Zvýšené oplastované kombíky jsou v posledních letech čím dál oblíbenější a tak ani německý Volkswagen nemůže být pozadu. Do prodeje proto vpustil v pořadí druhou generaci „terénního“ kombi s názvem Alltrack. To vychází ze současného Passatu Variant a v základu nabídne vyšší světlou výšku a vždy pohon všech kol.
První generace Passatu Alltracku přišla před čtyřmi roky a tak bylo na čase, aby se na svět dostal jeho pořádně vylepšený nástupce. Už na první pohled poznáte oplastovaný Passat osmé generace podle charakteristických doplňků. Všímavějším čtenářům tak jistě neunikly stříbrné střešní ližiny, lehce odlišný přední nárazník s jinou mřížkou anebo světlý kryt zasahující až pod motor.
Ten je v rámci snížená váhy z tvrzeného plastu, předchůdce ale nabízel pořádný plech. Při pohledu z boku je vůz osazen na spodní části plastovou lištou v chromovaném efektu, nepřehlédnutelné jsou plastové lemy blatníků a nový nárazník s krytem podvozku se umístil taktéž vzadu. Verzi Alltrack si pak můžete okořenit o zadní světla s LED technologií.
Nejdůležitější změnou je však nárůst světlé výšky. Ta nyní dosahuje 174 mm, což je o 27,5 mm více, než u klasického Passatu Variant. Ve spojení s pohonem všech kol a doufejme „pevnou“ ochrannou podvozku je zaručeno, že s tímhle Passatem nemusíte mít obavu jet i mimo klasické hladké silnice.
Do terénu, ale pohodlněPři pořízení varianty Alltrack vás čeká spousta výbavy v nadmíru luxusně zpracovaném voze. Za zmínku stojí komfortní prostorná sedadla v kombinaci Alcantary a tkaniny (řidičovo částečně elektricky ovládané) s všitým logem Alltrack, kožený tříramenný volant, 3zónová automatická klimatizace nebo adaptivní tempomat. Za příplatek lze sedačku řidiče doplnit o masážní funkci a po vzoru BMW se hodí i možnost manuálního prodloužení sedáku v oblasti stehen.
Jinak to v kabině Passatu Alltrack vypadá naprosto stejně, jako v každém jiném současném Passatu. Ve voze není problém propojit váš chytrý telefon s operačním systémem Apple a Android a výhradně provedení Alltracku nabídne v palubním systému položku „Informace Offroad“. Ta na středový dotykový displej vypustí trojici digitálních ukazatelů, na nichž může řidič sledovat úhel natočení předních kol, náklon vozu, střelku kompasu a v jaké nadmořské výšce se právě nachází.
I přes drsnější zaměření VW nezapomněl na komfort posádky. Se svou výškou 180 cm jsem na předních sedadlech měl stále velké množství prostoru a zkoušce posadit se „sám za sebe“ mi zbylo stále dostatek prostoru pro moje kolena. Maximum pohodlí si zde užijí i postavy s výškou 190 cm, nad tento limit to pak začíná být o něco horší. Sluší se připomenout, že Passat Alltrack má v základu objem kufru o hodnotě 650 litrů, který lze navýšit jednoduchým sklopením zadní řady až na 1780 litrů.
Nafta v hlavní roliI přes nedávnou aféru Dieselgate je nový Passat Alltrack dostupný jen s povětšinou naftovými motory. Benzinové nadšence potěší čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 162 kW, zbylou nabídku vyplňují tři diesely 2.0 TDI. Námi testovaná verze měla výkon 110 kW a točivý moment 340 Nm, přičemž se vlastně jedná o jedinou volbu, pokud chcete Alltracka s manuálem. Zbylé varianty s výkony 140 a 176 kW jsou totiž dostupné výhradně s automatickou převodovkou DSG.
