Novou generaci velkého picku-pu od Nissanu se jménem Navara NP300 jsme na našem webu testovali poměrně nedávno. Tehdy si od nás japonská novinka s odkrytou korbou vysloužila poměrně vysoké hodnocení. Pro tentokrát jsme si proto do testu přivezli novou Navaru s pevnou nástavbou, označovanou jako Hardtop. Jak moc je vůz odlišný a tipnete si, zda dosáhl na stejné hodnocení?
Už jednou jsme zde připomínali, že nová generace Navary se představila již loni na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Společně s tím vůz dostal staronové označení NP300 (Nissan Pick-up) a stejně jako minule, jedná se pořádně velkého obra. Oproti předešlé verzi pak Navara dostala na pohled výrazný žluto zlatý lak karoserie Savannah a bílé nápisy na předním páru dveří.
Oproti předešlé generaci se u Navary zkrátil o 50 milimetrů rozvor náprav a to samé postihlo světlou výšku. Ta má nově 223 milimetrů, jenže předchůdce byl o 6 mm vyšší. Nejpodstatnější změnou u testovaného specifikace byla právě prosklená nástavba. Ta totiž dovede z Navary udělat ještě větší kus auta, než kterým je klasický pick-up.
Standardní verze Navary NP 300 Hardtop je dodávána s centrálním zamykáním pro otevírání zadních dveří a integrovaným brzdovým světlem. Prémiová verze (a současně ta naše) je dále doplněna o otevírání bočních oken s možností větrání za jízdy. Každé z výklopných oken má navíc svůj vlastní zámek a tmavou folii.
Díky tomu není problém v zadní části převážet například vašeho velkého psa, který zde bude mít dostatek vzduchu a zároveň na něj nebude v deštivých dnech pršet. Nástavbě nechybí ani osvětlení a částečné látkové čalounění. Zároveň ale musíte počítat s tím, že na ložnou plochu nenaložíte takové množství věcí, jako v případě otevřeného provedení.
Proč se to mlží?V kabině testované Navary to vypadalo téměř stejně, jako minule. Až na látkové sedačky a nemožnost pořádně vidět dozadu se tu prakticky nic nezměnilo. Sám výrobce říká, že novou generaci Navary vytvořil tak, aby posloužila hlavně po pracovní stránce. Díky tomu je v kabině přehršel zásuvek na 12 voltů, hromada tvrdších plastů a třeba rozměrná tlačítka klimatizace budete moct ovládat i v zimních rukavících.
Potenciální zájemce může zaujmout jemnou kůží čalouněný tříramenný volant nebo obří loketní opěrka. U ní je však problém, že se nedá nikterak podélně ani výškově nastavit, což se nemusí některým řidičům zrovna dvakrát zamlouvat. To samé pak nabídne volant, u nějž sice dostanete možnost nastavení, ovšem pouze výškově.
Svou kapitolu si pak zaslouží nástavba, která nám v průběhu deštivého týdne ukázala, kde jsou ukryty její slabiny. Ne, nebojte se, do zadní části kufru neteče, to by jste museli s Navarou zajet zadkem do hlubší řeky. Jde tady o něco úplně jiného - mlžení se zadního dvojitého okna. Právě díky jízdě v hustém dešti a měnící se teplotě se totiž často stávalo, že zadní okna nástavby se mlžila jako o závod. Přitom elektrický výhřev najdeme jen u toho úplně posledního, jenže zadní okno kabiny a první okno vpřední části nástavby tento prvek postrádá.
Výsledek? Při testu Navary Hardtop jsme za hustého deště museli používat výhradně zpětná zrcátka, dozadu jsme kvůli "mlze" neviděli takřka nic. Případné parkování potom bylo ještě zajímavějším zážitkem, a to nejen kvůli rozměrům samotného auta. Naštěstí se dá Navara NP300 dovybavit parkovací kamerou s úhlem pohledu až 360 stupňů, což byla naše jediná záchrana. Nás samotné by ale zajímalo, jak je možné, že na tohle Nissan nemyslel a neinstaloval výhřev i do zbylých dvou oken.
