Britský Jaguar se poslední dobou velmi činí v oblasti novinek a faceliftů. Nedávno jsme tak pro vás otestovali omlazený vlajkový model XJ a nyní se dostala řada na nový menší sedan XF. Ten je synonymem luxusního a silného auta, přičemž pod jeho kapotu si můžete navolit rozsáhlé množství motorizací. Nám se do rukou dostala naftová verze se čtyřválcovým dieselem o výkonu 180 koní. K tomu se přidal sportovní paket, automatická převodovka s osmi stupni a pohon zadních kol.
Nový Jaguar XF je oproti předchůdci o 7 mm kratší a o 3 mm nižší, změny se tak dočkal i rozvor, jenž narostl o 51 mm na výsledných 2690 mm. Koeficient odporu vzduchu je podle výrobce skvělých 0.26 cx, což je znát i na velmi dynamicky ztvárněném designu. Ten se chlubí (v našem případě příplatkovými) full LED-diodovými světlomety, které jsou vsazeny do nově vykrojené mohutné přední masky.
Jiného tvaru se dočkala přední kapota a vzadu zaujmou lehce protáhlé světlomety, kopírující do jisté míry sportovní kupé F-Type. Je jasné, že nový XF se nemusí líbit každému, ale zrovna v námi testované bílé sněhové metalíze prostě auto vypadá fantasticky. Svůj podíl na tom má i výbava R-Sport, jenž přidává určité sportovní prvky karoserie, jako je například jiný přední nárazník, nebo tmavá litá 18" kola. Zkrátka zde máme sedan kombinující sportovnost, eleganci a luxus.
Hliník se nastěhoval k JaguaruNová generace sedanu XF nabízí ve své třídě něco, co žádná jiný výrobce aut na světě. Jedná se o 75 procentní podíl hliníku v konstrukci celého vozu. XFko je tak jediným vozem ve své třídě, který využívá monokok s takto velkým podílem hliníku. Konkrétně se jedná o pevnou slitinu řady 6000 a například boční panely karoserie jsou vyrobeny z jednoho kusu hliníkové slitiny o tloušťce 1,1 mm. Ve výsledku se tak nelze divit, že nová generace XF oplývá lehkostí, velkou agilitou a má vynikající torzní tuhost karoserie.
Důležitá je také informace, že vůz mezigeneračně shodil 190 kg. Přitom oproti nejlehčímu konkurentovi v segmentu váží stále o 80 kilogramů méně. Torzní tuhost se dočkala 28% vylepšení a rozložení hmotnosti je rozděleno na 50% vpředu a 50% vzadu. Výsledek? Řízení vozu nám ve výsledku připadalo neskutečně snadné a mnohdy jsme na klikatých okreskách zapomínali na to, že v rukách nemáme malý hothatch, nýbrž celkem velký manažerský sedan.
Nebudete chtít vystoupitPo otevření dveří a usednutí do rozměrných kožených „křesel“ na nás opět dýchla typická klidná britská atmosféra. Nikde nejsou zbytečná tlačítka, pod čelním oknem se opět táhne decentní lišta s logem výrobce, okolo řidiče je rozměrný středový tunel a po zavření dveří se hlavně řidič cítí, jako by se právě odizoloval od okolního světa. Přitom je ale na místě řidiče místa víc než dost a ani jeho pravé koleno rozhodně netrpí nedostatkem místa.
Po nastartování se na mne rozsvítil velký dotykový TFT displej o rozměru 12,3 palce (v základu je menší) a ze středového tunelu vyjel klasický otočný ovladač automatické převodovky. Zajímavostí je nový a rychlejší infotainment se systémem InControl Touch Pro. Nově je poháněn čtyřjádrovým procesorem a jeho reakce jsou velice rychlé. Testovaný kus ale jednou ukázal, že nic není dokonalé a dvakrát došlo k tomu, že systém zamrzl. Jednou nešlo spustit rádio, po druhé se raději nezapl vůbec a obrazovka byla černá.
Pokud je někdo z vás milovníkem kvalitní hudby, pak rozhodně musíme doporučit příplatkový audiosystém Meridian s výkonem 825 wattů. V tu chvíli máte ve voze 17 reproduktorů a hudební výkon a čistota je na tak vysoké úrovni, že kvalitnější audioaparaturu najdete snad jen v luxusních velkých sedanech německé prémie. Naprostou lahůdkou jsou i vyklápěcí výdechy klimatizace, které zajíždí a vyjíždí v závislosti na tom, zda máte nastartovaný motor či spuštěnou klimatizaci.
A jak se vlastně posádka uvnitř nového XF cítí? Kromě toho, že vzadu je méně místa nad hlavou pro cestující vyšší jak 180 cm, si nejde na nic dalšího stěžovat. Provedení interiéru je doslova špičkové, nenajdete zde jediný tvrdý nevzhledný plast, ba naopak, všude je pravá kůže, hliník a černý lesklý dekor. Snad jedinou výtku si dovolíme směřovat k ovladačům stahování bočních oken. Jejich umístění je dosti nepraktické, protože se nachází poměrně daleko od levé ruky řidiče a na jejich „klasickém“ místě jsou instalována tlačítka na uložení paměti sedadel.
