Novou generaci velkého picku-pu od Nissanu se jménem Navara NP300 jsme na našem webu testovali poměrně nedávno. Tehdy si od nás japonská novinka s odkrytou korbou vysloužila poměrně vysoké hodnocení. Pro tentokrát jsme si proto do testu přivezli novou Navaru s pevnou nástavbou, označovanou jako Hardtop. Jak moc je vůz odlišný a tipnete si, zda dosáhl na stejné hodnocení?
Už jednou jsme zde připomínali, že nová generace Navary se představila již loni na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Společně s tím vůz dostal staronové označení NP300 (Nissan Pick-up) a stejně jako minule, jedná se pořádně velkého obra. Oproti předešlé verzi pak Navara dostala na pohled výrazný žluto zlatý lak karoserie Savannah a bílé nápisy na předním páru dveří.
Oproti předešlé generaci se u Navary zkrátil o 50 milimetrů rozvor náprav a to samé postihlo světlou výšku. Ta má nově 223 milimetrů, jenže předchůdce byl o 6 mm vyšší. Nejpodstatnější změnou u testovaného specifikace byla právě prosklená nástavba. Ta totiž dovede z Navary udělat ještě větší kus auta, než kterým je klasický pick-up.
Standardní verze Navary NP 300 Hardtop je dodávána s centrálním zamykáním pro otevírání zadních dveří a integrovaným brzdovým světlem. Prémiová verze (a současně ta naše) je dále doplněna o otevírání bočních oken s možností větrání za jízdy. Každé z výklopných oken má navíc svůj vlastní zámek a tmavou folii.
Díky tomu není problém v zadní části převážet například vašeho velkého psa, který zde bude mít dostatek vzduchu a zároveň na něj nebude v deštivých dnech pršet. Nástavbě nechybí ani osvětlení a částečné látkové čalounění. Zároveň ale musíte počítat s tím, že na ložnou plochu nenaložíte takové množství věcí, jako v případě otevřeného provedení.
Proč se to mlží?V kabině testované Navary to vypadalo téměř stejně, jako minule. Až na látkové sedačky a nemožnost pořádně vidět dozadu se tu prakticky nic nezměnilo. Sám výrobce říká, že novou generaci Navary vytvořil tak, aby posloužila hlavně po pracovní stránce. Díky tomu je v kabině přehršel zásuvek na 12 voltů, hromada tvrdších plastů a třeba rozměrná tlačítka klimatizace budete moct ovládat i v zimních rukavících.
Potenciální zájemce může zaujmout jemnou kůží čalouněný tříramenný volant nebo obří loketní opěrka. U ní je však problém, že se nedá nikterak podélně ani výškově nastavit, což se nemusí některým řidičům zrovna dvakrát zamlouvat. To samé pak nabídne volant, u nějž sice dostanete možnost nastavení, ovšem pouze výškově.
Svou kapitolu si pak zaslouží nástavba, která nám v průběhu deštivého týdne ukázala, kde jsou ukryty její slabiny. Ne, nebojte se, do zadní části kufru neteče, to by jste museli s Navarou zajet zadkem do hlubší řeky. Jde tady o něco úplně jiného - mlžení se zadního dvojitého okna. Právě díky jízdě v hustém dešti a měnící se teplotě se totiž často stávalo, že zadní okna nástavby se mlžila jako o závod. Přitom elektrický výhřev najdeme jen u toho úplně posledního, jenže zadní okno kabiny a první okno vpřední části nástavby tento prvek postrádá.
Výsledek? Při testu Navary Hardtop jsme za hustého deště museli používat výhradně zpětná zrcátka, dozadu jsme kvůli "mlze" neviděli takřka nic. Případné parkování potom bylo ještě zajímavějším zážitkem, a to nejen kvůli rozměrům samotného auta. Naštěstí se dá Navara NP300 dovybavit parkovací kamerou s úhlem pohledu až 360 stupňů, což byla naše jediná záchrana. Nás samotné by ale zajímalo, jak je možné, že na tohle Nissan nemyslel a neinstaloval výhřev i do zbylých dvou oken.
