Zvýšené oplastované kombíky jsou v posledních letech čím dál oblíbenější a tak ani německý Volkswagen nemůže být pozadu. Do prodeje proto vpustil v pořadí druhou generaci „terénního“ kombi s názvem Alltrack. To vychází ze současného Passatu Variant a v základu nabídne vyšší světlou výšku a vždy pohon všech kol.
První generace Passatu Alltracku přišla před čtyřmi roky a tak bylo na čase, aby se na svět dostal jeho pořádně vylepšený nástupce. Už na první pohled poznáte oplastovaný Passat osmé generace podle charakteristických doplňků. Všímavějším čtenářům tak jistě neunikly stříbrné střešní ližiny, lehce odlišný přední nárazník s jinou mřížkou anebo světlý kryt zasahující až pod motor.
Ten je v rámci snížená váhy z tvrzeného plastu, předchůdce ale nabízel pořádný plech. Při pohledu z boku je vůz osazen na spodní části plastovou lištou v chromovaném efektu, nepřehlédnutelné jsou plastové lemy blatníků a nový nárazník s krytem podvozku se umístil taktéž vzadu. Verzi Alltrack si pak můžete okořenit o zadní světla s LED technologií.
Nejdůležitější změnou je však nárůst světlé výšky. Ta nyní dosahuje 174 mm, což je o 27,5 mm více, než u klasického Passatu Variant. Ve spojení s pohonem všech kol a doufejme „pevnou“ ochrannou podvozku je zaručeno, že s tímhle Passatem nemusíte mít obavu jet i mimo klasické hladké silnice.
Do terénu, ale pohodlněPři pořízení varianty Alltrack vás čeká spousta výbavy v nadmíru luxusně zpracovaném voze. Za zmínku stojí komfortní prostorná sedadla v kombinaci Alcantary a tkaniny (řidičovo částečně elektricky ovládané) s všitým logem Alltrack, kožený tříramenný volant, 3zónová automatická klimatizace nebo adaptivní tempomat. Za příplatek lze sedačku řidiče doplnit o masážní funkci a po vzoru BMW se hodí i možnost manuálního prodloužení sedáku v oblasti stehen.
Jinak to v kabině Passatu Alltrack vypadá naprosto stejně, jako v každém jiném současném Passatu. Ve voze není problém propojit váš chytrý telefon s operačním systémem Apple a Android a výhradně provedení Alltracku nabídne v palubním systému položku „Informace Offroad“. Ta na středový dotykový displej vypustí trojici digitálních ukazatelů, na nichž může řidič sledovat úhel natočení předních kol, náklon vozu, střelku kompasu a v jaké nadmořské výšce se právě nachází.
I přes drsnější zaměření VW nezapomněl na komfort posádky. Se svou výškou 180 cm jsem na předních sedadlech měl stále velké množství prostoru a zkoušce posadit se „sám za sebe“ mi zbylo stále dostatek prostoru pro moje kolena. Maximum pohodlí si zde užijí i postavy s výškou 190 cm, nad tento limit to pak začíná být o něco horší. Sluší se připomenout, že Passat Alltrack má v základu objem kufru o hodnotě 650 litrů, který lze navýšit jednoduchým sklopením zadní řady až na 1780 litrů.
Nafta v hlavní roliI přes nedávnou aféru Dieselgate je nový Passat Alltrack dostupný jen s povětšinou naftovými motory. Benzinové nadšence potěší čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 162 kW, zbylou nabídku vyplňují tři diesely 2.0 TDI. Námi testovaná verze měla výkon 110 kW a točivý moment 340 Nm, přičemž se vlastně jedná o jedinou volbu, pokud chcete Alltracka s manuálem. Zbylé varianty s výkony 140 a 176 kW jsou totiž dostupné výhradně s automatickou převodovkou DSG.
