Nová Škoda Superb se za dobu svého prodeje stala celkem často vídaným vozem na našich silnicích. I my jsme její v pořadí třetí generaci měli již několikrát v redakčním testu a dneškem jí tu máme znova. Pro tentokrát se jedná o exemplář s karoserií liftback v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, přičemž pod kapotou bušilo benzínové dvoulitrové srdce o výkonu 220 koní. Ano, někteří uhodli, že tímhle motorem disponuje taktéž základní benzinová Octavie RS. Otázkou proto je, jak moc sluší Superbu dotyčná pohonná jednotka a není lepší raději o něco rychlejší, avšak stejně hladový dvoulitr s vyšším výkonem o 60 koní? Nejen na to jsme hledali odpověď.
Už po několikáté tady máme vlajkovou loď škodovky, kterou už zná asi naprosto každý. Popisovat její design je proto trošku nošením dříví do lesa a každý si o třetí generaci Superba udělal svůj obrázek. Především v námi testované výbavě Laurin & Klement se jedná o skvost, který se správně zvoleným lakem karoserie a litými koly vypadá víc než hezky.
Za připomenutí stojí i fakt, že nový Superb nabízí oproti minulé generaci větší rozvor o 80 mm, z čehož těží hlavně cestující vzadu. Současně s tím je však novinka o 47 mm širší, o 6 mm vyšší a o 8 mm delší. Ve výsledku tady pak máme vůz, který se nemusí za nic stydět a snad jen v nejnižších výbavách nebude vypadat tak reprezentativně, jako v našem případě.
Nastupte si veličenstvoNadpis kapitoly není vůbec přehnaný, protože pokud pomineme do široka se otevírající zadní dveře, především vzadu je místa tolik, že se sem pohodlně usadí snad naprosto každý bez ohledu na váhu a délku končetin. Jen s výškou to možná bude problém, protože na rozdíl od kombíku se do liftbacku pohodlně dozadu posadí osoby do výšky 185 cm, pak už to je na hraně. V testované nejvyšší výbavě Laurin & Klement je obsaženo snad naprosto vše. Za největší zmínku stojí prvek, kdy sedadlo spolujezdce disponuje dodatečným ovládáním pro osobu vpravo vzadu. Ta si může sedačku sama posunout podle libosti, případně skoro úplně sklopit.
Kapitolou samotnou je jako vždy kufr. Ten sice přišel o originální dvojité otevírání TwinDoor, jenže díky obřím výklopným pátým dveřím dáte do kufru snad úplně vše. V základu nabídne již dobře známých 625 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce až 1 760 litrů. Je li to někomu málo, může sáhnout po kombíku, ale ten už „spolkne“ snad úplně vše.
Poněkud v rozpacích jsme však z provedení interiéru. Což o to, panuje zde komfort, vzdušnost a kvalita, jenže třeba kožený volant vypadá podle našeho názoru úplně stejně, jako ten v Octavii. Inspirace současnou oktávkou je však znát i na jiných místech vozu. Po zapnutí adaptivního tempomatu totiž na vás vyskočí ikonka vozu, a hádejte.. ano, opět je to obrázek Octavie. Proč si s tím technici nepohráli a nedali tam animaci Superbu, to je nám záhadou. Jinak si ale nemáme nač stěžovat, vůz se zkrátka povedl a jen některé drobnosti mu ubírají na vnitřní kráse.
Hladový sprinterJak už bylo zkraje řečeno, testovaný Superb s benzínovým dvoulitrem disponuje stejný výkonem, který má Škoda Octavia RS TSI. Jedná se o výkon 220 koní a točivý moment 350 Nm, který byl v našem případě přenášen na přední nápravu výhradně přes automatickou převodovku DSG. Problém však nastane tehdy, bude li někdo chtít zvolit manuál nebo pohon všech kol. K této verzi se totiž ani jedna položka nenabízí, takže v případě manuálu je potřeba sáhnout po slabší 190 koňové naftě, v případě automatu pak po absolutním vrcholu, jímž je 280 koňové benzinové provedení.
Celkem solidní výkon je tak na předek přenášen skrze automat, který si s ním občas neví rady a někdy se stávalo, že jednotlivé převodové stupně byly drženy příliš dlouho a další kvalt jako by pro DSG neexistoval. Trošku problém nastává i v případě, že chcete s velkým Superbem závodit na mokré silnici. V tu chvíli se ukáží limity pohonu přední nápravy a celkem těžká příď, která se hrne po tečně ven dřív, než by jste čekali. Stejně jako v případě loni testovaného vrcholu o výkonu 280 koní, musíme i zde dodat, že pro lepší jízdní vlastnosti by se zde hodil samosvorný diferenciál.
