Nová Škoda Superb se za dobu svého prodeje stala celkem často vídaným vozem na našich silnicích. I my jsme její v pořadí třetí generaci měli již několikrát v redakčním testu a dneškem jí tu máme znova. Pro tentokrát se jedná o exemplář s karoserií liftback v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, přičemž pod kapotou bušilo benzínové dvoulitrové srdce o výkonu 220 koní. Ano, někteří uhodli, že tímhle motorem disponuje taktéž základní benzinová Octavie RS. Otázkou proto je, jak moc sluší Superbu dotyčná pohonná jednotka a není lepší raději o něco rychlejší, avšak stejně hladový dvoulitr s vyšším výkonem o 60 koní? Nejen na to jsme hledali odpověď.
Už po několikáté tady máme vlajkovou loď škodovky, kterou už zná asi naprosto každý. Popisovat její design je proto trošku nošením dříví do lesa a každý si o třetí generaci Superba udělal svůj obrázek. Především v námi testované výbavě Laurin & Klement se jedná o skvost, který se správně zvoleným lakem karoserie a litými koly vypadá víc než hezky.
Za připomenutí stojí i fakt, že nový Superb nabízí oproti minulé generaci větší rozvor o 80 mm, z čehož těží hlavně cestující vzadu. Současně s tím je však novinka o 47 mm širší, o 6 mm vyšší a o 8 mm delší. Ve výsledku tady pak máme vůz, který se nemusí za nic stydět a snad jen v nejnižších výbavách nebude vypadat tak reprezentativně, jako v našem případě.
Nastupte si veličenstvoNadpis kapitoly není vůbec přehnaný, protože pokud pomineme do široka se otevírající zadní dveře, především vzadu je místa tolik, že se sem pohodlně usadí snad naprosto každý bez ohledu na váhu a délku končetin. Jen s výškou to možná bude problém, protože na rozdíl od kombíku se do liftbacku pohodlně dozadu posadí osoby do výšky 185 cm, pak už to je na hraně. V testované nejvyšší výbavě Laurin & Klement je obsaženo snad naprosto vše. Za největší zmínku stojí prvek, kdy sedadlo spolujezdce disponuje dodatečným ovládáním pro osobu vpravo vzadu. Ta si může sedačku sama posunout podle libosti, případně skoro úplně sklopit.
Kapitolou samotnou je jako vždy kufr. Ten sice přišel o originální dvojité otevírání TwinDoor, jenže díky obřím výklopným pátým dveřím dáte do kufru snad úplně vše. V základu nabídne již dobře známých 625 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce až 1 760 litrů. Je li to někomu málo, může sáhnout po kombíku, ale ten už „spolkne“ snad úplně vše.
Poněkud v rozpacích jsme však z provedení interiéru. Což o to, panuje zde komfort, vzdušnost a kvalita, jenže třeba kožený volant vypadá podle našeho názoru úplně stejně, jako ten v Octavii. Inspirace současnou oktávkou je však znát i na jiných místech vozu. Po zapnutí adaptivního tempomatu totiž na vás vyskočí ikonka vozu, a hádejte.. ano, opět je to obrázek Octavie. Proč si s tím technici nepohráli a nedali tam animaci Superbu, to je nám záhadou. Jinak si ale nemáme nač stěžovat, vůz se zkrátka povedl a jen některé drobnosti mu ubírají na vnitřní kráse.
Hladový sprinterJak už bylo zkraje řečeno, testovaný Superb s benzínovým dvoulitrem disponuje stejný výkonem, který má Škoda Octavia RS TSI. Jedná se o výkon 220 koní a točivý moment 350 Nm, který byl v našem případě přenášen na přední nápravu výhradně přes automatickou převodovku DSG. Problém však nastane tehdy, bude li někdo chtít zvolit manuál nebo pohon všech kol. K této verzi se totiž ani jedna položka nenabízí, takže v případě manuálu je potřeba sáhnout po slabší 190 koňové naftě, v případě automatu pak po absolutním vrcholu, jímž je 280 koňové benzinové provedení.
Celkem solidní výkon je tak na předek přenášen skrze automat, který si s ním občas neví rady a někdy se stávalo, že jednotlivé převodové stupně byly drženy příliš dlouho a další kvalt jako by pro DSG neexistoval. Trošku problém nastává i v případě, že chcete s velkým Superbem závodit na mokré silnici. V tu chvíli se ukáží limity pohonu přední nápravy a celkem těžká příď, která se hrne po tečně ven dřív, než by jste čekali. Stejně jako v případě loni testovaného vrcholu o výkonu 280 koní, musíme i zde dodat, že pro lepší jízdní vlastnosti by se zde hodil samosvorný diferenciál.
