Na redakční test k nám zavítal pohledný a až neskutečně úsporný Seat Leon ST s motorem 1.4 TGI. Právě poslední zkratka značí, že se jednalo o benzinovou verzi, která však umí zároveň jezdit i na stlačený zemní plyn. A jelikož se díky koncernovému skandálu Dieselgate v poslední době diesely netěší moc velké oblibě, prověřili jsme, zda bílý Španěl umí jezdit dynamicky a přitom za málo.
Současný Seat Leon ST je sám o sobě celkem známým autem, ostatně, u nás v redakci jsme jej v minulosti již několikrát testovali. Pokaždé jsme přitom pěli chválu na jeho vzhled, který se prostě designérům Seatu povedl. Dalo by se dokonce říci, že je jedním z nejhezčích kombíků nižší střední třídy vůbec.
Je jasné, že v naprosté základní výbavě to nebude takové terno, ovšem stačí si připlatit za full LED přední světlomety, okořenit vůz nějakými pohlednými litými koly a rázem máte krasavce, za kterým se leckdo na ulici ohlédne. V rámci provedení kombi, označovaném jako ST, pak vůz dostal i polepy karoserie, které doslova říkají „tohle je úsporný Leon!“
Pohodlím a komfortem nešetříPo usednutí do interiéru je zde patrný vliv koncernu Volkswagen. Ovladače klimatizace, světel, stropní lampičky, to vše jako by vypadlo z oka sesterskému Golfu sedmé generace. V rámci koncernové politiky však pozorní fanoušci najdou rozdíly, jako je například lehce natočený středový displej k řidiči. Provedení ovladačů a dílů samotných je velmi kvalitní, příjemné na pohled a útulnost interiéru je v celkové míře na přijatelné úrovni.
Leon v rodinné verzi ST nabídne obrovské množství místa pro cestující vpředu, což se mi následně potvrdilo díky informační tabulce výrobce. Podle ní dosahují celkové parametry v přední části větších hodnot, než které nabídne současná Škoda Octavia Combi. Místa nad hlavou je v přední části dostatek, při mé výšce 182 cm mi stále zbyla několika centimetrová rezerva. To s místem vzadu je to o něco horší, ale stále se tam celkem obstojně posadí dvě dospělé osoby do výšky 183 cm.
Pro kolena je v zadní části místa spíše tak akorát a pár centimetrů navíc by zde rozhodně neuškodilo. A jak je na tom plynovo benzínový Leon s výbavou? Již v základní specifikaci Basis naleznete systém ESP, boční a hlavové airbagy, multikolizní brzdu či zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu.
Jelikož náš testovaný kousek byl zaměřen především na nízkou spotřebu, v kufru o základním (sníženém) objemu 482 litrů nehledejte rezervu. Místo ní tam jsou umístěny dvě nádrže na plyn a lepící sada. Nádrže pojmou dohromady 15 kg plynu, což by mělo i s benzinovou 50 litrovu nádrží postačit na dojezd přes 1200 km. Je to ale vůbec reálné?
Největší přednost? Spotřeba!O pohon vozu se starala již zmíněná přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka s přímým vstřikováním o výkonu 110 koní. Motor spolupracoval s manuální šestistupňovou převodovkou, která měla přesné a vcelku krátké dráhy řazení. Velkou výhodou je pak právě pohon na CNG, který z motoru doluje každý kůň výkonu a Leon ST se nám chvílemi zdál, jako by měl víc jak oněch 110 koní.
Zrychlení z nuly na stovku zvládl vůz okolo 11 vteřin a maximální rychlost je podle výrobce slušných 194 km/h. Dost nás potěšilo, že zátah motoru byl především při jízdě na plyn lineární a prvotní počátek plného točivého momentu se dostavoval už okolo 1600 otáček. Je jasné, že benzinový motor mnohem víc miluje vyšší otáčky a tak jsme se nebáli a agregát se občas podíval i k omezovači. Díky tomu jsme zjistili, že pružné zrychlení v dálničních rychlostech je u Leonu ST CNG nečekaně dobré a vyjet táhlé dálniční stoupání s pěti lidmi na palubě mu nečiní žádný větší problém.