Druhá generace Passatu Alltrack je opět nabízena vždy s pohonem všech kol. O rozdělení výkonu na obě nápravy se stará elektrohydraulická lamelová spojka Haldex páté generace. Kdo si následně zakoupí jednu ze dvou nejvýkonnějších verzí, dostane v základu elektronický systém XDS+, jenž za pomoci brzd nahrazuje funkci samosvorných diferenciálů na obou nápravách.
Výkon motoru nám bohatě postačoval téměř v každé situaci, snad jen dynamičtější přesuny po dálnici v plném obsazení by lépe zvládla silnější 140 kW verze. V rámci spotřeby si naše 150 koňové provedení nevedlo vůbec špatně, za celý testovací týden se naše průměrná spotřeba nepřehoupla přes sedm litrů na 100 km, což je solidní hodnota, co říkáte?
Co se týče komfortu jízdy, musíme prozradit, že i s klasickými tlumiči je auto dostatečně pohodlné, jen při přejezdu hlubších poklopů od kanálů se do kabiny dostala tupá rána od podvozku. Právě tohle je důvodem, proč musíme doporučit příplatkové adaptivní tlumiče DCC (příplatek 27 600 Kč). S nimi je jízda jak na obláčku a ani větší díry v silnici nenaruší klid a komfort posádky.
Díky zvýšené světlé výšce a pohonu všech kol jsme si troufli na rozbahněnou lesní cestu, celkem bez obav jsme projeli i úseky s větším křížením náprav a hluboké bahnité louže byly pro Passat Alltrack spíše zábavou než potíží. Vhod přijde také speciální jízdní režim „Offroad“. Po jeho aktivaci se spustí asistent pro sjíždění prudkých svahů. Kopec musí mít sklon větší jak 10 procent a pokud je tohle splněno, systém sám udržuje rychlost jízdy v rozmezí 2 až 30 km/h (záleží na požadavku řidiče).
Při jednom zkušebním sjezdu jsme si všimli toho, že se překalibroval systém ABS. Ten zabíral mnohem méně než ve standardních situacích a tvořil si tzv. klínky před koly, to aby se vůz měl do čeho opřít a co nejvíc udržoval navolenou rychlost. Ostatně, účinnost samotného ABS v režimu Offroad se dá navolit i skrze středový displej, kde si může řidič přesně nastavit, jak moc chce, aby jeho Passat Alltrack „blokoval“ kola.
ZávěrVolkswagen Passat Alltrack je vhodnou alternativou pro ty, co chtějí velký rozměrný kombík, se kterým se budou moci pustit i do výjezdu zasněžené cesty k horské chatě. Zvýšená světlá výška o něco minimalizuje uvíznutí na ostrých terénních nerovnostech a tvrzené plasty mají za úkol ochránit důležité části podvozku a motoru. To vše podporuje dobře reagující pohon všech kol a režim Offroad. Na palubě Passatu Alltrack se bude posádka cítit víc než dobře a snad jen klasické tlumiče bychom moc k této verzi nebrali. Trpí tím totiž hlavně komfort na horších cestách, a že jich u nás v ČR není zrovna málo. Náročnějším řidičům nabídne VW silné naftové motory, ale nesmíte zapomenout na to, že manuál je dostupný jen pro úplně nejslabší verzi (150 koní).
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena testované verze: 910 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 094 700 Kč
KLADY
- komfort a prostor v kabině
- přijatelná spotřeba
- jízdní dovednosti na zhoršeném povrchu
- okořeněný vzhled
- velký zavazadelník
ZÁPORY
- některé zbytečné příplatky
- tvrdé základní tlumiče
Technické údaje - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI
Pohonná jednotka Objem motoru: 1968 cm3 Palivo: nafta Převodovka: 6 MT Výkon: 150 koní při 3 500 - 4 000 ot./min Točivý moment: 340 Nm při 1 750 - 3 000 ot/min Zrychlení: 8,6 sekundy Maximální rychlost: 205 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinace): 5,9 l/4,9 l/4,9 l Emise CO2: 130 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4777/1832/1506 mm Rozvor: 2789 mm Objem kufru: 650/1780 litrů Objem palivové nádrže: 66 litrůDo další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.