V době, kdy si většina rodin pořizuje velká SUV, je pro sedmimístné MPV těžké obstát v tvrdé konkurenci. Mnoho automobilek kvůli tomuto konkurenčnímu prostředí stahuje MPV z trhu a přechází. A přesto se najde jeden model, kterému se daří čím dál více. Tím je Peugeot 5008 a my jsme se mu rozhodli podívat na zoubek, v našem redakčním testu.
V životě motoristického novináře jsou vozy, které vám před svým testováním nedají dospat a jsou i vozy, které vás nechají zcela chladným. Přesně to byl můj případ, když jsem k redakčnímu testu vyzvedával Peugeot 5008. Musím se ale přiznat, že v průběhu týdne mi tenhle velký Francouz přirostl k srdci a moc dobře chápu všechny řidiče, kteří si tento vůz pořídili.
Elegance ve francouzském styluDesign nikdy nebude nic, čím by nás velká MPV ohromovala. Peugeotu se přesto povedlo zabalit velký krabicovitý tvar, do slušivého kabátku. Design navíc poměrně slušně maskuje velikost vozu. Na vzhled exteriéru si jednoduše musí udělat každý svůj vlastní názor. Za sebe mohu ale přiznat, že v průběhu týdne soužití s vozem sem usoudil, že Peugeot 5008 vůbec není ošklivé auto, naopak jej považuji za jedno z nejlépe vypadajících MPV na současném trhu.
Prostorný ale zastaralýPři každém usednutí do nového vozu na mne působí vždy mnoho dojmů naráz. Musím se přiznat, že při posazení do 5008 se jednalo o dosti odlišné dojmy. Při prvním kontaktu s pohodlnými a vysoko umístněnými sedadly jsem na moment zaváhal, jestli opravdu sedím v autě. Sedadla mi totiž absolutně ten pocit nadávala, spíše jsem měl pocit, že sedím v pohodlném křesle v obývacím pokoji. K tomu bych přirovnal i prostornost interiéru a množství rozličných odkládacích prostor.
Bohužel ty jsou „zabity“ nepříliš vyvedenou ergonomií. V dosahu řidičových rukou zcela chybí držák na nápoje. Spolujezdec je zas ochuzen o tradiční kaslík před koleny. Ten se zde sice nachází, ale místa v něm je zhruba na technický průkaz vozu a zelenou kartu. Tvrzení o vzdušnosti interiéru platí i pro druhou řadu sedadel. Zde ovšem mohou mít problémy vyšší osoby a to konkrétně s prostorem nad hlavou. To dáváme za vinu hlavně výšce umístnění sedadel. I přes tento handicap patří zadní řada sedadel k největším přednostem vozu. Ta je tvořena trojicí samostatných sedadel, které jo možné nezávisle polohovat a posouvat.
Co se týče třetí řady sedadel, ta mě překvapila snad nejvíce. Stačí, aby se cestující na druhé řadě sedadel o několik cm posunuli dopředu, což jim nijak na pohodlí neubere a máme rázem plnohodnotnou dvojici sedadel, které dokáží posloužit k pohodlnému cestování a ne k novodobému způsobu mučení, jak je tomu ve většině sedmimístných MPV. K velkým plusům v interiéru patří i použité materiály. V dosahu rukou a očí posádky nenaleznete jediný nevzhledný, tvrdý plast. Všechny materiály jsou na dotyk příjemné a skvěle slícované. Vyjma ergonomie jsem na interiér pěl samou chválu. Nemohu si ale odpustit podělit se s vámi o dojem, který mě neopustil ani za celý týden. Interiér na mě nepůsobil ani při nejmenším, jako bych seděl v novém voze. Na tom měla největší podíl daleko umístěná výklopná obrazovka nebo velký počet tlačítek, umístněných na středovém panelu. Zde se zkrátka projevuje stáří vozu. Ten na silnice poprvé vyjel již v roce 2009. Na zastaralém interiéru nic nezměnil ani facelift z roku 2014.
Skvost pod kapotou a pohodlný podvozekVelké překvapení se ovšem dělo po prvních kilometrech za jednoduše tvarovaným volantem, v pohodlném křesle s úsměvně řešenou loketní opěrkou. Na tom měl obrovskou zásluhu dvoulitrový motor BlueHDI.
Ten se projevoval více než uspokojivou dynamikou, při čemž kombinovaná spotřeba ani na okamžik nepřekročila hranici 6,5 litrů a to se vůz po většinu času pohyboval v minimálním obsazení pěti pasažérů, a že bych jízdní styl nějak podřizoval úsporně jízdě, o tom se také nedá příliš hovořit. S motorem spolupracovala přesná a spolehlivá šestistupňová automatická převodovka, které jednoduše není co vytknout.
Za co si Peugeot zaslouží velkou pochvalu, je podvozek a jeho naladění. 5008 netrpí přehnanými náklony v zatáčkách, menší nerovnosti filtruje s přehledem a ani větší výmoly neznamenají pro posádku výraznější náraz. A co je nejvíce překvapující, nedotáčivost, která by se dala očekávat, se dostavuje až při nesmyslných rychlostech za hranicí limitu pneumatik. Čemu by ale Peugeot mohl věnovat větší pozornost, je odhlučnění náprav. Zejména od té zadní se ozývalo při vyšších rychlostech výraznější hučení a při překonávání nerovností byly slyšet pohyby náprav, což rozhodně není žádoucí. Stejně tak nejsou dvakrát příjemné vibrace, které do kabiny a zejména do vozu pronikají při dálničních rychlostech.
ResuméZávěrečné shrnutí jsem vlastně provedl již na začátku článku. Ačkoli jsem se na týden testování rodinného MPV od Peugeotu dvakrát netěšil, ohromně jsem na něj změnil názor. Získal si mě především pro svůj praktický interiér, slušné jízdní vlastnosti a skvělý motor 2.0 BlueHDI. Nic ale není ideální a i 5008 má své chybičky. Mezi ty patří zastarale působící interiér a multimediální systém. Nepotěší také vibrace ve vyšších rychlostech a hluk proudící od náprav. I tak ale platí, že 5008 je ideálním vozem pro rodiny a dost možná i nejlepší MPV v poměru cena/výkon.
Celkové hodnocení: 96%Základní cena testované verze: 515 000 KčCena testované verze s příplatky: 595 000 Kč
KLADY- pohodlí a prostornost kabiny- silný motor- sebejisté jízdní vlastnosti- sedm plnohodnotných sedadel- poměr cena/výkon
ZÁPORY- hluk od náprav- vibrace ve vyšších rychlostech- zastaralý interiér a multimediální systém
Technické údaje – Peugeot 5008 2.0 BlueHDI
Pohonná jednotka Objem motoru: 1997 cm3 Palivo: nafta Výkon: 150 koní při 4000 ot./min Točivý moment: 340 Nm při 2000 ot./min Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s Maximální rychlost 195 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinace): 5,2/3,8/4,3 l Emise CO2: 99 g CO2/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4529 x 1837 x 1647 mm Rozvor: 2727 mm Objem kufru: 194/579-678/1247 l Objem palivové nádrže: 60 lFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.