V rámci testu jsme pak zvolili trasu o délce téměř 800 km, na které jsme chtěli prověřit, kolik přesně bude činit dojezd a spotřeba čistě na CNG. Plná nádrž plynu vás navíc nebude stát víc jak 450 Kč a za tuhle částku se spořivějším řidičům naskytne dojezd okolo 400 km. Alespoň to uvádí výrobce, ale jaké hodnoty jsme naměřili my?
Musíme prozradit, že nás Leon ST TGI víc než překvapil. Při ustálené jízdě rychlostí 105 km/h po dálnici z Prahy směr Ostrava, jsme dosáhli neskutečně nízké spotřeby 2,8 kg na 100 km. Původně jsme cifře nemohli vůbec věřit, jenže po ujetí 400 kilometrů jsme v nádrži s plynem stále měli jeden dílek (z osmi celkových), přičemž palubní počítač stále sliboval dojezd 55 km. Až po vyčerpání plynové nádrže si motor sám přepne pohon a řidič ani netuší, že v danou chvíli začal jet na benzin.
Naopak při jízdě na něj jsme se pohybovali okolo 6 litrů na 100 km, ale v tom je započítána lehce dynamičtější jízda ve dvou lidech. Výsledné hodnoty nás ale opravdu dostaly do kolen. Leon ST TGI totiž dokázal, že za krom solidní jízdní dynamiky dokáže nabídnout taktéž nízké provozní náklady, které se vám u verze TGI jistojistě časem vrátí. Důležité je poznamenat, že vůz jede primárně na plyn a až poté na benzin. Stav nádrží u obou paliv, spotřebu, kvalitu natankovaného CNG a jednotlivé dojezdy pak lze najít v palubním počítači mezi budíky.
Při cestě po místy stále nekomfortní dálnici D1 se ukázalo, že Leon ST TGI neztratil nic ze svého komfortního podvozku. Do kabiny se nepřenáší žádné rázy od tlumičů a místy jsme si připadali, jako když řídíme Leona s adaptivními tlumiči. Ano, až tak měkká byla naše jízda po D1. Taktéž motor je utlumen na solidní úrovni a o jeho činnosti se v podstatě dozvíte až tehdy, když jej budete vytáčet nad 4 000 ot./min.
ZávěrSeat Leon ST TGI ukázal, že ne vždy je potřeba pro úsporné přelety po dálnici kupovat naftové motory. Dostatečně prostorný, komfortní, pohledný a hlavně úsporný, to jsou největší klady testovaného vozu. Nesmíme zapomenout i na příznivou jízdní dynamiku, která nás celkem ohromila. Negativy je nemožnost přepnutí pohonu podle své volby, což by ocenil ne jeden zájemce o verzi TGI. Dále nepotěší středový panel, který díky své šířce a tvrdosti může leckomu otlačit pravé koleno. Jinak jsme na testovaném Leonu ST hledaly chyby velmi těžko, on totiž žádné další v podstatě nemá.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena testovaného vozu: 477 600 Kč
Cena testované verze s příplatky: 508 300 Kč
KLADY
- jízdní dynamika
- povedený vzhled
- jízdní komfort
- vnitřní prostor
- velmi nízká spotřeba
ZÁPORY
- tvrdý středový tunel
- nemožnost přepnout typ pohonu
Technické údaje - Seat Leon ST 1.4 TGI
Pohonná jednotka Objem motoru: 1395 cm3 Palivo: benzin a CNG Převodovka: manuální Výkon: 81 kW při 6000 ot./min Točivý moment: 200 Nm při 1500-3500 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11 sekund Nejvyšší rychlost: 194 km/h Spotřeba: 3,5 kg/100 km, 5,2 l/100 km Emise CO2 121 g/km Rozměry Délka x šířka x výška 4535/1816/1451 mm Rozvor: 2636 mm Objem kufru: 482 litrů Objem palivové nádrže: 50 litrů (benzin) a 15 kg (plyn)Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.