R jako rychlý
Aby se nejsilnější možná varianta současného Passata dostatečně odlišila, měla naše testovaná verze sportovní paket R-Line. Právě tenhle paket umí auto neskutečně oživit a přiostřit jeho design. Přední maska s vertikálními příčkami dostala malá loga R-Line, na voze jsou k vidění oba rozšířené sportovní nárazníky, prahy a v základu dostanete 18palcová kola. Větší 19ky jsou za příplatek a jsou to právě ony, které vidíte na fotkách.
Výsledný mix zaručuje jistou dávku konzervativnosti, nenápadnosti a přitom nechybí ani podstatná část dravosti. Záď vozu se chlubí dvěma stříbrnými koncovkami výfuku, jenže ty jsou falešné. Ve skutečnosti má Passat 2.0 TSI 280 jednu dvojitou koncovku na každé straně. Efekt „elegantního zabijáka“ završuje tmavě šedý lak karoserie, jenž ve spojení s výše uvedenými prvky dělá z edice R-line pohledný vůz.
Sportovní a přitom stále komfortní
Ani kabina není v případě verze R-Line ochuzena o jistou dávku sportovnosti. Upřímně, po prvním usednutí do kabiny jsem měl dojem, jako když sedím v rozměrnějším Golfu GTI. Hned po usazení do koženého sportovního sedadla mne na dotek a pohled sportovní volant z Golfu R. Za ním jsou umístěna krásně vykrojená pádla pro manuální řazení a námi testovaný kus měl dokonce i příplatkovou digitální palubní desku.
Podstatným oživením jsou i pedály z kartáčované oceli, karbonové dekory palubní desky, příplatkový audiosystém Dynaudio nebo roletky v bočních oknech. Celkově tu tedy opět máme téměř dokonalého Němce, který hýří kvalitou, přesným zpracováním a člověk se v jeho interiéru cítí velice dobře a pohodlně.
Největším kladem jsou ale samotná sedadla s logy R-Line. Nabízejí totiž velmi pevné boční vedení, jsou ideálně tuhá a řidičovo sedadlo lze za příplatek obohatit o masážní funkci. U těch našich byl navíc přítomen taktéž elektrický výhřev. Místa je v kabině dostatek, prakticky se zde posádka do výšky 185 cm bude cítit velmi komfortně, a to i na zadních sedadlech.
Po stránce výbavy je na tom Passat s nejvýkonnějším benzinovým motorem velice dobře. V základu najdeme třízónovou automatickou klimatizaci, adaptivní podvozek, vyhřívané přední sedačky, diodové světlomety anebo sedadlo řidiče s elektricky ovládanou bederní opěrkou. I přesto jsou zde stále příplatky, které dokáží výbavu ještě více zpestřit, což se projeví na výsledné cenovce.
Jeho agresivita budí respekt
Vrcholný benzinový dvoulitr s výkonem 280 koní jsme již jednou testovali, konkrétně loni u Škody Superb Combi. Tehdy jsme byly doslova vyjevení z toho, co tenhle turbomotor dokáže a jak je s ním Superb neskutečně rychlý. Už předem jsme proto věděli, že testovaný Passat bude dálniční střelou, která na tom bude podobně.
Jenže abychom se přiznali, on je na tom ještě lépe jak Superb. Ostatně, o tom hovoří například zrychlení Passatu z 0 na 100 km/h, které činí 5,5 sekundy (o tři desetiny lepší oproti Superbu). Tím ale asi rozdíly končí, nejvyšší maximální rychlost činí taktéž 250 km/h a jednotka disponuje točivým momentem 350 Nm. Jak je zvykem, nejsilnější benzin koupíte výhradně ve spojení s automatickou převodovkou DSG, na manuál se proto u prodejce ani nezkoušejte ptát.
Ve standardu je výkon posílán na obě nápravy a mimochodem, motor pod kapotou je naprosto totožný s tím, který má aktuální Seat Leon Cupra 290. Jeho výkon ale dosahuje hodnoty 213 kW. Ačkoliv jsme měli Passata R-Line zapůjčeného na krátký časový úsek, i tak jsme si potvrdili, že se jedná o naprosto kultivovaný agregát. Nebáli bychom se tvrzení, že tenhle motor má dvě zcela odlišné tváře. V jedné jste za klidného andílka, který se sune domu poklidnou dálniční rychlostí kolem 120 km/h, motor skoro ani neslyšíte a v kabině panuje klidná atmosféra.