Dvě turba s ní pěkně hýbouTestovaná Navara NP300 byla opět vybavena novým naftovým motorem 2.3 dCi Twin Turbo o výkonu 140 kW a točivém momentu 450 Nm. S ním byla spárována manuální převodovka se šesti stupni, ovšem v nabídce je i automat.
O tom, jak nováček z Japonska jezdí, jsme hovořili v minulém testu. Dnes se proto zaměříme na jízdu v terénu, které jsme s Hardtopem absolvovali víc než dost. Díky silnému zátahu motoru, výkonu 190 koní a solidnímu pohonu všech kol, jsme se nebáli vjet na zablácenou louku a trošku vyzkoušet, co vlastně velký pick-up s batohem dovede.
Už prudší kopec, který vedl na rozhlehlou travnatou blátivou plochu, dával najevo, že jakýkoliv rádoby oplastovaný kombík s pohonem všech kol, by sem neměl šanci vyjet. I menší SUV typu Škoda Yeti by zde měly podle nás problém, protože blátivé koleje nebyly zrovna nízké a nebýt uzávěrky zadního diferenciálu, vysoké světlé výšky a stálého přerozdělení výkonu na obě nápravy, ani Navara by neměla šanci. Jenže tyhle prvky Nissan dostal a tak jsme se s mírným hrabáním a létáním bahna do všech stran dostali k našemu cíli.
Po vypnutí systému ESP se navíc ukázalo, že skoro dvoutunová Navara umí být velmi zábavná a nedělá jí problém občas hodit nějaký ten drift. A jelikož jsme už byli v ráži, stranou nezůstaly ani pořádně velké blátivé koleje na nedaleké lesní cestě. Jenže ve chvíli spatření "prostředí" před námi, chtěl zbytek posádky okamžitě vystoupit. Po prvotních obavách z uvíznutí však nakonec všichni poznali, že Navara není z cukru a je to pravý drsňák. Vůz se "zadýchal" jen místy a po najetí na klasickou silnici byl znát velký údiv a poklona ze strany všech pasažérů.
Nesmíme zapomenout uvést, že zkoušený exemplář byl vybaven 18“ koly a jeho podvozek byl i tak nadmíru komfortní. Při pokusu o sportovnější styl jízdy se pak logicky projevila dvoutunová hmotnost a také stav vozu, který díky předešlým redakcím trošku dostal na frak. Tlumiče svou práci i tak zvládaly obstojně a do kabiny se nikdy nedostala žádná větší rána od podvozku.
ZávěrNissan Navara NP300 je silným soupeřem pro stále sílící konkurenci. Bez ohledu na nástavbu nabídne velký prostor v kabině, tažnou sílu až 3,5 tuny, vynikající Twin Turbo naftový motor ve dvou výkonnostních variantách a dovednosti v terénu se blíží samotné špičce dnešních offroadů. Naopak nepotěší mlžící se okna nástavby, pouze výškově stavitelný volant anebo to, že ochrana podvozku není plechová, nýbrž jen z tvrzeného plastu. Jinak se ale poslední generace velkého Nissanu povedla a je jen na vás, zda se necháte Navarou NP300 okouzlit, nebo jí nepřijdete na chuť.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena testovaného vozu: 980 100 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 115 400 Kč
KLADY
- průchodnost těžším terénem
- prostorná kabina
- tažná síla
- bohatá základní výbava
- komfortní podvozek
ZÁPORY
- mlžící se okna nástavby
- pouze výškově stavitelný volant
Pohonná jednotka Objem motoru: 2 298 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální šest stupňů Výkon: 190 koní při 3 750 ot./min Točivý moment: 450 Nm od 1 500 - 2 500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy nejvyšší rychlost: 184 km/h Spotřeba: 7 l/ 6 l/8,7 l Emise CO2: 183 g/km Rozměry Délka x šířka x výška 5330 x 1850 x 1810-1840 mm Rozvor: 3150 mm Rozměr korby: délka x šířka x výška 1 537 x 1 578 x 815 mm Objem palivové nádrže: 73 litrůKdyž jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?