Dvě turba s ní pěkně hýbouTestovaná Navara NP300 byla opět vybavena novým naftovým motorem 2.3 dCi Twin Turbo o výkonu 140 kW a točivém momentu 450 Nm. S ním byla spárována manuální převodovka se šesti stupni, ovšem v nabídce je i automat.
O tom, jak nováček z Japonska jezdí, jsme hovořili v minulém testu. Dnes se proto zaměříme na jízdu v terénu, které jsme s Hardtopem absolvovali víc než dost. Díky silnému zátahu motoru, výkonu 190 koní a solidnímu pohonu všech kol, jsme se nebáli vjet na zablácenou louku a trošku vyzkoušet, co vlastně velký pick-up s batohem dovede.
Už prudší kopec, který vedl na rozhlehlou travnatou blátivou plochu, dával najevo, že jakýkoliv rádoby oplastovaný kombík s pohonem všech kol, by sem neměl šanci vyjet. I menší SUV typu Škoda Yeti by zde měly podle nás problém, protože blátivé koleje nebyly zrovna nízké a nebýt uzávěrky zadního diferenciálu, vysoké světlé výšky a stálého přerozdělení výkonu na obě nápravy, ani Navara by neměla šanci. Jenže tyhle prvky Nissan dostal a tak jsme se s mírným hrabáním a létáním bahna do všech stran dostali k našemu cíli.
Po vypnutí systému ESP se navíc ukázalo, že skoro dvoutunová Navara umí být velmi zábavná a nedělá jí problém občas hodit nějaký ten drift. A jelikož jsme už byli v ráži, stranou nezůstaly ani pořádně velké blátivé koleje na nedaleké lesní cestě. Jenže ve chvíli spatření "prostředí" před námi, chtěl zbytek posádky okamžitě vystoupit. Po prvotních obavách z uvíznutí však nakonec všichni poznali, že Navara není z cukru a je to pravý drsňák. Vůz se "zadýchal" jen místy a po najetí na klasickou silnici byl znát velký údiv a poklona ze strany všech pasažérů.
Nesmíme zapomenout uvést, že zkoušený exemplář byl vybaven 18“ koly a jeho podvozek byl i tak nadmíru komfortní. Při pokusu o sportovnější styl jízdy se pak logicky projevila dvoutunová hmotnost a také stav vozu, který díky předešlým redakcím trošku dostal na frak. Tlumiče svou práci i tak zvládaly obstojně a do kabiny se nikdy nedostala žádná větší rána od podvozku.
ZávěrNissan Navara NP300 je silným soupeřem pro stále sílící konkurenci. Bez ohledu na nástavbu nabídne velký prostor v kabině, tažnou sílu až 3,5 tuny, vynikající Twin Turbo naftový motor ve dvou výkonnostních variantách a dovednosti v terénu se blíží samotné špičce dnešních offroadů. Naopak nepotěší mlžící se okna nástavby, pouze výškově stavitelný volant anebo to, že ochrana podvozku není plechová, nýbrž jen z tvrzeného plastu. Jinak se ale poslední generace velkého Nissanu povedla a je jen na vás, zda se necháte Navarou NP300 okouzlit, nebo jí nepřijdete na chuť.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena testovaného vozu: 980 100 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 115 400 Kč
KLADY
- průchodnost těžším terénem
- prostorná kabina
- tažná síla
- bohatá základní výbava
- komfortní podvozek
ZÁPORY
- mlžící se okna nástavby
- pouze výškově stavitelný volant
Pohonná jednotka Objem motoru: 2 298 cm3 Palivo: nafta Převodovka: manuální šest stupňů Výkon: 190 koní při 3 750 ot./min Točivý moment: 450 Nm od 1 500 - 2 500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy nejvyšší rychlost: 184 km/h Spotřeba: 7 l/ 6 l/8,7 l Emise CO2: 183 g/km Rozměry Délka x šířka x výška 5330 x 1850 x 1810-1840 mm Rozvor: 3150 mm Rozměr korby: délka x šířka x výška 1 537 x 1 578 x 815 mm Objem palivové nádrže: 73 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.