V případě potřeby ovšem stačí sešlápnout plynový pedál na podlahu a rázem se dočkáte věcí, které probudí i vaše děti spící na zadních sedačkách. Z pod kapoty se začne ozývat silný hukot, agregát se začne probouzet a pokud pojedete v režimu Normal nebo Sport, výstřel z normální rychlosti do absurdních hodnot bude následovat téměř v mžiku.
Bohužel, po zvukové stránce je trochu znát transformace pohonné jednotky. Místo původního dramaticky znějícího atmosférického šestiválce tady máme silně hučící dvoulitr, který ve vysokých otáčkách zní tak nějak… ostře, ale rozhodně ne dramaticky. To ovšem nemění nic na tom, že s novým Passatem 2.0 TSI 280 budete o chlup rychlejší, než se starší R36kou.
Pochvalu zaslouží i převodovka DSG se šesti stupni. Ta měnila převody jak na běžícím pásu a podle nás nemáte šanci jí nachytat při nějaké chybě. Drobností je snad jen to, že automat vás sice nechá vytočit jednotlivou rychlost skoro do omezovače (na manuální režim), jenže pokud nepřeřadíte okolo 6 tisíc otáček vy, o dalších 500 otáček výše to udělá převodovka sama.
Co se týče spotřeby, ta zde nehraje až takovou roli. Kdo totiž má finance na zakoupení nejsilnější verze aktuálního Passatu, asi těžko bude myslet na to, zda pojede za pět litrů na sto. Průměrný odběr benzinu se po dobu našeho testu pohyboval na hranici sedmi litrů na 100 km, přičemž jsme s vozem nikterak nezávodili. Protipólem byla ostrá dynamická jízda, která na palubním počítači vykouzlí cifru okolo 15 až 16 litrů na 100 km.
Nejvýkonnější motor v nabídce se dodává ve standardu spolu s adaptivním podvozkem. Ten nabízí režimy Eco, Normal, Comfort, Sport a Individual. A zatímco v komfortním módu si přijdete jako v bavlnce, na režim Sport se Passat zpevní jako atletický svalovec, nedá znát skoro žádné náklony karoserie a zatáčky krájí stejně dobře, jako jeho menší sourozenec Golf GTI. Musíme prostě uznat, že tohle se koncernu VW povedlo. Vůz má přesné řízení, vynikající podvozek a je jedno, zda chcete uskutečnit zběsilý přelet po dálnici, nebo si užít dramatickou a ostrou okreskovou jízdu. Obě situace podvozek, řízení a motor zvládnou na jedničku.
Závěr
Nový Passat s nejsilnějším benzinovým motorem nabídne vskutku hodně. S paketem R-Line je navíc dostatečně okořeněn, veřejnosti neunikne jeho sportovní vzhled a pokud ano, pak jí jistě zaujme lehce dunivý zvuk dvou koncovek výfuků. Po dynamické stránce pak novinka překonává populární Passat R36, na maximálku sice pojedete naprosto stejně, ovšem na pružné i celkové zrychlení by jste starší R36ce ujeli. Bohužel zvukový projev motoru jako takového už není tak hutný, byť současný dvoulitrový čtyřválec TSI nepůsobí nijak mdle a projevem ve vyšších otáčkách jistě zaujme část potenciálních zájemců. Třešničkou na dortu je pak bohatá základní výbava, solidní podvozek anebo prostor v kabině.
Celkové hodnocení: 96 %
Základní cena testovaného vozu: 1 126 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 319 300 Kč
KLADY
- silný motor
- skvělá jízdní dynamika
- vynikající podvozek
- sexy sportovní vzhled
- ovladatelnost
ZÁPORY
- některé příplatky
- dunění od zadní nápravy
Technické údaje - Volkswagen Passat 2.0 TSI (206kW)
Pohonná jednotka | |
lObjem motoru: | 1984 cm3 |
Palivo: | benzin |
Převodovka: | šestistupňová automatická DSG |
Výkon: | 280 koní v 5600 ot./min |
Točivý moment: | 350 Nm při 1700 - 5600 ot./min |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 5,5 sekundy |
Maximální nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): | 8.9 l/ 6.1 l/ 7.1 l |
Emise CO2: | 159 g/km |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4767 x 1832 x 1476 mm |
Rozvor: | 2786 mm |
Objem kufru: | 586 / 1152 litrů |
Objem palivové nádrže: | 66 litrů |