé pozadí je více než poctěno překvapivě pohodlnými sedadly. V porovnání s moderními vozy, přeplněnými aktivními či pasivními bezpečnostními prvky, působí dvoubodové bezpečnostní pásy spíše jako placebo než jako bezpečnostní element. Na druhou stranou takovou volnost, jako nabízejí tyto pásy, jsem ve voze ještě nezažil. Tento pocit jen umocňuje nekonečná obloha, klenoucí se nad mou hlavou. Když se rozezní čtyřválcové srdce vozu o objemu 1,8 litru, přebíhá mi po mráz po celém těle.
Nezaměnitelně italský zvuk je pln nadšení a vášně, která dokáže vaši mysl okamžitě přenést ze středočeské vesničky na prosluněné pobřeží Kalifornie. Pro nadšence do aut je jen sezení v takovém skvostu požitkem a to jsme se ještě ani nerozjeli. To se ovšem rázem mění a teprve teď začíná ta pravá symfonie emocí. Celý vůz je neuvěřitelně komunikativní. Každou buňkou vašeho těla přesně cítíte co se v danou chvíli děje. Fiat je navíc neobyčejně kultivovaný.
I na rozbité okresce při rychlosti 90 km/h neztrácí na výtečném jízdním komfortu a to jak po stránce podvozkové, tak i co se týče hluku v interiéru. I při této rychlosti jsme schopni vést rozhovor bez výraznějšího zvyšování hlasu a to nám pro zlepšení již tak skvělé nálady vyhrává rádio. Průjezdy zatáčkami jsou na širších pneumatikách, kterými pan Jiří svůj Fiat obdařil, skutečným požitkem. Auto na silnici drží jako přibité. Pomalu se blíží konec krátké projížďky. Naposledy se rozhlížím po skromně vybaveném interiéru s myšlenkou, jak muselo být úžasné se s podobným kabrioletem projíždět krajinou v sedmdesátých letech.
Radost, kterou nic jiného nepřineseNa setkání s panem Jiřím a jeho malým červeným skvostem budu rozhodně dlouho a velice rád vzpomínat. Ostatně celou dobu, kdy pro vás tyto řádky sepisuji, mám na rtech ten poťouchlý úsměv, jako bych opět seděl v nejúspěšnějším sporťáku, který kdy Fiat vyrobil, a užíval si jiterního zpěvu výfuku, větru ve vlasech a radosti v duši, kterou vám nepřinese nic jiného, než jízda s italským kabrioletem za slunného počasí.
Velice děkujeme panu Jiřímu za ochotu a čas, jenž nám věnoval.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.