Hyundai Santa Fe se na trhu velkých SUV pouští do souboje s takovými jmény, jakými jsou Nissan X-Trail nebo námi nedávno testovaná Toyota RAV4. Dokáže se bratříček Kie Sorento vyrovnat své konkurenci?
Exteriér Hyundai Santa Fe patří rozhodně mezi ty nejlepší, které můžeme v daném segmentu vidět. Designerům se povedlo nebývale vyvážit vzhled velkého rodinného SUV s agresivními rysy, které jsou dnes v módě. Bílá barva na testovacím voze navíc skvěle zdůrazňovala jeho velikost, v provozu tak bylo auto prakticky nepřehlédnutelný.
InteriérPo nasednutí do vozu vás jistojistě zaujme nebývalá prostornost kabiny v oblasti nohou a ramenou, což platí pro první i druhou řadu sedaček. Kde bych naopak uvítal více místa, to je nad hlavou. Při mé výšce 185 centimetrů jsem pociťoval nedostatek místa nad hlavou v přední i zadní řadě sedadel, a to i při nejnižší možné poloze.
Interiér prosvětluje obrovské panoramatické okno, s otvíratelnou přední částí, která při letních dnech dokáže i z jízdě po městě udělat skutečný požitek. Při vyšších rychlostech ale již do vozu proniká nepříjemný aerodynamický hluk.
Palubní deska působí velice líbivě. Designeři si s ní rozhodně vyhráli. Nezklame ani co se týče použitých materiálů a dílenského zpracování. Nikde nic nepovrzává ani neskřípe. Co je ovšem Sante Fe zcela cizí, je ergonomie. Volant je naprosto zbytečně poset tlačítky, hlavně ve spodní části. To by se dalo jistě vyřešit i jinak. Co ale rozčiluje více než přeplněný volant, je skupina tlačítek, ukrývající se za levým ramenem volantu. Tato tlačítka nejsou při jízdě vůbec vidět. Přitom se ale nejedná o nějaké bezvýznamné ovladače. Nachází se zde vypínání systém Stop/Start nebo volič jízdních režimů vozu. Jediným způsobem, jak tlačítka za jízdy ovládat je naučit se je rozpoznávat po hmatu. Jinak zkrátka nemáte šanci zbavit se otravného systému Stop/Start, ani si zapnout sportovní režim řízení, což je prakticky jediný použitelný jízdní režim, který vám jakž takž napovídá, co se děje s předními koly. O ostatních režimech a jejich extrémně necitlivém řízení snad ani nemá cenu se zmiňovat.
Motorizace a jízdní projevPřeposilovaným řízením se pomalu a jistě dostáváme k jízdnímu projevu velkého korejského SUV. Ten, jak by se dalo očekávat, ničím nepřekvapí. Přeplňovaný dieselový motor 2,2 CRDi a šestistupňová, automatická převodovka skvěle pracují především ve spodních otáčkách, kde se projevuje točivý moment 440 Nm. Jedinou výtkou, která směřuje k chodu převodovky, je její výrazné škubání při podřazování.
Při troše předvídání a umírněné jízdě, dokáže motor navíc pracovat poměrně úsporně. Na udávaných 6,6 litru paliva na 100 km se sice dostane jen těžko, ale ani hodnota lehce převyšující 7 litrů nezní příliš špatně, vezmeme-li v potaz, že Santa Fe váží bez 35 kilogramů celé 2 tuny. Při ostřejší jízdě se spotřeba na okreskách šplhá k hranici 10 litrů. To může být ale jeho majitelům jedno.
Santa Fe vám totiž při jakékoli snaze o sportovnější jízdu dá patřičně najevo, že toto opravdu není její šálek kávy. Podvozek těžkého a vysokého SUV dynamickou jízdu příliš nezvládá. Santa Fe je při ostré jízdě silně nedotáčivé a celá karoserie se výrazně naklání. To mu ovšem za zlé mít nemůžeme. Santa Fe je přirozeně orientováno na rodiny a snaží se jim dopřát maximálně pohodlnou jízdu. Ta je bohužel narušována vyšším hlukem od zadní nápravy, častým povrzáváním panoramatického střešního okna a tvrdším naladěním podvozku.
Při krátkém testu jízdy mimo silnici se skvěle osvědčil systém pohonu všech kol s funkcí Lock, která pevně rozdělí točivý moment na všechny čtyři kola. Ačkoli se tedy Santa Fe v 90 procentech nedostane do kontaktu s terénem. Pokud k tomu ovšem dojde, rozhodně se není čeho bát.
ZávěrHyundai Santa Fe patří se svým bratříčkem Grand Santa Fe mezi to největší a nejluxusnější zboží v současné nabídce Hyundai. Korejci se rozhodně nemají za co stydět a Santa Fe se může hrdě rovnat svým vyzyvatelům. Zaujme především designem, prostorností a variabilitou interiéru i zavazadlového prostoru. Při jízdě potěší silný a zároveň úsporný motor, stabilita na dálnici a výkonné brzdy. Co naopak zamrzí, je zmatečné rozložení ovládacích prvků v interiéru, povrzávání střešního okna při jízdě, naladění podvozku, vyšší spotřeba nebo vysoká cena.
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena testovaného vozu: 899 990 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 179 990 Kč
KLADY
- prostornost kabiny v podélném a příčném směru
- originální vzhled
- vysoká stabilita při jízdě i na brzdách
- úsporný motor
ZÁPORY
- naladění podvozku
- necitlivé řízení
- špatné rozložení ovládacích prvků
- vrzání panoramatického okna
Motorizacevznětový čtyřválecobjem: 2 199 cm3nejvyšší výkon: 200 koní při 3 800 ot./minnejvětší točivý moment: 441 Nm mezi 1 750 - 2 750 ot./min Výkonnejvyšší maximální rychlost: 203 km/hspotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,6 l / 6.0 l / 6.6 lzrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 sekundyobjem palivové nádrže: 64 litrů
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.