Nová Škoda Superb se za dobu svého prodeje stala celkem často vídaným vozem na našich silnicích. I my jsme její v pořadí třetí generaci měli již několikrát v redakčním testu a dneškem jí tu máme znova. Pro tentokrát se jedná o exemplář s karoserií liftback v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, přičemž pod kapotou bušilo benzínové dvoulitrové srdce o výkonu 220 koní. Ano, někteří uhodli, že tímhle motorem disponuje taktéž základní benzinová Octavie RS. Otázkou proto je, jak moc sluší Superbu dotyčná pohonná jednotka a není lepší raději o něco rychlejší, avšak stejně hladový dvoulitr s vyšším výkonem o 60 koní? Nejen na to jsme hledali odpověď.
Už po několikáté tady máme vlajkovou loď škodovky, kterou už zná asi naprosto každý. Popisovat její design je proto trošku nošením dříví do lesa a každý si o třetí generaci Superba udělal svůj obrázek. Především v námi testované výbavě Laurin & Klement se jedná o skvost, který se správně zvoleným lakem karoserie a litými koly vypadá víc než hezky.
Za připomenutí stojí i fakt, že nový Superb nabízí oproti minulé generaci větší rozvor o 80 mm, z čehož těží hlavně cestující vzadu. Současně s tím je však novinka o 47 mm širší, o 6 mm vyšší a o 8 mm delší. Ve výsledku tady pak máme vůz, který se nemusí za nic stydět a snad jen v nejnižších výbavách nebude vypadat tak reprezentativně, jako v našem případě.
Nastupte si veličenstvoNadpis kapitoly není vůbec přehnaný, protože pokud pomineme do široka se otevírající zadní dveře, především vzadu je místa tolik, že se sem pohodlně usadí snad naprosto každý bez ohledu na váhu a délku končetin. Jen s výškou to možná bude problém, protože na rozdíl od kombíku se do liftbacku pohodlně dozadu posadí osoby do výšky 185 cm, pak už to je na hraně. V testované nejvyšší výbavě Laurin & Klement je obsaženo snad naprosto vše. Za největší zmínku stojí prvek, kdy sedadlo spolujezdce disponuje dodatečným ovládáním pro osobu vpravo vzadu. Ta si může sedačku sama posunout podle libosti, případně skoro úplně sklopit.
Kapitolou samotnou je jako vždy kufr. Ten sice přišel o originální dvojité otevírání TwinDoor, jenže díky obřím výklopným pátým dveřím dáte do kufru snad úplně vše. V základu nabídne již dobře známých 625 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce až 1 760 litrů. Je li to někomu málo, může sáhnout po kombíku, ale ten už „spolkne“ snad úplně vše.
Poněkud v rozpacích jsme však z provedení interiéru. Což o to, panuje zde komfort, vzdušnost a kvalita, jenže třeba kožený volant vypadá podle našeho názoru úplně stejně, jako ten v Octavii. Inspirace současnou oktávkou je však znát i na jiných místech vozu. Po zapnutí adaptivního tempomatu totiž na vás vyskočí ikonka vozu, a hádejte.. ano, opět je to obrázek Octavie. Proč si s tím technici nepohráli a nedali tam animaci Superbu, to je nám záhadou. Jinak si ale nemáme nač stěžovat, vůz se zkrátka povedl a jen některé drobnosti mu ubírají na vnitřní kráse.
Hladový sprinterJak už bylo zkraje řečeno, testovaný Superb s benzínovým dvoulitrem disponuje stejný výkonem, který má Škoda Octavia RS TSI. Jedná se o výkon 220 koní a točivý moment 350 Nm, který byl v našem případě přenášen na přední nápravu výhradně přes automatickou převodovku DSG. Problém však nastane tehdy, bude li někdo chtít zvolit manuál nebo pohon všech kol. K této verzi se totiž ani jedna položka nenabízí, takže v případě manuálu je potřeba sáhnout po slabší 190 koňové naftě, v případě automatu pak po absolutním vrcholu, jímž je 280 koňové benzinové provedení.
Celkem solidní výkon je tak na předek přenášen skrze automat, který si s ním občas neví rady a někdy se stávalo, že jednotlivé převodové stupně byly drženy příliš dlouho a další kvalt jako by pro DSG neexistoval. Trošku problém nastává i v případě, že chcete s velkým Superbem závodit na mokré silnici. V tu chvíli se ukáží limity pohonu přední nápravy a celkem těžká příď, která se hrne po tečně ven dřív, než by jste čekali. Stejně jako v případě loni testovaného vrcholu o výkonu 280 koní, musíme i zde dodat, že pro lepší jízdní vlastnosti by se zde hodil samosvorný diferenciál.