Maximum točivého momentu přichází nečekaně nízko, už okolo 1 600 ot./min a od 4 500 do 6 200 ot./min je pro změnu k dispozici maximum výkonu. Motor tak není potřeba vytáčet až k červeným číslům a pro sportovní jízdu se nám hodila pádla pod volantem. Ačkoliv se jedná o největší dosavadní škodovku, i tak nás příjemně překvapilo zrychlení z 0 na 100 km/h okolo sedmi sekund a maximálka blížící se magické hranici 250 km/h. Superb má navíc s tímhle motorem na každé straně efektně ukrytou jednu koncovku výfuku, což některým "závodníkům" na silnicích ušlo a byly leckdy překvapeni, že to asi není nějaká slabá nafta.
V otázce spotřeby si na tom 220 koňový Superb vede trošku rozežraně. Jde hlavně o to, že výkonnější konkurence, nebo i vrcholné provedení s 280 koňmi, žere skoro totéž co náš testovaný kus. V průměru jsme se v první půlce týdne pohybovali na hranici 6,8 litru na 100 km, jenže to jsme volili velmi ekonomické jízdní přesuny. Pokud se pak autu trošku naložilo pod kotlem a chtěli jsme častěji využívat jeho plné dynamiky a schopností, nebyla fikcí průměrná spotřeba k 16 litrům na sto! To už je celkem hodně, protože v porovnání s o 60 koní silnějším Superbem v automatu, kombíku a čtyřkolce jsme dosáhli skoro totožných hodnot… Nastává tak otázka, zda se nevyplatí lehce si připlatit a zakoupit rovnou benzinový vrchol.
Po stránce jízdních vlastností pak obecně novému Superbu velice pomáhá adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC). Ten je ve vrcholné výbavové linii Laurin & Klement v základu, pro ostatní výbavy pak stojí dodatečných 25 tisíc Kč. My osobně jej výrazně doporučujeme, protože společně s ním se dočkáte plavné jízdy, která se dá během mžiku přeměnit do dynamické sportovní. Nepotěší snad jen, že ve vyšších rychlostech je vůz na horším povrchu lehce nervózní, protože rychlá jízda ve spojení s táhlými zatáčkami a hrubým vrásčitým asfaltem způsobuje, že i na režim Sport je auto občas příliš neklidné. V podstatě se pak nejvíc hodí režim Normal, kdy se auto lehce naklání, není ani tvrdé, ani houpavé a kola jakž takž drží auto na silnici. Ve výsledku je však podvozek DCC vynikajícím pomocníkem na každodenní cesty a pokud by výrobce zapracoval na odhlučnění kol a podvozku, byla by to ještě větší paráda.
ZávěrŠkoda Superb v karosářské verzi liftback s motorem z Octavie RS TSI je vcelku podařeným autem. Odveze celou rodinu pohodlně, bezpečně, komfortně a jen velcí detailisté mohou najít na aktuální vlajkové lodi škodovky nějakou chybu. Za tu se dá považovat nepříliš luxusně vypadající volant anebo hluk od podvozku, který je na horších silnicích někdy dost značný. Výkonnově je na tom testovaný Superb velmi dobře, jenže pokud chcete manuální převodovku nebo čtyřkolku, se svým požadavkem v této specifikaci neuspějete. Kde kdo by tak mohl zauvažovat o slabším naftovém provedení se 190 koňmi, které nabízí možnost volby automatu i manuálu, stejně jako čtyřkolky. Mimochodem, zmíněnou silnější naftu jsme loni taktéž testovali a celkem nás nadchla svou dynamikou a spotřebou. Kdo však miluje výhradně benzin, pro něho bude Superb s výkonem 220 koní naprosto ideální.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena testovaného vozu: 967 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 088 800 Kč
KLADY
- vzhled
- prostor a pohodlí
- výkonný motor
- podvozek DCC
- bohatá základní výbava
ZÁPORY
- nekoupíte s manuálem
- některé detaily příliš podobné Octavii
- spotřeba
Pohonná jednotka Objem motoru: 1984cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Výkon: 162 kW při 4500–6200 ot./min Točivý moment: 350 Nm při 1500–4400 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7 sekund Maximální nejvyšší rychlost: 245 km/h Spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 7,8 l/5,3 l/6,2 l Emise CO2: 142 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4861 x 1864 x 1468 mm Rozvor: 2841 mm Objem kufru: 625/1760 litrů Objem palivové nádrže: 66 litrůČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.