Britský Jaguar se poslední dobou velmi činí v oblasti novinek a faceliftů. Nedávno jsme tak pro vás otestovali omlazený vlajkový model XJ a nyní se dostala řada na nový menší sedan XF. Ten je synonymem luxusního a silného auta, přičemž pod jeho kapotu si můžete navolit rozsáhlé množství motorizací. Nám se do rukou dostala naftová verze se čtyřválcovým dieselem o výkonu 180 koní. K tomu se přidal sportovní paket, automatická převodovka s osmi stupni a pohon zadních kol.
Nový Jaguar XF je oproti předchůdci o 7 mm kratší a o 3 mm nižší, změny se tak dočkal i rozvor, jenž narostl o 51 mm na výsledných 2690 mm. Koeficient odporu vzduchu je podle výrobce skvělých 0.26 cx, což je znát i na velmi dynamicky ztvárněném designu. Ten se chlubí (v našem případě příplatkovými) full LED-diodovými světlomety, které jsou vsazeny do nově vykrojené mohutné přední masky.
Jiného tvaru se dočkala přední kapota a vzadu zaujmou lehce protáhlé světlomety, kopírující do jisté míry sportovní kupé F-Type. Je jasné, že nový XF se nemusí líbit každému, ale zrovna v námi testované bílé sněhové metalíze prostě auto vypadá fantasticky. Svůj podíl na tom má i výbava R-Sport, jenž přidává určité sportovní prvky karoserie, jako je například jiný přední nárazník, nebo tmavá litá 18" kola. Zkrátka zde máme sedan kombinující sportovnost, eleganci a luxus.
Hliník se nastěhoval k JaguaruNová generace sedanu XF nabízí ve své třídě něco, co žádná jiný výrobce aut na světě. Jedná se o 75 procentní podíl hliníku v konstrukci celého vozu. XFko je tak jediným vozem ve své třídě, který využívá monokok s takto velkým podílem hliníku. Konkrétně se jedná o pevnou slitinu řady 6000 a například boční panely karoserie jsou vyrobeny z jednoho kusu hliníkové slitiny o tloušťce 1,1 mm. Ve výsledku se tak nelze divit, že nová generace XF oplývá lehkostí, velkou agilitou a má vynikající torzní tuhost karoserie.
Důležitá je také informace, že vůz mezigeneračně shodil 190 kg. Přitom oproti nejlehčímu konkurentovi v segmentu váží stále o 80 kilogramů méně. Torzní tuhost se dočkala 28% vylepšení a rozložení hmotnosti je rozděleno na 50% vpředu a 50% vzadu. Výsledek? Řízení vozu nám ve výsledku připadalo neskutečně snadné a mnohdy jsme na klikatých okreskách zapomínali na to, že v rukách nemáme malý hothatch, nýbrž celkem velký manažerský sedan.
Nebudete chtít vystoupitPo otevření dveří a usednutí do rozměrných kožených „křesel“ na nás opět dýchla typická klidná britská atmosféra. Nikde nejsou zbytečná tlačítka, pod čelním oknem se opět táhne decentní lišta s logem výrobce, okolo řidiče je rozměrný středový tunel a po zavření dveří se hlavně řidič cítí, jako by se právě odizoloval od okolního světa. Přitom je ale na místě řidiče místa víc než dost a ani jeho pravé koleno rozhodně netrpí nedostatkem místa.
Po nastartování se na mne rozsvítil velký dotykový TFT displej o rozměru 12,3 palce (v základu je menší) a ze středového tunelu vyjel klasický otočný ovladač automatické převodovky. Zajímavostí je nový a rychlejší infotainment se systémem InControl Touch Pro. Nově je poháněn čtyřjádrovým procesorem a jeho reakce jsou velice rychlé. Testovaný kus ale jednou ukázal, že nic není dokonalé a dvakrát došlo k tomu, že systém zamrzl. Jednou nešlo spustit rádio, po druhé se raději nezapl vůbec a obrazovka byla černá.
Pokud je někdo z vás milovníkem kvalitní hudby, pak rozhodně musíme doporučit příplatkový audiosystém Meridian s výkonem 825 wattů. V tu chvíli máte ve voze 17 reproduktorů a hudební výkon a čistota je na tak vysoké úrovni, že kvalitnější audioaparaturu najdete snad jen v luxusních velkých sedanech německé prémie. Naprostou lahůdkou jsou i vyklápěcí výdechy klimatizace, které zajíždí a vyjíždí v závislosti na tom, zda máte nastartovaný motor či spuštěnou klimatizaci.
A jak se vlastně posádka uvnitř nového XF cítí? Kromě toho, že vzadu je méně místa nad hlavou pro cestující vyšší jak 180 cm, si nejde na nic dalšího stěžovat. Provedení interiéru je doslova špičkové, nenajdete zde jediný tvrdý nevzhledný plast, ba naopak, všude je pravá kůže, hliník a černý lesklý dekor. Snad jedinou výtku si dovolíme směřovat k ovladačům stahování bočních oken. Jejich umístění je dosti nepraktické, protože se nachází poměrně daleko od levé ruky řidiče a na jejich „klasickém“ místě jsou instalována tlačítka na uložení paměti sedadel.
