TEST: Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016): Pětce od BMW šlape na paty

ar5, 23. června 2016, 08:00 Google+

Britský Jaguar se poslední dobou velmi činí v oblasti novinek a faceliftů. Nedávno jsme tak pro vás otestovali omlazený vlajkový model XJ a nyní se dostala řada na nový menší sedan XF. Ten je synonymem luxusního a silného auta, přičemž pod jeho kapotu si můžete navolit rozsáhlé množství motorizací. Nám se do rukou dostala naftová verze se čtyřválcovým dieselem o výkonu 180 koní. K tomu se přidal sportovní paket, automatická převodovka s osmi stupni a pohon zadních kol.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016)

Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Zalíbí se každému

Nový Jaguar XF je oproti předchůdci o 7 mm kratší a o 3 mm nižší, změny se tak dočkal i rozvor, jenž narostl o 51 mm na výsledných 2690 mm. Koeficient odporu vzduchu je podle výrobce skvělých 0.26 cx, což je znát i na velmi dynamicky ztvárněném designu. Ten se chlubí (v našem případě příplatkovými) full LED-diodovými světlomety, které jsou vsazeny do nově vykrojené mohutné přední masky.

img-responsive

Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016) | foto: Roman Havlín

Jiného tvaru se dočkala přední kapota a vzadu zaujmou lehce protáhlé světlomety, kopírující do jisté míry sportovní kupé F-Type. Je jasné, že nový XF se nemusí líbit každému, ale zrovna v námi testované bílé sněhové metalíze prostě auto vypadá fantasticky. Svůj podíl na tom má i výbava R-Sport, jenž přidává určité sportovní prvky karoserie, jako je například jiný přední nárazník, nebo tmavá litá 18" kola. Zkrátka zde máme sedan kombinující sportovnost, eleganci a luxus.

Hliník se nastěhoval k Jaguaru

Nová generace sedanu XF nabízí ve své třídě něco, co žádná jiný výrobce aut na světě. Jedná se o 75 procentní podíl hliníku v konstrukci celého vozu. XFko je tak jediným vozem ve své třídě, který využívá monokok s takto velkým podílem hliníku. Konkrétně se jedná o pevnou slitinu řady 6000 a například boční panely karoserie jsou vyrobeny z jednoho kusu hliníkové slitiny o tloušťce 1,1 mm. Ve výsledku se tak nelze divit, že nová generace XF oplývá lehkostí, velkou agilitou a má vynikající torzní tuhost karoserie.

img-responsive

Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016) | foto: Roman Havlín

Důležitá je také informace, že vůz mezigeneračně shodil 190 kg. Přitom oproti nejlehčímu konkurentovi v segmentu váží stále o 80 kilogramů méně. Torzní tuhost se dočkala 28% vylepšení a rozložení hmotnosti je rozděleno na 50% vpředu a 50% vzadu. Výsledek? Řízení vozu nám ve výsledku připadalo neskutečně snadné a mnohdy jsme na klikatých okreskách zapomínali na to, že v rukách nemáme malý hothatch, nýbrž celkem velký manažerský sedan.

Nebudete chtít vystoupit

Po otevření dveří a usednutí do rozměrných kožených „křesel“ na nás opět dýchla typická klidná britská atmosféra. Nikde nejsou zbytečná tlačítka, pod čelním oknem se opět táhne decentní lišta s logem výrobce, okolo řidiče je rozměrný středový tunel a po zavření dveří se hlavně řidič cítí, jako by se právě odizoloval od okolního světa. Přitom je ale na místě řidiče místa víc než dost a ani jeho pravé koleno rozhodně netrpí nedostatkem místa.

img-responsive

Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016) | foto: Roman Havlín

Po nastartování se na mne rozsvítil velký dotykový TFT displej o rozměru 12,3 palce (v základu je menší) a ze středového tunelu vyjel klasický otočný ovladač automatické převodovky. Zajímavostí je nový a rychlejší infotainment se systémem InControl Touch Pro. Nově je poháněn čtyřjádrovým procesorem a jeho reakce jsou velice rychlé. Testovaný kus ale jednou ukázal, že nic není dokonalé a dvakrát došlo k tomu, že systém zamrzl. Jednou nešlo spustit rádio, po druhé se raději nezapl vůbec a obrazovka byla černá.

Pokud je někdo z vás milovníkem kvalitní hudby, pak rozhodně musíme doporučit příplatkový audiosystém Meridian s výkonem 825 wattů. V tu chvíli máte ve voze 17 reproduktorů a hudební výkon a čistota je na tak vysoké úrovni, že kvalitnější audioaparaturu najdete snad jen v luxusních velkých sedanech německé prémie. Naprostou lahůdkou jsou i vyklápěcí výdechy klimatizace, které zajíždí a vyjíždí v závislosti na tom, zda máte nastartovaný motor či spuštěnou klimatizaci.

A jak se vlastně posádka uvnitř nového XF cítí? Kromě toho, že vzadu je méně místa nad hlavou pro cestující vyšší jak 180 cm, si nejde na nic dalšího stěžovat. Provedení interiéru je doslova špičkové, nenajdete zde jediný tvrdý nevzhledný plast, ba naopak, všude je pravá kůže, hliník a černý lesklý dekor. Snad jedinou výtku si dovolíme směřovat k ovladačům stahování bočních oken. Jejich umístění je dosti nepraktické, protože se nachází poměrně daleko od levé ruky řidiče a na jejich „klasickém“ místě jsou instalována tlačítka na uložení paměti sedadel.

Stačí mu čtyřválec?