Druhá generace Passatu Alltrack je opět nabízena vždy s pohonem všech kol. O rozdělení výkonu na obě nápravy se stará elektrohydraulická lamelová spojka Haldex páté generace. Kdo si následně zakoupí jednu ze dvou nejvýkonnějších verzí, dostane v základu elektronický systém XDS+, jenž za pomoci brzd nahrazuje funkci samosvorných diferenciálů na obou nápravách.
Výkon motoru nám bohatě postačoval téměř v každé situaci, snad jen dynamičtější přesuny po dálnici v plném obsazení by lépe zvládla silnější 140 kW verze. V rámci spotřeby si naše 150 koňové provedení nevedlo vůbec špatně, za celý testovací týden se naše průměrná spotřeba nepřehoupla přes sedm litrů na 100 km, což je solidní hodnota, co říkáte?
Co se týče komfortu jízdy, musíme prozradit, že i s klasickými tlumiči je auto dostatečně pohodlné, jen při přejezdu hlubších poklopů od kanálů se do kabiny dostala tupá rána od podvozku. Právě tohle je důvodem, proč musíme doporučit příplatkové adaptivní tlumiče DCC (příplatek 27 600 Kč). S nimi je jízda jak na obláčku a ani větší díry v silnici nenaruší klid a komfort posádky.
Díky zvýšené světlé výšce a pohonu všech kol jsme si troufli na rozbahněnou lesní cestu, celkem bez obav jsme projeli i úseky s větším křížením náprav a hluboké bahnité louže byly pro Passat Alltrack spíše zábavou než potíží. Vhod přijde také speciální jízdní režim „Offroad“. Po jeho aktivaci se spustí asistent pro sjíždění prudkých svahů. Kopec musí mít sklon větší jak 10 procent a pokud je tohle splněno, systém sám udržuje rychlost jízdy v rozmezí 2 až 30 km/h (záleží na požadavku řidiče).
Při jednom zkušebním sjezdu jsme si všimli toho, že se překalibroval systém ABS. Ten zabíral mnohem méně než ve standardních situacích a tvořil si tzv. klínky před koly, to aby se vůz měl do čeho opřít a co nejvíc udržoval navolenou rychlost. Ostatně, účinnost samotného ABS v režimu Offroad se dá navolit i skrze středový displej, kde si může řidič přesně nastavit, jak moc chce, aby jeho Passat Alltrack „blokoval“ kola.
ZávěrVolkswagen Passat Alltrack je vhodnou alternativou pro ty, co chtějí velký rozměrný kombík, se kterým se budou moci pustit i do výjezdu zasněžené cesty k horské chatě. Zvýšená světlá výška o něco minimalizuje uvíznutí na ostrých terénních nerovnostech a tvrzené plasty mají za úkol ochránit důležité části podvozku a motoru. To vše podporuje dobře reagující pohon všech kol a režim Offroad. Na palubě Passatu Alltrack se bude posádka cítit víc než dobře a snad jen klasické tlumiče bychom moc k této verzi nebrali. Trpí tím totiž hlavně komfort na horších cestách, a že jich u nás v ČR není zrovna málo. Náročnějším řidičům nabídne VW silné naftové motory, ale nesmíte zapomenout na to, že manuál je dostupný jen pro úplně nejslabší verzi (150 koní).
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena testované verze: 910 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 094 700 Kč
KLADY
- komfort a prostor v kabině
- přijatelná spotřeba
- jízdní dovednosti na zhoršeném povrchu
- okořeněný vzhled
- velký zavazadelník
ZÁPORY
- některé zbytečné příplatky
- tvrdé základní tlumiče
Technické údaje - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI
Pohonná jednotka Objem motoru: 1968 cm3 Palivo: nafta Převodovka: 6 MT Výkon: 150 koní při 3 500 - 4 000 ot./min Točivý moment: 340 Nm při 1 750 - 3 000 ot/min Zrychlení: 8,6 sekundy Maximální rychlost: 205 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinace): 5,9 l/4,9 l/4,9 l Emise CO2: 130 g/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4777/1832/1506 mm Rozvor: 2789 mm Objem kufru: 650/1780 litrů Objem palivové nádrže: 66 litrůModely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?