Maximum točivého momentu přichází nečekaně nízko, už okolo 1 600 ot./min a od 4 500 do 6 200 ot./min je pro změnu k dispozici maximum výkonu. Motor tak není potřeba vytáčet až k červeným číslům a pro sportovní jízdu se nám hodila pádla pod volantem. Ačkoliv se jedná o největší dosavadní škodovku, i tak nás příjemně překvapilo zrychlení z 0 na 100 km/h okolo sedmi sekund a maximálka blížící se magické hranici 250 km/h. Superb má navíc s tímhle motorem na každé straně efektně ukrytou jednu koncovku výfuku, což některým "závodníkům" na silnicích ušlo a byly leckdy překvapeni, že to asi není nějaká slabá nafta.
V otázce spotřeby si na tom 220 koňový Superb vede trošku rozežraně. Jde hlavně o to, že výkonnější konkurence, nebo i vrcholné provedení s 280 koňmi, žere skoro totéž co náš testovaný kus. V průměru jsme se v první půlce týdne pohybovali na hranici 6,8 litru na 100 km, jenže to jsme volili velmi ekonomické jízdní přesuny. Pokud se pak autu trošku naložilo pod kotlem a chtěli jsme častěji využívat jeho plné dynamiky a schopností, nebyla fikcí průměrná spotřeba k 16 litrům na sto! To už je celkem hodně, protože v porovnání s o 60 koní silnějším Superbem v automatu, kombíku a čtyřkolce jsme dosáhli skoro totožných hodnot… Nastává tak otázka, zda se nevyplatí lehce si připlatit a zakoupit rovnou benzinový vrchol.
Po stránce jízdních vlastností pak obecně novému Superbu velice pomáhá adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC). Ten je ve vrcholné výbavové linii Laurin & Klement v základu, pro ostatní výbavy pak stojí dodatečných 25 tisíc Kč. My osobně jej výrazně doporučujeme, protože společně s ním se dočkáte plavné jízdy, která se dá během mžiku přeměnit do dynamické sportovní. Nepotěší snad jen, že ve vyšších rychlostech je vůz na horším povrchu lehce nervózní, protože rychlá jízda ve spojení s táhlými zatáčkami a hrubým vrásčitým asfaltem způsobuje, že i na režim Sport je auto občas příliš neklidné. V podstatě se pak nejvíc hodí režim Normal, kdy se auto lehce naklání, není ani tvrdé, ani houpavé a kola jakž takž drží auto na silnici. Ve výsledku je však podvozek DCC vynikajícím pomocníkem na každodenní cesty a pokud by výrobce zapracoval na odhlučnění kol a podvozku, byla by to ještě větší paráda.
ZávěrŠkoda Superb v karosářské verzi liftback s motorem z Octavie RS TSI je vcelku podařeným autem. Odveze celou rodinu pohodlně, bezpečně, komfortně a jen velcí detailisté mohou najít na aktuální vlajkové lodi škodovky nějakou chybu. Za tu se dá považovat nepříliš luxusně vypadající volant anebo hluk od podvozku, který je na horších silnicích někdy dost značný. Výkonnově je na tom testovaný Superb velmi dobře, jenže pokud chcete manuální převodovku nebo čtyřkolku, se svým požadavkem v této specifikaci neuspějete. Kde kdo by tak mohl zauvažovat o slabším naftovém provedení se 190 koňmi, které nabízí možnost volby automatu i manuálu, stejně jako čtyřkolky. Mimochodem, zmíněnou silnější naftu jsme loni taktéž testovali a celkem nás nadchla svou dynamikou a spotřebou. Kdo však miluje výhradně benzin, pro něho bude Superb s výkonem 220 koní naprosto ideální.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena testovaného vozu: 967 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 088 800 Kč
KLADY
- vzhled
- prostor a pohodlí
- výkonný motor
- podvozek DCC
- bohatá základní výbava
ZÁPORY
- nekoupíte s manuálem
- některé detaily příliš podobné Octavii
- spotřeba
Pohonná jednotka Objem motoru: 1984cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Výkon: 162 kW při 4500–6200 ot./min Točivý moment: 350 Nm při 1500–4400 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7 sekund Maximální nejvyšší rychlost: 245 km/h Spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 7,8 l/5,3 l/6,2 l Emise CO2: 142 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4861 x 1864 x 1468 mm Rozvor: 2841 mm Objem kufru: 625/1760 litrů Objem palivové nádrže: 66 litrůTrh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).