Pod kapotou testovaného exempláře pracovala vlastně nejsilnější verze naftového dvoulitrového čtyřválce. Díky tomu jsme měli k dispozici výkon 180 koní a točivý moment 430 Nm. Motor pochází z řady Ingenium a díky skvělému odhlučnění od kabiny a kultivovanosti jsme prakticky ani nevěděli, že by se jednalo o naftu. K naším uším se málokdy dostal traktorový projev nebo snad vibrace.

Agregát byl v kombinaci s devítistupňovým automatem ZF, kterému nechybí ani pádla pod volantem pro manuální řazení. Automat má navíc jednu výhodu. Dokáže do jisté míry „vymazat“ turbodíru, což vlastně zaručuje plynulé a efektivní rozjezdy za každé situace. Několikrát jsme chtěli motor a převodovku dostat do úzkých, ale nikdy se nám to nepovedlo, auto pokaždé ukázalo velmi dynamický a plynulý rozjezd.

img-responsive

Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016) | foto: Roman Havlín

180 naftových koní ale na XFko stačí jen tak tak, nelze říct, že by to bylo málo, ovšem silnější motor by mu rozhodně neuškodil. Ale to je jen náš čistě subjektivní dojem, někomu by to mohlo připadat naopak přesně akorát. Ostatně, je pravdou, že motor s autem nemá příliš práce a když chcete dynamickou jízdu, motor vám jí dokáže nabídnout. Někomu bude motor ale i tak připadat málo kultivovaný, a to z důvodu, že je to "pouze" čtyřválec. Náročnější uživatelé proto mohou sáhnout po silnějším šestiválcovém třílitru.

A jak si vedlo nové XFko v oblasti spotřeby? Po dobu testu si vůz většinou řekl v průměru 7 litrů na 100 km. V extrémních podmínkách typu rychlý průlet po dálnici nebo sportovní jízda na okresce se posléze spotřeba dostala k 11 litrům, což ale je dle našeho názoru vrchol, kam až se dá dostat. Ekonomicky založení řidiči naopak nebudou mít problém jezdit s troškou snahy za 6,5 litru, přičemž stále nebudou brzdou provozu.

Jestliže jsme zmínili komfort na palubě nové generace Jaguaru XF, pak musíme dodat, že velký podíl na něm má nový podvozek. Ten využívá vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu nápravu Integral Link. To se ale pořád bavíme o základu, za příplatek si totiž lze dokoupit adaptivní tlumiče s několika režimy.

Právě systém Integral Link nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. Díky tomu jsme si pak užívali doslova nadpozemsky komfortní jízdu, kterou narušily až velké spáry a výmoly na jednom z úseků dálnice D5. Kdo si pak myslí, že XFko nezvládne ostrou sportovní jízdu na klikatých okreskách, je na omylu. Největším negativem se totiž v danou chvíli stane motor, který se svými 180 koňmi přestane stíhat. Podvozek totiž snese mnohem vyšší porci výkonu a zátěže, než na jakou si běžný řidič troufne.

Hlavně řezaní zatáček nás bavilo stylem, jako když si malé dítě hraje s autíčkem na koberci. Vůz poslechl na slovo, sebemenší zatočení volantem znamenalo okamžitou reakci a drobný posun ke straně, kam byl natočen volant a v případě vypnutí elektronické stabilizace se dostavil často krásně kontrolovaný slide. Do kabiny přitom skoro neprostupuje žádné bouchání od kol či tlumičů. Až v extrémních případech se ozve velké „žuchnutí“, ovšem to je už náznakem toho, že jste právě projeli výmol, jenž by u vaší nové Octavie poslal do kabiny velmi ostrou ránu.

Závěr

Závěr hodnocení nového Jaguaru XF je díky zbytku testu jednoznačný. XFko se povedlo! Britové opět dokázali, že dokáží dorovnat nadvládu německé prémie a že značka BMW není zárukou naprosté dokonalosti. Jejich sedan XF totiž dokáže pětkové řadě slušně zatopit pod kotlem. Jistě, například v nabídce motorizací má Jaguar o poznání méně variant, jenže komfort, jízda, pohodlí na palubě, agilita v zatáčkách nebo projev motoru, to jsou jen některé atributy, jimiž Jaguar XF 2016 dokazuje, že tohle auto si zaslouží svou pozornost a do jisté míry i obdiv. V segmentu vyšší střední třídy se díváme na vůz, který ve správně zvolené výbavě a laku dokáže po designové stránce konkurenci zamést pod koberec. Pokud si k tomu někdo následně zvolí i silný naftový nebo benzinový motor, plusové body u jeho XF naskáčou rychleji, než v leckterém basketovém zápase.

Celkové hodnocení: 95 %

Základní cena testovaného vozu: 1 359 919 Kč

Cena testované verze s příplatky: 1 613 108 Kč

KLADY

- přesné a komunikativní řízení

- vynikající design

- odhlučnění kabiny

- nízká spotřeba

- agilita a lehkost v zatáčkách

ZÁPORY

- některé nečekané příplatky

- umístění ovladačů stahování oken

Motorizace
naftový čtyřválec s turbodmychadlem
objem: 1999 cm3
nejvyšší výkon: 180 koní při 4000 ot./min
největší výkon: 430 Nm 1750-2500 ot./min
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 229 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná):5.1 l / 3.8 l / 4.3 l
objem palivové nádrže: 66 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Jaguar XF 2.0d R-Sport (2016): Pětce od BMW šlape na paty

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nové ledvinky a aerodynamický nárazník, BMW M2.

BMW přestane nabízet manuály do modelů M. Záchranou může být jedna věc

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud