V době, kdy si většina rodin pořizuje velká SUV, je pro sedmimístné MPV těžké obstát v tvrdé konkurenci. Mnoho automobilek kvůli tomuto konkurenčnímu prostředí stahuje MPV z trhu a přechází. A přesto se najde jeden model, kterému se daří čím dál více. Tím je Peugeot 5008 a my jsme se mu rozhodli podívat na zoubek, v našem redakčním testu.
V životě motoristického novináře jsou vozy, které vám před svým testováním nedají dospat a jsou i vozy, které vás nechají zcela chladným. Přesně to byl můj případ, když jsem k redakčnímu testu vyzvedával Peugeot 5008. Musím se ale přiznat, že v průběhu týdne mi tenhle velký Francouz přirostl k srdci a moc dobře chápu všechny řidiče, kteří si tento vůz pořídili.
Elegance ve francouzském styluDesign nikdy nebude nic, čím by nás velká MPV ohromovala. Peugeotu se přesto povedlo zabalit velký krabicovitý tvar, do slušivého kabátku. Design navíc poměrně slušně maskuje velikost vozu. Na vzhled exteriéru si jednoduše musí udělat každý svůj vlastní názor. Za sebe mohu ale přiznat, že v průběhu týdne soužití s vozem sem usoudil, že Peugeot 5008 vůbec není ošklivé auto, naopak jej považuji za jedno z nejlépe vypadajících MPV na současném trhu.
Prostorný ale zastaralýPři každém usednutí do nového vozu na mne působí vždy mnoho dojmů naráz. Musím se přiznat, že při posazení do 5008 se jednalo o dosti odlišné dojmy. Při prvním kontaktu s pohodlnými a vysoko umístněnými sedadly jsem na moment zaváhal, jestli opravdu sedím v autě. Sedadla mi totiž absolutně ten pocit nadávala, spíše jsem měl pocit, že sedím v pohodlném křesle v obývacím pokoji. K tomu bych přirovnal i prostornost interiéru a množství rozličných odkládacích prostor.
Bohužel ty jsou „zabity“ nepříliš vyvedenou ergonomií. V dosahu řidičových rukou zcela chybí držák na nápoje. Spolujezdec je zas ochuzen o tradiční kaslík před koleny. Ten se zde sice nachází, ale místa v něm je zhruba na technický průkaz vozu a zelenou kartu. Tvrzení o vzdušnosti interiéru platí i pro druhou řadu sedadel. Zde ovšem mohou mít problémy vyšší osoby a to konkrétně s prostorem nad hlavou. To dáváme za vinu hlavně výšce umístnění sedadel. I přes tento handicap patří zadní řada sedadel k největším přednostem vozu. Ta je tvořena trojicí samostatných sedadel, které jo možné nezávisle polohovat a posouvat.
Co se týče třetí řady sedadel, ta mě překvapila snad nejvíce. Stačí, aby se cestující na druhé řadě sedadel o několik cm posunuli dopředu, což jim nijak na pohodlí neubere a máme rázem plnohodnotnou dvojici sedadel, které dokáží posloužit k pohodlnému cestování a ne k novodobému způsobu mučení, jak je tomu ve většině sedmimístných MPV. K velkým plusům v interiéru patří i použité materiály. V dosahu rukou a očí posádky nenaleznete jediný nevzhledný, tvrdý plast. Všechny materiály jsou na dotyk příjemné a skvěle slícované. Vyjma ergonomie jsem na interiér pěl samou chválu. Nemohu si ale odpustit podělit se s vámi o dojem, který mě neopustil ani za celý týden. Interiér na mě nepůsobil ani při nejmenším, jako bych seděl v novém voze. Na tom měla největší podíl daleko umístěná výklopná obrazovka nebo velký počet tlačítek, umístněných na středovém panelu. Zde se zkrátka projevuje stáří vozu. Ten na silnice poprvé vyjel již v roce 2009. Na zastaralém interiéru nic nezměnil ani facelift z roku 2014.
Skvost pod kapotou a pohodlný podvozekVelké překvapení se ovšem dělo po prvních kilometrech za jednoduše tvarovaným volantem, v pohodlném křesle s úsměvně řešenou loketní opěrkou. Na tom měl obrovskou zásluhu dvoulitrový motor BlueHDI.
Ten se projevoval více než uspokojivou dynamikou, při čemž kombinovaná spotřeba ani na okamžik nepřekročila hranici 6,5 litrů a to se vůz po většinu času pohyboval v minimálním obsazení pěti pasažérů, a že bych jízdní styl nějak podřizoval úsporně jízdě, o tom se také nedá příliš hovořit. S motorem spolupracovala přesná a spolehlivá šestistupňová automatická převodovka, které jednoduše není co vytknout.
Za co si Peugeot zaslouží velkou pochvalu, je podvozek a jeho naladění. 5008 netrpí přehnanými náklony v zatáčkách, menší nerovnosti filtruje s přehledem a ani větší výmoly neznamenají pro posádku výraznější náraz. A co je nejvíce překvapující, nedotáčivost, která by se dala očekávat, se dostavuje až při nesmyslných rychlostech za hranicí limitu pneumatik. Čemu by ale Peugeot mohl věnovat větší pozornost, je odhlučnění náprav. Zejména od té zadní se ozývalo při vyšších rychlostech výraznější hučení a při překonávání nerovností byly slyšet pohyby náprav, což rozhodně není žádoucí. Stejně tak nejsou dvakrát příjemné vibrace, které do kabiny a zejména do vozu pronikají při dálničních rychlostech.
ResuméZávěrečné shrnutí jsem vlastně provedl již na začátku článku. Ačkoli jsem se na týden testování rodinného MPV od Peugeotu dvakrát netěšil, ohromně jsem na něj změnil názor. Získal si mě především pro svůj praktický interiér, slušné jízdní vlastnosti a skvělý motor 2.0 BlueHDI. Nic ale není ideální a i 5008 má své chybičky. Mezi ty patří zastarale působící interiér a multimediální systém. Nepotěší také vibrace ve vyšších rychlostech a hluk proudící od náprav. I tak ale platí, že 5008 je ideálním vozem pro rodiny a dost možná i nejlepší MPV v poměru cena/výkon.
Celkové hodnocení: 96%Základní cena testované verze: 515 000 KčCena testované verze s příplatky: 595 000 Kč
KLADY- pohodlí a prostornost kabiny- silný motor- sebejisté jízdní vlastnosti- sedm plnohodnotných sedadel- poměr cena/výkon
ZÁPORY- hluk od náprav- vibrace ve vyšších rychlostech- zastaralý interiér a multimediální systém
Technické údaje – Peugeot 5008 2.0 BlueHDI
Pohonná jednotka Objem motoru: 1997 cm3 Palivo: nafta Výkon: 150 koní při 4000 ot./min Točivý moment: 340 Nm při 2000 ot./min Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s Maximální rychlost 195 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinace): 5,2/3,8/4,3 l Emise CO2: 99 g CO2/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4529 x 1837 x 1647 mm Rozvor: 2727 mm Objem kufru: 194/579-678/1247 l Objem palivové nádrže: 60 lŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?