Stačí mu čtyřválec?Pod kapotou testovaného exempláře pracovala vlastně nejsilnější verze naftového dvoulitrového čtyřválce. Díky tomu jsme měli k dispozici výkon 180 koní a točivý moment 430 Nm. Motor pochází z řady Ingenium a díky skvělému odhlučnění od kabiny a kultivovanosti jsme prakticky ani nevěděli, že by se jednalo o naftu. K naším uším se málokdy dostal traktorový projev nebo snad vibrace.
Agregát byl v kombinaci s devítistupňovým automatem ZF, kterému nechybí ani pádla pod volantem pro manuální řazení. Automat má navíc jednu výhodu. Dokáže do jisté míry „vymazat“ turbodíru, což vlastně zaručuje plynulé a efektivní rozjezdy za každé situace. Několikrát jsme chtěli motor a převodovku dostat do úzkých, ale nikdy se nám to nepovedlo, auto pokaždé ukázalo velmi dynamický a plynulý rozjezd.
180 naftových koní ale na XFko stačí jen tak tak, nelze říct, že by to bylo málo, ovšem silnější motor by mu rozhodně neuškodil. Ale to je jen náš čistě subjektivní dojem, někomu by to mohlo připadat naopak přesně akorát. Ostatně, je pravdou, že motor s autem nemá příliš práce a když chcete dynamickou jízdu, motor vám jí dokáže nabídnout. Někomu bude motor ale i tak připadat málo kultivovaný, a to z důvodu, že je to "pouze" čtyřválec. Náročnější uživatelé proto mohou sáhnout po silnějším šestiválcovém třílitru.
A jak si vedlo nové XFko v oblasti spotřeby? Po dobu testu si vůz většinou řekl v průměru 7 litrů na 100 km. V extrémních podmínkách typu rychlý průlet po dálnici nebo sportovní jízda na okresce se posléze spotřeba dostala k 11 litrům, což ale je dle našeho názoru vrchol, kam až se dá dostat. Ekonomicky založení řidiči naopak nebudou mít problém jezdit s troškou snahy za 6,5 litru, přičemž stále nebudou brzdou provozu.
Jestliže jsme zmínili komfort na palubě nové generace Jaguaru XF, pak musíme dodat, že velký podíl na něm má nový podvozek. Ten využívá vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu nápravu Integral Link. To se ale pořád bavíme o základu, za příplatek si totiž lze dokoupit adaptivní tlumiče s několika režimy.
Právě systém Integral Link nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. Díky tomu jsme si pak užívali doslova nadpozemsky komfortní jízdu, kterou narušily až velké spáry a výmoly na jednom z úseků dálnice D5. Kdo si pak myslí, že XFko nezvládne ostrou sportovní jízdu na klikatých okreskách, je na omylu. Největším negativem se totiž v danou chvíli stane motor, který se svými 180 koňmi přestane stíhat. Podvozek totiž snese mnohem vyšší porci výkonu a zátěže, než na jakou si běžný řidič troufne.
Hlavně řezaní zatáček nás bavilo stylem, jako když si malé dítě hraje s autíčkem na koberci. Vůz poslechl na slovo, sebemenší zatočení volantem znamenalo okamžitou reakci a drobný posun ke straně, kam byl natočen volant a v případě vypnutí elektronické stabilizace se dostavil často krásně kontrolovaný slide. Do kabiny přitom skoro neprostupuje žádné bouchání od kol či tlumičů. Až v extrémních případech se ozve velké „žuchnutí“, ovšem to je už náznakem toho, že jste právě projeli výmol, jenž by u vaší nové Octavie poslal do kabiny velmi ostrou ránu.
ZávěrZávěr hodnocení nového Jaguaru XF je díky zbytku testu jednoznačný. XFko se povedlo! Britové opět dokázali, že dokáží dorovnat nadvládu německé prémie a že značka BMW není zárukou naprosté dokonalosti. Jejich sedan XF totiž dokáže pětkové řadě slušně zatopit pod kotlem. Jistě, například v nabídce motorizací má Jaguar o poznání méně variant, jenže komfort, jízda, pohodlí na palubě, agilita v zatáčkách nebo projev motoru, to jsou jen některé atributy, jimiž Jaguar XF 2016 dokazuje, že tohle auto si zaslouží svou pozornost a do jisté míry i obdiv. V segmentu vyšší střední třídy se díváme na vůz, který ve správně zvolené výbavě a laku dokáže po designové stránce konkurenci zamést pod koberec. Pokud si k tomu někdo následně zvolí i silný naftový nebo benzinový motor, plusové body u jeho XF naskáčou rychleji, než v leckterém basketovém zápase.
Celkové hodnocení: 95 %Základní cena testovaného vozu: 1 359 919 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 613 108 Kč
KLADY
- přesné a komunikativní řízení
- vynikající design
- odhlučnění kabiny
- nízká spotřeba
- agilita a lehkost v zatáčkách
ZÁPORY
- některé nečekané příplatky
- umístění ovladačů stahování oken
Motorizace naftový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1999 cm3 nejvyšší výkon: 180 koní při 4000 ot./min největší výkon: 430 Nm 1750-2500 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 229 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná):5.1 l / 3.8 l / 4.3 l objem palivové nádrže: 66 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.