Maximum točivého momentu přichází nečekaně nízko, už okolo 1 600 ot./min a od 4 500 do 6 200 ot./min je pro změnu k dispozici maximum výkonu. Motor tak není potřeba vytáčet až k červeným číslům a pro sportovní jízdu se nám hodila pádla pod volantem. Ačkoliv se jedná o největší dosavadní škodovku, i tak nás příjemně překvapilo zrychlení z 0 na 100 km/h okolo sedmi sekund a maximálka blížící se magické hranici 250 km/h. Superb má navíc s tímhle motorem na každé straně efektně ukrytou jednu koncovku výfuku, což některým "závodníkům" na silnicích ušlo a byly leckdy překvapeni, že to asi není nějaká slabá nafta.
V otázce spotřeby si na tom 220 koňový Superb vede trošku rozežraně. Jde hlavně o to, že výkonnější konkurence, nebo i vrcholné provedení s 280 koňmi, žere skoro totéž co náš testovaný kus. V průměru jsme se v první půlce týdne pohybovali na hranici 6,8 litru na 100 km, jenže to jsme volili velmi ekonomické jízdní přesuny. Pokud se pak autu trošku naložilo pod kotlem a chtěli jsme častěji využívat jeho plné dynamiky a schopností, nebyla fikcí průměrná spotřeba k 16 litrům na sto! To už je celkem hodně, protože v porovnání s o 60 koní silnějším Superbem v automatu, kombíku a čtyřkolce jsme dosáhli skoro totožných hodnot… Nastává tak otázka, zda se nevyplatí lehce si připlatit a zakoupit rovnou benzinový vrchol.
Po stránce jízdních vlastností pak obecně novému Superbu velice pomáhá adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC). Ten je ve vrcholné výbavové linii Laurin & Klement v základu, pro ostatní výbavy pak stojí dodatečných 25 tisíc Kč. My osobně jej výrazně doporučujeme, protože společně s ním se dočkáte plavné jízdy, která se dá během mžiku přeměnit do dynamické sportovní. Nepotěší snad jen, že ve vyšších rychlostech je vůz na horším povrchu lehce nervózní, protože rychlá jízda ve spojení s táhlými zatáčkami a hrubým vrásčitým asfaltem způsobuje, že i na režim Sport je auto občas příliš neklidné. V podstatě se pak nejvíc hodí režim Normal, kdy se auto lehce naklání, není ani tvrdé, ani houpavé a kola jakž takž drží auto na silnici. Ve výsledku je však podvozek DCC vynikajícím pomocníkem na každodenní cesty a pokud by výrobce zapracoval na odhlučnění kol a podvozku, byla by to ještě větší paráda.
ZávěrŠkoda Superb v karosářské verzi liftback s motorem z Octavie RS TSI je vcelku podařeným autem. Odveze celou rodinu pohodlně, bezpečně, komfortně a jen velcí detailisté mohou najít na aktuální vlajkové lodi škodovky nějakou chybu. Za tu se dá považovat nepříliš luxusně vypadající volant anebo hluk od podvozku, který je na horších silnicích někdy dost značný. Výkonnově je na tom testovaný Superb velmi dobře, jenže pokud chcete manuální převodovku nebo čtyřkolku, se svým požadavkem v této specifikaci neuspějete. Kde kdo by tak mohl zauvažovat o slabším naftovém provedení se 190 koňmi, které nabízí možnost volby automatu i manuálu, stejně jako čtyřkolky. Mimochodem, zmíněnou silnější naftu jsme loni taktéž testovali a celkem nás nadchla svou dynamikou a spotřebou. Kdo však miluje výhradně benzin, pro něho bude Superb s výkonem 220 koní naprosto ideální.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena testovaného vozu: 967 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 088 800 Kč
KLADY
- vzhled
- prostor a pohodlí
- výkonný motor
- podvozek DCC
- bohatá základní výbava
ZÁPORY
- nekoupíte s manuálem
- některé detaily příliš podobné Octavii
- spotřeba
Pohonná jednotka Objem motoru: 1984cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Výkon: 162 kW při 4500–6200 ot./min Točivý moment: 350 Nm při 1500–4400 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7 sekund Maximální nejvyšší rychlost: 245 km/h Spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 7,8 l/5,3 l/6,2 l Emise CO2: 142 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4861 x 1864 x 1468 mm Rozvor: 2841 mm Objem kufru: 625/1760 litrů Objem palivové nádrže: 66 litrůV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.