Stačí mu čtyřválec?Pod kapotou testovaného exempláře pracovala vlastně nejsilnější verze naftového dvoulitrového čtyřválce. Díky tomu jsme měli k dispozici výkon 180 koní a točivý moment 430 Nm. Motor pochází z řady Ingenium a díky skvělému odhlučnění od kabiny a kultivovanosti jsme prakticky ani nevěděli, že by se jednalo o naftu. K naším uším se málokdy dostal traktorový projev nebo snad vibrace.
Agregát byl v kombinaci s devítistupňovým automatem ZF, kterému nechybí ani pádla pod volantem pro manuální řazení. Automat má navíc jednu výhodu. Dokáže do jisté míry „vymazat“ turbodíru, což vlastně zaručuje plynulé a efektivní rozjezdy za každé situace. Několikrát jsme chtěli motor a převodovku dostat do úzkých, ale nikdy se nám to nepovedlo, auto pokaždé ukázalo velmi dynamický a plynulý rozjezd.
180 naftových koní ale na XFko stačí jen tak tak, nelze říct, že by to bylo málo, ovšem silnější motor by mu rozhodně neuškodil. Ale to je jen náš čistě subjektivní dojem, někomu by to mohlo připadat naopak přesně akorát. Ostatně, je pravdou, že motor s autem nemá příliš práce a když chcete dynamickou jízdu, motor vám jí dokáže nabídnout. Někomu bude motor ale i tak připadat málo kultivovaný, a to z důvodu, že je to "pouze" čtyřválec. Náročnější uživatelé proto mohou sáhnout po silnějším šestiválcovém třílitru.
A jak si vedlo nové XFko v oblasti spotřeby? Po dobu testu si vůz většinou řekl v průměru 7 litrů na 100 km. V extrémních podmínkách typu rychlý průlet po dálnici nebo sportovní jízda na okresce se posléze spotřeba dostala k 11 litrům, což ale je dle našeho názoru vrchol, kam až se dá dostat. Ekonomicky založení řidiči naopak nebudou mít problém jezdit s troškou snahy za 6,5 litru, přičemž stále nebudou brzdou provozu.
Jestliže jsme zmínili komfort na palubě nové generace Jaguaru XF, pak musíme dodat, že velký podíl na něm má nový podvozek. Ten využívá vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu nápravu Integral Link. To se ale pořád bavíme o základu, za příplatek si totiž lze dokoupit adaptivní tlumiče s několika režimy.
Právě systém Integral Link nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. Díky tomu jsme si pak užívali doslova nadpozemsky komfortní jízdu, kterou narušily až velké spáry a výmoly na jednom z úseků dálnice D5. Kdo si pak myslí, že XFko nezvládne ostrou sportovní jízdu na klikatých okreskách, je na omylu. Největším negativem se totiž v danou chvíli stane motor, který se svými 180 koňmi přestane stíhat. Podvozek totiž snese mnohem vyšší porci výkonu a zátěže, než na jakou si běžný řidič troufne.
Hlavně řezaní zatáček nás bavilo stylem, jako když si malé dítě hraje s autíčkem na koberci. Vůz poslechl na slovo, sebemenší zatočení volantem znamenalo okamžitou reakci a drobný posun ke straně, kam byl natočen volant a v případě vypnutí elektronické stabilizace se dostavil často krásně kontrolovaný slide. Do kabiny přitom skoro neprostupuje žádné bouchání od kol či tlumičů. Až v extrémních případech se ozve velké „žuchnutí“, ovšem to je už náznakem toho, že jste právě projeli výmol, jenž by u vaší nové Octavie poslal do kabiny velmi ostrou ránu.
ZávěrZávěr hodnocení nového Jaguaru XF je díky zbytku testu jednoznačný. XFko se povedlo! Britové opět dokázali, že dokáží dorovnat nadvládu německé prémie a že značka BMW není zárukou naprosté dokonalosti. Jejich sedan XF totiž dokáže pětkové řadě slušně zatopit pod kotlem. Jistě, například v nabídce motorizací má Jaguar o poznání méně variant, jenže komfort, jízda, pohodlí na palubě, agilita v zatáčkách nebo projev motoru, to jsou jen některé atributy, jimiž Jaguar XF 2016 dokazuje, že tohle auto si zaslouží svou pozornost a do jisté míry i obdiv. V segmentu vyšší střední třídy se díváme na vůz, který ve správně zvolené výbavě a laku dokáže po designové stránce konkurenci zamést pod koberec. Pokud si k tomu někdo následně zvolí i silný naftový nebo benzinový motor, plusové body u jeho XF naskáčou rychleji, než v leckterém basketovém zápase.
Celkové hodnocení: 95 %Základní cena testovaného vozu: 1 359 919 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 613 108 Kč
KLADY
- přesné a komunikativní řízení
- vynikající design
- odhlučnění kabiny
- nízká spotřeba
- agilita a lehkost v zatáčkách
ZÁPORY
- některé nečekané příplatky
- umístění ovladačů stahování oken
Motorizace naftový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1999 cm3 nejvyšší výkon: 180 koní při 4000 ot./min největší výkon: 430 Nm 1750-2500 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 229 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná):5.1 l / 3.8 l / 4.3 l objem palivové nádrže: 66 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.