Mitsubishi Outlander je tady s námi již ve třetí generaci a v naší redakci je na test vůbec poprvé. Jako první variantu jsme zvolili benzinové provedení s atmosférickým dvoulitrem, který skrýval jedno překvapení. Měl totiž přestavbu na LPG. A naší otázkou bylo, zda propan-butan (LPG) pomůže k tomu, aby se z jinak žravého Outlandera stal dálniční křižník. Příplatek za přestavbu činí 37 900 korun a podle výrobce by to mělo prodloužit dojezd vozu o 530 km. V testu se dozvíte, jak je to ve skutečnosti.
Pokud jste příznivci japonských aut, pak vás jistě napadne, že již po druhé omlazený Outlander vypadá jako Samuraj. Ostře řezaná přední vykrojená světla, úzká maska chladiče, nejen to vypadá vskutku dobře, ale ne každého to může dostat do kolen. Vůz se tváří tak nějak agresivně, což trošku zlehčuje jeho bílý lak karoserie. S černou by mu to slušelo mnohem víc, ovšem to je věc názoru a vkusu každého z nás.
Ostatně, příď vozu designéři nazývají jako Dynamický štít (Dynamic Shield). Novinkou u současného Outlandera jsou LED diodové světlomety, které ale dostanete až od výbavového stupně Instyle+. Nepotěší jen fakt, že i v nejvyšší výbavě dálková světla zůstala opět halogenová.
Zpátky do minulostiPři usednutí do kabiny pak nastává typická japonská atmosféra. Výrobce omladil především venek auta, ale do kabiny se tak nějak zapomněl podívat. Palubní deska tak svým tvarem jako z 90.let a to samé platí o středovém panelu a displeji. Zkrátka a dobře, Outlander se nesnaží být nejmodernějším zástupcem SUV z Japonska, jde mu hlavně o komfort a pohodlí posádky. A právě v této oblasti nabírá na bodech.
Jeho sedadla jsou totiž hodně komfortní, disponují optimální měkkostí a najdeme zde i náznak bočního vedení. Navíc, nad hlavou zbude i vyšším postavám královské množství místa. Totéž platí o zadní lavici, kam se pohodlně usadí tři dospělí lidé a pokud každý z nich nebude mít přes 100 kg, nenastane zde jediný problém. Vzadu se hodí možnost posouvání sedáků o 250 mm a polohování opěradel.
Jelikož ale testujeme provedení s přestavbou na plyn, někomu může způsobit zástavu dechu objem kufru. Výrobce uvádí objem 667 litrů, jenže v tom není započítána nádrž na plyn. Ta vyplňuje celý prostor pro náhradní rezervní kolo a tak tu najednou máme objem lehce pod 600 litry. Pokud pak sklopíte zadní řadu sedadel, už je to podstatně lepší a v tu chvíli objem překročí 1500 litrů.
Další změnou u Outlanderu 2016 je volant. Ten se dočkal nového leskle černého dekoru, jenže stále tu zůstal poněkud tenký věnec. Alespoň, že kůže na volantu je poměrně jemná a příjemná na dotek.
Plyn je u něj plusemNáš testovaný Outlander poháněl již jednou zmíněný benzinový dvoulitr o výkonu 110 kW a s točivým momentem 195 Nm. Politika výrobce je pak taková, že v případě manuální převodovky dostanete výhradně pohon přední nápravy, v případě automatu pak pořídíte výhradně čtyřkolku. Auto si s tímhle motorem ale celkem rozumí a my jsme do testu dostali právě verzi s manuálem.
To nás na jednu stranu potěšilo, protože není nad to si sám řadit a využívat přesnosti a krátkých drah dotyčné převodové skříně. Za tu musíme Mitsubishi pochválit, až na jednu drobnost. Šestý převodový stupeň tady nehledejte, jedná se totiž o pětikvalt. Na druhou stranu jsme se ale raději nevydali do horšího terénu, přeci jenom jsme nechtěli Outlandera s náhonem na předek někde zahrabat.
Během cest jsme ale postupně zjišťovali výhody přestavby na plyn. U madla ruční brzdy je díky tomu instalováno tlačítko na přepnutí pohonu, jenž navíc disponuje kontrolkami, které ukazují, kolik zbývá v nádrži plynu. Nebýt LPG, tak by vás atmosférický dvoulitr asi sežral, protože ani při velmi poklidné jízdě se ztěží dostanete pod průměrnou spotřebu osm litrů. Pokud se pak rozhodnete pro dálniční přesun, v rychlosti 90 km/h motor točí na pětku 2650 otáček, což ještě jde. Jenže při 130 km/h už je na otáčkoměru 3750ot./min a v tu chvíli není dobré se dívat na okamžitou spotřebu, která se blíží na rovině k deseti litrům. Navíc, ačkoliv je Outlander celkem dobře odhlučněn, v kabině je v této rychlosti poměrně velký hluk od motoru.
Jakmile ale přepnete na LPG, rázem se výsledný dojezd přestane tak rychle zkracovat. Na plnou plynovou nádrž jsme pak při průměrně rychlých přesunech ujeli přibližně 480 km, což je velmi solidní hodnota! Na benzinovou nádrž to pak bylo dalších 420, takže ve výsledku zde máme dojezd podobný naftovému motoru.
Vynikající vlastností Outlanderu je ale jízda po hladších typech silnic. Ačkoliv jeho tlumiče a podvozek celkově zvládá i horší nerovnosti s grácií, na hladké silnici se dočkáte až neskutečně plavné jízdy. Doslova se dá říci, že Outlander pluje krajinou a do kabiny se nedostává tolik hluku od kol. Jinak díky velkým rozměrům je vůz stvořen především pro klidnější jízdy, kdo bude chtít sportovní dynamickou jízdu, díky větší nedotáčivosti a velkým náklonům v zatáčkách se jí moc nedočká. Ačkoliv tedy vypadá drsně a divoce, na ostrou jízdu a krájení zatáček spíše zapomeňte.
ZávěrI přes některá negativa je nový Outlander velmi dobrým autem. Nabízí doslova obrovskou kabinu, bez přestavby na LPG nabídne v základu velký objem kufru a s benzinovým motorem mu nechybí výkon. Největším kladem je ale právě LPG. To vám zaručí, že na obě nádrže ujedete okolo 900 km v reálném provozu a přitom se nedočkáte toho, že by při jízdě na plyn auto nemělo dynamiku, nebo by škubalo. Snad jen pětistupňová převodovka je největším mínusem, který kazí celkové hodnocení a dojem z auta. Ve vyšších rychlostech díky tomu motor příliš řve a nesmíme zapomenout na to, že si nekoupíte benzinovou verzi s manuálem a pohonem všech kol.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena: 608 450 Kč
Cena testované verze vč. přestavby: 646 350 Kč
KLADY
- komfortní podvozek
- prostorný interiér
- divoký vzhled
- spotřeba na LPG
ZÁPORY
- spotřeba bez LPG
- postarší vzhled kabiny
- pouze pětistupňová převodovka
Pohonná jednotka Objem motoru 1998 cm3 Palivo: benzín Převodovka: manuální 5st. Výkon: 110 kW při 6000 ot./min Točivý moment: 195 Nm při 4200 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 190 km/h Spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 8.4 l / 5.7 l / 6.7 l Emise CO2: 155 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4695 x 1810 x 1680 mm Rozvor: 2670 mm Objem kufru: 550 / 1608 l Objem palivové nádrže: 63 lTento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.